Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Landslag och Pengar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Fri 01 January 2010, 14:35
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
Ingerun!
...
Jag skulle ha klargjort tidigt att det inte fick förekomma ekonomiska krav för deltagande ism med att Knijffes lag sattes ihop och visade intresse för landslaget.

Om Björn vill ha kravet så får Fredin se sig om efter annan partner alternativt ett transnationellt lag!
Fredin vill spela för blågult utan ersättning så då hade väl det fått bli en ny partner då eller?


Påstår du eller frågar du? Jag vet inte om det Jan skrivit om Björn även gäller Fredin.

Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
Så Ingerun, jag hade inte blivit ställd inför detta dilemma. Förstår Jans problem här.


Och ja Tjolpe....kravet har blivit högt ställda efter detta!



Ok, du hade sluppit det dilemmat. Alltid skönt att slippa dilemman även om det lätt poppar upp ett nytt när man undvikit ett gammalt.

Hade du fått ihop ett bättre lag i slutändan?

Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
Visst är det kul att våra bästa spelare kan försörja sig på bridgen. Men blir det på bekostnad av att andra spelare tröttnar på att försöka nå landslaget?
Undrar just hur kul det är för Pocken och Upmark att ha blivit utköpta?

Gott nytt......


Jag tror inte det är på något vis kul för Pocken och Upmark.
Och visst är det mycket orättvis.

Jan Kamras uppgift är dock inte att vara rättvis. Hans uppgift är att ta ut bästa laget.

/Ingerun



Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Kamras [85968]
Fri 01 January 2010, 15:26
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Jag har förståelse för beslutet som sådant. Vad som dock kan diskuteras är hur beslutet fattades. I och med att landslagskaptenerna agerar med mandat från styrelsen, är det rimligt att beslut som innefattar principiella frågor lyfts till styrelsen. Denna kan sedan välja att fatta ett principbeslut om på vilka grunder en uttagning får ske, eller helt återlämna frågan med fria händer till kaptenen. Så, Jan, jag skulle vilja veta om du konsulterade styrelsen innan du fattade ditt beslut.


Du har helt rätt, och därför informerade jag styrelsen om situationen så fort den uppstod, m.a.o. flera veckor innan jag bestämde mig. En överväldigande majoritet hävdade att den inte såg några principiella/formella hinder oavsett vilket av de två alternativen jag bestämde mig för.
Dessutom kollade jag upp frågan om UK:s mandat och fick bekräftat att det varit likadant i alla fall sedan 70-talet.

God fortsättning
Jan

H/Jan

Tillbaka till toppen
Gunnar Andersson [18507]
Fri 01 January 2010, 20:31
Registrerad medlem #18507
inlägg: 115
Artikeln "Kamras förklarar" (kräver inloggning för att kunna läsas) beskriver den beslutssituation som Jan stått inför på ett uppriktigt sätt.
Mot bakgrund av denna information är Jans beslut - enligt min uppfattning - det enda rätta och det som förhoppningsvis gagnar svensk bridge bäst. Jag tror precis som Jan att Frederic och Martin kommer att vara vässade till EM med den träning som är inlagd i planeringen.
Unge hovrättsfiskalen Cullin och Upmark kommer att säkert att få chanser framgent, och det finns fler tävlingar än EM 2010. 2006/2007, under min tid som kapten, var de inte uttagna till EM i Warsawa men väl till efterföljande VM i Shanghai.

Gunnar Andersson
tidigare kapten för öppna landslaget
Tillbaka till toppen
Bo Gullefors [36345]
Fri 01 January 2010, 21:27
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Förbundskaptenen har fått styrelsens förtroende att ta ut landslaget, och det har han gjort. Givetvis har han också utifrån sin bedömning tagit ut det bästa laget! Flera bedömer i och för sig att det är ett bra lag som tagits ut, men ifrågasätter ändå om inte ett annat par skulle ha ingått i laget. Det finns många aspekter att ta hänsyn till vid laguttagning, inte enbart tidigare uppnådda resultat och dessa aspekter har Jan Kamras säkerligen tagit hänsyn till i sin uttagning. Ifall uttagningen innefattat andra par hade det nog också kommit kritik.
Jan Kamras har på ett ärligt och tydligt sätt förklarat till sin uttagning av EM-laget i öppen klass, och det måste väl alla känna stor respekt för. För de som kan tänkas känna sig förbigångna kommer ju fler chanser, som Gunnar Andersson skriver i sitt inlägg.
Låt oss lyckönska det uttagna landslaget till bra resultat i Belgien!


Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 01 January 2010, 21:35
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Det är klart att vi måste acceptera beslutet och önska laget all lycka men samtidigt har den diskussion som förekommit visat på några aspekter som tål att prata vidare om. Jag vill nämna en av dem här:

Jan Kamras har som uppdrag haft att ta ut bästa laget men säger också i diskussionen (om jag förstod honom rätt) att hans uppgift inte innefattar att tänka på återväxten för kommande landslag.

Då undrar jag. Vem gör det?
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 02 January 2010, 07:07
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Jag kom på svaret själv! Det gör ju bara spelarna själva.

Förr i tiden hade vi något som hette "Landslagets Spelarorganisation" eller något liknande. Det var under en tid när det behövdes någon som tog vara på spelarnas intressen mot en förbundskapten och styrelse som tycktes arbeta åt fel håll.

Kanske är det en bra idé att elitspelare, nuvarande och kommande, organiserar sig för att deras synpunkter ska få en större vikt.

Ledningen för en sådan organisation skulle helst bestå av någon som själv inte avser att spela i något landslag. Det behööver inte vara en elitspelare - bara personer som anser att det är viktigt med dessa frågor.

Jag tror att det behövs någonting nu för att dels sporra spelarna att satsa vidare och dels för att fånga upp hur spelarna vill ha det för att kunna göra det.

Det finns många frågor att ta upp och besvara. Var säger spelarna?

Om någon vill ta upp detta i en ny tråd så bjuder jag på idén!

God fortsättning.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Sat 02 January 2010, 08:09
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
I USA har man i många år haft sponsorer i lagen. Skillnaden är att uttagningsvillkoren är kända och inte ändras under uttagningens gång samt framför allt att det sponsrade laget måste spela sig till sin uttagning under en tävling.

Om jag varit kapten hade jag önskat Björn lycka till i sina lukrativa kontrakt för US Team Trials och ordnat annat. Det är väl ingen hemlighet att sponsormarknaden torkat betydligt senaste året.

Jag har inga ambitioner att komma i ett landslag med Kamras som kapten så jag kan ju säga det alla tänker
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 02 January 2010, 08:56
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
I USA har man i många år haft sponsorer i lagen. Skillnaden är att uttagningsvillkoren är kända och inte ändras under uttagningens gång samt framför allt att det sponsrade laget måste spela sig till sin uttagning under en tävling.

Om jag varit kapten hade jag önskat Björn lycka till i sina lukrativa kontrakt för US Team Trials och ordnat annat. Det är väl ingen hemlighet att sponsormarknaden torkat betydligt senaste året.

Jag har inga ambitioner att komma i ett landslag med Kamras som kapten så jag kan ju säga det alla tänker


Det är kanske inte alla som tänker så, det är nog faktiskt inte så många som känner till hur sponsormarknaden är nu för tiden

Men visst luktar det lite konstigt. Vårt proffslag har antagligen inte lyckats lika bra internationellt som de hade hoppats. De gjorde också en till synes dålig insats i OBS-tävlingarna med placeringarna 6,7,11 av 12 par. Kort sagt, de behövde hjälp.

Sedan råkade Björn vinna en stor partävling i USA och då kanske man kan tänka sig att sponsormarknaden plötsligt efterfrågar hans tjänster igen (eller lite mer).

Jag vet inte.

Samtidigt tycker man att Jan Kamras borde veta allt detta, så frågan är ändå. Har alla "vi som tänker så här" fel?
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 02 January 2010, 09:17
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Det finns även andra aspekter på detta.

Vårt nya landslag innebär troligen att inte bara Björn utan även de övriga proffsspelana får betalt för att representera Sverige. Något annat ser jag som otroligt med tanke på att det rör sig om ett sponsrat proffslag.

Det är alltså inte endast i Björns intresse att bli uttagna som ett proffslag. Hur har detta påverkat?

Det innebär ju även förändringar i framtiden. Kommer några spelare att representera Sverige utan att få ersättning? Troligen kommer inga av de nu deltagande proffsen att göra det, som jag ser det.

Kamras och styrelsens beslut innebär en stor förändring. Kommer vi någonsin mer att ha en amatörspelare i landslaget?
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Sat 02 January 2010, 13:34
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Nu börjar det spekuleras lite väl vilt, och irrationellt, så låt mig klargöra följande.
Arrangemanget är mellan Martin och Björn och gäller inte de övriga i laget. De förlorar heller ingenting eftersom de ändå inte kan representera USA och alltså inte kan spela USTT. De är i samma situation som en massa andra (mestadels) europeer som spelar i italienska, polska, engelska, norska, tyska, franska m.fl. landslag och parallellt för kunder i Nationals men specifikt inte i USTT.

H/Jan


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80