Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Landslag och Pengar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Kamras [85968]
Sat 02 January 2010, 13:42
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]
Jan Kamras har som uppdrag haft att ta ut bästa laget men säger också i diskussionen (om jag förstod honom rätt) att hans uppgift inte innefattar att tänka på återväxten för kommande landslag.


Vad jag sagt är att man specifikt vid uttagningen till de stora mästerskapen (EM/VM/OS) inte skall prioritera tankar om framtiden. Det får man i stället göra till mindre mästerskap och genom olika satsningar på elitjuniorer. Den grupp som kan falla mellan stolarna är de som precis lämnat junioråldern, men dessa har PO Sundelin funderingar på att fånga upp på olika sätt.

H/Jan
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 02 January 2010, 14:27
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Nu börjar det spekuleras lite väl vilt, och irrationellt, så låt mig klargöra följande.
Arrangemanget är mellan Martin och Björn och gäller inte de övriga i laget. De förlorar heller ingenting eftersom de ändå inte kan representera USA och alltså inte kan spela USTT. De är i samma situation som en massa andra (mestadels) europeer som spelar i italienska, polska, engelska, norska, tyska, franska m.fl. landslag och parallellt för kunder i Nationals men specifikt inte i USTT.

H/Jan



Jan, att det blir spekulationer beror väl på att informationen från din sida inte varit tillräckligt fullständig? Samt naturligtvis att det finns en besvikelse hos dem som känner sig "lurade".

Som jag ser det, och med information som jag fått (spekulationer kanske) finns fortfarande frågetecken. Det vore kanske bra om vi kan reda ut även dessa?

Björn Fallenius har genom åren tjänat mycket pengar på bridgen och är troligtvis den av våra bridgeproffs som tjänar mest pengar då han spelar bridge mot betalning eller robberbridge på sin egen klubb ungefär 300 dagar om året. När Björn börjar spela med Peter Fredin och anmäler sig att ställa upp i kvalet till Sveriges landslag är han medveten om att han förlorar möjligheten att spela i US Trials om han spelar för Sverige.
Varför ställer han upp utan att reda ut frågan om ersättning först?

Björn och Peter spelar ett antal tävlingar i ett lag sponsrat av Martin deKnijff och frågan är om Björns krav på ersättning för landslagsspel verkligen är påkallat av behovet av ersättning för just landslagsspelet eller om det i stället är så att detta är ett enkelt sätt för Björn att behålla sponsringen från Martin deKnijff?
Eller skulle den fortgå även utan landslagsspel?

Du har sagt att Björn framförde sina krav för ”ett par veckor sedan”. Enligt uppgift har Björns framfört krav på ersättning redan före OBS1, detta ska framkommit direkt eller indirekt redan i höstas. Detta har dock ej föranlett någon åtgärd från dig. Det innebär också att deltagare i OBS1 inte fått reda på att möjligheten fanns att observationstävlingarna skulle kunna komma att sakna betydelse, trots att det skulle kunna påverka deras deltagande. Stämmer detta?

Du har tidigare meddelat Martin deKnijff att han med partner måste spela sig till en plats för att bli uttagna. Vad har ändrats sedan detta besked?

Att spela i ett svenskt landslag ger möjlighet till lukrativa sponsorkontrakt oavsett vem som gör det. Om exempel paret Upmark – Cullin skulle blivit uttagna skulle de kunna få möjligheter som de annars inte har att försörja sig genom bridgespelet. Är Björn Fallenius försörjning viktigare än andra spelares?

mvh Mats
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Sat 02 January 2010, 14:34
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
I USA har man i många år haft sponsorer i lagen. Skillnaden är att uttagningsvillkoren är kända och inte ändras under uttagningens gång (se 1 nedan) samt framför allt att det sponsrade laget måste spela sig till sin uttagning under en tävling (se 2).

Om jag varit kapten hade jag önskat Björn lycka till i sina lukrativa kontrakt för US Team Trials och ordnat annat. Det är väl ingen hemlighet att sponsormarknaden torkat betydligt senaste året (se 3).

Jag har inga ambitioner att komma i ett landslag med Kamras som kapten (se 4) så jag kan ju säga det alla tänker (se 5 och 6)


Sedär Lasse, efter tredje provokationen lyckas du få mig att reagera (vilket jag normalt undviker när det gäller inlägg av typen "red herring")!

1. Det enda som ändrats är (a) formatet för hur själva EM avgörs och (b) tidpunkten för uttagningen. Det vore oförsvarligt att inte ta hänsyn till (a) och under uppkomna omständigheter bara dumt att inte agera v.g. (b).

2. Direkta uttagningstävlingar har diskuterats ad nauseum. Hur många svenskar kan ta ledigt 2 veckor för att spela trials, förutom all övrig ledighet landslagsspel kräver? Och trots att USA har en så bred topp lyckades dessa 2 veckor inte vaska fram två topplag senast det begav sig. Varken Italien eller Norge kör enligt amerikanskt mönster. De har också, liksom vi, en smalare topp.

3. Det finns fortfarande tillräckligt många rika amerikaner som betalar lika bra som tidigare. Alla hade inte alla pengar hos Madoff. Dessutom är Björn mycket populär och uppskattad bland sponsorerna.

4. Då får du väl hoppas det går riktigt dåligt för oss så att jag tvingas avgå.

5. Det visar på otrolig hybris när du hävdar att du talar för "alla". Skaffa dig det mandatet först och kom tillbaka sen.

6. Jag tar det som en personlig förolämpning när du insinuerar att jag låter personliga åsikter om en person, eller personens åsikter, påverka min uttagning. Det finns levande bevis på motsatsen!
Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sat 02 January 2010, 14:37
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
I USA har man i många år haft sponsorer i lagen. Skillnaden är att uttagningsvillkoren är kända och inte ändras under uttagningens gång samt framför allt att det sponsrade laget måste spela sig till sin uttagning under en tävling.

Om jag varit kapten hade jag önskat Björn lycka till i sina lukrativa kontrakt för US Team Trials och ordnat annat. Det är väl ingen hemlighet att sponsormarknaden torkat betydligt senaste året.

Jag har inga ambitioner att komma i ett landslag med Kamras som kapten så jag kan ju säga det alla tänker


Att utgå från att man vet hur alla tänker är alltid ett misstag.

Det är många som skrivit i denna länken som är kritiska till Jan Kamras uttagning men jag skulle bli förvånad om det i sig betyder att alla tycker precis samma.

Som kapten hade du gjort ett annat val än Jan Kamras. Är motiveringen till det att det hade blivit ett bättre lag eller är motiveringen att straffa Björn F för att han har ställt ett krav som du inte sympatiserar med?




Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sat 02 January 2010, 14:49
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]

...
Att spela i ett svenskt landslag ger möjlighet till lukrativa sponsorkontrakt oavsett vem som gör det. Om exempel paret Upmark – Cullin skulle blivit uttagna skulle de kunna få möjligheter som de annars inte har att försörja sig genom bridgespelet. Är Björn Fallenius försörjning viktigare än andra spelares?

mvh Mats


Menar du på allvar att du tror att Jan Kamras har tagit ut det lag han har tagit ut för Jan vill gagna Björn Fs personliga försörjning, på bekostnad av Pocken/Upmarks?

Vilket lag hade du tagit ut, och med vilken motivering?







Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mats Nilsland [4773]
Sat 02 January 2010, 14:58
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Ingerun Syrén-Sjösvärd[33279 skrev ...
]
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]

...
Att spela i ett svenskt landslag ger möjlighet till lukrativa sponsorkontrakt oavsett vem som gör det. Om exempel paret Upmark – Cullin skulle blivit uttagna skulle de kunna få möjligheter som de annars inte har att försörja sig genom bridgespelet. Är Björn Fallenius försörjning viktigare än andra spelares?

mvh Mats


Menar du på allvar att du tror att Jan Kamras har tagit ut det lag han har tagit ut för Jan vill gagna Björn Fs personliga försörjning, på bekostnad av Pocken/Upmarks?

Vilket lag hade du tagit ut, och med vilken motivering?



Ingerun, det är inte jag som framfört att Björn BEHÖVDE ersättning, utan Jan.

Vad jag framförde var att det för vem som helst kan påverka försörjningen, att bli uttagen i landslaget. Jag tror inte ett ögonblick på att detta varit något motiv för Jan att ta ut Björn.
Snarare tror jag att Jan använt frågan om Björns försörjning som motiv för Björns agerande.

Jag har ingen anledning att ta ut något lag. Jag avundas inte alls den uppgiften.

Till slut vill jag säga att jag vill reda ut detta för att jag tycker svensk bridge behöver en enad trupp av landslagsaspiranter och den nuvarande situationen ser inte ut att vara det.

Jag räknar inte mig själv till denna grupp dock. Inte just nu.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Sat 02 January 2010, 15:06
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
I USA har man i många år haft sponsorer i lagen. Skillnaden är att uttagningsvillkoren är kända och inte ändras under uttagningens gång (se 1 nedan) samt framför allt att det sponsrade laget måste spela sig till sin uttagning under en tävling (se 2).

Om jag varit kapten hade jag önskat Björn lycka till i sina lukrativa kontrakt för US Team Trials och ordnat annat. Det är väl ingen hemlighet att sponsormarknaden torkat betydligt senaste året (se 3).

Jag har inga ambitioner att komma i ett landslag med Kamras som kapten (se 4) så jag kan ju säga det alla tänker (se 5 och 6)


Sedär Lasse, efter tredje provokationen lyckas du få mig att reagera (vilket jag normalt undviker när det gäller inlägg av typen "red herring")!

1. Det enda som ändrats är (a) formatet för hur själva EM avgörs och (b) tidpunkten för uttagningen. Det vore oförsvarligt att inte ta hänsyn till (a) och under uppkomna omständigheter bara dumt att inte agera v.g. (b).

2. Direkta uttagningstävlingar har diskuterats ad nauseum. Hur många svenskar kan ta ledigt 2 veckor för att spela trials, förutom all övrig ledighet landslagsspel kräver? Och trots att USA har en så bred topp lyckades dessa 2 veckor inte vaska fram två topplag senast det begav sig. Varken Italien eller Norge kör enligt amerikanskt mönster. De har också, liksom vi, en smalare topp.

3. Det finns fortfarande tillräckligt många rika amerikaner som betalar lika bra som tidigare. Alla hade inte alla pengar hos Madoff. Dessutom är Björn mycket populär och uppskattad bland sponsorerna.

4. Då får du väl hoppas det går riktigt dåligt för oss så att jag tvingas avgå.

5. Det visar på otrolig hybris när du hävdar att du talar för "alla". Skaffa dig det mandatet först och kom tillbaka sen.

6. Jag tar det som en personlig förolämpning när du insinuerar att jag låter personliga åsikter om en person, eller personens åsikter, påverka min uttagning. Det finns levande bevis på motsatsen!


1) Så premisserna har inte ändrats? Intressant tolkning.

2) Ser inte du själv det tveksamma i att en sponsor köper sig in i laget utan att spela sig in?

3) Men lycka till då Björn hos sponsorerna, all heder till honom. Varför har han inte spelat team trials sedan han lämnade Welland?

4) Jag hoppas aldrig att det går dåligt för Sverige. Jag ser inte riktigt i vilken situation landslagsansvarige Jan skulle focka landslagskapten Kamras.

5) Stödet för din uttagning från de involverade spelarna lyser med sin frånvaro. Hybris kanske, men debatt är nog hälsosamt.

6) Var har jag sagt det? Kan du klargöra det?
Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sat 02 January 2010, 15:09
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]

Ingerun, det är inte jag som framfört att Björn BEHÖVDE ersättning, utan Jan.

Vad jag framförde var att det för vem som helst kan påverka försörjningen, att bli uttagen i landslaget. Jag tror inte ett ögonblick på att detta varit något motiv för Jan att ta ut Björn.
Snarare tror jag att Jan använt frågan om Björns försörjning som motiv för Björns agerande.
...
Jag har ingen anledning att ta ut något lag. Jag avundas inte alls den uppgiften.
...



Jan har inte valt mellan den ene eller den andres försörjning. Han har tagit ut ett lag.

Kanske har han rätt, kanske har han fel.
(edit) Men det är lättare att kritisera än att göra det själv.



Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lars Andersson [5351]
Sat 02 January 2010, 15:20
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Ingerun Syrén-Sjösvärd[33279 skrev ...
]
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
I USA har man i många år haft sponsorer i lagen. Skillnaden är att uttagningsvillkoren är kända och inte ändras under uttagningens gång samt framför allt att det sponsrade laget måste spela sig till sin uttagning under en tävling.

Om jag varit kapten hade jag önskat Björn lycka till i sina lukrativa kontrakt för US Team Trials och ordnat annat. Det är väl ingen hemlighet att sponsormarknaden torkat betydligt senaste året.

Jag har inga ambitioner att komma i ett landslag med Kamras som kapten så jag kan ju säga det alla tänker


Att utgå från att man vet hur alla tänker är alltid ett misstag.

Det är många som skrivit i denna länken som är kritiska till Jan Kamras uttagning men jag skulle bli förvånad om det i sig betyder att alla tycker precis samma.

Som kapten hade du gjort ett annat val än Jan Kamras. Är motiveringen till det att det hade blivit ett bättre lag eller är motiveringen att straffa Björn F för att han har ställt ett krav som du inte sympatiserar med?




Om jag hade varit kapten hade jag följt de premisser jag satt upp inför säsongen. Om någon kommit med krav på radikala förändringar i mitten av säsongen hade jag bett personen i fråga återkomma nästa år eller följa det som är bestämt.

Straffa Björn F? Tvärtom jag skulle uppmana honom att höja sin inkomst i USA! Förutsättningarna var väl ingen hemlighet?

Vad gäller uttagningar skulle jag basera det på uppnådda resultat och den vilja till förkovran jag ser hos kandidaterna.

Om jag skulle ta ut ett lag just nu skulle jag ta ut Fredin med en samspelt och mentalt förberedd partner. Vad gäller övriga par är det motivationen och samspelthet som skulle styra. Det finns 5-6 par som man kan välja mellan utan att resultatet förändras.

För övrigt har jag mycket stor respekt för Martin Knijff och Fredric Wrang som bridgespelare, det är inte det som är problemet.

Ingerun, du är med i styrelsen och även IT-konsult. Vad är din erfarenhet av projekt där beställare och utförare är samma person?
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Sat 02 January 2010, 15:40
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
skrev ...
Om jag skulle ta ut ett lag just nu skulle jag ta ut Fredin med en samspelt och mentalt förberedd partner. Vad gäller övriga par är det motivationen och samspelthet som skulle styra. Det finns 5-6 par som man kan välja mellan utan att resultatet förändras.


Detta förutsätter att Fredin hade ställt upp med annan partner, men det hade blivit ett betydligt sämre par.

Tycker att Jan Kamras tog ut rätt lag givet förutsättningarna.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80