Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Veteranlaget EM rapport

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Tommy Gullberg [9047]
Sun 27 June 2010, 08:49
Registrerad medlem #9047
inlägg: 94
Veteranerna har kommit pa plats i Ostende. Efter en hopplost trakig invigning - manga tal i en for liten lokal utan luft - har nu spelet borjat. Wales stod for motstandet i den forsta matchen. Den slutade 19-11 (AM-SOF stod over). En motstandare hade:

knx
xxx
EKxxx
EDx

och horde med ingen i zonen vansteryttern oppna med en stark klover. Svarshanden kravde till utgang med 2 spader som visade Marmic 4441 med nagon singel. Wales representant klev oforskrackt in med 3 ruter! Han vet att partnern ar blank! Turligt for honom hade partnern 4-stod och singelhjarter...

I nasta match stod Skottland for motstandet 22-8 slutade matchen. Nu stod BD-MN over. En giv:

EDknx
Ekn9xx
10xx
10

K9xx
xx
xx
EDknxx

Bada spelforarna var i 4 spader. Tjolpe fick tva ronder ruter ut och trumfvanda som han tog pa bordet. Han lat sedan klovertio ga runt med gott resultat. Han fortsatte med att trumfa ut med ess och kung. Kloveress och kloverdam med hjrtersak raddade sedan hemgangen eftersom alla hjarterhackor forsvann pa klovern.

Vid andra bordet inledde forsvaret med tre ronder ruter. Spelforaren stal och borde nog spelat klover till tian. Hade da jag slentrianmassigt tagit sticket hade kampen varit over. Jag hade

xx
KD10x
knxx
K9xx

Nu testade han inte den varianten (som mycket val hade kunnat fungera. Han spelade istallet trumf till bordet, maskade (lyckat?) i klover och gav sedan bort ett hjarterstick. Efter trumfvanda blev det nu bet och tolv svenska imp.

Gardagkvallen var spelledig. Istallet fick vi sitta i tre timmar och lyssna pa EBL:s 50-ariga historia. Samtidigt delades det ut minnesplacketter till en lang rad manniskor och Forbund. Det var OK forsta timmen...

Idag inleder vi mot Bulgarien (SA-TG star over). Darefter ar det dags for Polen och Norge.

Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Sun 27 June 2010, 09:25

inlägg: 1705
Härligt med rapporter Tommy!

De måste väl lägga in dessa sammankomster för att spelarna ska få sova lite ibland

Hoppas vi får se er på BBO inom kort.

Lycka till!

Kram
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sun 27 June 2010, 16:50
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Morgonmatchen mot Bulgarien sag ok ut i slutna rummet men nagra olyckor i oppna resulterade i 14/16.
Zonmotstandaren oppnar med 2sp rondkrav och du har;

-
-
Eknxxxx
EDkn108xx

Du kanske ska bjuda 2NT men provar med 3kl, som straffdubblas och partnern kliver av med 3hj som ocksa dubblas. Vad nu?

Den luttrade ger upp och den tekniske provar med 3sp eller 3NT. 4kl ar ett alternativ!

4ru, som valdes i praktiken och dubblades innebar att parntern fick priffa till 5 klover for 800 med:

K98xxxx
Kkn10xxx
x
-

Vid andra bordet steg man in med 4NT olver 1sp och nar partnern bjod 5ru dubblades det och spelforaren lyckades fa fem straff for 1100.
Syd hade xx xx D10x K976xx.

i andra matchen spelade TG-SAB och MO-TJO mot Polen som spelade bra och effektivt och bara lamnade nagra trostpoang till oss.

Nu vilar vi och kamraterna haller oavgjort mot Norge.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tommy Gullberg [9047]
Mon 28 June 2010, 08:50
Registrerad medlem #9047
inlägg: 94
16-g14 blev resultatet mot Norge. Just nu moter vi England och leder med 18-0 efter nagra brickor.
Tillbaka till toppen
Gunnar Elmroth [8335]
Mon 28 June 2010, 11:34
Registrerad medlem #8335
inlägg: 71
Hände intressanta saker bland borden på det monstret, Tjolpe.

Jansma hoppade in med 2NT mot 1S. Nästa gång det var hans tur provade han 4C och hans partner priffade uppgivet (och elegant)klövern på sin renons efter dubblingen. Utspelaren valde klöver 2, som Jansma vann billigt på 3:an (!). 5 inpetningar senare hade han lyckats få för samtliga sina trumf och en bra bricka.

Vid ett annat bord vaknade Madala till liv efter 1S (4NT) pass (5D) med ett räddande 5H! Gissar att motståndaren med 6-6 i hö drog en suck av lättnad...

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tommy Gullberg [9047]
Mon 28 June 2010, 13:58
Registrerad medlem #9047
inlägg: 94
Det blev 20 valbehovliga poang mot England. En av anledningarna var foljande hand:

xx
KD109
Exx
Eknxx

Till vanster oppnar man med 1 sang och hogeryttern for, via 2 hjarter, over till 2 spader. Sedan foljer tva pass. Deltar ni i passandet? Ni ar i zon mot ozon.

Det gjorde SOF for 140 ut. Engelsmannen balanserade. Nojet kostade 1100 sedan partnern hade:

kn10x
xxx
xxxx
Kxx

Klovern (man spelade 3 klover D) satt 5-1.

Belgien var nasta motstandare. Dar vilade MN-BD. Morath hade:

EKD109x
Kx
1098xx
-

I zon mot ozon oppnade han med 1 spader. Nasta UD:ade varefter hogeryttern bjod 2 hjarter. Morath bjod om sin farg varefter vansteryttern stodde hjartern, partnern stodde Morath och hogeryttern drev till 4 spader som hogeryttern straffdubblade. Tjolpe hade:

knxx
10xx
knxxx
E10x

Pa klover ut forsvann hjarterhackan. Efter snabb uttrumfning 3-1, foll alla toppar i ruter sedan pa tva varv. 790.

Vid andra bordet hade jag:

xxx
kn98x
EK
kn9xx

och horde min partner kliva in med 2 klover istallet. Jag visade en bra hojning med 2 spader. Vansteryttern berattade om sin ruter, min partner om hjarten och hogeryttern om spaderstod. Jag hojde hjartern bara for att hora 4 spader till vanster om mig. Mina 5 klover dubblades sa smaningom for 550 och 15 svenska imp.

Ikvall har vi Bye och tanker titta pa fotboll.


Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Tue 29 June 2010, 11:06
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Morgonmatchen mot Irland flot lugnt men tva svenska misstag kostade 23 imp och vi forlorade med 10, 12/18.

Man kan tycka satt en som normalt sover 6-7 timmar om dygnet ska klara sig med 89-10 timmar, men en kraftig forkylning suger musten ur en sa att jag sackade ihop med tva brickor kvar att spela och genast missade en enkel bet i en ozonsutgang. Suck!


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tommy Gullberg [9047]
Wed 30 June 2010, 09:24
Registrerad medlem #9047
inlägg: 94
13 fick vi trots allt mot Irland, Tjolpe. Efter Irland fick Tjolpe vila . Spanien besegrades då med 21-9. Sedan var det dags för Tyskland. Undertecknad missade systemet (det egna) på en bricka för 7 imp (bara) till fi. Sedan missade jag följande förvarsspe:

Bordet hade:
K10xx
kn9x
Kx
D10xx


Jag hade:
EDx
EK10xxx
xxxx
-

Till höger öppnade man med 2 klöver 5+. Mina 2 hjärter upplysningsdubblade nästa. Öppningshanden hoppade till 3 spader varefter 4 spader avslutade budgivningen.

På hjärteress bekände alla lågt (Partnern högmarkerar för dubbelton). Hur göra?

Man kan naturligtvis hoppas på hjärterdam andra hos partnern. Då straffar låg hjärter eftersom man får en stöld, men har spelföraren damen går kontraktet hem.

Har partnern spaderknekt gäller dert att vara försiktig.

Mats Nilsland påpekade efter matchen att man kan spela låg spader i andra stick. Då får man besked om vem som har spaderknekt!

I morse påpekade min gullige partner att rutervända är bäst. Spelföraren lägger lågt från bordet och sticker ruterdam med ess. På spader mot bordet ingriper man sedan med spaderess och spelar in bordet i ruter. Spelföraren löser sedan problemet åt er utan gissning.

Jag tog misslyckat för hjärterkung och fällde partnerns dam för hemgång.

17-13 slutade matchen. Idag står Estland, Finland och Tjeckien för motståndet. SÅT-TG står över första matchen. Enligt plan vilar Tjolpe andra och MN-BD tredje.


Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Wed 30 June 2010, 12:19
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Vi tog 20/10 mot Estland huvudsakligen med hjalp av denna brickav:

Senior-EM
Oostend

Väst giv
Dkn82
853
9
K10754
Borje
EK10953
K64
ED106
Mats
53
D9
32
EDkn9842
6
Ekn1052
Kkn8754
3

VästNordÖstSyd
BorjeMats
 pass  pass  1  1 
 2  3  3  3 
 Dbl  pass  4  Dbl 
 4  Dbl  pass  pass 
 pass 



Det blev fel har, Nord passade i forhand sa budgivningen ska vridas lite, men ni fattar sakert anda.

Det hade varit billigare att lata svenskarna spela 3 dubblade spader med hemgang. Detta kostade 1100 och nar OV vid vart bord bjod sig till 5 klover efter oppning med 3 klover for tva straff vann vi 14 imp.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tommy Gullberg [9047]
Wed 30 June 2010, 21:36
Registrerad medlem #9047
inlägg: 94
Vi underpresterade mot Finland (17-13) och Tjeckien (14-16). Nu väntar en tuff dag med Österrike, Israel och Turkiet. Måtte formen komma snart.

Matchen mot Israel går förresten på BBO. Koppla upp er och håll tummarna- Förhoppningsvis får ni också njuta.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80