Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Landslag och Pengar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Börje Rudenstål [2336]
Thu 31 December 2009, 16:32
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Eftersom jag själv sannolikt aldrig kommer på fråga att bli uttagen i något landslag är det rätt lugnt att framföra mina åsikter här.

Jag skulle aldrig kritisera Björn för att sätta villkor för att vara med i landslaget, tvärtom. Han ger ett affärsförslag och take it or leave it.
Däremot tycker jag det är veligt av Jan att köpa Björns laguttagning rakt av (eller har jag missat nåt?).
Han är ansvarig för vårt nuvarande lag och enligt mig även för lagets framtid. Att då därmed diskvalificera delar av den framtiden genom att inte ta ut Upmark och Cullin som uttalat platsar i laget tycker jag är hemskt.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mats Nilsland [4773]
Thu 31 December 2009, 16:35
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Något känns fel här. Eller oklart. Varför anmäler sig Fallenius-Fredin till truppen utan att först klargöra läget? Eller har Kamras hela tiden planerat detta?

Vilka inkomster är det som Björn förlorar? Har han deltagit i US Trials de senaste åren? Eller är det bara en hypotetisk inkomst, som han skulle kunna få om han hittar en sponsor?




Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Thu 31 December 2009, 16:35
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Ingerun!

För mig var det en hederssak att representera Sverige de få gånger jag var med. Skulle inte drömma om att kräva att få betalt. Men jag är inte beroende av bridgen som inkomst såsom det är för Björn.

Jag skulle ha klargjort tidigt att det inte fick förekomma ekonomiska krav för deltagande ism med att Knijffes lag sattes ihop och visade intresse för landslaget.

Om Björn vill ha kravet så får Fredin se sig om efter annan partner alternativt ett transnationellt lag!
Fredin vill spela för blågult utan ersättning så då hade väl det fått bli en ny partner då eller?

Så Ingerun, jag hade inte blivit ställd inför detta dilemma. Förstår Jans problem här.

Och ja Tjolpe....kravet har blivit högt ställda efter detta!

Visst är det kul att våra bästa spelare kan försörja sig på bridgen. Men blir det på bekostnad av att andra spelare tröttnar på att försöka nå landslaget?
Undrar just hur kul det är för Pocken och Upmark att ha blivit utköpta?

Gott nytt......
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Thu 31 December 2009, 17:17
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Ponera, bara anta, att Cullin blir en framgångsrik advokat en gång, som drar in multum. Han väljer att sponsra sig och Upmark, och lag Huvet till landslaget. Han lägger en mille i potten till förbundet och alla kostnader betalda. Ok, även jag inser att en mille är för lite, säg 10 mille. Skulle det därmed bli möjligt att få se helt nya ansikten i landslagsdräkterna?

En eventuell rättning till mitt föregående inlägg. Jag vet inte vad det står i landslagskaptenens uppdragsbeskrivning. Men om det står att han enbart är ansvarig för att ta ut det för dagen bäst tänkbara laget är det fullt möjligt att han gjort helt rätt.
Dock kan det fortfarande ifrågasättas huruvida han gjort rätt rent moraliskt. Jag tycker inte det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Nils Åhlén [1169]
Thu 31 December 2009, 18:18
Registrerad medlem #1169
inlägg: 41
Det som Mats N tog upp ær också vad jag tænkt på. Nær visste Fallenius att han hade krav i denna riktningen och då samma tanke øvriga landlagsaspiranter har de landslagssatsat utan att ha en chans att bli uttagna.

Tjolpe du har helt rætt att kraven økats

Jan K. Jag tror inte det ær någon som dømmer Bjørn F detta ær ditt beslut som UK.

Jag har ingen insikt i hur detta fungerar men kænslan ær att Cullin-Upmark hade fel sponsor.

Gott Nytt
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Thu 31 December 2009, 18:20
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Jag tror vi behöver en översyn av landslagsverksamheten. Kan inte den styrelsen utsett granska kaptenerna lite? lol
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Thu 31 December 2009, 23:43
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Nils Åhlén[1169 skrev ...
]
Tjolpe du har helt rætt att kraven økats


Tjolpe och Nils - Ni tycker alltså att jag t.o.m. tagit ut bästa möjliga lag oavsett tillgänglighet, för ni kan väl inte seriöst ställa högre krav på detta lag än på ett med par 1+2+3? Eller menar ni bara att man bör ställa högre krav på detta lag än på ett med par 2+3+4? I så fall har jag ju också tagit ut "rätt" lag, under rådande omständigheter, enl. er åsikt. Ändå anar jag negativ kritik i era inlägg.

Jag har svårt att följa tankegången.

H/Jan
Tillbaka till toppen
Eva-Liss Göthe [5285]
Fri 01 January 2010, 00:58
Registrerad medlem #5285
inlägg: 47
Jan, jag tror att du kan ha tagit ut rätt landslag. I mina ögon är de Kniff- Wrang ett starkt par. Därmed inget negativt sagt om Upmark-Cullin, somär ett av mina egna favoritpar.
Men däremot kan man synpunkter på uttagningsprinciper som sådana. Ger våra OBS-tävlingar något? Satsar nya par på landslagsspel? Jag tycker att OBS-tävlingar borde bli, vad de var, nämligen uttagstävlingar. På Gunnar Anulfs tid så kom de som vann uttagningen alltid med till EM-. Men varken 2-an eller 3-an var självskrivna. Det berodde på hur nära de 1-an var i poäng. På det sätttet hade alla en chans. Och många ställde upp i uttagningarna. Om man inte hade ett chans till detta år kanske man kunde platsa till nästa år.
Med OBS-tävlingar i stället för uttagningstävlingar hade vi aldrig legat i toppen på EM ( med 2 vunna titlar). 1963 och 1964 spelade PO, Hans G m fl i landslaget trots att de fortfarande var juniorer. De kunde ju ställa upp mot de etablerade spelarna och ha möjlighet att ta en plats i landlaget.
Vad jag vill ha sagt med detta är att det kan vara rätt att ta ut ett "givet" landslag men att det också är viktigt att fler par känner att de, efter en rejäl satsning, har möjlighet att platsa i landslaget. Utan att entusiasmera de som är näst intill landslagsklass, har vi snart inget landslag längre.
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Fri 01 January 2010, 01:27
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Jan, det skulle inte falla mig in att kritisera en laguttagning innan resultatet föreligger. Jag tycker helt enkelt att detta lag bör kunna vinna EM.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 01 January 2010, 11:05
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Jag har förståelse för beslutet som sådant. Vad som dock kan diskuteras är hur beslutet fattades. I och med att landslagskaptenerna agerar med mandat från styrelsen, är det rimligt att beslut som innefattar principiella frågor lyfts till styrelsen. Denna kan sedan välja att fatta ett principbeslut om på vilka grunder en uttagning får ske, eller helt återlämna frågan med fria händer till kaptenen. Så, Jan, jag skulle vilja veta om du konsulterade styrelsen innan du fattade ditt beslut.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80