Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ej uppmärksammad alertering

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Hans-Olof Hallén [9896]
Mon 03 April 2006, 12:40
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Torbjörn, jag svarade på Thomas Larssons fråga. Jag försöker inte komma undan så lätt. På din fråga har jag svarat, åtminstone muntligt. Det är klubb/TL som fastställer reglerna för alertering. Klubbarna kan dock bestämma att alertering inte skall förekomma.I övrigt hänvisas till lag 115 i lagboken.
Tilläggas kan möjligen att jag är en av få spelare som även i Sverige lägger alert-
lappen på budet (sträcker mig över bordet).
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Mon 03 April 2006, 15:06
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Björn Sörling[80438 skrev ...
]Problemet med att den både syns och hörs är ju att den hörs även vid bordet bredvid...


Jaha, och du tror att någon kan dra nån slutsats av att det har bjudits ett konvetionellt bud vid bordet jämte? Då måste du ju kunna deras system, veta vilken bricka de spelar, kolla hur många budronder de har bjudit så du ser i vilket läge de befinner sig i budgivningen. Nej Björn jag tror inte att det är något problem att någon vid bordet jämte hör en alertering.


Ett enkelt exempel: Din partner öppnar med 1NT visandes 15-17 och du sitter med en tveksam hand som du funderar om du ska invitera med samtidigt som du hör precisionsgubbarna knacka vid det närliggande bordet... vad gör du?


Vad var det de alerterade? Vilken sangstyrka spelar de? Öppnar de regelbundet med obalanserade sangöppningar? Förnekar deras NT öppning 4-korts hö , har de öppnat med 1 !kl eller 1 !ru? . Ingen av dessa frågot lär jag få svar på om jag hör en knackning från ett annat bord. jag måste helt enkelt titta på deras bord för att kolla hur de har bjudit samt kunna deras system utantill innan deras alertering ger mig någon upplysning alls.

Men ni kanske spelar med ett öga på grannbordet konstant där nere på andra sidan åsen? *skratt*


Tanken var väl att alerten skulle påvisa att de öppnat med en stark klöver vid andra bordet.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 04 April 2006, 06:27
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jo Björn, jag begrep mycket väl vad du ville påvisa. Vad jag ville visa va att enda sättet jag kan få reda på att det var just stark klöver de öppnade med är att titta på deras budgivning, och om jag ändå tittar spelar ju inte alerten nån roll . Eftersom jag inte vet vad knackningen berodde på så får jag ju inte heller nån otillåten information.
Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Tue 04 April 2006, 06:32
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Björn Sörling[80438 skrev ...
]Tanken var väl att alerten skulle påvisa att de öppnat med en stark klöver vid andra bordet.
Jodå, men är verkligen vinsten med att veta att partnern har 16-17 så stor (precisionsklöver är 16+)

Nåväl, jag tror aldrig att jag varit med om att någon dragit fördel av alerteringar vid andra bord; har du? Däremot händer det oftare att man kan höra "Plus 4", "180", "17+" eller andra kommentarer som indikerar vad som hänt vid andra bord. Detta är ett mycket större problem.

Problemet är som störst i barometer i partävling. I fyrmanna med gemensamma brickor kan man ofta saxa brickorna så att problemet minskar men det går inte helt att få bort det.

<span class='smallblacktext'>[ Editerad tis apr 04 2006, 10:31 ]</span>
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Sun 21 December 2008, 13:20
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Björn Sörling[80438 skrev ...
]Problemet med att den både syns och hörs är ju att den hörs även vid bordet bredvid...


Jaha, och du tror att någon kan dra nån slutsats av att det har bjudits ett konvetionellt bud vid bordet jämte? Då måste du ju kunna deras system, veta vilken bricka de spelar, kolla hur många budronder de har bjudit så du ser i vilket läge de befinner sig i budgivningen. Nej Björn jag tror inte att det är något problem att någon vid bordet jämte hör en alertering.


Ett enkelt exempel: Din partner öppnar med 1NT visandes 15-17 och du sitter med en tveksam hand som du funderar om du ska invitera med samtidigt som du hör precisionsgubbarna knacka vid det närliggande bordet... vad gör du?


Vad var det de alerterade? Vilken sangstyrka spelar de? Öppnar de regelbundet med obalanserade sangöppningar? Förnekar deras NT öppning 4-korts hö , har de öppnat med 1 !kl eller 1 !ru? . Ingen av dessa frågot lär jag få svar på om jag hör en knackning från ett annat bord. jag måste helt enkelt titta på deras bord för att kolla hur de har bjudit samt kunna deras system utantill innan deras alertering ger mig någon upplysning alls.

Men ni kanske spelar med ett öga på grannbordet konstant där nere på andra sidan åsen? *skratt*


Tanken var väl att alerten skulle påvisa att de öppnat med en stark klöver vid andra bordet.


Varför kan de inte ha öppnat med en 13-15 sang (olika sang i olika zoner/händer), eller en sang som kan vara obalanserad hand, eller kanske är det motståndaren som öppnat före med 2 spader 0-11 55 i högfärg elelr något annat.



Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Wed 20 May 2009, 09:30
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Det är inte alls säkert att jag lägger märke till ett viftande med alertlappen när jag sitter och skriver privatprotokoll eller sitter och scorar, men jag hör antagligen knackningen om jag inte är helt i min egen lilla värld (som jag allt för ofta är).

Det är fortfarande upp till den viftande motståndaren att verifiera att du sett alerten.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Wed 20 May 2009, 10:24
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Det är inte alls säkert att jag lägger märke till ett viftande med alertlappen när jag sitter och skriver privatprotokoll eller sitter och scorar, men jag hör antagligen knackningen om jag inte är helt i min egen lilla värld (som jag allt för ofta är).

Det är fortfarane upp till den viftande motstånxdaren att verifiera att du sett alerten.


Wooaaa, härlig bump på en tråd som i praktiken är 3 år gammal

Men OnT: vi borde sluta använda alerteringar över huvudtaget. I bridgens vagga fram till typ 60-talet eller så var det säkert användbart då en överväldigande majoritet av buden väl var naturliga och det var ovanligt med konstiga bud, varför man då alerterar dessa för att väcka fi på vad som pågår. Men allteftersom bridgen utvecklats har alerteringen snarast övergått att bli en belastning snarare än en tillgång. Numera ska man ju nästan alertera alla bud, antingen för att de inte visar färgen, eller för att de KAN ha en bibetydelse, eller för att man ska agera tankeläsare och alertera bud som motståndarna kanske inte förstår. Vansinne.

Däremot så har det, av helt obegripliga skäl, inte lärts ut att använda STOP, ett i mitt tycke BETYDLIGT viktigare begrepp att lära ut till nya bridgespelare.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Johan Bjurström [7692]
Wed 20 May 2009, 10:53
Registrerad medlem #7692
inlägg: 218
Hear, hear
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Wed 20 May 2009, 12:07
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Det är inte alls säkert att jag lägger märke till ett viftande med alertlappen när jag sitter och skriver privatprotokoll eller sitter och scorar, men jag hör antagligen knackningen om jag inte är helt i min egen lilla värld (som jag allt för ofta är).

Det är fortfarane upp till den viftande motstånxdaren att verifiera att du sett alerten.


Wooaaa, härlig bump på en tråd som i praktiken är 3 år gammal

Men OnT: vi borde sluta använda alerteringar över huvudtaget. I bridgens vagga fram till typ 60-talet eller så var det säkert användbart då en överväldigande majoritet av buden väl var naturliga och det var ovanligt med konstiga bud, varför man då alerterar dessa för att väcka fi på vad som pågår. Men allteftersom bridgen utvecklats har alerteringen snarast övergått att bli en belastning snarare än en tillgång. Numera ska man ju nästan alertera alla bud, antingen för att de inte visar färgen, eller för att de KAN ha en bibetydelse, eller för att man ska agera tankeläsare och alertera bud som motståndarna kanske inte förstår. Vansinne.

Däremot så har det, av helt obegripliga skäl, inte lärts ut att använda STOP, ett i mitt tycke BETYDLIGT viktigare begrepp att lära ut till nya bridgespelare.


Tror för min del att risken att komma fel är betydligt större om fi glömmer alertera än om fi glömmer bort att tänka efter en stopplapp.

Att alertera bud som inte är normalt i ett naturligt system borde vara självklart (med nya bridgespelare som motståndare).
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Wed 20 May 2009, 12:50
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Lars Adie[51619 skrev ...
]Tror för min del att risken att komma fel är betydligt större om fi glömmer alertera än om fi glömmer bort att tänka efter en stopplapp.

Att alertera bud som inte är normalt i ett naturligt system borde vara självklart (med nya bridgespelare som motståndare).


Att STOPpa handlar inte om att komma fel eller inte. Det handlar om att undvika etiska dilemman. Om inga alerter förekommer kan man ändå tillgodose sig all information genom att fråga. Men vid ett STOP-läge kan man inte reparera sig.

När det gäller alertering idag så gör de oftast mer skada än nytta. Nybörjare blir inte mycket hjälpta av alerteringar, de har tillräckligt med problem med att komma ihåg hur de själv ska bjuda eller spela ut. Och rutinerade bridgespelare kan alltid fråga. Slutligen: Hur vanligt tror du inte det är att alerten hjälper PARTNERN istället för motståndaren? Det är oerhört vanligt.

Möjligen kan jag sträcka mig till alerteringsplikt i FÖRSTA budronden. Men jag vidhåller att STOP är någonting som borde läras ut redan på nybörjarkursen.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80