Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ej uppmärksammad alertering

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Thomas Larsson [15308]
Sat 01 April 2006, 10:36
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
"NIX TL
Uppgiften är att göra motståndarna uppmärksamma, verktygen är knackning och alertkort.
Ansvaret och kontrollen åligger avsändaren, inte mottagaren."

Då återkommer vi till det första inlägget i tråden. Om "ansvaret och kontrollern åligger avsändaren" så har Torbjörn blivit förfördelad enligt lag då? Är det så jag ska uppfatta det?

Han skriver "Hade jag uppmärksammat alerteringen och den mycket oväntade betydelsen av 3Kl hade jag agerat annorlunda (med bättre resultat)."

MAO så måste alerteraren se till att ev. motståndare vaknar och koncentrerar sig på spelet, det räcker inte med en vaken motståndare. Är det så jag ska uppfatta det PEO?

mvh T


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 01 April 2006, 11:07
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jag tycker att Thomas sammanfattar det fint:

Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Mycket enkelt fall.


eftersom FSB:s alerteringspolicy inte lämnar något utrymme för tvivel om vem "uppmärksamhetsbördan" ligger på: "Den som alerterar är skyldig att se till att båda motståndarna uppfattar alerteringen".



<span class='smallblacktext'>[ Editerad lör apr 01 2006, 13:08 ]</span>
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 01 April 2006, 13:35
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
TL: Ja. Det är därför som många på elit/VM/EM/OS-nivå tittar på motståndaren för att se att de uppfattat alerten. Jag gör så, och jag jag vet att åtminstone Morath gör så. Då ser jag om han tittar på min alertlapp, och en del brukar nicka instämmande för att visa att de sett den.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Sun 02 April 2006, 18:05
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
TA: "Ja. Det är därför... ...de sett den." Då borde denna tråds första fråga vara mycket enkel att besvara. Skönt att känna till. Kan LK bekräfta detta?


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Olle Morell [2811]
Sun 02 April 2006, 21:55
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
PO Sundelin[1171 skrev ...
]...
Av miljöhänsyn (bullerskador i lokalen), möbelvårdsskäl (sönderslagna bord), mentala hänsyn (skrämda nybörjare) etc framstår knackning som underlägsen metod jämfört med alertlappen. ...


Spelade en handikapptävling idag med min broder, många orutinerade. Han gillar den blå lappen (inte RD), och jag "drängfasoner", alltså att knacka tydligt. 95% av de orutinerade blev förvirrade av den blå lappen, medan de flesta verkade förstå den korkade knacken. Låg statistik, men den stämmer ganska bra med mina tidigare erfarenheter. Alltså mina != Peo:s.

Slutsats - metoden är inte det viktiga. Ansatsen och viljan är.
Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Mon 03 April 2006, 06:53
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Olle Morell[2811 skrev ...
]Spelade en handikapptävling idag med min broder, många orutinerade. Han gillar den blå lappen (inte RD), och jag "drängfasoner", alltså att knacka tydligt. 95% av de orutinerade blev förvirrade av den blå lappen, medan de flesta verkade förstå den korkade knacken. Låg statistik, men den stämmer ganska bra med mina tidigare erfarenheter. Alltså mina != Peo:s.

Slutsats - metoden är inte det viktiga. Ansatsen och viljan är.
Tror att det kan ha att göra med vana även om det rörde sig om orutinerade spelare. Vid ett tillfälle spelade jag på en bridgeklubb i England och (min vana trogen) alerterade genom att knacka i bordet. Motståndarna titta på mig som om jag var knäpp... Där alerterade alla genom alertlappen.

När man spelar med skärmar har jag sett att man ofta gör en visuell knack, alltså med en rörelse indikerar att man alerterar, inte genom knack som hörs.

Men kontentan är väl att rekommendationen är att använda alertlappen och vara tydlig. Om alertlappen inte finns (ofta hamnar den på bordet och hamnar under papper) så kan man alertera genom "knack".

Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Mon 03 April 2006, 07:53
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Det är tillåtet att knacka eller använda alertlapp.
Jag kan inte bekräfta det Thomas efterlyser. Det korrekta är att lägga alertlappen på det bud som alerteras. Ibland ser man motståndaren i ögonen, men inte alltid. Inte ens internationellt följer alla spelare de formella reglerna.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 03 April 2006, 08:26
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Nja, så lätt kommer du inte undan Hans-Olof! Här får du en rak och enkel (?) fråga?

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
] Vad gäller egentligen? De officiella skrivna bestämmelserna (som inte lämnar något utrymme för missförstånd) eller är det upp till varje enskild klubb/TL?


Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 03 April 2006, 10:21
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Som en parantes (?) kan nämnas att den aktuella tävlingsledaren kommer, efter att ha uppmärksammats på alteringspolicyn, att korrigera sitt domslut.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 03 April 2006, 12:37
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Björn Sörling[80438 skrev ...
]Problemet med att den både syns och hörs är ju att den hörs även vid bordet bredvid...


Jaha, och du tror att någon kan dra nån slutsats av att det har bjudits ett konvetionellt bud vid bordet jämte? Då måste du ju kunna deras system, veta vilken bricka de spelar, kolla hur många budronder de har bjudit så du ser i vilket läge de befinner sig i budgivningen. Nej Björn jag tror inte att det är något problem att någon vid bordet jämte hör en alertering.


Ett enkelt exempel: Din partner öppnar med 1NT visandes 15-17 och du sitter med en tveksam hand som du funderar om du ska invitera med samtidigt som du hör precisionsgubbarna knacka vid det närliggande bordet... vad gör du?


Vad var det de alerterade? Vilken sangstyrka spelar de? Öppnar de regelbundet med obalanserade sangöppningar? Förnekar deras NT öppning 4-korts hö , har de öppnat med 1 !kl eller 1 !ru? . Ingen av dessa frågot lär jag få svar på om jag hör en knackning från ett annat bord. jag måste helt enkelt titta på deras bord för att kolla hur de har bjudit samt kunna deras system utantill innan deras alertering ger mig någon upplysning alls.

Men ni kanske spelar med ett öga på grannbordet konstant där nere på andra sidan åsen? *skratt*

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80