Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ej uppmärksammad alertering

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Björn Sörling [80438]
Fri 31 March 2006, 10:13
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Problemet med att den både syns och hörs är ju att den hörs även vid bordet bredvid...
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 31 March 2006, 10:29
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Björn Sörling[80438 skrev ...
]Problemet med att den både syns och hörs är ju att den hörs även vid bordet bredvid...


Jaha, och du tror att någon kan dra nån slutsats av att det har bjudits ett konvetionellt bud vid bordet jämte? Då måste du ju kunna deras system, veta vilken bricka de spelar, kolla hur många budronder de har bjudit så du ser i vilket läge de befinner sig i budgivningen. Nej Björn jag tror inte att det är något problem att någon vid bordet jämte hör en alertering.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Fri 31 March 2006, 11:40
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Vår förre lagkapten... förrförrförrförre närmare bestämt, brukade beskriva bultningar på bordet som "drängfasoner". Tyvärr står det tydligen i 115 att knackning är acceptabelt som alertmetod.
Av miljöhänsyn (bullerskador i lokalen), möbelvårdsskäl (sönderslagna bord), mentala hänsyn (skrämda nybörjare) etc framstår knackning som underlägsen metod jämfört med alertlappen. Alerteraren har ansvaret för att budskapet går fram. Det är hans/hennes sak att fånga motståndarnas blickar - även tankspridda, hörselskadade protokollskrivare märker om man håller den blå lappen mellan deras penna och protokollet.
Och tänk på bonusvärdet av att få en smula fysisk träning med en graciös armlyftning - utan våldförande på möblemanget.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Fri 31 March 2006, 12:11
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Vilken alertmetod som skall användas är en intressant diskussion men nu vill jag veta om jag blev bortdömd eller inte. Det här handlar faktiskt om Söderslättmästerskapet för lag och inte vilken tävling som helst.
Tillbaka till toppen
Johan Bjurström [7692]
Fri 31 March 2006, 13:00
Registrerad medlem #7692
inlägg: 218
Svåra saker detta. I princip kan man alltid skylla på att man inte hört alerteringen om man får en dålig bricka (även om jag inte påstår att du gjort det). Nackdelen med flaxandet med alertlappar är att det tar längre tid och är ett irritationsmoment för många bl.a. för mig.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; BORT MED ALERTERINGSREGELN!!!!

Den skapar fler problem än vad den eliminerar. Det bevisas återigen av de senaste trådarna.
Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Fri 31 March 2006, 13:38
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
"genom att tydligt knacka i bordet, eller använda alertkortet, göra motståndarna uppmärksamma på att ett bud med konventionell eller mindre vanlig betydelse avgivits."

Tyckte jag läste paragrafen minst två gånger, men valde väl selektiv läsning som vanligt Ber om ursäkt för det.

Då är det inga problem. Om spelaren har tydligt alerterat enligt de regler som står i lagboken så är det upp till moståndarna att vara uppmärksamma på detta och ha eventuella hörapparater igångsatta.

mvh T


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Sörling [80438]
Fri 31 March 2006, 17:11
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Björn Sörling[80438 skrev ...
]Problemet med att den både syns och hörs är ju att den hörs även vid bordet bredvid...


Jaha, och du tror att någon kan dra nån slutsats av att det har bjudits ett konvetionellt bud vid bordet jämte? Då måste du ju kunna deras system, veta vilken bricka de spelar, kolla hur många budronder de har bjudit så du ser i vilket läge de befinner sig i budgivningen. Nej Björn jag tror inte att det är något problem att någon vid bordet jämte hör en alertering.


Ett enkelt exempel: Din partner öppnar med 1NT visandes 15-17 och du sitter med en tveksam hand som du funderar om du ska invitera med samtidigt som du hör precisionsgubbarna knacka vid det närliggande bordet... vad gör du?

Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Fri 31 March 2006, 17:15
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Thomas Larsson[15308 skrev ...
]"genom att tydligt knacka i bordet, eller använda alertkortet, göra motståndarna uppmärksamma... "

Om spelaren har tydligt alerterat enligt de regler som står i lagboken så är det upp till moståndarna att vara uppmärksamma på detta och ha eventuella hörapparater igångsatta.
mvh T


NIX TL
Uppgiften är att göra motståndarna uppmärksamma, verktygen är knackning och alertkort.
Ansvaret och kontrollen åligger avsändaren, inte mottagaren.

Jämför uppgiften att väcka någon. Verktyg väckarklocka, mistlur etc.
Det åligger väckaren att kolla att den sovande vaknat. Godkänt verktygsval räcker inte.

Johan J - jag tror att den gamla regeln fortfarande gäller: du kan undanbe dig alerter från motståndarna. Men tänk på att du riskerar att komma i ett sämre läge (otillåten info) om du plötsligt frågar om ett bud.
Tillbaka till toppen
Johan Bjurström [7692]
Fri 31 March 2006, 20:20
Registrerad medlem #7692
inlägg: 218
Jo visst, man kan förbjuda fi att alertera. Men i de allra flesta fall alerterar de i alla fall av gammal vana. Vad gör man nu då, skall man kalla på TL?
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 31 March 2006, 22:17
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]Vilken alertmetod som skall användas är en intressant diskussion men nu vill jag veta om jag blev bortdömd eller inte. Det här handlar faktiskt om Söderslättmästerskapet för lag och inte vilken tävling som helst.


Mycket enkelt fall. Ja, du har blivit bortdömd. (Förutsatt att du på något sätt kan påvisa att den uteblivna alerten är det som uttryckligen gjort att du gått en dålig bricka).



\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80