Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Norrbottens BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Sanktion/Motioner

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Leif Rångevall [10493]
Sat 24 September 2016, 07:06
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Råkade – nyfiken och besvärlig som jag är – hitta ett protokoll från den 17 augusti 2016 med bland annat nedan redovisade beslut.
Jag tror inte att den ”vanlige” medlemmen vare sig vet om eller hittar till NBF:s nya hemsida i Spader och det är lite synd. Den är instruktiv, överskådligt och bra anser jag.

NBF:s protokoll från den 17 augusti 2016
12.2 Ansv. gentemot inbjudningstävlingar
Sanktion krävs för alla silvertävlingar inklusive interna lagserier. Ingen kontroll eller anspråk på ersättning kommer att ske från NBF.
Min kommentar: det är med andra ord fritt fram för regelbrott. Boden-Sävasts BS har förra året kringgått bestämmelserna.
Trots tidigare påpekanden från tidigare utsedd TL struntar klubben i att rätta till felaktigheter och Boden-Sävast BS stoppar – liksom NBF - huvudet i sanden och tror därmed att detta ska passera obemärkt. Uppseendeväckande nonchalant.
Hur kan NBF på detta sätt legalisera ett systematiskt övertramp?
De personer som inte varit med i nuvarande styrelse tidigare kan inte läggas till last för det som hänt tidigare. Men skyldigheten att rätta till kvarstår.
Har man gett sanktion har man också skyldighet att kolla upp att regelverket för aktuella tävlingar också uppfylls och stämmer överens med SBF:s regelverk.
Här borde dock SBF – som man gör i partävlingar med silverstatus – med automatik (inbyggt i systemet) ha möjlighet att korrigera redovisningen för mästarpoäng. I dagsläget är det inte möjligt för funktionen finns inte.

SBF Paragraf 13:2
2. Dfb:s verksamhetsår sammanfaller med SBF.
Min kommentar: trots ett tydligt direktiv från Stadgar för SBF har man ändå valt att köra sitt eget ”race”. En seriös diskussion inom NBF har säkert föregått beslutet och man har ändå valt att inte följa SBF:s stadgar.
Här borde ett starkt skäl för denna stadgeöverträdelse redovisas.
Dessutom finner jag det märkligt att om en motion är inlämnad, som skall avgöras av ombuden på årsmötet, kan hänförs till kommande styrelse.
Det känns inte så bra. I värsta fall så hamnar alla inlämnade motioner hos den kommande styrelsen för avgörande. Om då, som i motionen ovan, vissa styrelseledamöter har en avvikande synpunkt så blir beslutet inte ett årsmötesbeslut utan ett styrelsebeslut.

Tillbaka till toppen
Göran Nordberg [5369]
Sat 01 October 2016, 15:04
Registrerad medlem #5369
inlägg: 21
Alla klubbars ordf har erhållit adressen till nya hemsidan, vår förhoppning är/var att resp klubbs medlemmar skulle få kännedom om hemsidan. Då gamla hemsidan blev så abrupt bortplockad, hann inte den användas för info.

NBF skall sanktionera silvertävlingar, men efter fråga till rikskonsulent var det SBF:s roll se till att reglerna efterlevs. Boden har fått tillsägelse om vad som gäller av mig samt tillsagts lämna in begäran om sanktion om/när lagtävling skall fortsätta.
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sun 02 October 2016, 08:55
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Om gamla hemsidan kanske du skulle redovisa varför den inte längre existerar!
Det du skriver i övrigt uppskattar jag men kan dock konstatera att alla rikskonsulenter inte har samma uppfattning, vilket inte är så bra, om det du skriver är riktigt.
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sun 09 October 2016, 13:01
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Sanktioner:
Följande text är hämtat från ett klargörande dokument.

"Klubben är skyldig att tillse att samtliga deltagare är medlem i Svenska Bridgeförbundet, eller annan nations bridgeförbund, för att få delta. Dfb är skyldigt att kontrollera att av dem sanktionerade tävlingar följer gällande bestämmelser".

Med andra ord så kan inte ett dfb krypa undan sitt ansvar. Jag måste dock tillstå att ämnet i sig inte är så viktigt men rätt info borde i alla fall förmedlas.
En liten petitess i ärendet men vilken rikskonsulent hade lämnat de felaktiga uppgifterna?


Tillbaka till toppen
Per Norberg [20066]
Thu 20 October 2016, 19:51
Registrerad medlem #20066
inlägg: 23
Leif Rångevall [10493 skrev ...
]
Om gamla hemsidan kanske du skulle redovisa varför den inte längre existerar!

Hur försvann den?
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Thu 20 October 2016, 20:04
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Per, vänd dig till Nordberg - han vet och kan säkert lägga ut texten och förklara vad som hände.
Tillbaka till toppen
Göran Nordberg [5369]
Fri 21 October 2016, 07:03
Registrerad medlem #5369
inlägg: 21
Lägga ut text kan jag nog, men inte radera NBF:s hemsida
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Fri 21 October 2016, 08:19
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Om någon tror att det var NBF:S hemsida så är det i grunden fel. Alltså var det någon annan som ägde, köpt, betalat och sett till att NBF hade tillgång till en hemsida.
Beter man sig som Nordberg, minst sagt klumpigt, så blev resultatet att min hemsida hade gjort sitt och aldrig skulle kunna komma i händerna på G Nordberg. I alla fall inte efter hans vulgära och okänsliga försök till övertagande.....
Radera kan man göra på många olika sätt - även uppträdande och ordval kan påverka som ett suddgummi.
Tillbaka till toppen
Per Norberg [20066]
Fri 21 October 2016, 08:48
Registrerad medlem #20066
inlägg: 23
Förklara hur du kunde äga någonting på NBFs hemsida?! Innebär detta att jag är ägare till all information och filer på Luleå BKs hemsida och kan göra vad jag vill med detta, när jag vill?
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Fri 21 October 2016, 08:58
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Leif måste ju personligen ha betalat alla kostnader för NBF:s hemsida.
För är det NBF som betalat (och därmed står för den) så är det ju NBF som "äger" den oavsett vem som administrerar den.
Går säkert att kontrollera för den som ids.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80