Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Norrbottens BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

DM som simultantävling - eller inte.

Författare Post
Leif Rångevall [10493]
Tue 21 March 2017, 14:56
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Jag kommer mycket väl ihåg den diskussion som förekom när det var aktuellt med DM-tävlingar som simultan eller inte.
Skälet mot simultantävlingar var ju att man inte fick möta alla par och att det på vissa orter var så låg standard att slutresultatet efter sammanställning skulle bli påtagligt missvisande och orättvist.
Det som talar för en simultantävling är att fler par kan delta därför att deltagande underlättas i och med spel på hemorten och dessutom till lägre kostnader för spelarna.
Hur är det i dag? Vid senaste DM-tävlingen (DM för Veteraner) var det väldigt likt en simultantävling. Det vara alltför många par man inte mötte.
Antalet par man inte möter, vilket jag skrev i inledningen, har stor betydelse för utgången av tävlingen.
Här hade då simultanbelackarna rätt vilket inte är så konstigt eftersom det alltid måste vara optimalt att i bridgetävlingar få möta alla andra par.
De som var/är emot simultan som spelform borde här i enligt med tidigare ställningstagande ha höjt sina röster för att få maximal rättvisa i varje kommande DM-tävling.
För att komma ifrån problemet framåt i tiden skulle man vid kommande DM-tävlingar alltid vara tvungen att möta alla andra par.
Om viljan finns är det ett enkelt problem att lösa. Fler par än 32 är knappast aktuellt i Norrbotten. För tävlingar över en dag klarar man utan problem så många som 32 par och 62 brickor. Det är många, men fullt möjligt, att spela.
Jag kan inte påminna mig att det från tidigare årsmöten finns några restriktioner som skulle styra eller äventyra en snabb förändring.
DM-Par är i antågande – varför inte prova modellen i slutet av april.
Avslutningsvis en eloge till Piteå BS som möjliggjorde en bra DM-final för veteraner genom att engagera många egna par.
Men var fanns länets övriga klubbars veteraner, främst intilliggande klubbar som Luleå BK och Boden-Sävast BS. Där var det långt ifrån bra.

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80