Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Odds för denna slam

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Thomas Ålander [28168]
Thu 22 October 2015, 19:08
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Sannolikhetslära är intressant, och problem inom den mycket beroende av hur problemet formuleras. (Självklart är ingångsvärdena avgörande.)
I trådstarten frågas efter hur stor chansen är att slammen går hem.
Eftersom det endast redovisas att motståndarna tagit för sitt ess är väl frågan hur stor sannolikheten är att resten går spelförarens väg "från början". Att fundera över chansen när t ex hälften av brickan är spelad är då att göra beräkningar av typ "givet att si/så skett" och det är en annan typ av beräkning.
Så: Vad frågades det om från början och vilka var förutsättningarna/reglerna? Det är det man har att laborera med.

Tillbaka till toppen
Bertil-G Johnson [10514]
Thu 22 October 2015, 19:14
Registrerad medlem #10514
inlägg: 248
Visst Jan, men vem har sagt att kalkylen ska göras i stick 2? Frågan var väl hur stor chans slammen har att gå hem. Och då ingår rimligen att det finns en spelförare som tänker och inte något slags lotto-maskin.

6-0-sitsen har jag uteslutit av lättja i parentesen om att jag förutsatt 4-2 (den är ju dessutom rätt osannolik).
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Thu 22 October 2015, 19:34
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Bertil-G Johnson[10514 skrev ...
]
Visst Jan, men vem har sagt att kalkylen ska göras i stick 2? Frågan var väl hur stor chans slammen har att gå hem. Och då ingår rimligen att det finns en spelförare som tänker och inte något slags lotto-maskin.

6-0-sitsen har jag uteslutit av lättja i parentesen om att jag förutsatt 4-2 (den är ju dessutom rätt osannolik).


OM inte frågeställaren nämner från vilket stick han vill ha analysen så är det det i stick 0 .... i läget stick 12 är det inte, 11 är det inte etc....

Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Thu 22 October 2015, 21:06
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
Bertil-G Johnson[10514 skrev ...
]
Visst Jan, men vem har sagt att kalkylen ska göras i stick 2? Frågan var väl hur stor chans slammen har att gå hem. Och då ingår rimligen att det finns en spelförare som tänker och inte något slags lotto-maskin.

6-0-sitsen har jag uteslutit av lättja i parentesen om att jag förutsatt 4-2 (den är ju dessutom rätt osannolik).


OM inte frågeställaren nämner från vilket stick han vill ha analysen så är det det i stick 0 .... i läget stick 12 är det inte, 11 är det inte etc....



I så fall kan jag tala om att slammen har exakt 0% chans att gå hem. Om man i ditt sätt att se på saken lika gärna kan spela Ruter A i stick två.
Man måste väl precis som Bertil skriver förutsätta att spelföraren spelar rätt när man bedömer chansen till hemgång? Och om nu SF spelar rätt så kommer det ju att tillkomma information under spelets gång.

Jag antar att du anser att det är exakt 50% chans att gå hem om man i en sidofärg har AJ9 till KT8?

Detta stämmer ju inte för fem öre eftersom att du ibland kan få reda på att den ena sidan har singel i färgen då du spelar de andra färgerna. Men från början var bara frågan hur stor chans det är. Du svarar 50% medans Bertil svarar 100% (förutsatt att man alltid kan spela korten så att man vet sittsen)

Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Thu 22 October 2015, 21:21
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
Bertil-G Johnson[10514 skrev ...
]
Visst Jan, men vem har sagt att kalkylen ska göras i stick 2? Frågan var väl hur stor chans slammen har att gå hem. Och då ingår rimligen att det finns en spelförare som tänker och inte något slags lotto-maskin.

6-0-sitsen har jag uteslutit av lättja i parentesen om att jag förutsatt 4-2 (den är ju dessutom rätt osannolik).


OM inte frågeställaren nämner från vilket stick han vill ha analysen så är det det i stick 0 .... i läget stick 12 är det inte, 11 är det inte etc....



I så fall kan jag tala om att slammen har exakt 0% chans att gå hem. Om man i ditt sätt att se på saken lika gärna kan spela Ruter A i stick två.
Man måste väl precis som Bertil skriver förutsätta att spelföraren spelar rätt när man bedömer chansen till hemgång? Och om nu SF spelar rätt så kommer det ju att tillkomma information under spelets gång.

Jag antar att du anser att det är exakt 50% chans att gå hem om man i en sidofärg har AJ9 till KT8?

Detta stämmer ju inte för fem öre eftersom att du ibland kan få reda på att den ena sidan har singel i färgen då du spelar de andra färgerna. Men från början var bara frågan hur stor chans det är. Du svarar 50% medans Bertil svarar 100% (förutsatt att man alltid kan spela korten så att man vet sittsen)



Hur du ska spela och vilken sannolikhet masken har från början är olika saker.
(Det första gäller 1 giv och det andra många givar)

Ingen har sagt att sannolikheten är oberoende av de spelade korten men begynnelsevärdet är 50%.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Thu 22 October 2015, 22:53
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
OK.
Då tar vi ett annat exempel då. Så borde ni förstå lättare.



6NT
Syd giv
ingen i zon
Ekn9
KD32
K3
Kkn98






K108
54
ED42
ED107

VästNordÖstSyd
    1NT1 
 22  6NT  pass  pass 
 pass 

1 15-17
2 Svagt inkliv med 6+ hj.



Ni får utspel Hj A och en hjärter till. Nu anser ni alltså att ni har en ren 50%-ig chans att gå hem?
Jag skulle vilja säga att 6 NT nu är 100%.
man vet att det är en skvis på vänsteryttern i hj + ruter eller (mest troligt) en dubbelsidig skvis utan att motståndarna kan göra något åt det. oavsett var sp Q sitter!

Så får jag frågan här hur stor chans 6 NT har efter budgivningen (oavsett utspel) så kommer jag svara 100%.
Medans ni vidhåller 50%, är det rätt uppfattat av mig?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Thu 22 October 2015, 23:25
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
OK.
Då tar vi ett annat exempel då. Så borde ni förstå lättare.



6NT
Syd giv
ingen i zon
Ekn9
KD32
K3
Kkn98






K108
54
ED42
ED107

VästNordÖstSyd
    1NT1 
 22  6NT  pass  pass 
 pass 

1 15-17
2 Svagt inkliv med 6+ hj.



Ni får utspel Hj A och en hjärter till. Nu anser ni alltså att ni har en ren 50%-ig chans att gå hem?
Jag skulle vilja säga att 6 NT nu är 100%.
man vet att det är en skvis på vänsteryttern i hj + ruter eller (mest troligt) en dubbelsidig skvis utan att motståndarna kan göra något åt det. oavsett var sp Q sitter!

Så får jag frågan här hur stor chans 6 NT har efter budgivningen (oavsett utspel) så kommer jag svara 100%.
Medans ni vidhåller 50%, är det rätt uppfattat av mig?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund



Nä, men det stämmer att på den här given är det 100%
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Fri 23 October 2015, 01:27
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Varför stämmer det på den här given Lars?

Du har ju bara 11 spel och en spadermask som du kan slå åt vilket håll du vill?
Tillbaka till toppen
Jan Gutenwik [6302]
Mon 26 October 2015, 16:15
Registrerad medlem #6302
inlägg: 42
Bertil-G Johnson[10514 skrev ...
]
Visst Jan, men vem har sagt att kalkylen ska göras i stick 2? Frågan var väl hur stor chans slammen har att gå hem. Och då ingår rimligen att det finns en spelförare som tänker och inte något slags lotto-maskin.

6-0-sitsen har jag uteslutit av lättja i parentesen om att jag förutsatt 4-2 (den är ju dessutom rätt osannolik).


Jag anser att det är underförstått att det är i stick 2 som det gäller. Skulle det vara efter stick 13 så är det antingen 100% eller 0% att gå hem och det är knappast så intressant att få den siffran, så det måste ju vara från den position då frågeställaren ger oss frågan, dvs efter att motståndarna tagit sitt ess.

Tillbaka till toppen
Jan Gutenwik [6302]
Mon 26 October 2015, 16:24
Registrerad medlem #6302
inlägg: 42
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Varför stämmer det på den här given Lars?

Du har ju bara 11 spel och en spadermask som du kan slå åt vilket håll du vill?

Hur särskiljer du det 2 olika skvisarna? Hur vet du om utspelaren har ?x(x), AJTxxx, Jxxx, (x) från ?xx(x), AJTxxx, Jxx, (x) där ? kan vara eller inte vara Q, dvs du måste väl bestämma dig för vilken skvis du ska spela på?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80