Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Alertera eller inte

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Börje Rudenstål [2336]
Mon 25 May 2015, 07:39
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Nils Andersson[3543 skrev ...
]
Kan ingen av våra elittävlingsledare tala om vad som gäller.


Det som gäller är exakt det som Torbjörn, Magnus och tom Svante, m fl framfört. Jag förstår inte alla slinkförsök mot alertering, varför?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Lagerman [7856]
Mon 25 May 2015, 08:47
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Jag förstår inte alla slinkförsök mot alertering, varför?


Det gör jag. Som påpekats tidigare finns det då bud som alltid ska alerteras, tex öppnarens andra bud.
I Luciasilvret så spelade jag med M Rimstedt för 1a gången.

Vi bjöd 1Kl - 1Hj; 1NT-3NT
Ett naturligt budsystem där 1Kl kunde vara 2 kort om balanserad hand.
Detta öppningsbud alerterades naturligtvis, men när vi sedan bjöd 1NT så lovade vi en helt jämn hand med eller utan 4Sp.
Efter budgivningen frågade motståndarna och vi berättade.
-:"Då måste ni alertera 1NT som kan innehålla spader..."

Ok, jag kan köpa det, men kanske ändå inte. Om de spelat ut spader i tron att öppnaren inte kan ha den färgen, ja då skulle jag begripa deras frustration på samma sätt som Magnus förmodligen kände i Plattliret.

När vi nästa gång bjuder 1Kl-1Hj,1Sp som visar spader och 5+ klöver, då måste vi också alertera, eftersom vi inte kan ha en jämn hand, enl principen 'alertera allt fi kan tänkas inte veta' om ert budsystem. Om de får höra att klöver 'kan vara två kort' och sedan spelar ut klöver mot NT in i spelförarens 5+ färg så blir de naturligtvis upprörda om de får höra att efter 1Kl + 1sp så måste klövern vara 5+.

Kort och gott, alla bud ska alerteras, eftersom nästan alla bud har någon bibetydelse som motståndarna kanke inte känner till.
Som flera sagt tidigare, detta är absurt.

Regler som innebär att ALLA bud ska alerteras är av ondo. Punkt!

Vore det inte trevligare med en regel som säger att efter budgivningen så ska den spelande sidan redogöra för alla bud, som om försvaret frågat. Alltid.
Sedan kommer alert på bud där man kan förvänta att fi behöver veta där och då.
Alltså inget av våra bud i sekvenserna ovan alerteras, men de förklaras efter budgivningen. Alltid.

Att höra ett naturligt budsystem 1Kl (alert)- 1Hj (Alert); 1NT (alert)- 3NT (alert) får mig att förstå varför folk tycker alert förstör mer än det tillför.

EDIT: Nu kom jag ihåg en incident till. 1NT - 3NT
Fi spelar ut en hjärter in i spelförarens femkortsfärg...
-:"VA, kan ni ha femkorts högfärg när ni öppnar med 1NT?? Då måste ni alertera!!!"





Tillbaka till toppen
Eric Arvidsson [16417]
Mon 25 May 2015, 09:14
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
Vad som gäller och vad som bör gälla är 2 skilda saker Börje.

Givetvis kommer man väldigt långt med sunt förnuft. (även om det inte är en representativ egenskap hos bridgespelare)

Men att blanda in ett generellt riktsystem för alert är helt fel väg att gå.

Vad Magnus Eriksson har att säga beträffande "bridgelagar" ger jag inte mycket för däremot skulle jag vara mycket intresserad att lyssna på allt han skriver om hur spelet bridge ska bedrivas!

Edit: Jan Lagerman sammanfattar situationen bra

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 25 May 2015, 09:16
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Har du tråkigt idag, Janne?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Max Ödlund [9267]
Mon 25 May 2015, 09:28
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Önskar mig en regeländring: I ett visst läge har partnern och jag bestämt att en dubbling visar nåt synnerligen speciellt. Snälla regelmakare, kan jag inte få alertera då!?

Precis som för stoppregeln gäller att alerteringsreglerna är gjorda av hederligt folk, för hederligt folk. Tyvärr finns det en och annan lymmel som försöker att få fördelar genom att rida på formuleringar istället för att se till andemeningen. Men det är sånt vi får leva med.

Tillbaka till toppen
Marion Michielsen [53103]
Mon 25 May 2015, 10:10
Registrerad medlem #53103
inlägg: 10
Undrar till dom som tycker att man ska alertera 1NT-2kl-2sp-2NT om det visar 4krts hj: ska man också alertera 3NT i samma läge om det visar 4krts hj? Det visar ju nåt mer än att man bara vill spela 3NT.
Tillbaka till toppen
Eric Arvidsson [16417]
Mon 25 May 2015, 11:14
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
Undrar till dom som tycker att man ska alertera 1NT-2kl-2sp-2NT om det visar 4krts hj: ska man också alertera 3NT i samma läge om det visar 4krts hj? Det visar ju nåt mer än att man bara vill spela 3NT.


I tilläggsbestämmelserna står det att bud med mindre vanlig bibetydelse skall alerteras. Båda dessa lägen borde falla in under kategorin "vanlig" men att 2nt som kan men inte lovar 4 korts hjärter ska falla in under "bud som motståndarna rimligen inte förväntas förstå" är för mig obegripligt.

endera bestämmer man att fi inte "förstår någonting" och att samtliga bud alerteras alternativt författar man regler som är begripliga och lätta att förstå?
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Mon 25 May 2015, 12:22
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Om jag möter motståndare som bjuder 1nt - 2kl - 2sp - 3nt - pass
och sedan alerterar 3nt och på min fråga innan jag skall spela ut svarar att 3nt inte lovar 4 hjärter så kommer jag att tacka för informationen och tänka för mig själv att dessa har förstått innebörden av alerteringar.
Om 3nt i samma läge kan innehålla 4 hjärter men inte behöver göra det och budet 3nt inte alerteras utan jag får veta detta efter brickan är färdigspelad. Ja då kommer jag att tänka att detta är ett par som inte drar sig för någonting när det gäller att få poäng.
Vad som regelmässigt är rätt eller fel vet jag inte. Men jag vet att jag inte vill tillhöra den andra gruppen när andra tänker på samma sätt som jag.

Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Mon 25 May 2015, 16:42
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Svante Ryman[8639 skrev ...
]
SUCK, alla ni som (som det verkar) med alla medel försöker hitta lagtexter/betydelser etc etc för att undvika att alertera. Enligt mitt tycke är det oärligt och inte rent spel. Alertera för sjuttsingen, eller vill ni vinna på att motståndarna inte fattar sånt som ni vet men inte VILL tala om.



De som läser lagar och regler och följer dem strikt logiskt bör väl inte kallas oärliga; de kan läsa på den nivån måste väl få göra sitt bästa utan att anklagas. Med det vill jag ha sagt att de som alerterar så genom logiskt som Jocke är ett föredöme för sveriges bridgespelare, hur man än ändrar reglerna kommer de vara nitiska i sitt utövande att följa bokstaven.

Det är ni andra som som tycker att reglerna skall tolkas annorlunda under dagens formuleringar som har hjärnspöken, och det är ok . För er alerterar vi så mycket vi orkar, men det känns mest sjukt att hålla på med dessa "gubbalerter" för dem som inte orkat läsa. (räknar mig själv till gubbe om än inte i kontexten "gubbalerter")
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 25 May 2015, 16:47
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
För er alerterar vi så mycket vi orkar, men det känns mest sjukt att hålla på med dessa "gubbalerter" för dem som inte orkat läsa. (räknar mig själv till gubbe om än inte i kontexten "gubbalerter")


Intressant uttryck, Peter. Med tanke på att i stort sett hela gänget juniorer på S:t Erik, "gubbalerterar"
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80