Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Det här är ingen blogg!

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Thomas Ålander [28168]
Thu 21 May 2015, 17:02
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Förmodligen en wienervals.

Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Thu 21 May 2015, 21:34
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Förmodligen en wienervals.


Den korven valsar runt.

/janne

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 23 May 2015, 22:39
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det är inte bara trevliga och glada människor man kommer ihåg länge utan även den andra sorten.

För kanske 10 år sedan spelade jag en guldtävling, kämpade som vanligt med en spelföring och funderade på om jag skulle spela en klöver eller ruter eller möjligtvis en spader (som tur var hade jag inte fler hjärter). Samtidigt hade bordet bakom mig det väldigt trevligt för de hade förmodligen löst min spelföring på 30 sekunder och nu satt de där och flabbade.

Egentligen var de inte särskilt störiga men i mitt koncentrerade tillstånd blev det väldigt irriterande och till slut hade jag fått nog, vände mig om och sa högt: "Nu får ni väl ändå hålla käften?!" vilket naturligtvis var både onödigt och dumt.

Efter ronden tänkte jag på brickan för jag skulle naturligtvis spelat en spader istället och lufsade bara vidare till nästa bord men efter bridgen fick jag höra att en av dem jag skällt på hade tagit illa upp. Därför blev jag glad när jag träffade på honom på en restaurang senare på kvällen så att jag kunde bjuda på en öl, be om ursäkt och därmed tyckte jag att saken var utagerad och glömde bort det hela.

Tills flera år senare när mina föräldrar berättar att de träffat några bridgevänner som var vänner med killen som tagit åt sig och han hade inte alls glömt något. Tvärtom, han var fortfarande sur för han hade berättat vad som hänt och sagt något i stil med: "Jag fattar inte att Ella och Ove som är så trevliga kan ha en sådan son".

Och därför vill jag nu säga, från djupet av mitt hjärta: "Förlåt Karlsson, jag menade inget illa och jag ber än en gång om ursäkt".

Tillbaka till toppen
Bo Gullefors [36345]
Sun 24 May 2015, 04:53
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Torbjörn, du har en talang åt det litterära hållet när du med tankeskärpa och poetisk intensitet på ett finstämt sätt visar upp en prosa som med återhållen medkänsla gestaltar den utsatthet som kan vederfaras spelföraren vid svårspelade kontrakt.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Sun 24 May 2015, 10:55
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Torbjörn, det låter som du har kommit till steg 8 där du ligger i din tristess:

» länk
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sun 24 May 2015, 11:43
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det finns en gräns för hur många sommarprogram man kan lyssna på utan att bli tokig (och den gränsen går ungefär vid Dolph Lundgren).

Tristessen gör att mitt humör svänger väldigt för ibland lovar jag mig själv att bli en bättre och snällare människa och ibland förbannar jag min otur här i livet och då kommer den lite mörkare sidan fram:

Jag låg där i sängen och led alla kval
timmen var sen men jag tänkte på slammen
klöver eller ruter, jag hade ett val
ruter var fel, jag får leva med skammen.

Men det brinner en låga, jag göder mitt hat
mot Upmark, Cullin den där jävla Fredin
allt har de fått serverat på fat
och jag får stå ut med deras hånfulla flin.

Men dagen skall komma när festen tar slut
deras era är över för tiden är knapp
tills förbundet förkunnar sitt kloka beslut:
allting skall spelas med handikapp!



Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 25 May 2015, 15:36
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jag har hittat en norsk hemsida som har haft en fantastisk bra rapportering från nordiska mästerskapet och det är synd att jag hittade den först nu (jag hade tex ingen aning om att det fanns bullentiner).

Det är precis så här jag vill att det skall se ut när förbundet rapporterar från mästerskap. Som jag förstår är det Nils Kvangraven som håller i sidan och han verkar dessutom själv skrivit också (vilket är imponerande med tanke på att han även spelade).

Hemsidan: » länk

Butler fanns det också:

Butler öppen klass: » länk

Butler damer: » länk
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 25 May 2015, 15:50
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Norge har i gemen, bättre uppföljning av vad som händer i bridgevärlden än vad vi har. Det har dock inspirerat en del juniorer, och även nyligen före detta sådana, att ta upp kampen. Hoppas det fortsätter så!
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mats Nilsland [4773]
Mon 25 May 2015, 16:42
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Trevlig hemsida i Norge. För rättvisans skull vill jag dock påpeka att den butler som redovisas endast är från de 5 sista matcherna - om jag har tolkat den officiella hemsidan rätt.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 25 May 2015, 17:26
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Mats Nilsland[4773 skrev ...

Trevlig hemsida i Norge. För rättvisans skull vill jag dock påpeka att den butler som redovisas endast är från de 5 sista matcherna - om jag har tolkat den officiella hemsidan rätt.

Det verkar som om du har rätt. Jag inte så bra på Färöiska men om har jag fattat det rätt (och räknat rätt) ser det ut så här när jag lagt ihop alla matcherna:

Öppna:
Selberg-Wademark 10,84
Hult-Ekenberg 10,57
Rimstedt-Säfsten 8,49

Damer:
Larsson-Berteau 12,83
Grönkvist-Ahlesved 12,09
Rimstedt-Grönkvist 11,88

Nu skall man nog inte fästa för stor vikt vid det här för det är inte många bord det handlar om (jag vet inte om man hade gemensam butler i båda klasserna).

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80