Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Det här är ingen blogg!

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 26 May 2015, 08:51
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Man skall som sagt göra människor glada och eftersom jag inte vet hur Nils Kvangraven frisyr ser ut skickade jag ett mail till honom där jag berömde hans hemsida. Han blev mycket riktigt glad och tyckte det var roligt om några svenskar besökte sidan.

Tydligen ändrar den form när det är mästerskap för att redan idag gå tillbaka till sin vanliga och jag kommer absolut att följa den nästa gång. Han har fått med inte mindre än 13 brickor och bl a en där han blir skvisad av Selberg.

Det är kul med norska och jag har lärt mig att träkarl heter blindeman, likabricka buttspill och har man lurat någon säger man fikk jag han på limpinnen.

Han berättar också att Jon Baldursson som spelade i helgen var med i det isländska lag som vann Bermuda Bowl (VM) i början av 90-talet vilket är ganska fantastiskt med tanke på att man bara har 320 000 invånare (fast det bor iofs ännu färre i Monaco ...).

När jag kollade hur många islänningar det finns såg jag att Island är det land i Europa med lägst befolkningstäthet och ni får nu fundera på vem som har näst lägst (den förste som ger det rätta svaret utan att kolla på nätet får upphovsrätten till min vackra dikt).

Kvangraven skriver också att han som junior spelade många hårda matcher mot de duktiga Österrikiska juniorerna. Vilka duktiga juniorer yrar han om tänkte jag men det stämmer för de var faktiskt riktigt bra på vad som borde ha varit i slutet på 90-talet.

Problemet var att den dåliga konkurrensen gjorde att de fort blev bäst i Österrike och sedan avstannade utvecklingen helt. Jag inbillar mig att de är sämre nu än på den tiden och då spelar de flesta av dem ändå i landslaget.

Den risken ser jag som minimal för de svenska juniorerna (alltså inte att de kommer att spela i landslaget utan att konkurrensen är för liten) som dessutom verkar förståndiga nog att spela mycket internationellt.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 26 May 2015, 16:49
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

När jag kollade hur många islänningar det finns såg jag att Island är det land i Europa med lägst befolkningstäthet och ni får nu fundera på vem som har näst lägst (den förste som ger det rätta svaret utan att kolla på nätet får upphovsrätten till min vackra dikt).

Jag har fått in massor av svar på mailen men bara ett som är rätt och det är naturligtvis Norge (de andra två gissade på Sverige).

Vinnaren kommer från Stockholm och är underrättad via mail.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 26 May 2015, 23:14
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Jag har fått in massor av svar på mailen men bara ett som är rätt och det är naturligtvis Norge (de andra två gissade på Sverige).


» länk

Hur är det med denna ö egentligen?

Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Wed 27 May 2015, 07:07
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Grönland ligger inte i Europa.
Räknas Grönland in i Danmark så blir det nog Danmark som är glesast i Europa.
Norge kan då åter bli glesast genom att räkna in de antarktiska anspråken och Svalbard.
I en lista över befolkningstäthet räknas Ryska federationen till Asien, vilket även det kan diskuteras det berättigade i.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 27 May 2015, 07:49
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jan Lagerman[7856 skrev ...

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Jag har fått in massor av svar på mailen men bara ett som är rätt och det är naturligtvis Norge (de andra två gissade på Sverige).

» länk

Hur är det med denna ö egentligen?


Jag tog kontakt med Gustaw Mårtenson som allmänt anses var Sveriges ledande expert på överklaganden (han är dessutom ordförande i världens största klubb). Först var han på defensiven men efter att jag sagt att jag tyckte han var fin i håret blev han lite gladare. Han berättade att bästa sättet att hantera ett överklagande är att inte göra det: "Ta inte i skiten ens med tång!".

Klart besked och eftersom jag dessutom är världens största ickeblogg gör jag som jag vill och kommer därför inte att behandla denna överklagan.

(Jan, du får inte berätta det här för Gustaw men eftersom det är viktigt att ha nöjda läsare kommer du att få mitt nästa alster).

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 27 May 2015, 11:25
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Sverige blev alltså fyra i öppna klassen i NM och med tanke på att man dessutom var två placeringar bakom Färöarna som tillhör ett av kölagen i Europa borde man kanske se det som ett misslyckande?

Det var den svenska bilagan (det var vad man lite nedlåtande kallade B-laget när jag spelade fotboll) vi skickade eftersom våra tre högst rankade par inte var med. Nu är de som spelade riktigt bra och är tillsammans med kanske två par till inte längre bort från A-laget än ett rejält partnergräl. Att tre av de här paren är rena juniorpar är väldigt roligt även om de naturligtvis enbart skall bedömas på meriter.

Hur var det med de andra lagen som kom före Sverige?

Island som vann NM ganska överlägset hade tre av spelarna med från det lag som kom tia på senaste EM och lägger man då till Baldursson som vunnit VM hade de ett riktigt bra lag.

I Danmark som kom trea var två av paren med i EM (8) och tredje paret var med när alla sex vann danska mästerskapet i finalen mot Schaltz tidigare i år.

Sverige har alltså haft bra motstånd och jag tror också att färöingarna har blivit bättre och de spelade också på hemmaplan. Som lag tycker jag därför att Sveriges insats varit godkänd och de individuella parens prestationer överlåter jag till Lars-Tommy att bedöma.

Det var naturligtvis roligt att det gick bra för de svenska damerna men dem har tyvärr ingen koll alls på.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Wed 27 May 2015, 11:44
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Sverige har alltså haft bra motstånd och jag tror också att färöingarna har blivit bättre och de spelade också på hemmaplan. Som lag tycker jag därför att Sveriges insats varit godkänd och de individuella parens prestationer överlåter jag till Lars-Tommy att bedöma.



Ja, redan innan turneringen var det klart att det skulle bli svårt.
Att komma på pallen var naturligtvis ett självklart mål, men mer än så dvs kräva guld tror jag ingen gjorde.
Jag tycker också det var ett godkänt mästerskap. Inte mer, inte mindre. Det som var trevligt var stämningen. Både i laget, bland tjejerna och bland alla som var där. Det var ett mästerskap där alla var vänner och pratade positivt med varandra istället för en massa gnäll. Till det hygglig bridge.

Att Färöarna gick så bra var naturligtvis en överraskning. Dock tror jag att Jakob Rön kan ha en del i framgången dvs tränat spelarna till att bli både ett eller två snäpp bättre än senast på Island. Väldigt trevligt att öven Färöarna kan vara med och konkurrera.

Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Wed 27 May 2015, 14:36
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Varför får Färöarna vara med i NM men inte Åland, ögruppernas juridiska status är väldigt lika.

På några års sikt skulle ju detta kunna ge mig chans att spela i landslagströja


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Peder Linder [18079]
Wed 27 May 2015, 15:08
Registrerad medlem #18079
inlägg: 53
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Varför får Färöarna vara med i NM men inte Åland, ögruppernas juridiska status är väldigt lika.

På några års sikt skulle ju detta kunna ge mig chans att spela i landslagströja


Ett skäl så gott som något:)

Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Wed 27 May 2015, 15:18
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Vill Åland/ålänningarna vara med i NM? Är de tillfrågade?
Vad gäller Mariehamn och bridge så finns klubben med i både finska klubbförteckningar och svenska (spelar i distrikt Uppland).

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80