Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorlandslag.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Tue 03 March 2015, 10:20
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Fortfarande inget svar på min fråga.
Vilka övriga tjejer är det som aspirerar på att få spela i landslaget?
Finns det några samspelta spelare eller ska vi skicka alla som anmäler sig oavsett samspelhet och kunskap?
Hellre skicka vilka som helst utan krav på annat än kön och ålder eller ska vi ha några fler krav på de vi skickar till spel?

Tillbaka till toppen
Robert Bäck [11174]
Tue 03 March 2015, 11:44
Registrerad medlem #11174
inlägg: 36
Fler tjejer än Moa och Irma som aspirerar för spel i landslaget?

Jag har läst under tävling/landslagen men där kan jag inte få svar på dessa frågor och inte heller vilka som är uttagna till JNM i Danmark.

Denna fråga tycker jag att vår landslagskapten ska svara på och även följdfrågor för att bringa klarhet. Är Per Leandersson medveten om denna diskussion och jag tycker nog att det kan vara av allmänt intresse att veta hans och förbundets inställning i denna fråga.




Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 03 March 2015, 12:53
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Robert Bäck[11174 skrev ...
]
Fler tjejer än Moa och Irma som aspirerar för spel i landslaget?

Men alla de som krävde att vi måste skicka ett tjejlandslag måste väl ha koll på detta?
Dessutom nu? När uttagningen är gjord? Eller var din fråga endast en fråga på vilka som har varit med i diskussionen?
För att göra ett upprop nu känns kanske aningen i senaste laget, eller är det inga andra krav än en intresseanmälan så är saken biff?

Hur resonerar alla ni som anser det självklart att skicka ett tjejlandslag? Vad har ni för inblick i situationen?
Vad vet ni om de tjejer som skulle kunna tänkas vara aktuella?
Har ni några andra krav än att man är tjej och vill åka och lira i landslaget?
Berätta!




Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 03 March 2015, 13:22
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jan Lagerman[7856 skrev ...

Hur resonerar alla ni som anser det självklart att skicka ett tjejlandslag? Vad har ni för inblick i situationen?
Vad vet ni om de tjejer som skulle kunna tänkas vara aktuella?
Har ni några andra krav än att man är tjej och vill åka och lira i landslaget?
Berätta!

Den handsken känner i alla fall inte jag mig manad att plocka upp:

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Man kan nog lugnt säga att jag har en del att säga om det här men det hade varit bra om någon ansvarig hade kunnat skriva något om deras syn på saken först.

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Om vi skall ha en generell diskussion kring juniorer och pengar ...


Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Tue 03 March 2015, 14:05
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Jag vet inte vilka tjejer som kan tänkas, men om inställningen från början har varit att girls-laget inte är så viktigt så är det väl inte så konstigt att aspiranterna saknas nu. Jag vet inte vem Jan Lagerman försvarar, om någon, men det låter i alla fall som ett försvarstal.

Har vi inte 4 tjejer som aspirerar så se till att vi får det, tycker jag.

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Tue 03 March 2015, 15:22
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Var nånstans har det framkommit att det inte är viktigt att satsa på tjejerna? Naturligtvis är det viktigt att satsa på alla klasser, ju yngre desto viktigare. Men som Janne säger måste det finnas aspiranter. Det kanske finns, men jag undrar på vilken grund en mängd inlägg här har, för att kunna påstå att förbundet felat i detta?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Lagerman [7856]
Tue 03 March 2015, 15:37
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]
Jag vet inte vilka tjejer som kan tänkas, men om inställningen från början har varit att girls-laget inte är så viktigt så är det väl inte så konstigt att aspiranterna saknas nu. Jag vet inte vem Jan Lagerman försvarar, om någon, men det låter i alla fall som ett försvarstal.

Har vi inte 4 tjejer som aspirerar så se till att vi får det, tycker jag.



Ska fyra tjejer i rätt åldersgrupp som anmäler intresse få åka till NM? Ska de ha några övriga krav på sig? Tex samspelhet, allmänt bridgekunnande, eller annat som inverkar för att få åka?
Är det viktigaste här att skicka fyra tjejer, eller finns det några bridgemässiga aspekter på om det ska skickas ett lag som är lika viktiga?

Mats Nilsland[4773 skrev ...
]
om inställningen från början har varit att girls-laget inte är så viktigt

Vem ansåg från start att tjejlaget inte var så viktigt?

Utan att veta tror jag att samtliga juniorer med intresse har bjudits in till träningsläger och helger under de senaste åren. PO och Per har lagt ner MASSOR med jobb på att undervisa och lära våra juniorer, samtliga juniorer, allt de kan, träna på budgivning och spel, få in föreläsare, ofta med internationell mästerkapsrutin mm. Allt för att få slagkraftiga junorlag och bygga för framtiden.
Jag har aldrig hört att något lag från början skulle ha varit diskriminerat. Vem har sagt detta?
Utveckla gärrna vad du vet om saken.




Tillbaka till toppen
Robin Björkstrand [30309]
Tue 03 March 2015, 15:40
Registrerad medlem #30309
inlägg: 45
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]

Men alla de som krävde att vi måste skicka ett tjejlandslag måste väl ha koll på detta?
Dessutom nu? När uttagningen är gjord? Eller var din fråga endast en fråga på vilka som har varit med i diskussionen?
För att göra ett upprop nu känns kanske aningen i senaste laget, eller är det inga andra krav än en intresseanmälan så är saken biff?

Hur resonerar alla ni som anser det självklart att skicka ett tjejlandslag? Vad har ni för inblick i situationen?
Vad vet ni om de tjejer som skulle kunna tänkas vara aktuella?
Har ni några andra krav än att man är tjej och vill åka och lira i landslaget?
Berätta!






Jan, Detta är ju också en grej som jag är tycker är dåligt. Förr fanns det alltid bra information om just aktuella juniorer. Vilken klass de satsade på osv. Vad jag vet finns de minst 2 par + 1 spelare fast hon verkar ha avsagt sig spel i landslaget. Av de 2 par jag vet är de par som jag själv har sett spelar ihop mycket och tränar och hoppas på att få bli uttagna det är säkert 2 par till där ute. Försöker hitta information från senaste landslagslägret men hittar inget. Jag har ett eget förslag på ett lag som jag tror inte alls skulle göra bort sig på ett mästerskap där det dessutom finns framtids sikt. Tur att jag inte är kapten .

Sedan tycker jag att så som det ser ut idag med 1 kapten och 1 coach för i dags läget 4 landslag är för lite för att kunna främja alla.
Har även här ett förslag på en person som skulle vara alldeles rätt för en tjejtrupp.

Självklart ska de som vill spela i landslaget träna och satsa för de och idag har vi de!
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Tue 03 March 2015, 15:43
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Janne - jag vet inte mycket men när man läser vad Erika skriver får man intrycket att det inte har gjorts något för just ett flicklag till NM.

Är det verkligen en öm tå detta? Kan vi inte bara enas om att det i alla fall inte borde vara av ekonomiska skäl som tjejerna ska stanna hemma - och det var vad diskussionen handlade om från början.

mvh Mats
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Tue 03 March 2015, 20:54
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Hej!

Har inte läst alla inlägg och kommer inte att ge mig in i diskussionen, men vill bara påpeka att Per borde lämnas utanför detta (kanske ingen som nämnt honom efter första inlägget).

Han gör såklart det han tror är bäst för juniorerna och borde ha fria tyglar att göra så. Alla problem borde tas upp med förbundet, både ekonomiska och om man tycker att Per missköter sitt uppdrag (och jag som junior kan intyga att han gör ett otroligt bra arbete)

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80