Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorlandslag.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Tue 03 March 2015, 01:03
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Låter bra Christian tycker jag.

Nu är det så att jag åker iväg på en resa ca: 3 veckor tidigt i morgon och jag vet faktiskt inte hur begränsad min åtkomst till denna sidan kommer att vara närmaste tiden.
Så därför ber jag nu och kan bara hoppas att någon kan ta tag i detta och se till så att dessa tjejer får åka till Danmark och göra det dom älskar, spela bridge!
I stället för att behöva sitta hemma och vänta på att de andra juniorerna skall komma hem och berätta hur roligt dom haft på NM.

Kom igen och kämpa nu bridgeSverige!!!

Lycka till i Nordiska Mästerskapen tjejer!
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 03 March 2015, 02:00
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Dessutom måste det ju finnas fler tjejer som kan spela i samma klass som nu inte får chansen. Rimligtvis borde dessa vara lika ledsna nu.


Vilka mer är det som har anmält intresse?

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 03 March 2015, 07:43
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
(vilket iofs inte säger mycket för där har jag hittat något sedan artonhundra-frös-ihjäl ...).

Det skall naturligtvis stå "... för där har jag inte hittat något sedan artonhundra-frös-ihjäl ...".

Uttrycket kommer förresten från att en vulkan i Indonesien någon gång på artonhundratalet hade ett utbrott och där askan gjorde att det blev så kallt i bl a Sverige att folk bokstavligen frös ihjäl.
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Tue 03 March 2015, 07:57
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Vulkanen Krakataus utbrott i augusti 1883.
Medeltemperaturen på jorden lär ha sänkts mätbart under ett par år p g a att askmolnet hindrade solinstrålning.
Tillbaka till toppen
Peder Linder [18079]
Tue 03 March 2015, 08:13
Registrerad medlem #18079
inlägg: 53

[/quote1425368156]
Det skall naturligtvis stå "... för där har jag inte hittat något sedan artonhundra-frös-ihjäl ...".

Uttrycket kommer förresten från att en vulkan i Indonesien någon gång på artonhundratalet hade ett utbrott och där askan gjorde att det blev så kallt i bl a Sverige att folk bokstavligen frös ihjäl.
[/quote1425370215]

Har hört uttrycket, men visste inte vart det kom ifrån....jag är mest glad att du klarade dig undan att frysa ihjäl Torbjörn. Forumet hade varit mycket tristare utan dig.

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 03 March 2015, 08:18
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Om vi skall ha en generell diskussion kring juniorer och pengar brukar jag med jämna mellanrum hävda att vi skall höja medlemsavgiften (vilket vi av någon outgrundlig anledning inte gjort sedan sekelskiftet).

Om vi hade höjt medlemsavgiften med sketna fem kronor hade vi fått in 150 000 som kunde gått till våra juniorer.

För några år sedan beslutade förbundsstämman utan att höja medlemsavgiften att vårt seniorlandslag skulle få samma ekonomiska förutsättningar som vårt öppna landslag vilket innebar en kostnad på åtminstone samma belopp. Jag skrev då att jag gärna unnande dem de här pengarna men att jag mycket hellre hade sett att pengarna gick till juniorerna.

Och jag tycker likadant idag: om det nu är så att vi tvingas välja mellan att skicka gubbarna till VM i Indien eller några juniorer till Danmark väljer jag juniorerna alla dagar i veckan.

Sedan kan man ju alltid höja medlemsavgiften och skicka båda.

(Det här kan naturligtvis vara ett helt hypotetiskt resonemang för det finns kanske inte några tjejer att skicka om de som Erika verkar helt nöjda med att stanna hemma)
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 03 March 2015, 08:23
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Thomas Ålander[28168 skrev ...

Vulkanen Krakataus utbrott i augusti 1883.
Medeltemperaturen på jorden lär ha sänkts mätbart under ett par år p g a att askmolnet hindrade solinstrålning.

Jag blev lite nyfiken för jag trodde det var tidigare och titta vad jag hittade: » länk

Vilket inte hindrar att du har rätt och Wikipedia fel.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Tue 03 March 2015, 08:32
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]Om vi hade höjt medlemsavgiften med sketna fem kronor hade vi fått in 150 000 som kunde gått till våra juniorer.


Jag tycker du ska gå och ställa dig vid skampålen, hur kan du föreslå något så urbota korkat?

Naturligtvis borde vi SÄNKA avgiften, och dessutom skriva in i lagboken, §174, att "kaffe och kaka alltid ska ingå i startavgiften till klubbtävlingar, vars startavgift icke må överstiga 30 riksdaler per person och speltillfälle".
Jag menar, våra bridgespelare går redan ekonomiskt på knäna, inte en chans att de kommer att stanna kvar som medlemmar efter en sådan massiv höjning om ca 1.3%. T.o.m. bankerna har ju börjat prata om negativa pocenter (sic), och att då komma och föreslå en HÖJNING! Nejdu, nu har du allt golat i trampad tunna.

Fast å andra sidan är det väl risk att en dylik höjning medför att ytterligare 150 lax försvinner spårlöst i de slukhål vi redan har...


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Tue 03 March 2015, 08:57
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Thomas Ålander[28168 skrev ...

Vulkanen Krakataus utbrott i augusti 1883.
Medeltemperaturen på jorden lär ha sänkts mätbart under ett par år p g a att askmolnet hindrade solinstrålning.

Jag blev lite nyfiken för jag trodde det var tidigare och titta vad jag hittade: » länk

Vilket inte hindrar att du har rätt och Wikipedia fel.

Wikipedia har säkert rätt - även om det förekommit/er felaktigheter. 1816 års vulkanutbrott var mig obekant. Krakataus 1883 kände jag till.
Tackar för länken som trots askmoln och kyla gjort mig mer upplyst!
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 03 March 2015, 09:39
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Torbjörns uttryck borde syfta på 1883 års utbrott eftersom den globala medeltemperaturen sjönk mer då än vid 1815 års utbrott....Sen tror jag inte att det hade någon som helst påverkan på hur många som frös ihjäl, vi pratar 1,2 grader 1883 och 0,4-0,7 grader 1816. Däremot blockerades solljuset vilket ledde till missväxt och svält så det borde heta 1800-svalt-ihjäl ;=)
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80