Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorlandslag.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Tue 03 March 2015, 21:53
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]
Kan vi inte bara enas om att det i alla fall inte borde vara av ekonomiska skäl som tjejerna ska stanna hemma - och det var vad diskussionen handlade om från början.



Ok. Om det enbart handlar om pengar kan jag hålla med om att det känns futtigt. Kanske tom helt åt helvete.
Kanske förbundet borde skjuta till mer slantar till en redan ansträngd budget för att tillgodose ett befintligt behov om det nu skulle vara så.

Men jag misstänker att det finns fler skäl än enbart de ekonomiska i hur det blev och det antyds ju också redan i förstainlägget.

Sidospåret om att tjej-laget redan från start var bortsorterat kändes galet. Skönt att vi lämnade det för ngt sådant tror jag inte alls på.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Tue 03 March 2015, 22:13
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Det svar Mikael Westerlund fick av Per var ju först att han hade en budget att hålla, men också att ville skicka konkurrenskraftiga lag. Detta måste ju tolkas som att de möjliga kandidaterna inte duger. Om det är rätt eller fel att ta ut juniorlag efter dessa kriterier får väl var och tycka sitt om. Jag håller med Mikael, när han tror att det kan vara negativt för framtiden och att vi i stället borde uppmuntra de få tjejer som ändå satsar.
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 03 March 2015, 22:47
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
....
1. Dessutom nu? När uttagningen är gjord? ....
2. För att göra ett upprop nu känns kanske aningen i senaste laget,...

3a. eller är det inga andra krav än en intresseanmälan så är saken biff?
...
3b. Har ni några andra krav än att man är tjej och vill åka och lira i landslaget?



Några kommentarer.
Punkt 1. Att komma med synpunkter och invändningar EFTER uttagningen är väl ett problem endast om man trampar några på tårna, och att man tar lösningen på någons bekostnad.
Så är ju inte fallet här, utan snarare tvärtom.

Då nämner jag inte ens, att som alla minnesgoda läsare av forumet vet, efterhandsprotester mot en korrekt genomförd uttagning har skett tidigare. Riktiga ena stormar det! Om dessa hätska stormar dessutom har påverkat stämningen i landslagen ifråga, får andra bedöma.

2. I senaste laget? Ja det är snarast det som är problemet. Att ingen diskussion har skett innan. Om det är ekonomiska skäl som är huvudproblemet, så är det ju ganska enkelt åtgärdat.
Men måste tas upp innan.
Speciellt som det gäller ju en tävling i Danmark, resan blir ganska billig. Jag menar, det vore kanske något annat att skicka ett lag till andra sidan jordklotet, där bara FLYGkostnader är minst lika stor som totala budgeten i övrigt för resan. Eller?

Jag menar också, att om ekonomin är ett reellt problem, så bör man satsa just på de tävlingar som inte kostar så mycket
ekonomiskt. NM, White House i Holland, tävlingar i Polen...

3. Com an, Janne! Det var ett billigt advokatyrknep.
Om du inte vet att Moa och Irma har varit hang around och wannabe länge, trots sin ungdom, så berättade Mikael i inledningen. Tar man första resp tredje plats i en guldtävling (om än mix), så är man ingen medioker klubbspelare.

Hur är det med de andra spelarna som kan komma ifråga vet jag ej säkert, men det finns säkert fullt acceptabla par. I värsta fall får man ta nåt par som inte är riktigt landslagsmässigt än, men ambitiös och på framåtgående, och låta dem åka med för att se och lära. De kan ändå överraska positivt!

Sist. Det finns kanske en lösning ändå. Girls eller inte.
Jag resonerar högt, utan att påstå något bestämt.

Jag vet att våra utskickade svenska juniorlag består ofta av 4 spelare. Är det kostnadskäl, vill man matcha spelarna så hårt som möjligt så de spelar så många brickor det går att trycka in, eller saknas det ett tredje likvärdigt par??

Vidare.
Jag tror att det är nyttigt att skicka med ett tredje par om man kan. Om inte annat så får blir det fler som får rutin av att vara med, att resa, att checka in, höra engelskan hela dagen lång, etc...
Är de någotsånär likvärdiga med de första två, matchas de enligt de sedvanliga rutiner, som du Janne är så duktig på.
Och är de klart svagare, får de väl vara med mest som reservpar.
I övrigt agerar de extra lill-coacher och protokollförare... Det är bra skola det också, det har vi sett i svenskt bridge.

Kort sagt, OM det är bara Moa och Irma som kommer på fråga just nu, en lösning kunde vara att låta dem komma med som ett sådant tredje par.

Det hela är också en samvetsfråga: räknar man på allvar med att de ordinarie fyra vinner turneringen, och att man således vill toppa så gott det går?
Men om de skall slakna och komma runt medel som det hänt ibland, är det faktiskt lika bra att låta alla uttagna spela....

Tack för ordet!


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 03 March 2015, 23:47
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Stefan Zylberstein[84914 skrev ...
]
3. Com an, Janne! Det var ett billigt advokatyrknep.
Om du inte vet att Moa och Irma har varit hang around och wannabe länge, trots sin ungdom, så berättade Mikael i inledningen. Tar man första resp tredje plats i en guldtävling (om än mix), så är man ingen medioker klubbspelare.

Jag har full koll på vilka Moa och Irma är och hur länge de varit med. Vad får dig att tro jag inte vet om detta?
Jag måste ha uttryckt mig slarvigt eller något.



Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Wed 04 March 2015, 06:55
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
En ovanligt trevlig pajkastningstråd. Inga välgrundade inlägg, ingen som egentligen vet nåt. Består både av smärre personliga påhopp (Leandersson, men jag tror han klarar av det) och rent allmänna grottmänniskotypiska grymtanden. Och nu spårade den ur dessutom, med mitt inlägg. Påminner lite om skoltiden, för ett par år sedan, när den som gapade högst fick medhåll av 99% jasägare.
Medan ni smälter detta, vill jag passa på att fråga de som gapar högst; Tror ni verkligen på fullt allvar att någon slaktat ett girls-lag bara pga ekonomiska skäl?

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Wed 04 March 2015, 08:26
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Tror ni verkligen på fullt allvar att någon slaktat ett girls-lag bara pga ekonomiska skäl?



Njae. Det kan mycket väl vara ett bekvämt sätt att rädda ansiktet. Frågan är vems ansikte?
Och vi vågar inte fråga alltför mycket, eftersom precis som du och flera andra understryker, vi har alla stort respekt för Leanderssons & Co kunnande och stora arbetsinsats. Och dessutom respekt för de unga spelare som kämpar på, som vill.

Re den eventuella frågan om flickor, som visserligen ambitiösa och trevliga, men inte redo än för landslagsspel (jodå, jag vet exempel från svenskt botten- även om jag hade bättre koll för ett par år sedan).
Jag har ett exempel från ungersk flicklag. Jag säger inga namn, men jag har själv varit med och hjälpt till att sparra henne och hennes unge coach, som själv var knappt ovanför nybörjarstadiet.
Men. Bara nåt år efter hon börjat spela, såg jag hennes namn med i Ungersk flick (eller möjligen U20) lag. Inkastat nödreserv?
Antagligen, men sedan dess är hon bofast där, och som jag förstår det, numera har hon också en reell expert-spelstyrka, det är inte bara en "BBO-expert"... Ja, jag förutsätter att hon har fått ytterligare coach(er) och sparringpartners, som är både duktig(a) och kan flytande ungerska.

Utvecklingen kan gå väldigt fort med de unga...




Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Wed 04 March 2015, 08:48
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Robert Bäck[11174 skrev ...
]
Fler tjejer än Moa och Irma som aspirerar för spel i landslaget?

Har ni några andra krav än att man är tjej och vill åka och lira i landslaget?
Berätta!


Hur stora var kraven på det Youngster-lag som skickades till ett mästerskap för inte så länge sen?
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Wed 04 March 2015, 09:20
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Robert Bäck[11174 skrev ...
]
Fler tjejer än Moa och Irma som aspirerar för spel i landslaget?

Har ni några andra krav än att man är tjej och vill åka och lira i landslaget?
Berätta!


Hur stora var kraven på det Youngster-lag som skickades till ett mästerskap för inte så länge sen?


Vet inte om det är mig du frågar.


Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 04 March 2015, 10:57
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Björn Sörling[80438 skrev ...
]
Hur stora var kraven på det Youngster-lag som skickades till ett mästerskap för inte så länge sen?

Utan att ge mig in i debatten närmare:
Du är medveten om att Youngster betyder U21, va? För jag misstänker att du tänker på Kids-laget som följde med till Istanbul. Skillnaden är främst att det då var väldigt kort om tid att hitta ett lag och förbereda sig på. Den här gången finns det träningskrav på Kids också. Dessutom handlade det då om väldigt unga spelare som inte har deltagit i mästerskap förut - Irma och Moa har representerat Sverige i EM och VM tidigare.


» länk
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Wed 04 March 2015, 11:25
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Finns det någon information om hur uttagningen har blivit? Är uttagningen klar både för JNM i Danmark och JEM i Tromsö?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80