Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bridge+More = Framtiden?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
PO Sundelin [1171]
Thu 26 February 2015, 12:30
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602

Käre Micke,
Om vi är överens om att mackapären saknar optisk igenkänning så "vet" den bara vilka tretton kort t.ex. Syd har fått. Om dessa läggs in i sorterat skick (högsta spader till lägsta klöver) så vet den vilken position i den hopsamlade kortleken Syds spaderess etc har och klarar sin uppgift till nästa giv.
Men jag har inte läst någonstans att spelarna skulle behöva sortera sina kort. Om inte så krävs någon annan informationsöverföring om varje korts position efter återläggning, och då återstår bara registrering av varje stick under spelet.



Micke spekulerar:
Som jag förstått det så behöver du absolut inte registrera varje stick när det spelas. ..Om alla stoppar in korten i maskinen efter färdigspelad bricka så kan ju maskinen se precis i vilken ordning alla kort spelats i.
Maskinen är tyvärr blind och kan bara "se" baksidan på korten. Dvs den inser att ditt bottenkort spelades först men inte vilket detta är.



Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Thu 26 February 2015, 13:57
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Maskinen har givetvis optisk avläsning. Man lägger in sina kort i spelad ordning, maskinen läser av i vilken ordning korten ligger. Svårare än så är det inte.

Tror ni att man måste mata en dupliceringsmaskin med sorterade kortlekar? Tror det är några som behöver gå Rogers brickläggarkurs här....
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Thu 26 February 2015, 14:35

inlägg: 895
Jag tror bestämt att PO är den som spekulerar mer än vad Westerlund gör i denna fråga.

Mackapären har två kortlekar i sig, maskinen läser av korten i den ordning det stoppats tillbaka. det spelar ingen roll om det är nords lunta på syds eller öst eller väst när man återbördar leken efter spelad giv. Dock är det naturligtvis så att korten måste ligga i den följd de blivit spelade för att man ska kunna få ut dokumentationen om vad som spelats och hur. I övrigt noterar man budgivningen och resultat ungefär som på en bridgemate - fast i den så kallade lilla paddan då...

Som många redan sagt är det invanda mönster där man går på autopilot som måste sättas ur spel för att man inte ska blanda om dem efter att given är färdigspelad. Men man lär det sig nog när man besviket kan konstatera när det inte har fungerat för att man själv klantat till det om man i efterhand vill analysera vad som hände och man inte kommer ihåg hur spelet gick och vilket kort någon exakt spelade.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Thu 26 February 2015, 15:45
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Tack Micke. Det var precis så jag trodde även om jag inte är lika bra på att få fram det

Jag har sedan hört eller läst något om att man (om man skulle ha en sådan här hemma) till och med kan sitta hemma 4 st sugna på att spela lite bridge kan säga typ, skall vi spela en tävling? Kanske Öppna EM för par 2011 och sedan då programmera in detta och sedan få exakt de givarna samt även de scoretavlor som gällde då tävlingen spelades.

Detta är ytterligare en sak som jag i så fall är sjukt kul. Men detta är jag väldigt osäker på, vet du eller Henrik något om detta stämmer? Eller kanske är det så att det kommer senare?

/MW
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Thu 26 February 2015, 15:50
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Så skönt!
Tack för tydlig info-
Jag var som sagt ytterst häpen om den saknade optisk igenkänning. I så fall finns säkert som Micke antydde en claimknapp som man kan trycka på efter x antal spelade kort och det enda som kan förvanska dokumentationen är sömniga spelare.
Dvs en perfekt värld.
Tillbaka till toppen
Gunilla Johansson [32115]
Thu 26 February 2015, 16:10
Registrerad medlem #32115
inlägg: 47
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Tack Micke. Det var precis så jag trodde även om jag inte är lika bra på att få fram det

Jag har sedan hört eller läst något om att man (om man skulle ha en sådan här hemma) till och med kan sitta hemma 4 st sugna på att spela lite bridge kan säga typ, skall vi spela en tävling? Kanske Öppna EM för par 2011 och sedan då programmera in detta och sedan få exakt de givarna samt även de scoretavlor som gällde då tävlingen spelades.

Detta är ytterligare en sak som jag i så fall är sjukt kul. Men detta är jag väldigt osäker på, vet du eller Henrik något om detta stämmer? Eller kanske är det så att det kommer senare?

/MW


Tillbaka till toppen
Gunilla Johansson [32115]
Thu 26 February 2015, 16:12
Registrerad medlem #32115
inlägg: 47
Visst är det så Mikael. I princip skulle man kunna spela en simultan på hur många klubbar som helst (så länge alla klubbarna har detta) och få ett resultat omedelbart efter färdigspelad tävling.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Thu 26 February 2015, 16:29
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Gunilla Johansson[32115 skrev ...
]
Visst är det så Mikael. I princip skulle man kunna spela en simultan på hur många klubbar som helst (så länge alla klubbarna har detta) och få ett resultat omedelbart efter färdigspelad tävling.




Tillbaka till toppen
Åsa Andersson [7928]
Fri 10 April 2015, 05:56
Registrerad medlem #7928
inlägg: 100
En liten sen fundering...

När man analyserar brickan efteråt, kommer man då att hitta revoker som kan kompenseras för i efterhand? Till att börja med utgår man väl ifrån att folk har pillat i korten innan man lagt in dem, men sen när vi blivit mera vana!
Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Fri 10 April 2015, 06:41
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Åsa Andersson[7928 skrev ...
]
En liten sen fundering...

När man analyserar brickan efteråt, kommer man då att hitta revoker som kan kompenseras för i efterhand? Till att börja med utgår man väl ifrån att folk har pillat i korten innan man lagt in dem, men sen när vi blivit mera vana!


Beror på vad du menar med "i efterhand". Inga stick överföres pga etablerade revoker om man har bytt till ny rond. Dvs om revoker upptäcks senare är det försent. Tror att alla inser det absurda i att gå tillbaka och korrigera i efterhand då vi aldrig kan vara säkra på resultaten i någon tävling innan alla brickor i så fall kontrollerats för eventuella revoker. Bridge är också ett spel som spelas av människor och då ska den mänskliga faktorn inte plockas bort till förmån för maskinell precision

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80