Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bridge+More = Framtiden?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Tue 24 February 2015, 21:22
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Ja du Gunilla.
Om ni skall prova detta i Laholm så kan jag garantera att jag kommer med partner i alla fall. Sedan är det väl i.o.f.s stor chans/risk att vi kommer ändå
Men jag skulle tycka det var väldigt kul om ni provade detta.
Om man innan tävlingen börjar talar om att det är viktigt att ni inte blandar korten innan ni stoppar in dom!!!
Ja då tycker jag det är dåligt om folk inte klarar av det faktiskt

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Åsa Andersson [7928]
Wed 25 February 2015, 09:57
Registrerad medlem #7928
inlägg: 100
Om Du har blandat korten i 30-40 år så går det av farten. Det är inte bara en gång jag har fått det påpekat att jag behöver inte blanda korten eftersom det är sista ronden. Det sker med automatik, jag ägnar noll tanke åt den manövern. Människans vana är inget man ändrar på under en tävling, det tar nog lite tid. Men det går
Kram V-ås-åsa
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Wed 25 February 2015, 14:19
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Åsa Andersson[7928 skrev ...
]
Om Du har blandat korten i 30-40 år så går det av farten. Det är inte bara en gång jag har fått det påpekat att jag behöver inte blanda korten eftersom det är sista ronden. Det sker med automatik, jag ägnar noll tanke åt den manövern. Människans vana är inget man ändrar på under en tävling, det tar nog lite tid. Men det går
Kram V-ås-åsa


Men Åsa, hur lång tid tog det för dig att sluta leta efter papperslappen där du skrev vad du hade för resultat innan TL gick runt och samlade in dessa lappar när ronden var slut? I stället skulle du mata in resultaten i Bridgemate, detta är precis samma sak. Man får ju inte låta en sak som att folk inte klarar av att lära sig hur man skall göra, helt stoppa utvecklingen heller. Helt säkert så är det en eller två som gör detta misstaget första tävlingen på en bricka. Men då får väl den brickan bli fel då när man skall analysera brickan i efterhand, värre är det ju faktiskt inte.
Jag tycker detta verkar helt super!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Wed 25 February 2015, 23:50
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
En fantastisk mackapär!(?)

Låt mig som lekman summera:
Den använder samma kortlek och producerar spelarnas händer till varje ny bricka.
Spelarna registrerar varje bud under budgivningen och varje stick under spelet.

Uppenbarligen kan den inte optiskt läsa av korten (då skulle det ju inte spela någon roll hur man samlade ihop kortleken) utan måste veta i vilken ordning de lagts in i mitten efter en färdigspelad giv. För att åstadkomma detta räcker det inte med att Nord-Öst-Syd-Väst lägger sina händer i rätt ordning, varje kort måste också ha registrerats i den ordning det spelades.

Antag att du bjuder 7NT, får ett utspel och vill claima 13 toppstick...Nej, nej. Spela på! Alla tretton sticken vill vi ha registrerade, annars går det tokigt på nästa giv.

Det är lite förvånande med dagens fiffiga givmaskiner, att detta nya underverk inte kan läsa av osorterade kort.

Har jag missförstått något?
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Thu 26 February 2015, 00:08
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
En fantastisk mackapär!(?)

Låt mig som lekman summera:
Den använder samma kortlek och producerar spelarnas händer till varje ny bricka.
Spelarna registrerar varje bud under budgivningen och varje stick under spelet.

Uppenbarligen kan den inte optiskt läsa av korten (då skulle det ju inte spela någon roll hur man samlade ihop kortleken) utan måste veta i vilken ordning de lagts in i mitten efter en färdigspelad giv. För att åstadkomma detta räcker det inte med att Nord-Öst-Syd-Väst lägger sina händer i rätt ordning, varje kort måste också ha registrerats i den ordning det spelades.

Antag att du bjuder 7NT, får ett utspel och vill claima 13 toppstick...Nej, nej. Spela på! Alla tretton sticken vill vi ha registrerade, annars går det tokigt på nästa giv.

Det är lite förvånande med dagens fiffiga givmaskiner, att detta nya underverk inte kan läsa av osorterade kort.

Har jag missförstått något?


Jag tror det P-O.
Som jag förstått det så behöver du absolut inte registrera varje styick när det spelas. Bara budgivningen. Om sedan alla stoppar in korten i maskinen efter färdigspelad bricka så kan ju maskinen se precis i vilken ordning alla kort spelats i.
Vad det gäller claim så kan jag bara gissa även om jag skulle tro att det är en väldigt bra gissning. Och det är att det typ finns en knapp på datan man registrerar budgivningen på där det står claim?
Men som sagt, det är bara en gissning och jag har själv funderat en hel del på hur just claim fungerar.

Däremot är jag ganska säker på att det finns två kortlekar i maskinen och inte en. För när du spelat färdigt en giv och stoppat in korten i rätt ordning i maskinen så kommer korten ut direkt till nästa giv och medans nästa giv spelas så först registrerar maskinen precis hur spelet gick på given innan och sedan direkt när den är klar med det så duplicerar maskinen korten till given efter den man nu spelar.

Har jag fel i detta så är jag tacksam om någon som vet kan rätta det som är fel. Men just detta är jag nästan 100 på.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Thu 26 February 2015, 08:36
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
7C säger att man bör blanda korten efter given.
Jag trodde det var skall, men så är det tydligen inte.
Tillbaka till toppen
Fredrik Jarlvik [4451]
Thu 26 February 2015, 09:20
inlägg: 486
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
7C säger att man bör blanda korten efter given.
Jag trodde det var skall, men så är det tydligen inte.


Definitionen för "bör" i lagboken är "att inte göra så är ett regelbrott som kan skada den felandes rättigheter, men som sällan bestraffas".

M a o ska man blanda korten efter avslutat spel för att inte begå ett regelbrott. Förmodligen lika allvarligt, men inte lika farligt, som att gå mot "Röd Gubbe"
Tillbaka till toppen
Fredrik Jarlvik [4451]
Thu 26 February 2015, 09:30
inlägg: 486
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
..... Om man innan tävlingen börjar talar om att det är viktigt att ni inte blandar korten innan ni stoppar in dom!!!
Ja då tycker jag det är dåligt om folk inte klarar av det faktiskt

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund


Det är bridgespelare vi talar om Jag vet inte hur många gånger jag i protokollen ser att utspelshanden har spelat ut ett kort som inte finns på den handen. Visst, det är svårt med utspel, men klarar man inte av att notera rätt utspelskort så blir det nog svårt med det andra också

Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 26 February 2015, 09:51
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Anledningen till att man bör blanda korten är ju att inte näste spelare som, tar upp handen, ska kunna dra slutatser om den ordning korten spelats i eller claimats. Med "mackapären" är detta inte något problem eftersom all får korten nyduplicerade.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Thu 26 February 2015, 11:14
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Fredrik Jarlvik[4451 skrev ...
]
Jag vet inte hur många gånger jag i protokollen ser att utspelshanden har spelat ut ett kort som inte finns på den handen. Visst, det är svårt med utspel, men klarar man inte av att notera rätt utspelskort så blir det nog svårt med det andra också



Men den är åtminstone rätt färg och ungefär rätt storlek på hackan?
Jag menar, jag är ofta med att man inte minns exakta kortet, och motståndarna kanske diskuterar brickan för fullt så det är svårt att kolla första kortet, ELLER har redan blandat om, men minns det var en liten hjärterhacka, och då drar man till med nån hjärterhacka.
JAG har inga invändningar. Har kanske betydelse i stora IAF-fält på expertnivå, men knappast på hemmaklubben.

Då är att vara överens om resultatet, och skriva in det rätt, viktigare.



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80