Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Träkarlens rättigheter

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Lars Adie [51619]
Thu 16 October 2014, 20:31
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Mattias Andersson[83877 skrev ...
]
Det verkar som att träkarlen har brutit mot lag 74B2:

Av hövlighetsskäl skall en spelare avhålla sig från att göra oombedda kommentarer under budgivningen och spelet.


En kommentar gäller snarare de spelade korten och inte allmänna saker, båda spelarna bryter däremot mot § 74A2

En spelare bör omsorgsfullt avhålla sig från varje yttrande eller handling som kan förarga eller genera övriga spelare eller förstöra spelglädjen.
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Thu 16 October 2014, 20:50
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Gull-Inger Johansson[9877 skrev ...
]
Det är lagmatch. Inne i spelet tvekar Västman på sin vända.
Minuterna går. 08-12 min totalt är ett bud, 5-7 är ett annat och Träkarlen manar på ett par gånger vilket irriterar V, och som han visar på olämpligt sätt. Nu griper Östman in och hävdar att Träman begår ett brott mot § 43, Träkarlens rättigheter och ska bestraffas enl § 90.

Kommentarer pls!



Träkarlen ska inte delta i spelet, om du tycker motståndarna tar för lång tid på sig kalla på TL efter brickan och tala om det.

Det faller delvis in under §43A1C men tänker mer på §74A2.
Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Thu 16 October 2014, 21:45
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
Tänker mera på vad ryttare(§) kan göra för bridgen. Att som trädocka uttala sociala specifika vänliga omdömen höjer som bäst stämningen vid gröna bordet och fördröjer antagligen spelet med diverse minuter. Motsatsen gör begreppet trivselbridge att krypa in i garderoben för återhämtning.

/janne

Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Sat 18 October 2014, 19:44
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Rättigheterna har redan påpekats. Det finns ingen regel som förhindrar någon från att tänka, det är framförallt slutsatserna som kan dras från tankepauser som regleras. Enklaste lösningen är att precis som Björn säger påtala för TL att motståndarsidan har tagit lång tid på sig vilket då skyddar eran sida mot eventuella bestraffningar om speltiden överskrids.

Ps. Om ni nu inte vill spela mot folk som tänker bör ni sluta spela för det är vad spelet går ut på...testa Keno eller Lotto där behöver man inte tänka alls.
Tillbaka till toppen
Gull-Inger Johansson [9877]
Mon 20 October 2014, 20:24
Registrerad medlem #9877
inlägg: 56
Först, det handlar om lagmatch i DM, där tre matcher spelas efter överenskommelse mellan lagkaptenerna. TL finns alltså inte närvarande och DTL är just nu inte tillgänglig.
Jag hade faktiskt inte tänkt ge mig in i en tramsig/icke seriös svars-debatt. Rubriken löd alltså "TRÄKARLENS RÄTTIGHETER". Men jag har respekt för Björn, Max m fl fastän de behandlar "Tidsöverdrag", vilket vore välkommet i en annan tråd.
Nåväl låt oss behandla § 109 Bestraffningar i lagtävlingar C Tids-överdrag´
Min parter, respekterad schackspelare, läser med stigande förvåning kommentarerna. "Det är ju så enkelt, avge ett bud (spela en pjäs), tryck på tidsknappen (knuten till ordinarie tidsmätare?) och alla vet vad som gäller"
Dvs man kan ta den tid man behöver och samtidigt ge utrymme för nya tankepauser i båda lagen. Genialt tycker jag!!!
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Wed 22 October 2014, 15:13
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Gull-Inger Johansson[9877 skrev ...
]
"Är det förbjudet för mig (alltså Träkarlen)
att uttrycka önskemål om snabbare spel?" och i så fall bli föremål för bestraffning!
F ö ligger han i startgroparna för en anmälan till DN för invektiv som "håll käften" och "idiot". (Ringa förseelse = varning, Grov förseelse = avstängning?)
Själv är jag av den åsikten, att det kan räcka med en uppriktigt menad ursäkt "vänner" emellan!




Här har vi nästa fråga. Träman uppträdde alltså mindre lämpligt, dessutom förlängde han måhända tankeförloppet, nu när tankegången stördes.

(Jag tror inte det framgår inte exakt vilka ord träkarlen använde, och i vilket tonläge. Själva tonläget kan som bekant göra mycket.
MÅSTE man mana på, ska man vara ytterst försynt!)

Han fick därför veta att han levde och veta hut, men kanske i mindre väl valda ordalag. Om man säger så.

Frågan är, om en sålunda störd och provocerad Västman, har moralisk rättighet att säga ifrån på ett mindre salongsfähig sätt än som annars är kutym?


Vore det inte för störningen skulle de framsagda orden givetvis aldrig accepteras. Möjligen kunna ursäktas vänner emellan att detta skedde i stridens hetta, när alla nerver är på högspänn "high strung" som man säger på amerikanska. OM ÖV bad uppriktigt om ursäkt - jag håller här med Gull-Inger.

Men om saken förs till DN skulle DN givetvis fälla sådana svordomar om de vore helt oprovocerade. Exakta straffet vet jag ej och beror säkert på.
Frågan är. Fäller de även framprovocerade svordomar? Om ja, vart går gränser för hur pass grov "provokation" man måste finna sig i och får tåla?



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Gull-Inger Johansson [9877]
Wed 22 October 2014, 22:06
Registrerad medlem #9877
inlägg: 56
Här kommer en slutlig lösning (?) på min tråd, levererad av Thomas Winther, en man som jag respekterar. Träman skulle inte ha öppnat näbben, men förseelsen är ringa/försumbar och något straff utgår ej. Västman, kan/ska vid anmälan bestraffas för de/det invektiv som han undsluppit sig. Jag gissar att denna sak ska kunna göras upp i godo.
Vi drar alltså ett streck här ang "Träkarlens rättigheter".
MEN lyssna nu...en ny tråd kommer angående FÖRDRÖJNINGAR AV SPELET/tankepauser. Detta är för mig "en sten i skon" och jag hoppas att trigga igång våra superkillar och d:o -tjejer till lösningar.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80