Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Utspel i SM-lagfinalen.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Tue 08 July 2014, 21:12
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Mårten.

När jag läser det du skriver så är min första spontana tanke alternativ 2. Alltså natt man förväntas ha samma utspel i trumffärgen som i de övriga färgerna.
Om nu Erik nu bestämde sig för att lägga ner detta jättejobb för att fixa och dona med detta så tycker jag det känns självklart att även ha en ruta för vilka utspel man tillämpar i trumffärgen. Och enda gången han skulle kunna missa detta är om han inte ser någon vits med att frångå de utspel man tycker är bäst i de övriga färgerna.

Sedan till din avslutande fråga så har jag även funderat en hel del på detta. Och det där med att det skulle vara bättre att spela ut 2 från 82 än 8:an är jag inte alls så säker på som många vill få det att låta som.
Låt säga att vår partner har 953. Vad skall han göra när spelföraren lägger lågt från bordet på den utspelade 2:an?
Sätter hen i 9:an så tror jag att det många gånger kommer att få rakt motsatt effekt. Då räcker det att spelföraren eller försvaret spelar en trumf till och sedan är vår enda trumf som är kvar 5:a.
Sätter då vår partner inte i sin 9:a utan bara sätter i sin 5:a. Ja då får SF ett så billigt stick att chansen att han kan stjäla högt resten av spelet utan risk för överstöld.
Spelar vi i stället ut 8:an så har vi i alla fall sett till att partnern (som ofta har en trumf mer än vi själva) har sin högsta trumf kvar till slutet.
Det är möjligt att jag tänker fel någonstans men det är i alla fall av denna orsaken till att jag och min partner slaviskt spelar ut våra 10-12 utspel. Självklart kan jag också rita upp mängder med givar där det är bättre att ha kvar 8:an. Men frågan är såklart vad som gäller i längden?
Och kan du/någon förklara för mig varför den lägre från två hackor skulle vara bättre så är jag intresserad. Men gärna då från någon som verkligen har ägnat detta betydligt mer tanke än vad jag gjort själv.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Tillbaka till toppen
Mårten Gustawsson [8699]
Wed 09 July 2014, 11:15
Registrerad medlem #8699
inlägg: 76
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Sedan till din avslutande fråga så har jag även funderat en hel del på detta.

Tack för ditt seriösa svar.

Erfarenheten visar att det oftast är rätt att spela ut sin lägsta trumf. Det finns dock många undantag. Det är därför jag skriver att "inga regler gäller för trumfutspel". Annars hade jag skrivit att "det lägsta kortet spelas ut mot trumf".

Man bör som i ditt exempel innan utspelet fundera över vem av försvararna det kan vara som kan komma att stjäla över.

Hur mycket och ärligt ska man spela ut och markera?

De flesta, men långt ifrån alla, nuförtiden markerar mycket och oftast ärligt. De flesta anser helt enkelt att partnern har mer nytta av korrekt information än spelföraren.

Men i trumf tror jag fortfarande att behålla stickpotentialen är viktigare än att visa partnern hur många kort man har. Någon tog upp exemplet JT2. Den som funderar kommer snart på att vill man spela ut från den trumffärgen så spelar man ut 2:an oavsett om man normalt spelar ut enligt 10-12 eller 2/4.

Eller säg att du har Dam och knekt ensamma i trumf. Vem vill ägna tid åt att med partnern bestämma vilket kort av dessa som ska spelas ut i trumf?

Sen är det naturligtvis så att deklarationerna är till för motståndarna. Går det runt tillräckligt många bridgespelare mellan borden som tror att de vanliga utspelsreglerna i färgspel även gäller i trumf då får vi andra naturligtvis börja deklarera att vi där inte följer några regler men ofta tar det lägsta.

Samtidigt bör deklarationskorten fokusera på grundsystem och avvikelser från det normala. Och som jag ser det är det normalt att inte ha några utspelsregler i trumf.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Claes Bodin [11300]
Wed 09 July 2014, 12:28
Registrerad medlem #11300
inlägg: 328
[quote]]
[quote]]









Samtidigt bör deklarationskorten fokusera på grundsystem och avvikelser från det normala. Och som jag ser det är det normalt att inte ha några utspelsregler i trumf.
[/quote1404908890]

Tillbaka till toppen
Claes Bodin [11300]
Wed 09 July 2014, 12:30
Registrerad medlem #11300
inlägg: 328
blev fel i redigeringen.

Bra slutkläm av Mårten där
Tillbaka till toppen
Ulf Nilsson [2781]
Tue 29 July 2014, 23:28
Registrerad medlem #2781
inlägg: 206
Jag frågade Eric Kokish förra veckan om detta. Svaret är ett rungande NEJ. Deklarerade utspelsmetoder har ingen relevans/giltighet i trumf.

Han nämnde att det även var en ökande trend bland toppspelare i USA att spela ut högre/lägre trumf enligt Lavinthal.

Case closed.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Brandborn [13092]
Wed 30 July 2014, 13:01
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Ulf Nilsson[2781 skrev ...
]
Jag frågade Eric Kokish förra veckan om detta. Svaret är ett rungande NEJ. Deklarerade utspelsmetoder har ingen relevans/giltighet i trumf.

Han nämnde att det även var en ökande trend bland toppspelare i USA att spela ut högre/lägre trumf enligt Lavinthal.

Case closed.
Det var faktiskt riktigt smart, ska införas i mina partnerskap. Och då är frågan, skall denna överenskommelse deklareras?



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Lagerman [7856]
Wed 30 July 2014, 18:14
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Det var faktiskt riktigt smart, ska införas i mina partnerskap. Och då är frågan, skall denna överenskommelse deklareras?


Själv deklarerade jag i CC att jag spelade ut fritt i trumf och markerade enl schneider i trumf trots andra markeringar i sidofärg.

Allt för att tillfredställa de som inte har en aning om att detta är så vanligt att EK tydligen, som jag, anser det vara normal bridge. (Iallafall i den internationella världen)

Lite kuriosa från CC. Vårt lag lyckades med inte så lite tur hanka oss vidare i Bonuscupen tack vare den näst sista brickan mot ett bra skånelag.

Jag hade 987 i trumf och valde sjuan mot 2Ru dubbelt.
Det såg inte så bra ut när träkalen hade Txx och partnern KJx.
Nian hade troligen partnern släppt vilket ser rimligt ut.
Men det som hände var att partnern smackade i kungen och spelföraren med AQxx tog ässet.
Spelet fortsatte nu i de andra färgerna och när det var tre stick kvar var spelföraren inne på handen med Qxx i trumf kvar och Tx på bordet.
Nu spelade han rimligt (kanske) låg mot tian då han trodde jag hade knekten. Partnern vann dock med knekten och så kuppade vi in 9an. Så två stick i trumf som annars (med nian ut) troligen blivit ett stick.

Lavinthalutspel i trumf?
Ja, det tycker jag själv att det kanske borde deklareras.
Orsaken är att det har en specifik betydelse, snarare än ingen betydelse alls.

EDIT: Om man har 87 J54 KJT65 J54 och ska spela ut ut en trumf mot 4Sp. Vilken tar man då om man spelar Lavintal?
Men det har säkerligen de som spelar så regler om.



Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Wed 30 July 2014, 18:50
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Jag valde Ruter Fyra ut i utspel mot herr Rudenståls 5 Ruter (rond 12, bricka 23, av Chairmankvalet) från 84. Jag kunde inte låta bli, och jag frågade skämtsamt efter brickan om han noterat att "jag fuskade?". Lustigt nog valde hans välmeriterade lagkamrat (Herr Nilsson) att spela ut ruter fem från 52 mot samma kontrakt men andra handen som spelförare).




Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Lagerman [7856]
Wed 30 July 2014, 19:21
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Jag valde Ruter Fyra ut i utspel mot herr Rudenståls 5 Ruter (rond 12, bricka 23, av Chairmankvalet) från 84. Jag kunde inte låta bli,


Tror det engelska uttrycket är 'adaption'. Att man anpassar sig.
Bra där!




Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Fri 08 August 2014, 15:17
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Ulf Nilsson[2781 skrev ...
]
Jag frågade Eric Kokish förra veckan om detta. Svaret är ett rungande NEJ.

Case closed.


Va tyst det blev.
Du stängde verkligen tråden, men det är ändå märkligt att några inte ens ids kommentera Kokish svar.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80