Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Utspel i SM-lagfinalen.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
PO Sundelin [1171]
Fri 08 August 2014, 21:39
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Ulf Nilsson[2781 skrev ...
]
Jag frågade Eric Kokish förra veckan om detta. Svaret är ett rungande NEJ. Deklarerade utspelsmetoder har ingen relevans/giltighet i trumf.

Han nämnde att det även var en ökande trend bland toppspelare i USA att spela ut högre/lägre trumf enligt Lavinthal.

Case closed.



Avsikten med systemdeklarationer och alerteringar är att så gott man kan informera motståndarna om de överenskommelser man har.
Många frågor här på Anslagstavlan verkar tyvärr söka stöd för att kunna hålla så mycket som möjligt hemligt.

Ulfs summering ovan av Kokishs
"Deklarerade utspelsmetoder har ingen relevans/giltighet i trumf". är just en åsikt.

Det innebär ingalunda någon friskrivning från skyldigheten att berätta vilka metoder man använder vid trumfutspel, vare sig det är Lavinthal, lägsta från två - eller tre, "ofta lägsta" eller något annat.


Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 09 August 2014, 06:26
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Det innebär ingalunda någon friskrivning från skyldigheten att berätta vilka metoder man använder vid trumfutspel, vare sig det är Lavinthal, lägsta från två - eller tre, "ofta lägsta" eller något annat.


Visst är det så, under förutsättning att paret diskuterat utspelsmetoder i trumf. När jag tänker efter, är det faktiskt så att det nog är det enda jag aldrig någonsin diskuterat med min partner, det är nog väldigt ovanligt att du gör det, iaf innan denna tråd skapades. Nästa fråga blir då vad det bäst kan användas till.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tore Mattsson [5086]
Sat 09 August 2014, 11:00
Registrerad medlem #5086
inlägg: 103
Eller så kan man ju undvika trumfutspel.
Var det inte någon landslagskapten för länge sedan som bara godkände trumfutspel om det var rätt.


tore M
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 09 August 2014, 13:07
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Båt, Björn Åström om jag minns rätt
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Arne Jordestedt [4809]
Sat 09 August 2014, 14:54
Registrerad medlem #4809
inlägg: 159
Tore Mattsson[5086 skrev ...
]
...som bara godkände trumfutspel om det var rätt.

Själv godkänner jag bara partnerns korrekta spelföringar och försvar på aktuell sits om resultatet är lyckat, detta omfattar givetvis utspel med. Nu blir jag lite orolig för jag brukar inte deklarera det även om kanske 90% av Sveriges bridgepopulation har samma förhållningssätt. Vi gör ju inga fel själva.

Behöver man deklarera om man kommit överens om att bara spela det som är rätt eller inte det som är fel. Något som motståndarna knappast kan känna till.

Ha det bra.
(Nu menade jag inte att starta en evighetsdiskussion.)
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Hans Mattsson [1139]
Sat 09 August 2014, 16:38
Registrerad medlem #1139
inlägg: 34
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Båt, Björn Åström om jag minns rätt



Ersen tror jag
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sun 10 August 2014, 06:34
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Hans Mattsson[1139 skrev ...
]
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Båt, Björn Åström om jag minns rätt



Ersen tror jag

Ersen gillade definitivt inte trumfutspel i tid och otid, men det skulle inte falla honom in att påbjuda vad spelarnaa skulle göra.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Mon 11 August 2014, 08:46
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]

Visst är det så, under förutsättning att paret diskuterat utspelsmetoder i trumf. När jag tänker efter, är det faktiskt så att det nog är det enda jag aldrig någonsin diskuterat med min partner, det är nog väldigt ovanligt att du gör det, iaf innan denna tråd skapades. Nästa fråga blir då vad det bäst kan användas till.


Det har ingen betydelse om ni har diskuterat det eller inte...Du och Andreas (som ett exempel) har en överenskommelse om vad ni spelar i trumf även om ni aldrig sagt ett ord om saken till varandra...

40. SAMFÖRSTÅND MED PARTNERN
A. Spelarnas systemöverenskommelser

1. (a) Förståelsen av de metoder som ett par använder sig av kan ha uppnåtts genom öppen diskussion eller underförstått genom ömsesidig erfarenhet eller medvetenhet av spelarna.

(b) Varje par har en skyldighet att offentliggöra sina överenskommelser för motståndarna innan man börjar spela mot dem. Den Ansvariga Organisationen bestämmer på vilket sätt detta skall ske.



Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 11 August 2014, 08:56
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]

Det har ingen betydelse om ni har diskuterat det eller inte...Du och Andreas (som ett exempel) har en överenskommelse om vad ni spelar i trumf även om ni aldrig sagt ett ord om saken till varandra...

40. SAMFÖRSTÅND MED PARTNERN
A. Spelarnas systemöverenskommelser

1. (a) Förståelsen av de metoder som ett par använder sig av kan ha uppnåtts genom öppen diskussion eller underförstått genom ömsesidig erfarenhet eller medvetenhet av spelarna.

(b) Varje par har en skyldighet att offentliggöra sina överenskommelser för motståndarna innan man börjar spela mot dem. Den Ansvariga Organisationen bestämmer på vilket sätt detta skall ske.



Ta ett annat exempel. Jag och Bankis ska spela i ligan ikväll, vi har spelat en hel del med varandra men om någon skulle fråga mig vad han spelar ut i trumf så har jag inget svar för jag har ingen aning. Det är därmed omöjligt att deklarera, det är det jag avser med "ingen överenskommelse".
Jag är heller inte säker på att Doc spelar ut lägsta trumfen heller, vi har aldrig diskuterat det. Även om vi säkert borde.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Nils Andersson [3543]
Mon 11 August 2014, 10:20
Registrerad medlem #3543
inlägg: 80
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]

Ta ett annat exempel. Jag och Bankis ska spela i ligan ikväll, vi har spelat en hel del med varandra men om någon skulle fråga mig vad han spelar ut i trumf så har jag inget svar för jag har ingen aning. Det är därmed omöjligt att deklarera, det är det jag avser med "ingen överenskommelse".
Jag är heller inte säker på att Doc spelar ut lägsta trumfen heller, vi har aldrig diskuterat det. Även om vi säkert borde.


Är det verkligen så att etablerade par med en sådan motivering kan slippa berätta hur de spelar ut? Isf kommer det säkert att bli stilbildande och svaret på de flesta frågor blir nog fortsättningsvis ingen överenskommelse.

Sedan en rak fråga till Börje. Hur många gånger har du sett Doc spela ut trumf och finns det något system i dessa trumfutspel?

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80