Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Deklarationsplikt?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Svante Ryman [8639]
Tue 25 February 2014, 09:43
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Att spela högt lågt (I Sverige) i trumf för att indikera stöld om detta är aktuellt tror jag många spelar med.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 25 February 2014, 10:03
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Svante, med all respekt för ditt bridgekunnande så tror jag att du är ute och cyklar lite här...Du har spelat ut en singel och har 642 i trumf, spelföraren Har Axx i trumf på bordet och spelar esset och en till, partnern vinner på kungen, spelföraren har visat minst 5-kort i färgen. Nog tusan markerar du trumfen i antingen ordningen 6-2 eller 4-2 för att tala om för partnern att du har en trumf kvar och kan stjäla, medan du med 62 i trumf markerar med 2-6 så att partnern inte fortsätter med din utspelsfärg (förutsatt malmö).

Edit: Såg inte ditt sista inlägg Svante...men jag tror att det finns många som för att hjälpa partnern med korträkningen längdmarkerar "korrekt" i trumf från ointressanta kombinationer.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Tue 25 February 2014, 10:11
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]

På vilket sätt menar du att en omvänd längdmarkering jämfört med hur du normalt spelar, skulle vara någon slags "allmänt bridgekunnande?" Utspelsgrejen kan jag köpa, men det där med markeringen är ju bara löjligt.


Varför den ena men inte den andra?



Svara på frågan istället för att försöka blanda bort den med en motfråga, så ska jag tala om varför.
Så....på vilket sätt menar du att det skulle vara logiskt och allmänt bridgekunnande att använda en diametralt motsatt markeringsmetod i just trumf?


För att det är så oerhört mkt viktigare i trumf att bibehålla stickpotentialen i den högsta trumfhackan.
För överstölder eller för uppercut.




Då frågar jag vidare: längdmarkerar du slaviskt i sidofärgerna, även om det kan kosta stick? Eller är det helt enkelt som så, att du avviker från dina överenskommelser om det kan kosta stick?

Svaret är naturligtvis att du avviker om det kan kosta stick. Samma sak gäller givetvis i trumf. Men att just i trumf spela med EN HELT ANNAN METOD är inte logiskt eller allmänt bridgekunnande. Det problem som Malmö-spelarna har vid trekortstrumf (hög-låg) blir ju samma problem som vanliga-spelarna har vid två/fyrkortstrumf (hög-låg).

Att på motsvarande sätt avvika från de normala utspelsreglerna i trumf är däremot fullt logiskt - eftersom det kan kosta stick. Men jag är rätt övertygad om att de flesta 10-12-spelare skulle spela ut J från JT även i trumf (om man nu ska spela ut trumf).


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Tue 25 February 2014, 10:16
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
@Svante: det är stor skillnad på att vanemässigt och per överenskommelse använda olika markeringsmetoder beroende på vilken färg spelföraren spelar, kontra göra en avvikelse för att det kan kosta stick.

Avvikelser som kan kosta stick, även om det råkar bli hyfsat frekventa avvikelser, är logik och normalt bridgekunnande. Odeklarerade överenskommelser är det inte.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Tue 25 February 2014, 10:20
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Henrik, jag håller inte med att så speciellt många slaviskt längdmarkerar i trumf (inte bland bättre spelare i alla fall).
Skönt att du såg mitt andra inlägg - jag gillar inte att cykla Så klart att man lägger högt/lågt för att markera stöldmöjlighet om P skulle komma in, det gör väl alla ???

Att slaviskt ha en markeringsmetod som man följer är väl ganska märkligt. Jag kommer ihåg att Mats-Björn F markerade bara när de trodde partnern hade NYTTA av informationen - annars la de i princip alltid korten nerifrån - för att inte hjälpa SF. Undrar om de deklarerade detta ???
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Tue 25 February 2014, 10:22
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Thomas, håller med.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Tue 25 February 2014, 10:27
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Svante Ryman[8639 skrev ...
]Jag kommer ihåg att Mats-Björn F markerade bara när de trodde partnern hade NYTTA av informationen - annars la de i princip alltid korten nerifrån - för att inte hjälpa SF. Undrar om de deklarerade detta ???


Det är jag rätt säker på att de gjorde. Mats och Björn var ett par när jag började spela med Mats i de lokala serierna och jag har definitivt ett minne av det.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Tue 25 February 2014, 10:35
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
När Mårten och jag spelade hade vi en metod (om jag minns rätt) att vid utspel av t ex ett ess - singel på bordet så lågmarkerade vi om vi tålde "the obvious shift" annars la vi lågt (högmarkerade) eller om det nu var tvärt om. Bra metaod om man hade samma uppfattning om färgen som var "obvious" annar inte
Jag vet att vi alerterade men om metoden var utsatt på deklisen är jag osäker på men tror det
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 25 February 2014, 10:37
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]

Svaret är naturligtvis att du avviker om det kan kosta stick. Samma sak gäller givetvis i trumf. Men att just i trumf spela med EN HELT ANNAN METOD är inte logiskt eller allmänt bridgekunnande.


Jag tycker det.
Trumf är en helt annan sak är övriga färger. Den färgen skiljer sig av många orsaker.
Därför spelar jag ut tvåan från 9-2 i trumf men skulle inte drömma om det i en annan färg.
Om jag spelar standard så skulle jag inte drömma om att spela högsta trumfen från två, trots att jag spelar så i övriga färger i normalfallet.

På tal om utspelet från två.
Jag har för mig att det var Jannersten som först fick mig att spela ut lägsta i trumf från två på 70-talet.
I Tylösand mötte vi en galleriägare från sydligaste delarna av landet.
De fick en nolla på första given och var arga.
På den andra bjöd de ungefär.
1Sp-3Sp
4Kl-4Sp
5Ru-5Sp
6Hj-6Sp
7Sp


Jag spelade ut trean från 5-3.
När galleriägaren lade upp korten på bordet sa han
-: "Om inte detta går hem kommer jag aldrig mer att spela med dig."
Tro det eller ej men i stick 11 stal jag över fyran med femman.
Det var alldeles tyst efter det sticket.


Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 25 February 2014, 10:38
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Svante Ryman[8639 skrev ...
]
När Mårten och jag spelade hade vi en metod (om jag minns rätt) att vid utspel av t ex ett ess - singel på bordet så lågmarkerade vi om vi tålde "the obvious shift" annars la vi lågt (högmarkerade) eller om det nu var tvärt om. Bra metaod om man hade samma uppfattning om färgen som var "obvious" annar inte
Jag vet att vi alerterade men om metoden var utsatt på deklisen är jag osäker på men tror det

Att ni alerterade mitt i spelet efter en markering tror jag inte på!

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80