Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Deklarationsplikt?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Henrik Johansson [15131]
Tue 25 February 2014, 06:43
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jag skulle nog vilja påstå att det är allmän bridgekunskap att man just i trumf ofta frångår sina normala utspelsregler...däremot måste man givetvis säga det vid fråga. Om man som spelförare spelar med huvudet i sanden och utgår från att när man får trumf-tvåan ut att den handen har 3-korts utan att fråga får man i mitt tycke skylla sig själv.

Markeringarna däremot skall stå på deklaration för det är "onormalt" att spela så.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 25 February 2014, 07:01
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Nej, jag tycker inte att du behöver deklarera det men du får gärna påminna mig om vi möts så jag slipper gör fel när jag saknar tex QJxx i trumf. Det där med begränsat val är tyvärr inte alltid att lita på.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Tue 25 February 2014, 08:43
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]

På vilket sätt menar du att en omvänd längdmarkering jämfört med hur du normalt spelar, skulle vara någon slags "allmänt bridgekunnande?" Utspelsgrejen kan jag köpa, men det där med markeringen är ju bara löjligt.


Varför den ena men inte den andra?



Svara på frågan istället för att försöka blanda bort den med en motfråga, så ska jag tala om varför.
Så....på vilket sätt menar du att det skulle vara logiskt och allmänt bridgekunnande att använda en diametralt motsatt markeringsmetod i just trumf?


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Tue 25 February 2014, 08:49
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Om man spelar 10-12 utspel, men alltid (i princip) spelar ut lägsta från 2 kort i trumf, ska man deklarera detta?

Om man spelar 'vanliga markeringar' dvs normalt sett lägsta från tre och högsta från två men spelar 'malmö' i trumf, ska man deklarera detta?


Vad gäller utspelet så tror jag det är normalt att man spelar ut sin lägsta hacka, fast om man har t.ex. 65 i trumf så är det vl normalt att spela sexan ut, där finns det ju ingen anledning att spara sexan eftersom femman är lika effektiv för att stjäla över med.

Men varför har man olika längdmarkeringsregler i trumf än i sidofärg? Det har jag aldrig hört talas om innan. Om det nu inte är det som kallades för "trumfeko" i t.ex. Jannerstens böcker.

Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 25 February 2014, 08:55
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Markeringarna däremot skall stå på deklaration för det är "onormalt" att spela så.


Ok.
Är det för att det är onormalt att markera vad jänkarna kallar Standard, eller är det 'onormalt' för de som markerar 'Standard' att spela hög-låg med tre? En viss skillnad.

Jag är inte helt 100% med jag TROR att frågar man de där borta på andra sidan Atlanten hur de markerar med tre trumf så tror jag att de spelar hög låg.
Jag tänker givetvis kolla upp det så jag vet inför framtiden.




Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 25 February 2014, 09:07
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]

På vilket sätt menar du att en omvänd längdmarkering jämfört med hur du normalt spelar, skulle vara någon slags "allmänt bridgekunnande?" Utspelsgrejen kan jag köpa, men det där med markeringen är ju bara löjligt.


Varför den ena men inte den andra?



Svara på frågan istället för att försöka blanda bort den med en motfråga, så ska jag tala om varför.
Så....på vilket sätt menar du att det skulle vara logiskt och allmänt bridgekunnande att använda en diametralt motsatt markeringsmetod i just trumf?


För att det är så oerhört mkt viktigare i trumf att bibehålla stickpotentialen i den högsta trumfhackan.
För överstölder eller för uppercut.


Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 25 February 2014, 09:22
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Markeringarna däremot skall stå på deklaration för det är "onormalt" att spela så.


Ok.
Är det för att det är onormalt att markera vad jänkarna kallar Standard, eller är det 'onormalt' för de som markerar 'Standard' att spela hög-låg med tre? En viss skillnad.

Jag är inte helt 100% med jag TROR att frågar man de där borta på andra sidan Atlanten hur de markerar med tre trumf så tror jag att de spelar hög låg.
Jag tänker givetvis kolla upp det så jag vet inför framtiden.


Nu menade jag att det är "onormalt" att spela med olika metoder att längdmarkera i olika färger....det normala är att man använder samma metod i alla färger.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 25 February 2014, 09:33
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Nu har jag talat med en av rikets mest kunniga spelare.
Att lägga hög-låg i trumf med tre var en gammal WHISTMARKERING!
Om detta är sant, och det är jag övertygad om att det är, kan man då anse att det har med allmänt bridgekunnande att göra?
Eller är whist en utdöd gren?

Själv har jag hört talas om 'Högsta kort i partnerns färg'.
Det brukar jag berätta i mina bridgekurser är en utdöd metod från whistens dagar.
Jag säger åt dom att spela ett lågt kort från Kxx eller Qxx i partnerns färg. Är det någon som är 60+ är det ibland svårt att övertyga dom, då de spelat bridge i många herrans år med whistregeln i bagaget.

I ärlighetens namn berättade min uppgiftslämnare att han brukade deklarera att hög-låg i trumf betyder att han har en trumf till. Så han är en extremt nogrann deklarerare.
Han tyckte även att OM man alltid spelar ut låg trumf från två (med 10-12 utspel) så borde man kanske deklarera det med.

Jag vet att det finns de som spelar att OM, men bara då, de lägger hög-låg i trumf så kan de stjäla en färg.
Om de inte kan stjäla en färg lägger de nerifrån oavsett längd.
Den metoden har jag dock aldrig stött på här hemma i Sverige utan kommer från idogt läsande av BW och annan utlänsk text.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 25 February 2014, 09:38
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Nu menade jag att det är "onormalt" att spela med olika metoder att längdmarkera i olika färger....det normala är att man använder samma metod i alla färger.


Ok.
Men förlåt min fråga. Är du helt säker på detta?
I Sverige är det extremt ovanligt med 'Vanliga markeringar' så det empiriska underlaget är ofta undermåligt.
Utomlands är metoden vanlig och på internet likaså, så där finns det gott om underlag.

Är det verkligen så att de flesta som spelar 'Standardmarkeringar' spelar likadant i trumf?
Jag tvivlar på detta, men är beredd att vika ner mig om det visar sig att jag har fel.

Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Tue 25 February 2014, 09:39
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Henrik, här måste jag nog säga emot dig och hålla med Janne. Oavsett vilka markeringsmetoder man använder i andra färger (högt/lågt lågt/högt udda/jämt etc) än i trumf är det väl ytterst få duktiga bridgespelare - om ens någon som skulle drömma om att spela/saka en hög trumf bara för att markera längd/styrka.
Det - tycker jag - inte kan betraktas som ett avsteg utan mer allmänt bridgekunnande. Så klart man svarar om de frågar men att sätta ut detta på en deklaration ..... tycker jag inte. Min åsikt dock och har jag fel så böjer jag mig så klart.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80