Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Stena Line Cup

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Thomas Ålander [28168]
Fri 25 January 2013, 15:28
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Vad är en optimal motståndare? Och hur vet man att det gäller före/under/efter mötet? Hur mäter man optimalitet? Går den att gradera? Finns det motståndare som är mera optimala än andra?
Tillbaka till toppen
Johan Nilsson [13918]
Fri 25 January 2013, 15:59
Registrerad medlem #13918
inlägg: 174
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Hej!
Vad är en optimal motståndare? Och hur vet man att det gäller före/under/efter mötet? Hur mäter man optimalitet? Går den att gradera? Finns det motståndare som är mera optimala än andra?


Tror det är personligt, för mig är det Krister o Jonas. Slår man ut dom ur chairmans kan man gotta sig åt det i minst tio år. Bara sju år kvar nu Jonas.....


”Most people play hard to get. I play hard to want” - Ford Fairlane
Tillbaka till toppen
Anders Ljung [13459]
Fri 25 January 2013, 22:15
Registrerad medlem #13459
inlägg: 266
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Hej!
Vad är en optimal motståndare? Och hur vet man att det gäller före/under/efter mötet? Hur mäter man optimalitet? Går den att gradera? Finns det motståndare som är mera optimala än andra?

En optimal motståndare har hemmaplan i samma kvarter, bjuder på både utsökta mackor i halvtid samt några bortspelade zonutgångar och om det behövs även svarat fel antal äss i en slambudgivning!
Tillbaka till toppen
Webbsajt
PO Sundelin [1171]
Fri 25 January 2013, 23:21
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Anders Ljung[13459 skrev ...
]
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Hej!
Vad är en optimal motståndare? Och hur vet man att det gäller före/under/efter mötet? Hur mäter man optimalitet? Går den att gradera? Finns det motståndare som är mera optimala än andra?

En optimal motståndare har hemmaplan i samma kvarter, bjuder på både utsökta mackor i halvtid samt några bortspelade zonutgångar och om det behövs även svarat fel antal äss i en slambudgivning!


Klara besked där!
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Sat 26 January 2013, 07:53
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Det är kanhända fånigt att börja diskutera nästa års eventuella utformning av cupen innan ens detta års upplaga startat, men i brist på bättre sysselsättningar denna sömniga lördagsmorgon väljer jag detta till trots att så göra och tänker dela in det i tre punkter.

1) Själv tillhör jag skaran som tycker att mästarpoäng är tämligen ointressanta, men bland de bekanta jag har pratat med, som på ovan punkt inte delar min ståndpunkt, finns ett utbrett missnöje med att man delar ut guldpoäng fr o m rond 1. De anser att dessa poäng endast ska utdelas i svåra tävlingar, dvs i detta fall senare i cupen, kanske rond 4 eller 5. Vad vet jag?

2)Denna punkt är inte som ombud utan det är en egen tankeprodukt. Om man i cupen ska ha möjlighet att spela vidare trots förlust, som man i årets upplaga kan göra i rond 1 men endast den, tycker jag det vore trevligt om det gällde hela tävlingen (eller kanske t o m semi eller kvart eller något liknande). Alltså att alla lag får förlora en match utan att bli utslagna. Detta kanske är tekniskt omöjligt; det är jag inte i stånd att bedöma, men med Ragnarsson och Brenning i stallet borde det i värsta fall endast krävas lite ny matematisk spjutspetsforskning inom området.

3) 28 brickor/match är bättre än 24, då slumpmomentet reduceras något utan att det blir besvärligt många brickor för en kväll.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sat 26 January 2013, 08:51
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Niklas Andrén[1623 skrev ...
]

1) Själv tillhör jag skaran som tycker att mästarpoäng är tämligen ointressanta, men bland de bekanta jag har pratat med, som på ovan punkt inte delar min ståndpunkt, finns ett utbrett missnöje med att man delar ut guldpoäng fr o m rond 1. De anser att dessa poäng endast ska utdelas i svåra tävlingar, dvs i detta fall senare i cupen, kanske rond 4 eller 5. Vad vet jag?


Fast utan dessa hade kanske inte deltagarantalet blivit så stort? Men jag håller nästan med, man borde köra guldpoängen från den nivå där man spelat ner sig till 512 lag (eller till 256 lag om färre än 511 anmäler sig) dvs omgång 1 och ev omgång 2 ger inga guldpoäng. För att locka många lag så måste man locka med chansen att få spela om guldpoängen, ska ett nybörjarlag lyckas få poängen så måste de se att de har chansen att överleva 2 omgångar, men att överleva 4 omgångar innan de får spela om guld är väldigt svårt.

skrev ...
2)Denna punkt är inte som ombud utan det är en egen tankeprodukt. Om man i cupen ska ha möjlighet att spela vidare trots förlust, som man i årets upplaga kan göra i rond 1 men endast den, tycker jag det vore trevligt om det gällde hela tävlingen (eller kanske t o m semi eller kvart eller något liknande). Alltså att alla lag får förlora en match utan att bli utslagna. Detta kanske är tekniskt omöjligt; det är jag inte i stånd att bedöma, men med Ragnarsson och Brenning i stallet borde det i värsta fall endast krävas lite ny matematisk spjutspetsforskning inom området.


Håller fullständigt med, och ja, det är möjligt (se bara på Chairmans Cup exempelvis där utslagna lag spelar vidare om tredje/fjärdepris)



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Ålander [28168]
Sat 26 January 2013, 09:52
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Anders Ljung[13459 skrev ...
]
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Hej!
Vad är en optimal motståndare? Och hur vet man att det gäller före/under/efter mötet? Hur mäter man optimalitet? Går den att gradera? Finns det motståndare som är mera optimala än andra?

En optimal motståndare har hemmaplan i samma kvarter, bjuder på både utsökta mackor i halvtid samt några bortspelade zonutgångar och om det behövs även svarat fel antal äss i en slambudgivning!


Klara besked där!

Då ser vi fram mot att minst 50% får möta den optimala motståndaren!
Tillbaka till toppen
Gunnar Andersson [18507]
Mon 28 January 2013, 09:13
Registrerad medlem #18507
inlägg: 115
Tror att det ur sportslig synpunkt är bra att den geografiska indelningen vid lottning har större upptagningsområde än enbart det egna distriktet.

Har provat att titta på Stockholm som har 41 lag anmälda. Efter de inledande omgångarna ner till 512 lag kvarstår 28 lag.
Möts man bara i distriktet blir det inte många lag över till slutspelet i Göteborg

512 lag 28 lag
256 lag 14 lag
128 lag 7 lag
64 lag 3-4 lag
32 lag 1-2 lag

Går man strikt på distriktsindelning innebär det att Stena Line Cup blir en annan form av DM/SM-lag.

Syftet med tävlingsformen har såvitt jag förstår det varit att också bereda lag möjlighet att få mäta sig med lag från andra närliggande distrikt som man normalt inte möter.

Tävlingsbestämmelserna för Sten Line Cup ger ju FSB viss frihet. Det är bara hoppas att den friheten används på rätt sätt.

Då tävlingen lockat 380 lag mer än priskalkyl i inbjudan får FSB in 380 x 400 kr = 152 000 kr mer i anmälningsavgifter som kan användas att kompensera resande lag med t ex enligt den mall som tillämpas i allsvenskan.
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Mon 28 January 2013, 10:37
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Gunnar Andersson[18507 skrev ...
]Tror att det ur sportslig synpunkt är bra att den geografiska indelningen vid lottning har större upptagningsområde än enbart det egna distriktet.
Varför tar man över huvudtaget hänsyn till distriktstillhörighet? Möjligen blir det lättare att (manuellt) lotta men resorna kommer att bli (marginellt) längre. T.ex så skall ett lag från Ystad åka till Åhus, vilket med skånska mått mätt är en långresa.
Gunnar Andersson[18507 skrev ...
]Då tävlingen lockat 380 lag mer än priskalkyl i inbjudan får FSB in 380 x 400 kr = 152 000 kr mer i anmälningsavgifter som kan användas att kompensera resande lag med t ex enligt den mall som tillämpas i allsvenskan.
FSB får även in rondavgifter från en extra omgång (512 lag) jämfört med 300 lag, vilket kommer att generera ytterligare 512*200 = 102400. "512 lag kvar" kräver inga längre resor så det tillkommer inga eventuella utgifter i form av resebidrag.

/B
Tillbaka till toppen
Christer Swenson [1859]
Mon 28 January 2013, 11:16
Registrerad medlem #1859
inlägg: 142
Tävlingsarrangören har garderat sig vid 128 0ch 64 lag kvar, där spelas med geografisk närhet. Detta behöver INTE betyda att man får/skall möta ett lag från det egna distriktet, bara att reslängden hålls inom "rimlig" nivå och kanske det rimliga inte når upp till norrländsk nivå men de "däruppe" lär få resor som är av norrländsk kvällstävlingskaraktär, det var ju lätt över 100 km enligt tidigare inlägg
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80