Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Seniorbloggen

Författare Post
Lars Andersson [5351]
Thu 18 April 2013, 13:26
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Varning: Ni går nu in i bridgens Twilight Zone » länk


Altmeister X, en av våra odiskutabelt bästa spelare någonsin, tittar in i J98xx/Q/xxx/AKQT med alla i zonen. MTH, en tillbakdragen pensionär från norrort, öppnar med svaga 2H. X passar. MTV, en timid norrlänning, bjuder 2S. Landslagsankaret mitt emot vänder på prillan och dubblar. 4S från högeryttern. Med visioner om 0355 mitt emot nöjer sig X disciplinerat med 5K. Utspelet blir Hjärter Ess.

Given ser ut så här:

Twilight Zone

5
Öst giv
alla i zon
Prillan
D105
9
EKDkn
87652






X
kn9872
D
1052
EKD10

VästNordÖstSyd
PrillanX
   2  pass 
 2  Dbl  4  5 



Spelet går: Hjärter Ess, spader till Kung, hjärter mot dubbelrenons då Syd sakar spader. Uttrumfning. In på bordet. Spader till 9 som står. Öst-Väst är nu lindrigt sagt upprörda! Tyvärr håller Maestro till höger desperat på sitt spader ess så det blir en bet till slut!

Kontrahenterna kommer att förbli anonyma liksom det event man deltog i!

Lite information för att den allmänbildade:

En av spelarna har vunnit Junior-EM. En av hans lagkamrater spelade då hela tävlingen i samma par kalsonger. Vände han kalsongerna ibland? Junior-EM var en vecka på den tiden ska tilläggas.

En annan spelare har nyligen blivit uttagen i öppna landslaget.

Världens finaste inbjudningstävling för par har vunnits två gånger av en inblandad. Det är bara han och hans partner som gjort den bedriften.

Ser ni hur man ska spela 4S med ruter ut? Den sida som har 8 trumf spelar alltså!
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Thu 18 April 2013, 16:40
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Ovanstående inlägg gjorde mig nyfiken; vem av VNÖS hade bara packat ett par kalsingar?

Vissa detaljer som gav viss tröst till NS: HA spelades ut, nästa spader gick till tia och kung. Hjärterfortsättningen från denintet ont anande Öst såg Syd kasta spaderknekten och Väst ta sig för pannan och säga "vad håller du på med?". Efter två trumf och ruter till bordet en andra spader som gick till nian. Nu kastade Väst ut sina kort på bordet och uttryckte sitt missnöje ännu tydligare.
Tyvärr räckte inte sticken ändå, men liten tröst är också tröst
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Thu 18 April 2013, 16:47
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Din beskrivning är helt korrekt PO. Man skulle kunna tro du var där!
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Thu 18 April 2013, 18:03
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Ovanstående inlägg gjorde mig nyfiken; vem av VNÖS hade bara packat ett par kalsingar?

Det var en av VNÖS som en gång vann junior-EM, låt oss kalla denna variabeln M, men det var en lagkamrat till denne M som uppenbarligen hade sparsam packning.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Thu 18 April 2013, 18:11
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Spelet går: Hjärter Ess, spader till Kung, hjärter mot dubbelrenons då Syd sakar spader. Uttrumfning. In på bordet. Spader till 9 som står. Öst-Väst är nu lindrigt sagt upprörda! Tyvärr håller Maestro till höger desperat på sitt spader ess så det blir en bet till slut!

Jag hade hellre sett följande spelföring:

hjA, sp->T och K. hj till dubbelrenons. Vad sägs om man i stället stjäl på handen och listigt sakar spQ från bordet, drar trumfen, och kör liten spader från bordet. Med tanke på Östs vassa lir förra gången given spelades kanske det kan bli en duck även denna gång. +400 borde väl begränsa förlusten till 1 IMP (om 4S spelades vid andra bordet).

Tack, Lasse, för att du har förgyllt dagen.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Thu 18 April 2013, 19:11
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Ovanstående inlägg gjorde mig nyfiken; vem av VNÖS hade bara packat ett par kalsingar?

Det var en av VNÖS som en gång vann junior-EM, låt oss kalla denna variabeln M, men det var en lagkamrat till denne M som uppenbarligen hade sparsam packning.


Vi kan kalla denne lagkamrat K. Han har vunnit en hel del tävlingar sedan dess men lyckligtvis har det varit en- eller tvådagarstävlingar!
Tillbaka till toppen
Max Ödlund [9267]
Fri 19 April 2013, 13:04
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Ett par kallingar räcker i fyra dagar, det vet varenda ungkarl. (Fram/bak, ut/in.) Men vännen K:s beslut var inte sanitärt betingat: Han upptäckte nämligen att kallingarnas firmamärke var IMP! Att du byta bort dem vore naturligtvis att stöta sig med bridgeguden.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Fri 19 April 2013, 14:42
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Vi får flytta den här tråden till juniorbloggen! Här framgår tydligt vad de ambitiösa juniorerna bör satsa på vid internationella mästerskap. Kapten Leandersson får utarbeta direktiv!
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Fri 19 April 2013, 15:23
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Vi får flytta den här tråden till juniorbloggen! Här framgår tydligt vad de ambitiösa juniorerna bör satsa på vid internationella mästerskap. Kapten Leandersson får utarbeta direktiv!


nej,Nej,NEJ!
Utsätt inte våra oskyldga, väluppfostrade, välluktande juniorer för dylik påverkan. Om deras renlighet skulle kosta några imp så må det vara hänt.
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Fri 19 April 2013, 17:58
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
Många juniorer har med stor spänning följt den nya seniortråden, dock med blandad förtjusning. Flera önskade uttalade krav på att inte behöva följa de regler som gällde långt före deras egen födsel. Ett argument som hårfager kille snabbt lät meddelade ”om jag ska behöva följa fyradagsregeln så kommer inte tjejerna få låna min locktång”. Ett enormt tungt argument måste jag säga då en locktång förmodligen räcker till sommarens mästerskap.

Lite synd dock att inte underkläderna kommit upp till ytan tidigare då Fryklund brukade gilla att följa äldre spelares ritualer. Dessutom lär han hänvisat till en veteranlandslagmans devis ”det har aldrig kostat något att lukta vid ett bridgebord” när någon gnällde på fötterna, i extremvarmt Bulgarien.

Det kommer att bli samma policy kring underkläder som vid bridge bordet.

1) Följ ditt budsystem // byt underkläder var dag
2) Du har rätt att använda ditt omdöme!

/Per Leandersson

Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80