Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

LK 1210

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Lars Andersson [5351]
Fri 21 September 2012, 17:37
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Jag håller med Janne och PO, som omväxling! Enda orsaken att döma som LK gjort är om NS visat i skriftlig form att 3S och 3N sätter hjärter respektive frågar efter håll. Det sistnämnda budet är helt absurt i annat fall. Att N bjudit på OI (Pass på 3NT) är mycket sannolikt. Syds 3N är också skumt. Selfserving är en bra beskrivning.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 21 September 2012, 18:29
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Ni som utförde alla spelarintervjuer har givetvis full koll på vilka bevis / fakta som gavs och hur de presenterades. Jag minns inte exakt varje detalj längre då det är snart två månader sedan tävlingen och jag dömt några hundra brickor sedan dess. Jag kan bara säga att det enda minsta frågetecken som kvarstod var om vi skulle döma 3NT = i 100% av fallen eller inte. Vi valde att vikta scoren eftersom spelföraren inte fick chansen att spela dåligt, så här i efterhand känner jag nog att det var fel Den aktuella spelföraren hade högst troligt spelat hem kontraktet.

Lars får gärna berätta för oss som inte begriper hur man kan döma ner någon för OI när det inte finns några bevis för att sådan förekommit? Om blotta misstanken räcker så måste vi döma ner varje spelare som gissar rätt i ett läge för det kan ha funnits OI som ingen har märkt.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Fri 21 September 2012, 19:05
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Vi pratar inte om att gissa rätt Henrik. Vi pratar om ett förnuftsvidrigt pass på 3NT när Parter visat 55 i hjärter och en annan färg. Samtidigt visade det sig att Partner inte hade 55 i hjärter och en annan färg.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 21 September 2012, 19:56
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jo men fortfarande Lars, om det inte finns någonting som går att peka på som visar att Nord har fått OI...vilken lag skall du använda för att döma ner honom?

Jag är fullt medveten om att det kan ha funnits OI, men utan bevis kan man inte döma på möjligheten.

Förra veckan kastade en spelare in slam mot mig på gemensamma 24hp och 8 trumf. Han slog två maskar som båda gick och hittade QJ punkt i trumf för jämn hemgång. Ska man automatiskt korrigera en sådan score med motiveringen att han måste ha hört att slam gick hem från något annat bord trots att man inte har några bevis för detta?

Jag håller fullständigt med om att pass är ett märkligt bud, men det går inte att använda det som enda skäl att korrigera scoren.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Sat 22 September 2012, 09:07
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Jag tycker det finns kausalitet i skeendet att en spelare glömmer systemet och att den andre i en fullt normal sekvens väljer ett fullständigt barockt alternativ (pass på 3NT). Det skulle krävas en enorm dokumentation och argumentation för att jag skulle godkänna det. Jag skulle oftast rutinmässigt som TL döma 4H med ett antal bet och lämna till NS att driva processen med överklaganden.

I ett sånt här fall vore det bra med en registreringsfunktion. Man utgår då från att NS är oskyldiga, men om ett antal incidenter inträffar ser man det och kan åtgärda. Vi pratar nu om silvernivå och högre.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Sat 22 September 2012, 15:24
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Ni som utförde alla spelarintervjuer har givetvis full koll på vilka bevis / fakta som gavs och hur de presenterades.


Jag har fortfarande svårt att tro att fakta och 'bevisen' var så starka.
Jag tror LK har missat, vilket är mänskligt.
Om jag har fel betonar jag att jag ber ödmjukast om ursäkt, men först vill jag syna fakta.
Finns dessa att tillgå?


Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Sat 22 September 2012, 16:03
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Nej, de finns inte att tillgå...Och i så fall är det jag som TL som missat nåt, inte LK. Jag är 100% övertygad efter de fakta jag fick att det inte fanns någon outredd OI fråga kvar. Och ingen av de frågor som ställts här är något som jag hade missat, allt kollades och gav i mitt tycke tillfredställande svar.
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Sat 22 September 2012, 16:53
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Jag kan inte alla Svea rikes lagar!
Jag kan inte heller alla bridgelagar!
Jag försöker göra mitt bästa i båda fallen att följa det son jag tror är korrekt.
Men om man bortser från lagar hit och dit utan istället använder sunt förnuft så stinker Nords pass på 3NT.
Hade jag varit i jury(vilket händer) så är det självklart att gå vidare på Nords kort om han är säker på systemet. Vid osäkerhet så tycker jag att man kan erkänna en viss osäkerhet och gardera att partnern (kan ha glömt) eller säga att man inte riktigt vet. Detta för att vara tydlig mot Fi. Men om jag tolkar inläggen korrekt så skedde inte detta. Jag skulle tvinga Nord bjuda vidare.
Sedan får LK och Henrik slå lagarna i huvet på mig men passet på 3NT luktar illa.
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Sat 22 September 2012, 22:15
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
Jag kan inte heller alla bridgelagar!
... Jag skulle tvinga Nord bjuda vidare.



Ni är för söta! Ytterst kompetenta bridgelirare diskuterar ett gammalt skägg med känslor, tyckande och högst personliga versioner av hur ni själva bjuder.

Alla måste väl förstå att det som hände, enligt det som framkommit på tavlan, kan hända utan att någon agerat på OI.

Visst skulle vi alla försöka hjälpa opps om vi var osäkra, men osäker måste man ju inte ha varit ... vi är olika och bara människor.

Jag gillar inte uppmaningar till något som inte har lagstöd i juryarbete! Lägg hellre all energi på att påverka lagbokens innehåll. Lite civilolydnad för att vara behjälplig motståndarna är väl ok, men bara om man glatt sväljer de gånger jurisarna korrigerar scoren trots det ädla syftet.

Eftersom det är ett delikatfall har jag svårt att tro att TL o Co inte lagt alla klutar till ... inget fall man kan tänkas slarvar med. Känns onödigt med all misstro från potentaterna.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Sat 22 September 2012, 22:39
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Magnus....Nord uttryckte som jag minns det väldigt klart när han blev tillfrågad över 3NT att han inte visste vad det var och att han misstänkte att partnern hade glömt systemet.....jag kan givetvis minnas fel och att detta inte beskrevs i just det tillfället.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80