Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

LK 1210

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Börje Rudenstål [2336]
Fri 21 September 2012, 07:42
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Det har aldrig förnekats av någon av debattanterna såvitt jag vet, att det även ska framkomma vad man visat. Att diskussionen över huvud taget uppkom beror ju på att jag uppfattade det som att motståndarna påstod sig vilseledda av att spelföraren även berättade vad han faktiskt hade. Men nog om det nu från min sida.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Gutenwik [6302]
Fri 21 September 2012, 09:21
Registrerad medlem #6302
inlägg: 42
Det som gjorde att vi (jo, jag var Ö) ens kallade på TL var att vi inte hade fått korrekt förklaring nån av gångerna. Varken den första eller den andra.

S förklarade 2S som 12+ och sedan 3NT visandes spaderhåll. Det nämndes aldrig att det skulle visa ett dåligt håll. Detta framkom senare. Att budet bjöds på Qx tyckte vi inte att vi kunde förväntas begripa efter den korrigerade förklaring som vi vid tillfället hade.

Detta tillsammans med att N som förklarat budet som 55 i H+1 passade på 3NT med 4stöd i H och färgspelsvänlig hand gjorde att vi ansåg oss förfördelade. Vi ansåg att det kunde föreligga OI från både N och S sida som skulle kunna ha använts i en budgivning som annars skulle kunna ha slutat i ett väldigt högt kontrakt som skulle gått många bet. Och eftersom vi har rätt till att veta att de har bjudit fel så borde vi dessutom ha rätt att dubbla enligt praxis från tidigare SM-lagfinal.
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 21 September 2012, 11:38
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]3NT av syd var inte definierat i sekvensen (från Nords horisont) och när Nord tillfrågades om vad 3NT var så svarade han att han inte vet men att han misstänkte att syd hade glömt systemet.
Här vet N något som ÖV inte vet, nämligen den alternativa/gamla betydelse av 2Sp. Borde inte N delgett ÖV denna info?

/B

Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Fri 21 September 2012, 11:40
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Nja...jag har faktiskt råkat ut för att partnern har förklarat min hand rätt, trots att jag bjudit fel.


Jag minns när jag spelade ett reläsystem, och när motståndarna sedan frågade så beskrev min partner vad jag visat. När jag skamset sade att jag bjudit fel så beskrev partnern vad jag hade.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 21 September 2012, 12:10
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]3NT av syd var inte definierat i sekvensen (från Nords horisont) och när Nord tillfrågades om vad 3NT var så svarade han att han inte vet men att han misstänkte att syd hade glömt systemet.
Här vet N något som ÖV inte vet, nämligen den alternativa/gamla betydelse av 2Sp. Borde inte N delgett ÖV denna info?

/B



Nej, det tycker jag inte (obs tycker).

Vad buden betyder i ett system som NS inte spelar är inte relevant information oavsett om de har spelat det tidigare eller inte.
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 21 September 2012, 12:58
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]Vad buden betyder i ett system som NS inte spelar är inte relevant information oavsett om de har spelat det tidigare eller inte.
Det är något som N visste tack vare samspelthet och det var något som N använde när han passade på 3Nt. För nog trodde N att det var 2Sp som var felbudet och inte 3Nt, och under de premisserna så hade buden en betydelse för N, som ÖV inte kunde förväntas förstå.

/B

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 21 September 2012, 13:21
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]Vad buden betyder i ett system som NS inte spelar är inte relevant information oavsett om de har spelat det tidigare eller inte.
Det är något som N visste tack vare samspelthet och det var något som N använde när han passade på 3Nt. För nog trodde N att det var 2Sp som var felbudet och inte 3Nt, och under de premisserna så hade 3Nt en betydelse för N, som ÖV inte kunde förväntas förstå.

/B



Så du menar att jag som med en av mina partners har spelat 2Ru som antingen....

1. Svagt
2. Svagt i någon hö
3. Svagt med båda hö,
4. 9-12 6+ ruter,
5. 10-15 5+ ruter
6-9. Olika multivarianter med svaga och starka händer.

Så skall jag redogöra för alla dessa därför att jag på grund av samspelthet med partnern vet att OM partnern har glömt systemet så kan han ha någon av dessa händer när han öppnar med 2Ru?

Vi har haft tillräckligt många domslut när folk har gissat på vad de tror att partnern har när de inte vet...Nords pass på 3NT är baserat på precis en sådan gissning.


Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Fri 21 September 2012, 14:22
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Henrik,

Du anför att olika skribenter inte inser vad det gäller eftersom dom inte har alla fakta, inte har satt sig in i fallet etc. De fakta vi hade fanns i Lagkommissionens berättelse och låg förstås till grund för våra ifrågasättanden.

Du bidrog sedan med din "utredning" (ett litet sorry, detta borde ha funnits med i TLs "detaljerade faktabeskrivning" hade kanske varit på sin plats). Där framgår att NS - tydligen ingående - diskuterat en ny modul, så ingående att Syd övertygar Nord vid bordet att de kommit överens om att spela den.
Hur man av deras systemdokumentation med säkerhet då kan slå fast att det var Nord som visste bäst är inte lätt att inse.

Men, som Björn säger, när Nord bestämmer sig för att Syd använder den nya modulen så har han definitivt skyldighet att berätta vad han baserar sitt pass på! Både pga vanlig respekt för motståndarna och lagen som talar om samspelthet etc.

Det som fortfarande förvånar mig är att paret tydligen inte definierat fortsatt budgivning efter 55visning, eller för den delen inte heller efter den nya 12+visningen. Påståendet att Nord förväntas ta bort 3NT utan håll måste väl ändå vara en gissning i luften - eller fanns det dokumenterat trots att dom inte ännu börjat spela med modulen?

Jag skulle i en jury vara mycket misstänksam och om inte mycket starka argument funnes om motsatsen utgå från att Syd använt den OI han/hon fått av Nords alert.
Huruvida minspel, kroppsspråk eller annat sedan fick Nord att gissa rätt vet ju ingen.

I 55modulen verkar det självklart att 3hj är lilla handen och förslag att spela.
I en 12+modul har jag svårt att tänka mig att 3hj skulle vara svag sang med fyrkortsfärg, när alternativet är en stark hand med hjärter och att man skulle avge samma bud med de två alternativen.

Men uppenbarligen är det din slutsats efter studium av deras system.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 21 September 2012, 15:27
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Nu har du missupfattat lite P.O. 12+ var den gamla modulen, och spelades fortfarande efter 1Ru öppningen, därför var den dokumenterad.

Jag kan mycket väl ha fel i den här frågan....jag baserar mitt ställningstagande på ett exempel i Ton Kooijmans kommentarer där du i ett läge bjuder 4Nt i avsikt att visa en tvåfärgshand. Din partner svarar 5ru och motståndarna frågar vad 5ru betyder. Du svarar bästa lågfärg och nu frågar motståndarna vad 5ru hade betytt om 4NT hade varit essfråga. Denna fråga har du ingen skyldighet att besvara.

Därför anser jag att om överenskommelsen av 2sp är hj+en till så här du ingen skyldighet att redogöra för vad budgivningen hade betytt om 2sp hade visat 12+.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Fri 21 September 2012, 16:27
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Därför anser jag att om överenskommelsen av 2sp är hj+en till så här du ingen skyldighet att redogöra för vad budgivningen hade betytt om 2sp hade visat 12+.

Men det var ju i den modulen som Syd opererade i och bjöd det märkliga 3NT.
Mycket talar för att Syds 3NT är baserat på OI.
I allafall är jag lika misstänksam som PO mot budet.
Jag tror aldrig jag mött ett enda par i hela världen som spelar omvända 3NT.
-:"Jag tar sangen. Att vi felplacerar den gör väl inget.
Passa endast om du har håll, för jag kanske(?) inte har det. "

Dessutom skulle jag vilja se var det står att 3Sp sätter hjärtern och inte är hållfråga.

Edit: Påståendet att 3Sp sätter hjärtern och att man bjuder 3NT med hackor är 'selfserving'.
Sådana påståenden MÅSTE synas om dom ter sig så märkliga som här.
Om då NS kan visa upp i en modul (tex 2Sp = 12+) att man verkligen spelar så, är naturligtvis allt frid och fröjd.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80