Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

LK 1210

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Sun 23 September 2012, 14:49
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Magnus....Nord uttryckte som jag minns det väldigt klart när han blev tillfrågad över 3NT att han inte visste vad det var och att han misstänkte att partnern hade glömt systemet.....jag kan givetvis minnas fel och att detta inte beskrevs i just det tillfället.


Ja, vi har hört det och tror fortfarande att Nords misstanke kanske baserades på något annat än budet 3NT.
Frågade ni varför Nord trodde Syd hade en annan hand?

Men det är naturligtvis svårt att leda i bevis.
Men omöjligt att leda i bevis om man inte letar. (Tex om det finns en dokumenterad fortsättning i den modul Nord opererade i)

Vad anbelangar Syd så får vi tydligen ingen information på hur buden betyder i den modul som Syd opererade i.

Swensson skrev ...

Ni är för söta! Ytterst kompetenta bridgelirare diskuterar ett gammalt skägg med känslor, tyckande och högst personliga versioner av hur ni själva bjuder.


Inte bara vi själva.
Jag efterfrågade om någon i hela världen spelar med 'omvända 3NT'. Men visst, vi vet inte exakt vad kombinationen av de bud Syd bjöd påstods visa och om de fanns dokumenterade (vi får ingen info om detta).
Har du själv sett någon, i Uppsalatrakten tex, som spelar att 3NT i en budsekvens som denna förnekar håll?

Kombinationen av detta märkliga bud och avsaknad av dokumentation vad 3Sp betyder (jag vill minnas att vi läst det spikar sista färg som trumf) gör allt konstigt.

Den som inte reagerar och skall göra en bedömning av läget, borde avstå.

Jmf tex
(1Sp) 2Sp (pass) 3Hj
(pass) 3NT

Hur många spelare tror DU passar på 3NT med fyra hjärter och en färgspelsvänlig hand?
Om då Nord inte skulle ha den 55 hand som systemet och Syd själv sa att Nord skulle ha, skulle inte du själv då reagera kraftigt?

Skulle du inte fråga Syd lite mer ingående varför han passade och varför han nu plötsligt tror att Nord inte längre har 55?

Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Sun 23 September 2012, 16:40
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
[quote]]
Swensson skrev ...

Ni är för söta! Ytterst kompetenta bridgelirare diskuterar ett gammalt skägg med känslor, tyckande och högst personliga versioner av hur ni själva bjuder.


Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Inte bara vi själva.
Jag efterfrågade om någon i hela världen spelar med 'omvända 3NT'. Men visst, vi vet inte exakt vad kombinationen av de bud Syd bjöd påstods visa och om de fanns dokumenterade (vi får ingen info om detta).
Har du själv sett någon, i Uppsalatrakten tex, som spelar att 3NT i en budsekvens som denna förnekar håll?


Fattar inte vad du yrar om! 2Sp bjöds som 12+ med max enkelhåll i Sp, och 3N borde väl då visat enkelhållet. Det visade sig vara felaktigt då systemet sa 55, vilket oxo förklarades.

Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Kombinationen av detta märkliga bud och avsaknad av dokumentation vad 3Sp betyder (jag vill minnas att vi läst det spikar sista färg som trumf) gör allt konstigt.


Om detta vet jag inget, och vad jag förstår inte du heller (på den punkten kan jag givetvis ha fel).

Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Den som inte reagerar och skall göra en bedömning av läget, borde avstå.


kul sägning! betyder det "den som inte tänker som jag bör hålla käften"? ... skön attityd i så fall [gäsp]

Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Hur många spelare tror DU passar på 3NT med fyra hjärter och en färgspelsvänlig hand?
Om då Nord inte skulle ha den 55 hand som systemet och Syd själv sa att Nord skulle ha, skulle inte du själv då reagera kraftigt?


Axx i Sp!S gör väl att man överväger pass på 3N iaf om 3N aldrig är annat än ett seriöst förslag. Utan att göra några anspråk på några speciella bridgekvaliteter, så papegojas det alldeles i 4Hö jmf med 3N i MP, är MTH en notorisk utspelare av partners färg så kan väl få tro att partner trots 55 skall få lira 3N.

Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Skulle du inte fråga Syd lite mer ingående varför han passade och varför han nu plötsligt tror att Nord inte längre har 55?


Klart som fan att jag skulle, menar du att det inte hänt?
Undrar om du läst uselt, Janne? Visst kan han haft OI, det har jag inte uttalat mig om ... men du och några till verkar argumentera för att "sammanfallandet" av ovanliga händelser som ett bevis på att OI förelåg. Något mer än att det kan förelegat OI måste man ha om man skall döma, eller hur?
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Mon 24 September 2012, 07:20
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]Jag är fullt medveten om att det kan ha funnits OI, men utan bevis kan man inte döma på möjligheten.
Men då får man angripa problemet på ett annat sätt. I EBU skulle passet på 3NT kallas för 'fielded misbid'. Att man lyckas 'gardera' ett felbud tas som intäkt för att man man har en 'concealed partnership understanding', vilket kan leda till en korrigerad score. Ett 'fielded misbid' graderas i en skala grön/gul/röd och rapporteras till förbundet. Motsvarande finns också för 'fielded psyche'.

/B

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 24 September 2012, 08:06
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]Jag är fullt medveten om att det kan ha funnits OI, men utan bevis kan man inte döma på möjligheten.
Men då får man angripa problemet på ett annat sätt. I EBU skulle passet på 3NT kallas för 'fielded misbid'. Att man lyckas 'gardera' ett felbud tas som intäkt för att man man har en 'concealed partnership understanding', vilket kan leda till en korrigerad score. Ett 'fielded misbid' graderas i en skala grön/gul/röd och rapporteras till förbundet. Motsvarande finns också för 'fielded psyche'.

/B



Ja det är givetvis en lösning att införa sådana regler även i Sverige, men i nuläget har vi inga sådana regler och då kan inte TL/LK hitta på egna.

Dessutom är det ingen större vits att skicka in sådana rapporter till förbundet för vad jag har fått berättat för mig så sätter PUL stopp för våra möjligheter att bokföra dem. Om det verkligen är så eller inte blir jag gärna upplyst om.
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Mon 24 September 2012, 08:31
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Nu tycker jag att vi börjar att komma något vettigt på spåret och insikten jag tror att man gjort i EBU är att i bridge, till skillnad från i samhället, är det inte så himla farligt att någon blir oskyldigt dömd ty det som händer då är bara att någon får en felaktig score, medan man med detta tillvägagångssätt oftare kommer att göra rätt och därmed mer sällan kommer att utdöma felaktig score.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 24 September 2012, 08:42
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
Utan att göra några anspråk på några speciella bridgekvaliteter, så papegojas det alldeles i 4Hö jmf med 3N i MP ....

Så du gör inga bridgekvalitetsmässiga anspråk, men säger emot PO Sundelin, Lars Andersson och Magnus Eriksson i samma mening och mer eller mindre påstår att de resonerar bridgemässigt som papegojor?

Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Mon 24 September 2012, 09:19
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Dessutom är det ingen större vits att skicka in sådana rapporter till förbundet för vad jag har fått berättat för mig så sätter PUL stopp för våra möjligheter att bokföra dem. Om det verkligen är så eller inte blir jag gärna upplyst om.

Vem har berättat det? Jag tror inte ett dyft på att det förhåller sig så. Inte ens i USA, världens mest "processande" land, är det ett problem (ACBL gör en massa "recording" av incidenter med namngivna spelare).
Vi namnger ju dessutom spelarna inblandade i protester till LK. Det är närliggande och vore i så fall inte tillåtet.

Sport och andra intresseorganisationer får ha egna regelverk som styr deras specifika verksamhet. Så länge det gäller medlemmar tror jag det förutsätts att de genom sitt medlemsskap har accepterat vissa spelregler. Vissa OI-regler ("kan ha lidit skada" m.fl.) strider säkert mot någon allmän civil rättsprincip).
Jag propagerar varken för eller emot ett dylikt system, men att det framgångsrikt skulle kunna anfäktas baserat på PUL - syn!

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 24 September 2012, 09:52
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Dessutom är det ingen större vits att skicka in sådana rapporter till förbundet för vad jag har fått berättat för mig så sätter PUL stopp för våra möjligheter att bokföra dem. Om det verkligen är så eller inte blir jag gärna upplyst om.

Vem har berättat det? Jag tror inte ett dyft på att det förhåller sig så. Inte ens i USA, världens mest "processande" land, är det ett problem (ACBL gör en massa "recording" av incidenter med namngivna spelare).
Vi namnger ju dessutom spelarna inblandade i protester till LK. Det är närliggande och vore i så fall inte tillåtet.

Sport och andra intresseorganisationer får ha egna regelverk som styr deras specifika verksamhet. Så länge det gäller medlemmar tror jag det förutsätts att de genom sitt medlemsskap har accepterat vissa spelregler. Vissa OI-regler ("kan ha lidit skada" m.fl.) strider säkert mot någon allmän civil rättsprincip).
Jag propagerar varken för eller emot ett dylikt system, men att det framgångsrikt skulle kunna anfäktas baserat på PUL - syn!



Vi publicerar inte namnen och de är inte sökbara på något sätt ( som rör fallet, sen går det ju att lista ut i många fall ändå) i LK fallen....Det är dessutom inte strukturerad insamling i detta fall som ett sökbart register över "fuskmisstänkta" skulle vara.

Men personligen tror jag att du har rätt, ideella föreningar är undantagna för samtyckesregeln, så det borde vara fritt fram. Jag hade välkomnat ett sådant system.
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 24 September 2012, 13:10
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Dessutom är det ingen större vits att skicka in sådana rapporter till förbundet för vad jag har fått berättat för mig så sätter PUL stopp för våra möjligheter att bokföra dem. Om det verkligen är så eller inte blir jag gärna upplyst om.


Man kringgår man PUL väldigt enkelt genom att inför varje tävling där detta kan vara aktuellt (jag förutsätter silver och guld) med ett sådant förfarande ha i inbjudan (exempelvis) att spelarna går med på att sådana saker registreras. Och godtar man inte detta så får man inte vara med i tävlingen.

Så sker hela tiden i pokertävlingar, inför varje tävling av dignitet så får man skriva på ett papper som friskriver arrangören från vissa saker samt att man går med på att bli fotad och liknande. Vill man inte skriva på så får man heller inte vara med.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Ekman [18318]
Mon 24 September 2012, 15:03
Registrerad medlem #18318
inlägg: 193
Svenska fotbollsförbundet registrerar samtliga mål, gula och röda kort osv i spelade tävlingsmatcher. Har svårt att se att förbundet inte skall kunna registrera liknande för bridge inkl. lagöverträdelser.

Skulle ju vara kul om man vi varje års slut kunde få en lista med dom som gjort revoke flest gånger, lite samma som aftonbladets lista över dina grannars lön!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80