Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Säsongens domar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Fredrik Alfredsson [83200]
Thu 24 April 2014, 18:06
Registrerad medlem #83200
inlägg: 124
Den typen av information anser jag vara standard att förmedla i steg 1.

Till det första steget i överklagan.

Dels är det självklart att göra denna undersökning initialt innan något beslut tas, dels är det självklart att notera ned hela processen i det ögonblick ärendet går vidare vid en överklagan.

All information av fallet som sådant dokumenteras initialt.

En självklarhet. Aldrig emotsagt någonstans. Detta är en grundsten i TL arbetet. Hur det överhuvudtaget kan antas att något annat gäller är för mig oklart - eller för att citrera en tidigare partner till undertecknads förvåning över mina horribla budmetoder: otroligt.

Vad mer skall TL bistå med i sin överklagan än en nedteckning av informations insamling; beskrivning av händelseförlopp; skäl till domslut samt information om instans att vända sig till i nästa steg av överklagandets process?



"The race may not go to the swift nor the battle to the strong. But that's the way to bet it."
Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Thu 24 April 2014, 18:55
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Bara lite svårt att få ihop ovanstående med citat Fredrik: "Som tl är hanteringen mig egal med tillägget att jag slipper skriva ihop överklagansrapporter efter spelavslut som jag vet har 0% chans att få bifall."

Inte heller får jag ihop det med Mårtens tidigare inlägg, citat: "Den spelare som fortfarande vill driva ett fall vidare får själv vända sig till Lagkommissionen..."

Med detta sagt så kan dock också jag tycka att S:t Erik är någonting bra på spåren. Men i detta läge kanske man initialt bör försöka förankra så att LK godkänner det tänkta alternativet till normalt juryförfarande samt i övrigt följa gängse rutiner vid LK-överklaganden. I förlängningen kan man sedan lobba för en förändring av hela förfarandet, § 93 inbegripen.

Tillbaka till toppen
Fredrik Alfredsson [83200]
Thu 24 April 2014, 19:09
Registrerad medlem #83200
inlägg: 124
Med citatet ovan menas givetvis att antalet tillfällen som min dokumentation krävs minskar när en överklagan som bedöms otillbörlig kommer rendera i straffpoäng. De förfördelade kommer att överväga sin position mer noggrant - följdaktligen minskar antalet överklaganden. Vilket givetvis är i linje med önskemålen från styrelsens sida. Det som döms i lokalen kommer mer frekvent än tidigare accepteras som slutgiltigt domslut.
Överklagas det måste givetvis en dokumentation tillhandahållas.

Vad gäller av Mårtens citat kommer givetvis "förundersökningsprotokoll" tillhandahållas om överklagande sida vill vända sig till nästa instans: LK. Information om att denna möjlighet finns kommer tillhandahållas.

Jag ser väldigt små skillnader med den process som var tidigare etablerad. Här skiljer vi oss åt. Jag antar att det är det som är pudelns kärna.

Jag tror jag har förmedlat vår position så tydligt jag klarar av med detta och tidigare inlägg. Summering:
- ökade krav på TLs process
- en förändring av instans 2 i en överklagandeprocess
- tydliggörande för spelare om TLs arbetsprocess
- införande av bestraffning enligt kända förutsättningar av överklaganden som bedöms orättfärdiga med en tydlig definition vad som menas med detta

Enligt vår uppfattning:
- i enlighet med gällande regler om rättssäkerhet med möjlighet till en andra - och tredje - bedömning i de fall en omprövning äskas


"The race may not go to the swift nor the battle to the strong. But that's the way to bet it."
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 24 April 2014, 21:12
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Fredrik:

Jag tycker att man vid alla tävlingar utom guldtävlingar kan ta bort både jury och rätten att överklaga till Lagkommissionen och därför blir jag orolig när jag tycker att du (ni) behandlar lagboken ungefär som en rekommendation.

Jag har valt att bortse från dina andra svar eftersom jag förutsätter att de var ämnade för Bylund och inte för mig.

Det vore bra om du verkligen koncentrerar dig på att svaren hänger ihop med frågorna så att jag inte förlorar dig någonstans på vägen som jag gjorde när du svarade Bylund (med förklaringar om vad BK S:t Erik försöker uppnå (det har vi redan förstått)).

Fredrik Alfredsson[83200 skrev ...

Det är ju ett tag sedan du spelade i landet så kanske var det annorlunda tidigare: de gånger jag varit inblandad som spelare har erbjudandet att överklaga till LK kommit via jury.

Du anser alltså att det här är prejudicerande och ersätter lagtexten ((överklagande till Lagkommissionen förmedlas av tävlingsledaren).)?

Om du nu tycker det: vad har det med saken att göra när inte tänker använda er av en jury?
Fredrik Alfredsson[83200 skrev ...

Om det du hänger upp dig på är att möjligheten (som finns) att överklaga till LK inte förmedlas av TL utan av annan person kan jag bara konstatera att jag anser att du beter dig barnsligt.

Du menar att jag är barnslig för att jag tolkar lagtexten ((överklagande till Lagkommissionen förmedlas av tävlingsledaren).) ordagrant istället för att tolka den ungefär: "(överklagande till Lagkommissionen förmedlas av annan person)" där "annan person" skall tolkas som "den överklagande själv"?

Och för att försöka sammanfatta det hela:

Om jag vill överklaga ett domslut till lagkommissionen när du är tävlingsledare på S:t Erik och jag vill att du förmedlar det kommer du att svara ungefär : "nej, det får du göra själv"?
Tillbaka till toppen
Urban Björklund [9496]
Fri 25 April 2014, 01:27
Registrerad medlem #9496
inlägg: 299
Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
Det stormar väldigt i glasen med vindarna från landet......

Förstår inte hur vissa orkar lägga så mkt energi på hur St: Erik sköter sin klubb. De flesta här spelar inte ens där. OM ni kommer dit så gilla läget. Hur svårt kan det vara?

Spela bridge och ha trevligt!

Gnällspikar!


Men för i helvete... TACK!!!


Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Är det inte bättre att du som inte verkar ha något som helst intresse av tråden bara låter bli att läsa den alternativt låter bli att yttra dig? Så kan vi som är intresserade av frågan få diskutera den så mycket vi vill.
Eller vill du att alla som vill diskutera ett ämne här på forumet skall skicka dig ett privat meddelande först och fråga dig om det är okej?

Tror de flesta tycker det är en dålig ide faktiskt.
Sedan så nämner du att de flesta inte ens spelar på S:T Erik.
Just på mig så stämmer detta men jag har gång på gång förklarat att jag tycker att detta sköts på fel sätt eftersom andra klubbar runt om i Sverige kan tänkas ta efter och starta sina egna Lokala regler.

Jag förstår om du Magnus inte har förstått detta, men de flesta andra har förstått det och det räcker för mig.
Och läser du igenom ditt egna inlägg en gång till och tar dig en funderare på vad du tillför den här tråden så tror jag att du med lite hjälp från någon vän förstår att du inte tillför någonting alls och att du har din fulla rätt att låta bli att läsa vad som skrivs i tråden.

Detta är bara ett tips i all välmening då det verkar på ditt inlägg som att du säkert har andra saker du hellre vill spendera din tid på.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund


Där försvann mitt tålamod. Vad ger dig rätten att bestämma över andra människor, vad dom tycker, hur kunniga/insatta dom är, vad dom gör, vilken tid det tar och storleken på deras engagemang? Är en åsikt mindre värd om man skriver 4 rader istället för långa haranger på sisådär en 90 rader? Ett klart personangrepp!


Och slutligen till er på BK S:t Erik, stå på er i sak, det "kan" bli nåt bra innan det är färdigt. Jag tyckte mig också läsa att ni är väl medvetna om att det är möjligt att ni bryter mot en lag men idén kan mycket väl ge upphov till ett förändringsarbete och era regler är ju prejudicerande! Heter det så?


Just ja...
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Tänkte jag skulle skita i det här men Gustawsson är lite för dryg för det och han är också en hal jävel så vi får jabba lite mot en av hans lärjungar istället:

Jag har ofta gillat dina inlägg och kommentarer, här har du skitit rejält i dom blå skåpen och du behöver jobba för att få åtminstone mitt förtroende igen!!


Min egen summa av detta är ungefär som Magnus deklarerade för ett par dagar sen... hur faan orkar ni lägga ner tid och engagemang i detta? Det är ju inte så att BK S:t Erik's styrelse och deras "tillika" kloka människor sitter på kammaren och tänker... -Nä fy faan grabbar å tjejer, nu skall vi jävlas med resten av Sverige och förbundet. Snarare så är det tack_vare_att_man_är_en_av_världens_största_klubbar som man har tillräckligt mycket erfarenhet och historia för att kunna komma med idéer och förslag som kanske tom är bra för ALLA.


//UB\\
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 25 April 2014, 05:25
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Urban, min hjälte
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tommy Andersson [14659]
Fri 25 April 2014, 05:55
inlägg: 171
Fredrik Alfredsson[83200 skrev ...
]
Det är ju ett tag sedan du spelade i landet så kanske var det annorlunda tidigare: de gånger jag varit inblandad som spelare har erbjudandet att överklaga till LK kommit via jury.

Då följer inte TL de instruktioner som finns. Klipper in sista punkten i dokumentet Juryinstruktioner som borde tas med eller finnas till hands vid varje jurysammanträde.

14. Juryns beslut meddelas TL, som i sin tur informerar respektive parter. Han ska också tala om, att juryns beslut kan överklagas till LK, inom den tid TL fastställer.
Tillbaka till toppen
Johan Wahlberg [23539]
Fri 25 April 2014, 06:07
Registrerad medlem #23539
inlägg: 63
Tommy Andersson[14659 skrev ...
]
Fredrik Alfredsson[83200 skrev ...
]
Det är ju ett tag sedan du spelade i landet så kanske var det annorlunda tidigare: de gånger jag varit inblandad som spelare har erbjudandet att överklaga till LK kommit via jury.

Då följer inte TL de instruktioner som finns. Klipper in sista punkten i dokumentet Juryinstruktioner som borde tas med eller finnas till hands vid varje jurysammanträde.

14. Juryns beslut meddelas TL, som i sin tur informerar respektive parter. Han ska också tala om, att juryns beslut kan överklagas till LK, inom den tid TL fastställer.


"... inom den tid TL fastställer."

Så bra, då kan ju TL fastställa en nanosekund. Case solved. Stå på er S:t Erik!
Tillbaka till toppen
Mårten Gustawsson [8699]
Fri 25 April 2014, 11:22
Registrerad medlem #8699
inlägg: 76
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
"Sedan några år" är ju en spännande beskrivning på något som internationellt infördes juni 2013....

Kom med något av substans. Inte ens som språkpolis har du något att komma med.

Som du tidigare kunde läsa i tråden så använde Tomas Brenning metoden i TGR:s Auction Pairs 2012 (TGR har årligen anordnat denna tävlingen sedan 2010):
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]
Jag jobbar vid en privat tillställning i London varje år. Två år i rad förstördes tidsschemat för mingel, prisutdelning och hemresa av överklaganden. Jag föreslog att skippa överklaganden och i stället förlita sig på de 2-3 EBL-tävlingsledare som jobbar där. Lätt som en plätt, eftersom det var en privat organisatör.

Väntar på ursäkten. . .


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Peter Swensson [15345]
Fri 25 April 2014, 11:34
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Johan Wahlberg[23539 skrev ...
]
"... inom den tid TL fastställer."

Så bra, då kan ju TL fastställa en nanosekund. Case solved. Stå på er S:t Erik!


Det finns väl en etablerad uppfattning om hur snabbt man kan utföra medveten handling (intränade- och reflexrörelser på vissa triggers kan gå fortare) men visst lever vi som medvetna 0.2-0.5 s fördröjt mot verklig händelse ... så nanosekund är väl överdrivet. Vi lever i en illusion och folk kan skriva och prata utan att tänka (vilket vi ser en del bevis för i tråden)... men trots det är det lite övermaga av St Erik att fastställa en tid som är snabbare än en mänskilg hjärna kan hantera. Johan nöjd dig med att föreslå 1 sekund så att poletten iaf kan falla ner hos en del av populationen
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80