Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Säsongens domar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mårten Gustawsson [8699]
Wed 23 April 2014, 17:10
Registrerad medlem #8699
inlägg: 76
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
"Sedan några år" är ju en spännande beskrivning på något som internationellt infördes juni 2013....

Henrik Johansson: BK S:t Erik väntar på din, eller om du är en officiell röst, på Svenska Bridgeförbundets ursäkt.

Och det där lät inte som en ursäkt.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Magnus Eriksson [1170]
Wed 23 April 2014, 17:47
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Det stormar väldigt i glasen med vindarna från landet......

Förstår inte hur vissa orkar lägga så mkt energi på hur St: Erik sköter sin klubb. De flesta här spelar inte ens där. OM ni kommer dit så gilla läget. Hur svårt kan det vara?

Spela bridge och ha trevligt!

Gnällspikar!
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 23 April 2014, 18:07
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Mårten Gustawsson[8699 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
"Sedan några år" är ju en spännande beskrivning på något som internationellt infördes juni 2013....

Henrik Johansson: BK S:t Erik väntar på din, eller om du är en officiell röst, på Svenska Bridgeförbundets ursäkt.

Och det där lät inte som en ursäkt.


Det var det inte heller, det var ännu ett påpekande på ett av alla de fel som kommit från dig/S:t Erik i den här tråden, och då har jag ändå inte orkat kommentera dem alla. Men om du verkligen vill att jag ska göra det väldigt tydligt för alla hur lite du faktiskt vet om hur ett korrekt domslut tas fram och vilka kompetenser som krä s och vilka befogenheter som ges så kan jag börja påpeka alla andra fel du har haft också...

Jag gillar i grunden eran idé Mårten, se bara till att ni har minst 3 TL varav minst en Elit-TL som fattar domsluten och se till att eran utvärderade minst har EBL-licens så tror jag att det kan bli bra...och givetvis att alla spelare har rätt att överklaga till LK oavsett vad utvärderaren kommer fram till och att denna överklagan sköts av TL så som lagen kräver.

Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Wed 23 April 2014, 19:38
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Magnus Eriksson[1170 skrev ...
]
Det stormar väldigt i glasen med vindarna från landet......

Förstår inte hur vissa orkar lägga så mkt energi på hur St: Erik sköter sin klubb. De flesta här spelar inte ens där. OM ni kommer dit så gilla läget. Hur svårt kan det vara?

Spela bridge och ha trevligt!

Gnällspikar!



Är det inte bättre att du som inte verkar ha något som helst intresse av tråden bara låter bli att läsa den alternativt låter bli att yttra dig? Så kan vi som är intresserade av frågan få diskutera den så mycket vi vill.
Eller vill du att alla som vill diskutera ett ämne här på forumet skall skicka dig ett privat meddelande först och fråga dig om det är okej?

Tror de flesta tycker det är en dålig ide faktiskt.
Sedan så nämner du att de flesta inte ens spelar på S:T Erik.
Just på mig så stämmer detta men jag har gång på gång förklarat att jag tycker att detta sköts på fel sätt eftersom andra klubbar runt om i Sverige kan tänkas ta efter och starta sina egna Lokala regler.

Jag förstår om du Magnus inte har förstått detta, men de flesta andra har förstått det och det räcker för mig.
Och läser du igenom ditt egna inlägg en gång till och tar dig en funderare på vad du tillför den här tråden så tror jag att du med lite hjälp från någon vän förstår att du inte tillför någonting alls och att du har din fulla rätt att låta bli att läsa vad som skrivs i tråden.

Detta är bara ett tips i all välmening då det verkar på ditt inlägg som att du säkert har andra saker du hellre vill spendera din tid på.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 24 April 2014, 15:33
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Tänkte jag skulle skita i det här men Gustawsson är lite för dryg för det och han är också en hal jävel så vi får jabba lite mot en av hans lärjungar istället:

Fredrik Alfredsson[83200 skrev ...

Vi vill som sagt belysa process av kompetent personal (med undantag för undertecknad och juniorlandslagsman Daniel Gullberg har samtliga TL på St: Erik Guldlicens [vi får stoltsera med enbart silver vi övriga - i en liga som spelar om silverpoäng]) - det känns svårt att kräva att vi skall ta in högre kompetens än så.

Mårten Gustawsson får en uppenbarelse, skådar ljuset och skall föra svensk bridge in i framtiden även om det innebär att man rundar några hörn.

Men är du Fredrik och dina kompetenta kollegor helt komfortabla med det?

När Hans-Olof Hallén övertalade mig att ta licens för tävlingsledare för 25 år sedan var det ungefär med orden "Du behöver inte kunna något utan du behöver bara lära dig att slå i lagboken". Det var väl lite förenklat men i princip hade han rätt. Visst, en del behöver tolkas med det mesta står väldigt klart.

Så här står det i lag 93.C:

C. Överklagande till LK
Sedan ovanstående möjligheter utnyttjats, kan ytterligare överklaganden göras hos Förbundet Svensk Bridges Lagkommission (överklagande till Lagkommissionen förmedlas av tävlingsledaren).


Hur har ni alla kommit fram till att: (överklagande till Lagkommissionen förmedlas av tävlingsledaren) av någon anledning inte gäller utan det får spelarna själva göra?

Och är det hela dessutom inte lite futtigt?
Tillbaka till toppen
Fredrik Alfredsson [83200]
Thu 24 April 2014, 16:08
Registrerad medlem #83200
inlägg: 124
Det normala tillvägagångssättet:
1) TL dömer ner Torbjörn Jönsson - Jönsson blir arg - TL förklarar att du kan överklaga beslutet till jury.

2) Jury dömer ner Torbjörn Jönsson - Jönsson blir arg - Jury (/möjligen bär TL vattnet här men det är en formsak) informerar Jönsson om att han kan klaga hos LK

3) Inom rimlig tid som det ser ut ca 12 månader meddelas om Jönssons klagan bifallits.

Som vi har valt att tolka reglerna om rättssäkerhet och överklagande rätt:

1) TL dömer ner Torbjörn Jönsson - Jönsson blir arg - TL förklarar att du kan överklaga beslutet till en granskare för domslutet.

2a) Granskaren finner att TLs process är felaktig. Information finns för vilket beslut som borde tagits: Jönsson kompenseras i enlighet med hur TL borde värderat inkommen information.
2b) Granskaren finner att TL följt den arbetsinstruktion som eftersträvas: samlat information om alternativ; etablerat LA med relevant grupp av spelarkompetens; kontrollerat beslut med annan TL. Granskaren kontrollerar processen finner att denna är korrekt och domer en bestraffning för ett överklagande som saknar grund.
2c) Granskaren finner att beslutet är otillfredsställande men det finns inte tillräckligt med information för att korrigera -> ärendet vidarebordras till LK.

om 2b) (som debattörerna så glatt konstaterar) informerar granskaren Jönsson om att han bestraffas med ett principiellt avdrag men har rätt att överklaga hos LK
3) Inom rimlig tid som det ser ut ca 12 månader meddelas om Jönssons klagan bifallits.

Detta är min summering av hur vi kommer att hantera överklaganden.
I min bok bryts inga av förbundet uppsatta regler. Det finns en hanteringsprocess vid missnöje.
Vi har infört ett högre krav på den som överklagar och gjort det enklare att utdöma bestraffning för överklagan som anses otillbörlig utan skapa en godtycklig process.
Det som få reagerar över är att vi ställer högre krav på de som dömer. Hur de skall agera. Det är viktigt för oss att förmedla att vi tar domslut seriöst till våra spelare.
Att döma av reaktionerna lyckas det sådär.

Detta är en väg vi vill gå. Det känns även rimligt. Att kräva att vi skall anställa en EBL-tävlingsledare plus utöka vår anställda skara TL till tre per kväll för att lyckas med det men gilla idéen kan jag inte hålla mig från att finna skrattretande.

Jag vidhåller att vi inte "hittat på regler". Tydligen är den uppställda metoden för överklagan att likställa med att revoke är ett tillbörligt sätt att vinna stick.
Hur skall de som spelar veta att det funkar på detta vis? Ja rimligtvis informeras den som inte vill acceptera ett domslut i detta skede. Tydligen helt oacceptabelt.


"The race may not go to the swift nor the battle to the strong. But that's the way to bet it."
Tillbaka till toppen
Fredrik Alfredsson [83200]
Thu 24 April 2014, 16:11
Registrerad medlem #83200
inlägg: 124
Jag vill tillägga att jag i egenskap av spelare och TL - och inte enbart somstyrelseledamot - finner förändringen eftersträvansvärd.

- det ger en trygghet för mig som spelare att veta att domslut följer en uppställd metodik.
- det ger en finalitet till ett avgörande.
- jag slipper ta hänsyn till vilka som sitter i en eventuell jury för att värdera mina chanser.

Som tl är hanteringen mig egal med tillägget att jag slipper skriva ihop överklagansrapporter efter spelavslut som jag vet har 0% chans att få bifall. Detta är dock en petitess.


"The race may not go to the swift nor the battle to the strong. But that's the way to bet it."
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 24 April 2014, 16:46
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Är det något som du inte förstår i min fråga är det bara att säga det så skall jag försöka omformulera den.

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Så här står det i lag 93.C:

C. Överklagande till LK
Sedan ovanstående möjligheter utnyttjats, kan ytterligare överklaganden göras hos Förbundet Svensk Bridges Lagkommission (överklagande till Lagkommissionen förmedlas av tävlingsledaren).


Hur har ni alla kommit fram till att: (överklagande till Lagkommissionen förmedlas av tävlingsledaren) av någon anledning inte gäller utan det får spelarna själva göra?


Tillbaka till toppen
Fredrik Alfredsson [83200]
Thu 24 April 2014, 17:00
Registrerad medlem #83200
inlägg: 124
Du är välkommen att omformulera.

Det är ju ett tag sedan du spelade i landet så kanske var det annorlunda tidigare: de gånger jag varit inblandad som spelare har erbjudandet att överklaga till LK kommit via jury.

Om det du hänger upp dig på är att möjligheten (som finns) att överklaga till LK inte förmedlas av TL utan av annan person kan jag bara konstatera att jag anser att du beter dig barnsligt.


"The race may not go to the swift nor the battle to the strong. But that's the way to bet it."
Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Thu 24 April 2014, 17:48
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Läs om, läs rätt! Det hela handlar om att TL inte kan frånsäga sig ansvaret att bistå vid överklagan till LK. Tvärtom så är det TL som de facto ska se till att alla uppgifter av vikt kommer med (se Överklagan LK).
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80