Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Säsongens domar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Fri 25 April 2014, 12:19
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Urban Björklund[9496 skrev ...
]

Där försvann mitt tålamod. Vad ger dig rätten att bestämma över andra människor, vad dom tycker, hur kunniga/insatta dom är, vad dom gör, vilken tid det tar och storleken på deras engagemang? Är en åsikt mindre värd om man skriver 4 rader istället för långa haranger på sisådär en 90 rader? Ett klart personangrepp!


På tal om påhopp!?
Jag är nu mycket nära att visa dig vad jag anser vara ett riktigt påhopp efter ditt intelligensbefriade inlägg.

Börja nu med att motivera de påståenden du just gjorde om mig tack!
Sedan så kan du gå tillbaka i tråden och läsa igen om du nu gjort det tidigare och se vad jag skrivit. Du verkar inte ha den minsta susning om vad det är jag klagar över.
Inte för fem öre klagar jag på S:T Eriks idé. Däremot klagar jag på sättet som detta görs på!

Har du inte fattat detta så kanske du skall ge fan i att hoppa på mig med dina falska påståenden!!!

Motivera nu dina anklagelser på mig tack.

1. Vem är det jag bestämmer över här inne?
2. Var skriver jag hur kunnig eller inte kunnig någon är? (Att jag förutsätter att Magnus inte har förstått vad jag pratar om räknas inte då jag förutsätter detta trots att Magnus inte på något sätt skrivit något om just mig. Även om det nog går att gissa sig till)
3. Anledningen att jag ifrågasätter Magnus engagemang är av samma anledning som jag ifrågasätter ditt. Magnus (och även du till viss grad) skriver ett inlägg där han enbart klagar på att folk diskuterar detta trots att de inte ens spelar på S:T Erik. Han antyder med det att vi andra som inte spelar på den klubben inte borde bry oss så mycket.
Om du sedan Urban läser Magnus inlägg igen och ställer dig frågan om det inte bara är bättre för Magnus att helt enkelt låta bli att läsa tråden om han nu tycker att vi andra som diskuterar gör det helt meningslöst. Det Magnus sedan skriver i sitt inlägg har väl knappast någonting alls med själva diskussionen att göra eller?

Men kom igen nu och förklara var alla de saker du just beskyllde mig för står skrivet av mig. Du är välkommen att citera mig hur mycket du vill.

Sedan skall jag tala om hur du just gjort dig skyldig till betydligt större påhopp!!!
Oroväckande att du inte fattar det själv faktiskt.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 25 April 2014, 13:17
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Mårten Gustawsson[8699 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
"Sedan några år" är ju en spännande beskrivning på något som internationellt infördes juni 2013....

Kom med något av substans. Inte ens som språkpolis har du något att komma med.

Som du tidigare kunde läsa i tråden så använde Tomas Brenning metoden i TGR:s Auction Pairs 2012 (TGR har årligen anordnat denna tävlingen sedan 2010):
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]
Jag jobbar vid en privat tillställning i London varje år. Två år i rad förstördes tidsschemat för mingel, prisutdelning och hemresa av överklaganden. Jag föreslog att skippa överklaganden och i stället förlita sig på de 2-3 EBL-tävlingsledare som jobbar där. Lätt som en plätt, eftersom det var en privat organisatör.

Väntar på ursäkten. . .




Du förstår inte mycker du bevisligen (och nej jag tänker inte be om ursäkt för det heller). S:t Erik är inte en privat organisatör. Ni är en klubb i SBF och är därför skyldiga att följa de lagar och bestämmelser som gäller för SBF. En av dessa lagar är att alla spelare alltid har rätt att överklaga till LK och att dessa överklaganden sker via TL. Ett tips är att läsa igenom lag 80 och försök förstå vad det står.

TGR är en privat klubb som inte lyder under EBU, därför kan de göra som de vill. Men även om startfältet är bra så är inte TGR's tävling ett internationellt mästerskap som EM och VM.

Att jämföra med internationella tävlingar har dessutom inget som helst värde eftersom lag 93C inte finns i den internationella lagboken utan bara i den svenska.

Så, eftersom du har tränat på ordet ursäkt så många gånger nu Mårten så kan du ju börja skriva på den till dina egna medlemmar där du beklagar att du missade att ditt förslag strider mot gällande lagar och att du ber om ursäkt att ni har fabricerat fakta i era styrelseprotokoll.
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Fri 25 April 2014, 13:27
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Tyvärr kan inte S:t Eriks åtgärder lämpa sig på de flesta andra klubbar. Dessa andra klubbar har inte så bra TL som S:t Erik och därför är det viktigt att överklaganden kan ske.
Tillbaka till toppen
Johan Linander [88360]
Fri 25 April 2014, 15:30
Registrerad medlem #88360
inlägg: 84
Jag har just läst igenom hela tråden och konstaterar att jag fortfarande inte vet om jag kan överklaga till LK eller inte, än mindre hur det isåfall skall gå till.
Mårten säger en sak i PASS och Fredrik säger en annan här som dessutom Mårten håller med om.

Märkligt......

Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Fri 25 April 2014, 15:44
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
"Mårten säger en sak i PASS och Fredrik säger en annan här som dessutom Mårten håller med om."- Så uppfattar jag också saken som har läst och försökt att förstå vad som skrivs. En åsiktsglidning har nog skett. Ett vanligt fenomen som försvårar debatten avsevärt om inte debattörerna längs vägen förklarar att de faktiskt delvis har ändrat uppfattning.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 25 April 2014, 16:31
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Om nu S:t Erik i någon mån styrt om sin uppfattning om hur detta ska gå till förstår jag inte upprördheten över det.
En anledning till att det alls finns ett forum är att du ska kunna drifta ideer, få synpunkter, kritik och respons.

1. Mårten går ut med ett nytt upplägg om hur efterspelet efter "TL kom hit!" ska hanteras på S:t Erik.

2. En massa protester förstås från de sedvanliga protestanterna (ja Max, jag vet att det inte heter så)

3. Representanter från S:t Erik förklarar mer ingående hanteringen runt detta, kanske en liten förändring (förbättring?) dessutom från det ursprungliga beslutet. Detta är förstås en given fortsättning av en ny handläggning, inga lagar i världen kan slås i sten omedelbart. Se verket Svea Rikes Lag och det ännu mer omfattande verket som bestämmer hur dessa lagar ska tolkas.

4. Nu kommer ändå mer gnäll från protestanterna för att de tycker att det, i deras ögon felaktiga beslutet, har förändrats till det bättre. Hmm...

Jag har ett förslag. Kan ni inte hämta upp er gamla grill från garaget, hetta upp lite kol, lägg på en entrecote på gallret och öppna en källarkall stockholmsk kalasöl istället och njut av våren!
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Niklas Andrén [1623]
Fri 25 April 2014, 17:30
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
"4. Nu kommer ändå mer gnäll från protestanterna för att de tycker att det, i deras ögon felaktiga beslutet, har förändrats till det bättre. Hmm..."-- Jag har inte sagt ett ljud i tråden förut och vill då inte bli räknad till gnällarna eller protestanterna. Mitt inlägg belyste bara att om a säger något som b bemöter kan diskussionen gå snett om a ändrar ståndpunkt om inte b uppmärksammar detta utan tror att det är den initiala ståndpunkten som gäller alltjämt. Inget gnäll.



Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 25 April 2014, 18:58
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Niklas Andrén[1623 skrev ...
]
"4. Nu kommer ändå mer gnäll från protestanterna för att de tycker att det, i deras ögon felaktiga beslutet, har förändrats till det bättre. Hmm..."-- Jag har inte sagt ett ljud i tråden förut och vill då inte bli räknad till gnällarna eller protestanterna. Mitt inlägg belyste bara att om a säger något som b bemöter kan diskussionen gå snett om a ändrar ståndpunkt om inte b uppmärksammar detta utan tror att det är den initiala ståndpunkten som gäller alltjämt. Inget gnäll.



Det var inte riktat mot dig, Niklas
Men du kan också ta dig en entrecote och en god öl.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Peder Linder [18079]
Fri 25 April 2014, 20:00
Registrerad medlem #18079
inlägg: 53
Hans-Olof Hallén[9896 skrev ...
]
Tyvärr kan inte S:t Eriks åtgärder lämpa sig på de flesta andra klubbar. Dessa andra klubbar har inte så bra TL som S:t Erik och därför är det viktigt att överklaganden kan ske.



S:t Erik är den klubb i Sverige där jag - omochomigen - upplevt utmärkta domare. Det finns bättre toppar men S:t Erik är mest stabila.

Det förefaller solklart att S:t Erik försöker genomföra en förändring för att komma till rätta med okynnesöverklaganden till jury, vilket tyvärr går stick i stäv med nuvarande lagstiftning.

För egen del har jag inget problem med S:t Eriks målsättning. Det finns det tillräckligt många som har. Frågan är vad de är upprörda över.

En del hetsar upp sig över själva idén.

Andra rasar över det faktum att det strider mot lagarna.

Sen finns det somliga som som mest blir arg på Magnus och Urban - inget ont i det.

Jag skulle inte ha ngt problem med att S:t Erik och/eller andra klubbar som kan visa tillräcklig standard på domarna skulle kunna införa en liknade ordning.

Inget av detta kan ske utan en del justeringar av lagarna.

Om S:t Erik hade varit lite mer följsamma i sin framtoning hade debatten möjligen varit enklare.

@Mårten: Bry dig inte så mycket om den där halvalkade (jo, han dricker ofta i ensamhet) österrikaren...han jävlas mest bara med dig.




Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Fri 25 April 2014, 22:11
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
För att förtydliga.

Jag har inget alls emot det som S:T Erik försöker göra med det här.
Det enda jag opponerar mig mot är att jag tycker man gör det i fel ordning.
Det jag anser att man bör göra är att man först ändrar i lagarna och sedan så är det bara att köra så att man har samma regler och lagar i hela landet samtidigt.
Så det jag säger är att jag tror det är farligt att ändra saker innan det är ändrat i lagarna.
Detta kan (och bör) leda till att andra klubbar runt om i landet kan få för sig att prova samma sak. Och detta tror jag skulle bli katastrof!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80