Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ska kvinnor särbehandlas i bridge?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mattias Thorén [9606]
Fri 16 March 2012, 15:28
Registrerad medlem #9606
inlägg: 31
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Mattias Thorén[9606 skrev ...
]
Jan Ottosson[13368 skrev ...
]
....Jag hatar allt snack om kvotering den som är mest lämpad är väl rätt person om man nu är kvinna eller man, varken det gäller jobb eller idrott. MVH Janne


Du har totalt missat poängen. Hela poängen med kvotering är just att, på sikt, ska den mest lämpade få jobbet.

Det är inte alls säkert att den som är mest lämpad idag hade varit det om alla haft samma förutsättningar. En metod att då förbättra chanserna till att fler i framtiden ska få samma förutsättningar (till exempel slippa höra att kvinnor inte kan bli läkare) är att grupper fördelar idag om de haft sämre förutsättningar (efter att inkvoterade kvinnliga studenter bevisligen kunnat bli duktiga läkare).

Kvotering är alltså ingenting som ska vara för evigt, i så fall är det idiotiskt, utan en metod att få till förbättring. Priset är lite sämre resultat under tiden man behöver kvotera.


Finfint att gå till en kvoterad läkare och bli felbehandlad för att vederbörande egentligen inte uppfyllde kraven/målen för att bli läkare. Men vad gör väl det om vi sänker kraven och får sämre kår, bara det är exakt rättvist på alla plan! 50% blåögda och 50% brunögda ska det vara, 50% långhåriga och 50% korthåriga kan ju heller aldrig slå fel.

Frågan är varför vi ska ha några krav alls, oavsett utbildning, sysselsättning eller hobbyverksamhet? Alla bridgespelare borde egentligen kvoteras in till allsvenskans högsta division, tänk att få skryta världen över med att vi minsann har 25000 elitspelare i division 1!


Ja precis. Du har verkligen fattat.

Uppenbarligen måste jag ju med:
"fler i framtiden ska få samma förutsättningar"
egentligen mena:
"alla ska i framtiden BLI lika bra"

Tack för att du redde ut det så att alla förstår.
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Fri 16 March 2012, 16:55
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Lika chanser för alla, lätt att säga om man vet att statistiken jobbar för en.
Det finns ett antal exempel på när flickor eller kvinnor höll på att vinna i öppna tävlingar (gäller inte nödvändigtvis bridgen), så plötsligt upptäcktes det att tävlingen var egentligen enbart för vuxna, resp medlemmar resp män...

Exempel på fenomenet som jag sett med egna ögon när killar höll på att förlora mot tjejer på ett visst skoljippo, så fuskade de istället och "vann".
Och jag tror alltså att det är rätt typiskt. Killar resp män gillar inte att förlora mot tjejer/kvinnor.
Men det är klart, så länge tjejerna tar hand om de lägre platserna så är de ju välkomna. Så även deras startavgifter...

Jag vet att detta INTE är hela sanningen, men det ÄR en faktor som måste nämnas om man vill att debatten är någotsånär allsidig.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Fri 16 March 2012, 17:03

inlägg: 895
Var det inte bågskytte som hade en mixad klass i OS, så var den en tjej från asien som fullkomligt massakrerade allt motstånd, varpå IOC plötsligt införde Herr resp. damklass...

Detta från att tidigare ha varit just herr och damklass, och detta i ivern att få ned antalet discipliner.
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Fri 16 March 2012, 17:25
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Micke Melander[7164 skrev ...
]
Var det inte bågskytte som hade en mixad klass i OS, så var den en tjej från asien som fullkomligt massakrerade allt motstånd, varpå IOC plötsligt införde Herr resp. damklass...

Detta från att tidigare ha varit just herr och damklass, och detta i ivern att få ned antalet discipliner.



Det var faktist ännu värre!

Shan Zhang utklassade allt i skeet i Barcelona -92, efter fick damerna inte längre tävla mot herrarna i skyttegrenar. Först 2000 i Sydney fick damerna en egen klass i just lerduvegrenen skeet.

Duktigt SICKT!
Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Fri 16 March 2012, 17:47
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Stefan Zylberstein[84914 skrev ...
]
Lika chanser för alla, lätt att säga om man vet att statistiken jobbar för en.
Det finns ett antal exempel på när flickor eller kvinnor höll på att vinna i öppna tävlingar (gäller inte nödvändigtvis bridgen), så plötsligt upptäcktes det att tävlingen var egentligen enbart för vuxna, resp medlemmar resp män...

Exempel på fenomenet som jag sett med egna ögon när killar höll på att förlora mot tjejer på ett visst skoljippo, så fuskade de istället och "vann".
Och jag tror alltså att det är rätt typiskt. Killar resp män gillar inte att förlora mot tjejer/kvinnor.
Men det är klart, så länge tjejerna tar hand om de lägre platserna så är de ju välkomna. Så även deras startavgifter...

Jag vet att detta INTE är hela sanningen, men det ÄR en faktor som måste nämnas om man vill att debatten är någotsånär allsidig.

Stefan och efterföljande kommentatorer har på fötterna, men nu handlar det väl inte om damerna skall separeras från herrarna (om öppna skall bli herrarnas) utan om damernas SM av diverse olika tänkbara anledningar bör upplösas eller inte.






<º))))><l

Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Fri 16 March 2012, 18:08
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Dessutom är det belagt att inom gruppen män respektive gruppen kvinnor är variansen intelligensmässigt större än mellan gruppen kvinnor och gruppen män. Dan var inne på det; det finns skillnader (biologiskt konstituerade eller inte - kan alltså vara gener, kan även vara social prägling/betingning) mellan män och kvinnor när det gäller de olika intelligenserna.

Logik framhöll Dan. Jag har för mig att det framför allt är i rums/tidsliga test männen har ett visst försprång (presterar bättre) medan kvinnor uppvisar bättre resultat på t ex olika språkliga sorters intelligenser; möjligen även att de var lite bättre på social interaktion (kroppsspråk inkluderat, och definitivt av vikt inom bridge - inte bara i poker alltså).

(Efterediterat den 21:a mars: Ovanstående differans bekräftas av Swenssons referens senare i denna tråd: ISBN 978-91-38-23423-5 på sidan 19 för den vetgirige. Jämför här även vad man tydligen vet om s.k. andrenogenialt syndrom: sid. 12-13. Skillnader finns alltså som ÄR biologiskt konstituerade; d v s som inte kan förklaras av miljömässiga faktorer)

Detta alltså sagt mot bakgrund av bland annat följande politiskt korrekta men alltså egentligen inkorrekta påstående:
Jan Ottosson[13368 skrev ...
]
Men intellektuellt så så finns ingen skillnad mellan könen. Kanske det kan vara så inom vissa sammanhang men beror då mer på uppfostran synen på hur vi ska vara, samhällets syn och krav, men sammanlagt tror jag inte på några skillnader.


Men som sagt: skillnaden mellan olika t ex män är större än mellan män och kvinnor.

Det väcker hur som helst frågan: Bör vi snarare (givet vad jag ovan framfört) mer förnuftsförankrat dela upp i olika klasser baserat på skillnad i sorters uppsättningar intelligenser hellre än skillnad i kön? Alla som i olika test presterar inom ett viss intelligensspann får tävla mot varandra på i så fall mer verklighetsförankrade lika villkor (än mellan biologiska kön)?

Detta är inget seriöst förslag såklart. Jag vill bara introducera nya perspektiv som utmanar kvalitén/relevansen i våra föreställningar om skillnaderna könen emellan - vad gör vi förresten med de transsexuella?



<º))))><l

Tillbaka till toppen
Joakim Nordlindh [35307]
Fri 16 March 2012, 18:22
Registrerad medlem #35307
inlägg: 420
Göran Hestner[92606 skrev ...
]
Men som sagt: skillnaden mellan olika t ex män är större än mellan män och kvinnor.


Så är det i precis ALLT, löpning, bollsport, schack, jonglering, så det är knappast ett argument för den ena eller andra.
Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Fri 16 March 2012, 18:39
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Joakim Nordlindh[35307 skrev ...
]
Göran Hestner[92606 skrev ...
]
Men som sagt: skillnaden mellan olika t ex män är större än mellan män och kvinnor.


Så är det i precis ALLT, löpning, bollsport, schack, jonglering, så det är knappast ett argument för den ena eller andra.


Inkorrekt om vi skall vara petiga - man bör akta sig för ord som "allt" "100%", "fullständigt", "aldrig" o s v - t ex när det gäller fortplantningsorgan samt (så länge om vi inte inkluderar sjukliga avvikelser) antagligen även hormonnivåer (fluktuationer; d v s menstruation, inräknat) eller benägenheter till att lagra fett runt midjan snarare magen o s v, men i stort har du rätt såklart, och? Det väcker hur som helst fortfarande samma frågor.




<º))))><l

Tillbaka till toppen
Eva Olsberg [34058]
Fri 16 March 2012, 20:55
Registrerad medlem #34058
inlägg: 76
Göran Hestner, jag förstår ingenting av det du skriver! Kanske beror det på att jag är kvinna !? Vad vill du ha sagt?
Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Fri 16 March 2012, 21:16
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Eva Olsberg[34058 skrev ...
]
Göran Hestner, jag förstår ingenting av det du skriver! Kanske beror det på att jag är kvinna !? Vad vill du ha sagt?


Hej, Eva! Det beror knappast på att du är kvinna (om du inte är ett undantag som bekräftar regeln vill säga).

Jag vill föra fram argument för att om man anser att man bör behålla en damklass, så kan det inte så speciellt framgångsrikt argumenteras utifrån framhållanden av relevanta fysiologiska differenser mellan könen. För om sådana differenser skall anses vara avgörande för orsaken till att ha olika klasser över huvud taget (givet tanken att spelet inom dem skulle vara mer på lika villkor än alternativen) så är andra uppdelningar än mellan kön betydligt mer förnuftsenliga.

Om man alltså kan/vill/skall komma fram till att vi bör behålla en damklass i bridge så göre sig hävdandet av fysiologiska differanser mellan könen icke besvär (givet att man vill behålla sin intellektulla heder vill säga).

De sorters ingångar som Björn och Hans-Olof verbaliserar (HO skämtsamt spekulrarar ju bara!) kan däremot fortfarande argumenteras utan (dylik) risk.



<º))))><l

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80