Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ska kvinnor särbehandlas i bridge?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Peter Swensson [15345]
Thu 15 March 2012, 19:11
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Andreas Könyves[4590 skrev ...
]
Jag har ett svagt minne jag förgäves har försökt förtränga genom åren av en bridgespelande psykiater som i freudianska termer förklarade varför kvinnor inte kunde spela på jämlika villkor med männen. Tror att det någonstans bottnade i att de inte kunde känna samma kastraktionsångest som män. hur härledningen sedan krumbuktade sig fram till slutmålet har jag inget minne av - och hoppas att jag aldrig kommer att minnas.




En kastraktionsklass är helt klart påbjudet!
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Thu 15 March 2012, 19:13
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Dan Bylund[8223 skrev ...
]
Summa summarum: Behåll damklassen så länge den efterfrågas! (Däremot är jag mycket tveksam till berättigandet av en ”girls-class” på juniorsidan – varför skulle inte tjejerna kunna lira på samma nivå som killarna? Varför cementera ett sådant tänk redan från start?)


Måste dom alltid var på vår låga nivå? Ger den våra girls massa guldmedaljer tycker jag den skall vara kvar!
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Thu 15 March 2012, 20:33
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Dan Bylund[8223 skrev ...
]
Som läget är nu kan man dock konstatera att utav 104 spelare i finalen av öppna SM-par, så har i genomsnitt 6 st varit kvinnor under de senaste 5 åren.


Och hur många har varit kvinnor längre än 5 år?


Tillbaka till toppen
Peter Karlsson [2382]
Thu 15 March 2012, 20:57
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
Björn Westling[1666 skrev ...
]
Dan Bylund[8223 skrev ...
]
Som läget är nu kan man dock konstatera att utav 104 spelare i finalen av öppna SM-par, så har i genomsnitt 6 st varit kvinnor under de senaste 5 åren.


Och hur många har varit kvinnor längre än 5 år?





Ännu intressantare är hur många som varit kvinnor en något kortare period
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Thu 15 March 2012, 21:58
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Det finns en damklass, det finns en öppen klass, veteranklass och ungdomsklasser, men ingen herrklass.
Saknas/Finns det behov av herrklass, nu när det inte finns någon? Hur kommer det sig, i så fall? Bör även männen ha en klass för sig? Och skall den öppna klassen då vara öppen för samtliga(åldrar och kön)?
Hur många gruppuppdelningar är rimliga överhuvudtaget inom tävlingarna - och varför?(Det möjliga antalet är stort!)
FSB är väl fritt att bestämma för sig, så envar kan ju tala för sin uppfattning i diverse fora.
Min uppfattning är att Om det finns damklasser Så skall det finnas herrklasser. Om öppen klass är en manssak Så kan den utgå och ersättas av herrklassen. Om öppen klass är en könsöverskridande tävling Så skall den vara kvar.
Tillbaka till toppen
Leif Malvefors [24241]
Thu 15 March 2012, 22:33
Registrerad medlem #24241
inlägg: 497
Lika nedvärderande som damklass är det att ha en herrklass.
Punkt salut. Ja salut!
Sedan håller jag med Hallén till 110%!

Tillbaka till toppen
Mattias Thorén [9606]
Fri 16 March 2012, 08:58
Registrerad medlem #9606
inlägg: 31
Jan Ottosson[13368 skrev ...
]
....Jag hatar allt snack om kvotering den som är mest lämpad är väl rätt person om man nu är kvinna eller man, varken det gäller jobb eller idrott. MVH Janne


Du har totalt missat poängen. Hela poängen med kvotering är just att, på sikt, ska den mest lämpade få jobbet.

Det är inte alls säkert att den som är mest lämpad idag hade varit det om alla haft samma förutsättningar. En metod att då förbättra chanserna till att fler i framtiden ska få samma förutsättningar (till exempel slippa höra att kvinnor inte kan bli läkare) är att grupper fördelar idag om de haft sämre förutsättningar (efter att inkvoterade kvinnliga studenter bevisligen kunnat bli duktiga läkare).

Kvotering är alltså ingenting som ska vara för evigt, i så fall är det idiotiskt, utan en metod att få till förbättring. Priset är lite sämre resultat under tiden man behöver kvotera.
Tillbaka till toppen
Mattias Thorén [9606]
Fri 16 March 2012, 09:05
Registrerad medlem #9606
inlägg: 31
Tillbaka till ämnet:
Jag kan inte spela dam-sm. Men jag kan inte heller spela juniortävlingar, veteran-DM, max ruternålstävlingar eller bli klubbmästare i Grönköpnings BS.

MEN, jag och alla andra kan medverkar i den mest prestigefylda öppna SM-klassen. Så länga alla kan det ser jag inget problem med att det finns andra klasser/tävlingar där alla inte är välkomna.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 16 March 2012, 14:34
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Mattias Thorén[9606 skrev ...
]
Jan Ottosson[13368 skrev ...
]
....Jag hatar allt snack om kvotering den som är mest lämpad är väl rätt person om man nu är kvinna eller man, varken det gäller jobb eller idrott. MVH Janne


Du har totalt missat poängen. Hela poängen med kvotering är just att, på sikt, ska den mest lämpade få jobbet.

Det är inte alls säkert att den som är mest lämpad idag hade varit det om alla haft samma förutsättningar. En metod att då förbättra chanserna till att fler i framtiden ska få samma förutsättningar (till exempel slippa höra att kvinnor inte kan bli läkare) är att grupper fördelar idag om de haft sämre förutsättningar (efter att inkvoterade kvinnliga studenter bevisligen kunnat bli duktiga läkare).

Kvotering är alltså ingenting som ska vara för evigt, i så fall är det idiotiskt, utan en metod att få till förbättring. Priset är lite sämre resultat under tiden man behöver kvotera.


Finfint att gå till en kvoterad läkare och bli felbehandlad för att vederbörande egentligen inte uppfyllde kraven/målen för att bli läkare. Men vad gör väl det om vi sänker kraven och får sämre kår, bara det är exakt rättvist på alla plan! 50% blåögda och 50% brunögda ska det vara, 50% långhåriga och 50% korthåriga kan ju heller aldrig slå fel.

Frågan är varför vi ska ha några krav alls, oavsett utbildning, sysselsättning eller hobbyverksamhet? Alla bridgespelare borde egentligen kvoteras in till allsvenskans högsta division, tänk att få skryta världen över med att vi minsann har 25000 elitspelare i division 1!


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Glenn Ljungqvist [38663]
Fri 16 March 2012, 14:42
Registrerad medlem #38663
inlägg: 10
Vad tycker kvinnorna egentligen? Det tycks bara vara "gubbar" som skriver här.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80