Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ska kvinnor särbehandlas i bridge?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Eva Olsberg [34058]
Fri 16 March 2012, 21:25
Registrerad medlem #34058
inlägg: 76
Sorry Göran, jag förstår fortfarande inte
Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Fri 16 March 2012, 21:47
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Eva Olsberg[34058 skrev ...
]
Sorry Göran, jag förstår fortfarande inte

"Makes it official then"



<º))))><l

Tillbaka till toppen
Olle Morell [2811]
Fri 16 March 2012, 22:00
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
Finns naturligtvis inget annat skäl för en damklass än att få tjejer att spela. Är det OK? Varför inte...

De tangentiella spåren i denna diskussion hör hemma i andra fora.
Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Fri 16 March 2012, 22:25
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Olle Morell[2811 skrev ...
]
Finns naturligtvis inget annat skäl för en damklass än att få tjejer att spela. Är det OK? Varför inte...

De tangentiella spåren i denna diskussion hör hemma i andra fora.

För att svara (ge replik) på ditt påstående och dina frågor:


1. Jag kan lätt finna fler skäl än så: Björn och HO har dessutom redan visat exempel (HO har för övrigt bara spekulerat). Jag upprepar dessutom att man vanligen bör akta sig för omdömen som "alltid", "100%", "aldrig", "alltid" och liknande - i det här fallet rör det sig om orden: "naturligtvis" och "inget"
2. ja.
3. ingen att anföra
4. Vilket forum skulle förresten vara mer passande menar du ?



<º))))><l

Tillbaka till toppen
Olle Morell [2811]
Fri 16 March 2012, 22:56
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
Jag förstår att "svara" och "ge replik" betyder samma sak.

Ändrar min mening till "Finns naturligtvis inga andra vettiga skäl för en damklass än att få tjejer att spela. Är det OK? Varför inte..."

Eftersom jag inte tycker att saker som att få tjejer till banketter är relevanta skäl till att ha en damklass.

Vad gäller saker som kvotering i diverse sammanhang finns politiska diskussionsforum i många former, de är inte speciellt relevanta för frågan "Ska kvinnor särbehandlas i bridge?"
Tillbaka till toppen
Göran Hestner [92606]
Sat 17 March 2012, 07:37
Registrerad medlem #92606
inlägg: 315
Olle Morell[2811 skrev ...
]
Jag förstår att "svara" och "ge replik" betyder samma sak.

Ändrar min mening till "Finns naturligtvis inga andra vettiga skäl för en damklass än att få tjejer att spela. Är det OK? Varför inte..."

Eftersom jag inte tycker att saker som att få tjejer till banketter är relevanta skäl till att ha en damklass.

Vad gäller saker som kvotering i diverse sammanhang finns politiska diskussionsforum i många former, de är inte speciellt relevanta för frågan "Ska kvinnor särbehandlas i bridge?"


Men Olle. De kategoriska orden är ju kvar!

Exempel på ytterligare vettigt skäl: Majoriteten av registrerade kvinnor kanske önskar behålla den. Detta kan man både respektera och gå till mötes UTAN att man kanske samtidigt tror eller har insikt om (hur man nu kan lyckas avgöra ett sådant samband - en grannlaga uppgift) att det gynnar damers bridgande i sig. Det kanske inte får fler att spela, eller spela bättre, och inte färre heller? Ytterligare skäl kan sålunda vara demokrati

Hur gör du förresten med följande värdekonflikt.
Om bibehållande av dambridgeklassen får fler tjejer/kvinnor/damer att spela bridge, men att det samtidigt innebär att toppen bland damerna kanske inte når lika högt? Detta är ett tänkbart förhållande. Vi kan i vart fall inte avfärda det som omöjligt. Det skulle teoretiskt även kunna vara tvärt om - vem vet? Hur gör man då Olle, när det är gynnsamt å ena sidan och ogynnsamt å andra; när två värden (två "vettiga skäl" som du uttrycker dig) ställs emot varandra?

Det finns som jag ser det alltså fler "vettiga skäl för en damklass" än det du målat in dig i två gånger rent av nu.

a) Kan demokrati anses vara ett vettigt skäl Olle?
b) Kan nivån på toppbridge bland kvinnor vara ett vettigt skäl Olle?



<º))))><l

Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Sat 17 March 2012, 12:40
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Göran Hestner[92606 skrev ...
]
Olle Morell[2811 skrev ...
]
Jag förstår att "svara" och "ge replik" betyder samma sak.

Ändrar min mening till "Finns naturligtvis inga andra vettiga skäl för en damklass än att få tjejer att spela. Är det OK? Varför inte..."

Eftersom jag inte tycker att saker som att få tjejer till banketter är relevanta skäl till att ha en damklass.

Vad gäller saker som kvotering i diverse sammanhang finns politiska diskussionsforum i många former, de är inte speciellt relevanta för frågan "Ska kvinnor särbehandlas i bridge?"


Men Olle. De kategoriska orden är ju kvar!
Du svarar heller inte på min fråga (fast du förstod ordet "svara")

Exempel på ytterligare vettigt skäl: Majoriteten av registrerade kvinnor kanske önskar behålla den. Detta kan man både respektera och gå till mötes UTAN att man kanske samtidigt tror eller har insikt om (hur man nu kan lyckas avgöra ett sådant samband - en grannlaga uppgift) att det gynnar damers bridgande i sig. Det kanske inte får fler att spela, eller spela bättre, och inte färre heller? Ytterligare skäl kan sålunda vara demokrati

Hur gör du förresten med följande värdekonflikt.
Om bibehållande av dambridgeklassen får fler tjejer/kvinnor/damer att spela bridge, men att det samtidigt innebär att toppen bland damerna kanske inte når lika högt? Detta är ett tänkbart förhållande. Vi kan i vart fall inte avfärda det som möjligt. Det skulle teoretiskt även kunna vara tvärt om - vem vet? Hur gör man då Olle, när det är gynnsamt å ena sidan och ogynnsamt å andra; när två värden (två "vettiga skäl" som du uttrycker dig) ställs emot varandra?

Det finns som jag ser det alltså fler "vettiga skäl för en damklass" än det du målat in dig i två gånger rent av nu.

a) Kan demokrati anses vara ett vettigt skäl Olle?
b) Kan nivån på toppbridge bland kvinnor vara ett vettigt skäl Olle?


Flashback nivå
Tillbaka till toppen
Pyttsi Flodqvist [9278]
Sun 18 March 2012, 20:00
Registrerad medlem #9278
inlägg: 118
fantastiskt hur intressant detta är för en massa gubbar.
vet ni vad ni debatterar om ?
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Sun 18 March 2012, 20:10
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Jag tror mig veta vad diskussionen gäller. Men var eller vad den slutar i är ännu okänt.

Tillbaka till toppen
Ann-Christin Ahlström [31274]
Mon 19 March 2012, 01:47
Registrerad medlem #31274
inlägg: 5
Ja, vad ska man som kvinna säga? För det första så tycker jag att denna tråd/debatt är helt onödig. Tycker den spårar ur med alldeles för krångliga analyser mellan män & kvinnor vilket jag inte tycker hör hemma här. Sen förstår jag inte vad problemet är? Ja, det finns en damklass, men inte en herrklass. Om nu herrarna vill ha en herrklass så varför inte ta upp en sådan diskussion istället. Tror faktiskt inte att vi är så många kvinnor som skulle protestera eller tycka det vore konstigt med ett herr SM.
Tack & Bock.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80