Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Konstruktivt förslag om öppna landslaget till Dublin

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mats Nilsland [4773]
Mon 06 February 2012, 13:51
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Uttagningstävlingar är ett sätt att fånga upp nya "intressenter" och ge alla en möjlighet att visa upp sig. Däremot håller jag med om att det inte alltid innebär att bästa lag spelar.

Jag tror det hade varit bra om det fanns en utgångpunkt för hela diskussionen, men Jan Kamras har inte sagt något mer än att det inte finns någon kapten. Så vad gör vi? Lämnar återbud?

Knappast. JK har också sagt att när det gäller att bedöma parens prestationer så har han litat mycket på sin coach. Men vi har väl varken kapten ellér coach? Jag tror det är denna osäkerhet som får många att tycka att uttagningar är mer logiskt än att bara fortsätta med samma lag/princip.

Jag tycker mest att det saknas ledning och en plan för framtiden.
Tillbaka till toppen
Ulf Nilsson [2781]
Mon 06 February 2012, 14:27
Registrerad medlem #2781
inlägg: 206
Saxar ur styrelseprotokoll:

110205:
"Informationen om landslagen är för dålig. En vädjan om att få mer information om landslagen för publicering på hemsidan framfördes, JKA tog till sig kritiken och lovade förbättring."

Jag antar detta inte bara gäller rapportering från mästerskapen.
Då måste väl allmänna frågor via hemsidan kunna besvaras också?

111014:
"Öppna landslaget. PSI hade med sig frågor angående landslagets transparens, uttagningsmetoder etc. Frågorna ska lämnas vidare till JKA att besvaras till nästa möte."

Var tog svaren vägen? Vilka var frågorna?

111215:
"PSI och JKA ska arbeta fram en lösning för bättre landslagsinformation i Spader."

Spännande tycker jag!
Vilken lösning är på gång i Spader?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Peter Karlsson [2382]
Mon 06 February 2012, 15:00
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
Sammanfattar man denna tråd lite löst, så verkar det finnas 4 stående punkter:

1. Informationsbehov. Vad är på gång?
2. Uttagningsmetoder. Det är dels en undergrupp till punkt 1, dels en punkt där det finns många idéer om vad som kan fungera bäst.
3. Varför presterar inte vårt landslag bättre? Även här finns många idéer och frågor som vill ha svar.
4. Exponering/spel på BBO. Det är dels angående marknadsföring, dels uttagning och dels avseende det där med prestationen (förbättras genom träning?).


Ser ju ut som om punkt 1 är lite tyngre, eftersom det är vanskligt att informera innan man bestämt hur det ska bli. Å andra sidan kan man ju informera om vilka framsteg/problem som hänt sedan senast.

De andra punkterna tycker jag borde följa automatiskt på den första. Jag gillar alla punkterna vad avser innehåll, men tycker att det inte finns mycket till analytiskt underlag att luta sig mot. Det blir dessutom alltid jobbigt om man själv är part i frågan men det finns inget statistiskt underlag e dyl som man pratar runt.
Här känns det som om förbundet får klämma ur sig lite info, planer och innehåll om inget definitivt är klart.

Är det brist på personer som kan analysera, eller är det något annat? Vi har ju livs levande människor att fråga som har varit med på en massa olika mästerskap. De kan väl berätta om olika upplägg, stämning, taktik, ledarskap mm varefter vi helt enkelt jämför med resultat i förhållande till förväntat resultat?

Jag är bara en stackars ingenjör, så jag tror på det där med analys. Är jag ute och cyklar?
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Mon 06 February 2012, 15:10
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Det finns en punkt du glömmer Peter, hur man på ett bra sätt löser problemen inflör Dublin!
Tillbaka till toppen
Adam Kovasznay [50874]
Mon 06 February 2012, 15:14
Registrerad medlem #50874
inlägg: 7
De flesta vill att vi har Obs eller uttagningsmatcher på 2-3 helger, som innebär att vi tar ut ett lag enligt prestation i 2 dagar som sedan spelar i 2 veckor. Vi behöver annat system för uttagning. Visst, det är viktigt att spela bra allsvenskan, CC eller SM lag final, men till dessa borde man lägga annat krav också: dem som vill spela i landslaget måste delta i någon stor internationell tävling i USA eller någon VM, EM för alla. Den som inte kan satsa på sådant, kan inte satsa seriöst för att få vara med i landslaget. Klara och tydliga regel långt innan mästerskap. Vi har idag 6 spelare som dominerat landslaget på sistonde. De spelar mycket internationellt. Vill man verkligen utmana dem, då måste man kunna satsa på internationell nivå också. Som Martin de K. gjorde en gång.
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Mon 06 February 2012, 15:16
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Upmark skrev "Att spela matcher över BBO är utmärkt som träning, men givetvis helt ointressant om det skulle gälla nånting. Att spela som en världsmästare med två datorer eller en Iphone är på tok för enkelt"---Jag tror inte alls att det måste vara så. Det är fullt möjligt om man tex har ett lag i Malmö som ska möta ett lag i Stockholm att man har en lokal i var stad, ett gäng datorer och en tävlingsledare på var plats. Svårare än så är det inte. Modernt, publikvänligt och billigt


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Mon 06 February 2012, 15:46
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Appropå analyser finns det en del viktiga aspekter att fundera över.

Hur ser vår spelarbas (både generellt och de som satsar mot landslagen) ut idag och varför?
Hur vill vi att den ser ut om 10 år och hur når vi dit?

Jag vet att detta är frågor som landslagsledningen tidigare skytt (för att någon annan ansetts skulle sköta detta) men IMO är de viktigare än vilka som ska spela EM i Irland till sommaren.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Mon 06 February 2012, 16:03
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Tycker att diskussionen här har blivit både bra och viktig med många bra idéer - hoppas den fortsätter tillräckligt länge för att tråden ska finnas kvar når någon i styrelsen tittar in
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Mon 06 February 2012, 17:04
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
De som gillar uttagningstävlingar kan glädjas åt att damlaget till Dublin delvis (tredje paret) tas ut via en öppen direktuttaging!
Även i övrigt verkar det vara ett bra och konstruktivt upplägg av Roger Wiklund.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 06 February 2012, 22:01
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Björn Sörling[80438 skrev ...

Appropå analyser finns det en del viktiga aspekter att fundera över.

Hur ser vår spelarbas (både generellt och de som satsar mot landslagen) ut idag och varför?
Hur vill vi att den ser ut om 10 år och hur når vi dit?

Det här är det viktigaste som skrivits i den här tråden. Men frågorna är svåra och vem orkar bry sig?

Vilka uttagningsmetoder vi har för landslaget är av ganska marginell betydelse (så länge de är i alla fall hyfsat rättvisa). Det enda som i längden ger oss ett bättre landslag är en bättre och bredare elit.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80