Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Konstruktivt förslag om öppna landslaget till Dublin

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Stefan Ekman [18318]
Mon 06 February 2012, 09:58
Registrerad medlem #18318
inlägg: 193
Är det någon som har tittat på resultaten i tidigare mästerskap och ställt detta mot hur landslaget har tagits ut?

Är det bättre att skicka tex dom tre bästa paren i landet eller det bäst presterande laget? Personligen tror jag att det är svårt att spela lagbridge i två veckor med par man inte kommer bra överens med.. Inför mystid, ta en öl o dra lite roliga historier efter spelet istället för fys-träning!


Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Mon 06 February 2012, 10:08
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Jag såg att grekland, serbien och Portugal hade trials i helgen. Antar dom har mer tid och pengar då. Det är bara sverige som utvecklats så bra att man insett att uttagningar i alla former är bortkastad tid!
Tillbaka till toppen
Stefan Ekman [18318]
Mon 06 February 2012, 10:47
Registrerad medlem #18318
inlägg: 193
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Jag såg att grekland, serbien och Portugal hade trials i helgen. Antar dom har mer tid och pengar då. Det är bara sverige som utvecklats så bra att man insett att uttagningar i alla former är bortkastad tid!


Spelade själv trials här i på Irland i helgen som gick över 2 helger. 6 lag, spelade alla lag över två stycken 32 brickors matcher. Kostnad 150 euro per spelare.. Vinnade lag får 1400 euro per spelare som dock ändrades för en vecka sedan till 800 eftersom EM det ska spelas på hemmaplan.
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Mon 06 February 2012, 10:56
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Jag tror inte något annat svenskt lag skulle ha en chans mot ett förbundslag bestående av Fredin-Fallenius, Nyström-Upmark. Enstaka matcher javisst men inte i längden. Men det innebär ju inte att de skall ha klippkort till landslaget som dessa spelare har haft i olika parkonstellationer de senaste åren. Någon typ av utmaning borde de få!

Trots att vi nästan uteslutande(undantag finns) har haft de bästa spelarna på plats under hela 2000-talet så har de aldrig över-presterat när det har dragit ihop sig vecka 2(VM, OS dvs Cupmatcher). Vi har förlorat på pappret mot sämre motstånd men aldrig vunnit mot likvärdigt eller bättre.

Hur har detta analyserats?
Eller varför är det så?
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Mon 06 February 2012, 10:56
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Stefan, hur gick det för dig? mvh
Tillbaka till toppen
Stefan Ekman [18318]
Mon 06 February 2012, 11:15
Registrerad medlem #18318
inlägg: 193
Svante Ryman[8639 skrev ...
]
Stefan, hur gick det för dig? mvh


För mig helt ok men inte resten av laget Skämt åsido.. Vi förlorade vi första matchen mot Tom Hanlon's(Irlands EM Silverlag) lag med 3-25 första helgen och var svårt att komma ikapp efter det. Denna helg spelade vi dom igen och vann med 1 imp . Vi fick 15, 20, 14, 16 och 15. Vi var ganska nöjda med avslutningen och satsar hårt inför nästa gång!

Vinnande lag med ca 20 VP's marginal:
John Carroll, Nick FitzGibbon, Tommy Garvey, Tom Hanlon, Hugh McGann, Adam Mesbur
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Mon 06 February 2012, 11:54
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Magnus har kloka synpunkter som vanligt. Ett svar finns i den här tråden. Övriga svar är ingen hemlighet om man följt spelet. Det får den nye kaptenen lösa!
Tillbaka till toppen
Johan Nilsson [13918]
Mon 06 February 2012, 11:55
Registrerad medlem #13918
inlägg: 174
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]
.....vi ska nöja oss med att kunna välja mellan dem som inte kan få ett riktigt jobb .........


LOL


”Most people play hard to get. I play hard to want” - Ford Fairlane
Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Mon 06 February 2012, 13:16
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Thomas Karlsson[8958 skrev ...
]
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Dessutom tycker i alla fall jag att vi ska sträva efter att ha våra tre individuellt sätt bästa par att representera oss. Inte som i t.ex. USA där Meckwell och Levin-Weinstein länge representerat olika proffslag och därför aldrig fått chansen att tillsammans representera sitt land.


Johan, Nu har ju USA vunnit VM, om du inte visste det. Utan att dom spelar ihop dom där superspelarna.

Finns det några vinnarskallar som sitter i UK eller sitter alla och tycker att våra resultat utan medaljer i mästerskapen är OK ?

"-Vi hade ju i alla fall det bästa laget -kommittén"

I min värld är medalj godkänt när man spelar mästerskap. Får man inte det skall man åka hem och träna. Man måste höja ribban. Hur svårt skall det vara ?

/Lagom är inte OK!


Ja, och var har jag påstått något annat? Kanske hade de vunnit ännu fler guld om de alltid hade haft sitt allra bästa lag på plats. Jag jämför inte kvalitén på olika landslag, eller försvarar något misslyckande. Jag diskuterar bara uttagningsmetoderna.

Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Mon 06 February 2012, 13:34
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Johan Nilsson[13918 skrev ...
]
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]
.....vi ska nöja oss med att kunna välja mellan dem som inte kan få ett riktigt jobb .........


LOL


Det är svårt med citeringar, så jag väljer att komentera det här istället för delar av Mats N inlägg.

Nej, precis! När det kommer till landslaget tycker vi ska sträva efter att ha bästa möjliga lag oavsett om de skulle vara ett som jobbar heltid, ett som går i skolan eller är ett rent profesionellt bridgelag.

Hursomhelst, det enda jag ifrågasatte i mitt ursprungliga inlägg var metoden med direkta uttagningstävlingar. Av andra inlägg att döma verkar jag vara i klar minoritet.

Over and out!

Johan


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80