Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Konstruktivt förslag om öppna landslaget till Dublin

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Bertil-G Johnson [10514]
Mon 06 February 2012, 23:59
Registrerad medlem #10514
inlägg: 248
Ja du Björn, den diskussionen/analysen är tyvärr för långsiktig för att någon egentligen ska engagera sig i den. Och inte ökar den förbundets intäkter heller.
Men välkommen i "klubben"!
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 07 February 2012, 01:14
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Adam Kovasznay[50874 skrev ...
]
De flesta vill att vi har Obs eller uttagningsmatcher på 2-3 helger, som innebär att vi tar ut ett lag enligt prestation i 2 dagar som sedan spelar i 2 veckor. Vi behöver annat system för uttagning. Visst, det är viktigt att spela bra allsvenskan, CC eller SM lag final, men till dessa borde man lägga annat krav också: de som vill spela i landslaget måste delta i någon stor internationell tävling i USA eller någon VM, EM för alla. Den som inte kan satsa på sådant, kan inte satsa seriöst för att få vara med i landslaget. Klara och tydliga regel långt innan mästerskap. Vi har idag 6 spelare som dominerat landslaget på sistonde. De spelar mycket internationellt. Vill man verkligen utmana dem, då måste man kunna satsa på internationell nivå också. Som Martin de K. gjorde en gång.


Håller med i det mesta.
Dock borde förbundet kanske kunna hjälpa till med uppbackning för par man anser ligga bra till för ev landslagsspel.


Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Tue 07 February 2012, 08:08
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Än är det för tidigt att dricka bridgens gravöl, med BBO finns ju möjlighet att både göra bridge till en större publiksport samt att konkurrera med andra sociala aktiviteter och spel.

Utvecklingen i Sverige kanske inte är så positiv som i vissa andra länder men den kan vända med hjälp av svenska framgångar, marknadsföring, eller?

Och för de närmaste tiotalet år får vi se till/hoppas att våra juniorer, varav några ju redan spelar internationellt, blir ännu bättre och snart kan utmana eliten på allvar.

Men vi kan ju inte bara sitta och vänta på pensionen
Tillbaka till toppen
Pontus Silow [87294]
Tue 07 February 2012, 13:12
inlägg: 82
@Ulf: Som ordförande i förbundets IT-kommitté har jag inlett en diskussion med UK och landslagskaptenerna genom att ställa en öppen fråga till dem. Frågan har sin utgångspunkt i information, kommunikation och hur Spader hjälper dem att sköta sina uppdrag. Jag lovar inga snabba lösningar, men jag tror på en design av en ny lösning under våren. Sedan skall vi få in det i vår övergripande utvecklingsplan. Jag har också som ambition att göra ITK:s arbete synligare, varför alla medlemmar bör kunna följa vårt arbete tydligare framöver.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Tue 07 February 2012, 16:18
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Adam Kovasznay[50874 skrev ...
]
De flesta vill att vi har Obs eller uttagningsmatcher på 2-3 helger, som innebär att vi tar ut ett lag enligt prestation i 2 dagar som sedan spelar i 2 veckor. Vi behöver annat system för uttagning. Visst, det är viktigt att spela bra allsvenskan, CC eller SM lag final, men till dessa borde man lägga annat krav också: de som vill spela i landslaget måste delta i någon stor internationell tävling i USA eller någon VM, EM för alla. Den som inte kan satsa på sådant, kan inte satsa seriöst för att få vara med i landslaget. Klara och tydliga regel långt innan mästerskap. Vi har idag 6 spelare som dominerat landslaget på sistonde. De spelar mycket internationellt. Vill man verkligen utmana dem, då måste man kunna satsa på internationell nivå också. Som Martin de K. gjorde en gång.


Håller med i det mesta.
Dock borde förbundet kanske kunna hjälpa till med uppbackning för par man anser ligga bra till för ev landslagsspel.




Ja, spelarna ska visa ambition och förkovra sig genom tävlingar och studier mot starkare motstånd det är ett oavvisligt krav. Nej, att spela Mästerskapstävlingar eller Nationals är inte ett krav man kan ställa för att ta ut ett landslag. Adam och Janne, ni inser väl att med det kravet hade ingen i dagens lag kunnat bli uttagna från början?

En princip där en yngre oerfaren spelare i ett etablerat par spelar med rutinerade spelare är idealiskt. Det funkar inte alltid (vad säger fd kapten Andersson?) men där hade man inte ett etablerat par, bara en förhoppning att man passade ihop.

Förberedelser är 90% av jobbet, de övriga 10% underlättas om man spelat på den nivån. I dagens bridgevärld med BBO är det inget problem för aspirerande spelare att lära sig hur det går till, bara lathet om man inte gör det.

Vad gäller satsningen på juniorer är det bara makarna Eriksson/Rimstedt som gjort det nödvändiga grovarbetet för att skapa bredd För övrigt synd att Magnus gick till aveln för tidigt!
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Wed 08 February 2012, 10:51
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Ulf Nilsson[2781 skrev ...
]
Saxar ur styrelseprotokoll:

111014:
"Öppna landslaget. PSI hade med sig frågor angående landslagets transparens, uttagningsmetoder etc. Frågorna ska lämnas vidare till JKA att besvaras till nästa möte."

Var tog svaren vägen? Vilka var frågorna?


Trots att det var ämnat som ett internt dokument har jag bett Carina i en artikel på hemsidan publicera frågorna samt de svar jag gav styrelsen. Artikeln får tjäna som svar på mycket i denna tråd.

För övrigt behövs enligt min mening inga uttagningstävlingar för att spelare skall kunna "visa upp sig" som Mats N påstår. Det gör man i alla viktiga tävlingar, SM, Allsvenskan m.fl. som kan tjänstgöra som "OBS-tävlingar" och hjälp vid uttagningen.

H/Jan

Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Wed 08 February 2012, 14:06
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Jan Kamras[85968 skrev ...
]

Trots att det var ämnat som ett internt dokument har jag bett Carina i en artikel på hemsidan publicera frågorna samt de svar jag gav styrelsen. Artikeln får tjäna som svar på mycket i denna tråd.

För övrigt behövs enligt min mening inga uttagningstävlingar för att spelare skall kunna "visa upp sig" som Mats N påstår. Det gör man i alla viktiga tävlingar, SM, Allsvenskan m.fl. som kan tjänstgöra som "OBS-tävlingar" och hjälp vid uttagningen.

H/Jan



Nej, Jan K, det behövs naturligtvis inga uttagningstävlingar för att ta ut 3 par av 3-4 aktuella proffspar. Enligt min mening finns bra mycket mer som borde vara av intresse för UK och vårt landslag, både för framtiden och för att prestera bättre nu. En del bra förslag finns i denna tråd.

Men jag vet, du har sagt det tidigare, det ingår inte i din arbetsuppgift. Och sorgligt nog inte i någon annans heller...
Tillbaka till toppen
Adam Kovasznay [50874]
Wed 08 February 2012, 15:05
Registrerad medlem #50874
inlägg: 7
Nej, att spela Mästerskapstävlingar eller Nationals är inte ett krav man kan ställa för att ta ut ett landslag. Adam och Janne, ni inser väl att med det kravet hade ingen i dagens lag kunnat bli uttagna från början?

Tiderna ändras. Det går inte att jämföra dagens krav med gårdagens. Det blir inte bra att ta ut ett lag vars medlemmar visat vad de kan på en 2 dagars tävling, fast vi vill att de vinner 10 dagars tävling. Janne, det är rätt, förbundet bör hjälpa dem som satsar att hitta sponsorer eller lag. Det är mycket viktigt att vi har flera lag på alla dessa stora öppna mästerskap, det kommer att öka valmöjligheten för uttagningen.
Tillbaka till toppen
Peter Knudsen [1290]
Wed 08 February 2012, 15:49
Registrerad medlem #1290
inlägg: 33
"Vad gäller satsningen på juniorer är det bara makarna Eriksson/Rimstedt som gjort det nödvändiga grovarbetet för att skapa bredd"

Tycker nog att herr o fru Grönkwist i Örebro dragit sitt strå till denna stack också...minst lika duktiga och ambitiösa som sina föräldrar. Kämpa på Micke o Ida
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Wed 08 February 2012, 16:26
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Det intressantaste nu är vad en ny kapten har för ansvar och befogenheter? Inför Dublin? Efter Dublin? Vilka beslut fattar UK och vilka fattar kaptenen?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80