Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Landslag i Bridge - Finns det?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Kamras [85968]
Fri 08 April 2011, 22:49
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Magnus - kastade du pil när du numrerade dina punkter? de verkar ju inte relatera till mina.

Din 2. a) Du utgår ifrån att de "närmast under" är tysta för att de inte vågar kritisera mig. Det är både oseriöst, oförskämt och dumt. Förra gången en liknande tråd var aktuell var det flera av dem som yttrade sig kritiskt. Gamla truppen har sedan december 2010 vetat hur jag generellt ser på uttagningssituationen 2011. De närmaste har alltså inget att förlora på att kritisera mig här och nu. Du antyder med detta också att jag skulle låta personliga känslor påverka mina uttagningsbeslut. Det gör mig förbannad. Det finns vissa som vet att det inte förhåller sig så. Det är allvarliga, ogrundade, anklagelser du häver ur dig, om än indirekt.

b) Du har antingen dåligt (B12 rekommenderas), eller bara selektivt, minne . Jag räknade inte ens den första gången du nämner att jag kontaktade dig. Den inofficiella här på anslagstavlan räknade jag. Tredje (tydligen) gången var dock en mycket seriös förfrågan resulterandes i en lång konversation, på telefon om jag minns rätt (hade du verkligen angett det skäl du gav mig i ett publikt forum?). Du verkar ha "glömt" detta. Så lägligt.

Din 8. a) I min pkt 8 var det Zlatan jämförelsen jag vände mig mot.
b) När jag var i Mickes ålder hade jag också hans energi. (dessutom gissar jag det tar honom 5 minuter att skriva det som tar mig en timme).
c) Tycker du så får du väl lägga fram detta till styrelsen och be dem omformulera UK:s uppdrag.

Din 9. Här är det verkligen goddag, yxskaft. Vad har detta med dubbla stolar att göra?

Din 10. Nej, hade det skötts exakt som du vill så hade du nog inte klagat. Århundradets avslöjande!

Vet du vad Magnus, koncentrera dig på golfsvingen nu och låt dina fantastiska barn (tillika en del av vår bridgeframtid) sköta bridgeangelägenheterna!

H/Jan
Tillbaka till toppen
Leif-Åke Nilsson [11788]
Sat 09 April 2011, 08:46
Registrerad medlem #11788
inlägg: 50
Den 28 mars skrev Magnus sitt första inlägg och inte förrän den 8 april tyckte Jan Kamras att detta inlägg berörde honom.När han då behagar svara andas detta frustration över att någon vågar ifrågasätta hur information och handläggning skötts.Det är sannerligen inte högt i taket inom SvenskBridge.Att uppmana Magnus som är en av våra få elitspelare utanför landslaget att förbättra golfsvingen istället för att ägna sin tid åt bridgen är ett lågvattenmärke i debatten.Hoppas vi slipper dylika i fortsättningen
Tillbaka till toppen
Nils Åhlén [1169]
Sat 09 April 2011, 10:35
Registrerad medlem #1169
inlägg: 41
Jag kan bara hålla med dig Lars Åke. Kamras som UK bör se till att det blir konstruktiva diskussioner på anslagstavlan. Han får kritik för sin totala tystnad vad det gäller landslaget och att då bli grinig är inte en egenskap jag vill se hos en UK.
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sat 09 April 2011, 11:02
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
En reflektion kring rapportering från tävlingarna:

Det stämmer som Magnus säger att det är åtta personer på plats under ett mästerskap. Men det är totalt fel att begära att samtliga dessa åtta personer ska vara behjälpliga med rapportering under tävlingens gång.

Sex av dessa personer är spelare, och dessa ska under tävlingen göra en och endast en sak - spela bridge så bra de bara kan! Däremot skulle det såklart vara underbart om man kunde få en uppföljning av tävlingen från dessa spelare efter att tävlingen är klarspelad, med någon bricka, någon anekdot och lite "så här tänkte vi". Ungefär som Martin de Knijff gjorde några gånger. Alla spelare har dock inte en stilistisk förmåga, men här kan helt enkelt förbunet hjälpa till genom att fixa fram en intervju på lagom nivå efter mästerskapet och publicera på nätet. Detta för att göra reklam för landslaget på sikt.

Vidare har vi rapporteringsbehovet under själva tävlingen. Jag har den senaste veckan pratat kring detta med en stor andel spelare och representanter för både förbund och klubbar. En sak som jag märkt är att det finns en ganska så stor skillnad från bridgespelarna efterfrågar och vad representanterna tror efterfrågas:

När jag frågar bridepelare vad de vill ha för rapporterig så svarar de "blogg, löpande resultatrapportering, bilder, nyheter, skvaller" - i sin enklaste form helt enkelt en Facebook-sida eller Twitterfeed där någon (lagkaptenen) kan skriva ett snabbt statusmeddlande typ "Första halvlek var jämn, Fredin har feber så vi ställer över Fredin-Fallenius i andra halvlek, motståndarna har protesterat mot bricka 14 men jag tror inte den protesten går igenom". 3-5 snabba Twitteruppdateringar under varje match borde lagkaptenen kunna mäkta med. I ett mer ambitiöst projekt kan man vidareutveckla detta med att ha en extern blogg eller liknande, men inget som behövs från start.

När jag däremot frågar företrädare för förbund och klubbar så verkar det som att dessa tror att en rapportering innebär långa textstycken med reflektioner från tävlingen och en eller två obligatoriska brickor med komplett analys kring spelföring och motspel. Detta inser man att man inte mäktar med under mästerskapet (och resultatet blir att man i stället gör noll och intet), men det är ju i själva verket något som passar till uppföljningsintervjuera i stället.

/Ola Brandborn


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Carina Wademark [12540]
Sat 09 April 2011, 11:33

inlägg: 1705
Just biten med rapporter från mästerskap har ändå fungerat ganska bra.

Se exempel nedan.

JVM 2010

EM Damer 2010

EM öppna 2010

EM veteran 2010

Venice Cup 2009

EM 2008

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sat 09 April 2011, 12:51
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
En reflektion kring rapportering från tävlingarna:
...
Facebook-sida eller Twitterfeed där någon (lagkaptenen) kan skriva ett snabbt statusmeddlande typ "Första halvlek var jämn, Fredin har feber så vi ställer över Fredin-Fallenius i andra halvlek, motståndarna har protesterat mot bricka 14 men jag tror inte den protesten går igenom". 3-5 snabba
...

/Ola Brandborn


Jag håller med Ola. Statusuppdateringar i tex fb då och då enligt Olas exempel vore riktigt kul att läsa men ev. analyser kan vänta till efter.

/Ingerun



Tillbaka till toppen
Webbsajt
Niklas Andrén [1623]
Sat 09 April 2011, 13:01
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Jag undrar om det inte är så för flertalet som vill "hänga med" att det inte spelar så stor roll vad som skrivs, men att det skrivs. skvaller eller analyser eller vad som.
Att analyser kan vänta till efteråt tycker jag inte, jag menar om någon skriver något om någon spelföring eller något budläge så är väl det jättetrevligt? Det behöver ju vara spaltkilometer, utan tex "på en giv hade jag bla bla bla bla och hamnade i följande kniviga budläge, fördelen med a är att om bla bla men risken att bla bla måste vägas in medan b inte har fördelen att bla bla men osv...". Sådant är ju väldigt kul att läsa


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Johan Linander [88360]
Sat 09 April 2011, 13:08
Registrerad medlem #88360
inlägg: 84
Med risk att bli förpassad till drivingrangen, några stilla funderingar och frågor till UK.
Varför har Sverige inte fullt lag till NM? Är det utebliven sponsring som spökar eller finns det andra orsaker?
Oavsett skälen härför, varför inte passa på att ge ett ev "framtidspar" chansen att prova sina vingar? (ett juniorpar kanske?) NM är väl ändå inte en av landslagets viktigaste uppgifter och Fredin behöver väl knappast träna ihop med Upmark inför kommande mästerskap när nu inte Fallenius kan vara med?
Skulle vara kul att höra hur UK resonerar.
Med min niblick nära till hands hoppas jag på respons. / Glad Påsk
Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sat 09 April 2011, 13:56
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Här kommer mina 25 cent. Varning för långt inlägg.

En managementkonsult förklarade en gång för mig begreppen "arga" och "varga" som beteendemönster när man stöter på något som man tycker är fel eller dåligt. "Arga" det är när man klagar på felet, ofta offentligt, kanske i email med kopior till några högre chefer. "Varga" det är när man ringer upp den som gjort felet och i diskussion kommer fram till hur det bör lösas. Kanske också hjälper till.

"Varga" är mer effektivt eftersom det inte blir tidsförluster pga att den ansvarige måste ägna mycket tid åt att förklara och försvara.

Sammanfattningsvis så föredrar jag en inriktning på att lösa problemen, inte bara hitta någon att hänga.

Därmed inte sagt att en "hängning" inte kan lösa ett problem också, tex om det finns någon bättre skickad i kulisserna som kan ta över.

Om vi går över till sakfrågan, så är jag är ett stort bridgelandslagsfan och jag hade gärna läst och hört mer om landslagen i bridge, och jag håller således med om att det vore önskvärt med mer info.

Vem som skall göra det kanske beror på vilken typ av info som uppskattas.

När det gäller de längre texterna om ingen i landslagen kan eller vill så verkar det bra med Magnus Ericsson och/eller PO Sundelin. Om de vill som sagt. Dessa artiklar borde i min världsbild iallafall beställas av bridgetidningen som går ut till alla medlemmar.


När det gäller statusuppdateringarna på fb(som jag hoppas på!) så är det bara kapten/coach och, i undantagsfall, landslagsspelare själva i resp. lag som kan göra. Någon har väl en smartphone?


Vad gäller att få ut mer om bridge i pressen så är det inte lätt. Det är bra att det skickas ut pressreleaser. Nästa steg är att förbundet leker pr-konsult och ringer upp tidningar osv alternativt anlitar en pr-firma. Att ringa tidningar och be dem ta in artiklar lär ingen göra ideelt så båda dessa saker har en (dyr) nota. Kanske skulle man behöva höja medlemsavgiften för att finansiera detta.





Tillbaka till toppen
Webbsajt
Niklas Andrén [1623]
Sat 09 April 2011, 19:55
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Om man lägger på 25kr på medlemsavgifen genererar det ca en halv miljon om jag räknar rätt. Jag föreslår det och att man anlitar någon på heltid för pr. Jag tror tex att Thomas Andersson hade varit ypperlig för uppgiften.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80