Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Landslag i Bridge - Finns det?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Niklas Andrén [1623]
Wed 06 April 2011, 20:22
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Det slog mig att beträffande uttagning av landslagen kan man mycket väl tänka sig en kombination av sätten, dvs att UK utser ett eller två par och att kvalificeringstävling(ar) utser det/de resterande ett eller två paren.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Christian Bergek [92649]
Wed 06 April 2011, 21:32
Registrerad medlem #92649
inlägg: 154
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
....
1. Fallenius-Fredin 1266
2. Cullin-Upmark 1262
3. Bertheau-Nyström 1255
------------------------------------------
4. Gustawsson-Sylvan 1227
5. Eliasson-Magnusson 1223
6. Efraimsson-Morath 1223
7. Axdorph-Östberg 1219
8. Ahlesved-Petersson 1217
9. DeKnijff-Wrang 1214
10.Westerlund-Johansson 1206
11.Goldbergs 1193
12.Hammarström-Arnberg 1189
13.Strääf-Thomasson 1188
14.Bergström-Sjöberg 1176

....

Intressant lista! Man undrar ju förstås hur den räknas fram. Är det lika mycket flitpoäng som inom mästarpoängen? De små skillnaderna som ändå är i listan ovan skulle kanske i så fall kunna förklaras av just flit, eller?
Uttagningstävlingar med BBO-sändning -- varför inte?
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Niklas Andrén [1623]
Wed 06 April 2011, 21:51
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
"Uttagningstävlingar med BBO-sändning -- varför inte?"-
Precis! Och en påse chips framför datorn så blev det ännu en lycklig stund på jorden!


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Christer Enkvist [13719]
Thu 07 April 2011, 07:16
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Niklas Andrén[1623 skrev ...
]
Det slog mig att beträffande uttagning av landslagen kan man mycket väl tänka sig en kombination av sätten, dvs att UK utser ett eller två par och att kvalificeringstävling(ar) utser det/de resterande ett eller två paren.


De spelare som bildar laget skall ju kunna fungera som ett lag. Att ta ut par (individer?) som placerat sig bäst i kvaltävlingar tror jag inte är ett enkelt recept. Visst kan det fungera men det kan även skära sig rejält. Det är ju ingen slump att de flesta lagidrotter har en lagledare som yar ut laget istället för att plocka "top x på listan". I de fåtal fall där detta sker, ex Ryder, Presidents och Solheim Cup i golf så är de flesta ense om att "bästa lag" aldrig är på plats på endera sidan. Varför vore bridge ett undantag?

Det är dock kul för oss i publiken att det snackas landslag - utan diskussion, reportage etc så blir de lätt en grå opersonlig ointressant massa.
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Thu 07 April 2011, 07:34
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Det kan ju skära sig totalt även med UK-utsedda lag.
Tillbaka till toppen
Johan Bjurström [7692]
Thu 07 April 2011, 08:11
Registrerad medlem #7692
inlägg: 218
I Ryder Cup m.fl. är det ju inte enbart topplistan som gäller. UK har ju några platser att fördela efter eget behag.
Tillbaka till toppen
Jan Ottosson [13368]
Fri 08 April 2011, 11:45
Registrerad medlem #13368
inlägg: 203
Vi är ett ganska litet land vad gäller befolkningsmässigt och ändå har vi väldigt många duktiga spelare.( Vi är ju förhållandevis duktiga i hela norden) Men som Micke säger att det finns 25 000 bridgespelare det kan man ju tala lite tyst om. Hur många är det som är i närheten av att förstå spelet. Jag kallar de flesta bara för kortspelare. Oftast när spelarna bara förstår hur man spelar spelet så är allt bra, det är inte många som vill utveckla sig varken läsa bridge eller lära sig ett system ordentligt, kortvärdering förekommer knappt, hur ofta får man inte höra jag hade så mycket hp att jag måste bjuda. T.o.m de som är förhållandevis unga (40-50 år är inte intresserade av att lära sig något nytt. Frågan är vad som har hänt om 20-30 år finns det några yngre spelare kvar. Vad jag har sett verkar det finnas fler spelare över 90 år än vad det finns juniorer (stämmer det???)
Tillbaka till toppen
Gunnar Andersson [17533]
Fri 08 April 2011, 15:17
Registrerad medlem #17533
inlägg: 21
Jan Ottosson[13368 skrev ...
]
Vi är ett ganska litet land vad gäller befolkningsmässigt och ändå har vi väldigt många duktiga spelare.( Vi är ju förhållandevis duktiga i hela norden) Men som Micke säger att det finns 25 000 bridgespelare det kan man ju tala lite tyst om. Hur många är det som är i närheten av att förstå spelet. Jag kallar de flesta bara för kortspelare.


Det här stämmer säkert - jag platsar själv i kategorin kortspelare - men så ser det väl ut i de flesta sporter och spel? Av 14000 som fullföljde Stockholm Maraton förra året var det t.ex. 300 som sprang under tre timmar, och segrartiden var runt 2:13. Den raka motsatsen är väl sporter som höjdhopp där det finns förhållandevis få breddutövare i vuxen ålder.

Jag tror ändå att en stor bredd med spelare som vill utveckla sig leder till en bättre elit.

Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Fri 08 April 2011, 16:03
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Hej alla!

Låt mig beta av allt jag tänker kommentera i ett inlägg, så det blir långt:

1. Först som sist - jag har varit usel på kommunikation. Oavsett vilka förklaringar som finns så är det oacceptabelt gentemot er. Jag har kritiserats av styrelsen och åtgärder har diskuterats.

2. Det som stör mig är att gnället (även det befogade) och attackerna alltid startas av samma person, så nu tänker jag informera om följande: När Magnus startade kritiken för några år sedan föreslog jag honom, eftersom jag höll/håller med, att han kunde bli "presstalesman" för landslaget med full tillgång till all info så han löpande kunde rapportera. Han tackade nej. Hans attacker fortsatte, och förra året kontaktade jag honom igen, denna gång helt formellt med förbundets goda minne, med samma erbjudande. Chansen att verkligen årgärda de problem han klagade över. Han tackade nej igen och gav sina skäl, som var av personlig natur (inget med mig att göra) och som jag inte tänker avslöja. Det vore klädsamt om han någon gång under all kritik hade medgett att FSB/jag faktiskt försökt lösa problemet. Visst är det mycket lättare kräva att andra ideellt arbetande skall göra ännu mer, än att själv bidra?

3. Trots att vi haft landslagstrupper och OBS:ar i många år har avståndet mellan toppen och de närmast följande ökat snarare än minskat, vilket i alla fall anekdotiskt motbevisar en del av inläggens påståenden. En orsak är säkert den ökade professionaliseringen som även nått svenska par. Det är väl ganska naturligt att det regelbundna spelet i Nationals m.m. mot världseliten ger utslag. En annan är väl att de närmast följande inte varit några ungdomar precis. Om de skall utgöra "återväxten" borde fler av dem vara under 50, m.t.p. att det just utannonserade VM laget bl.a. består av en 40-åring och fyra vars ålder börjar med en 3:a. Det viktigaste i sammanhanget blir att fånga upp våra duktiga juniorer när de blivit "vuxna".

4. För att ni skall förstå hur mkt en 30 poängs skillnad i den rankingtabell som Micke redovisade är vill jag kort förklara principerna. Den absoluta poängnivån är ointressant - det är inte en ackumulation av resultat. Poängen är mer som ett Hcp. En skillnad på 30 betyder att paret beräknas slå det andra paret med 30 imp över 100 brickor. Det är en enorm skillnad när alla par är elitpar. Rankingtalet räknas om efter varje tävling som ingår (nationella och internationella tävlingar som redovisar IAF-scorer) och motståndet man mött har (eller åsätts) också ett rankingtal. Om man har 1250, möter motståndare som i snitt har 1200, behöver man i snitt +0.5 IMP/bricka för att behålla sina 1250. Hur mkt det ändras vid bättre/sämre resultat beror på antalet brickor. Systemet har också en tidsfaktor inbyggd så att nyare brickor väger tyngre än äldre. Efter mkt testande är "omsättningshastigheten" idag 600 brickor. Tidigare gjorde J-E Thomasson ett enormt jobb med detta på datorn, men idag för jag det vidare manuellt enbart för aktuella par. När det var automatiserat hade vi över tusen par i systemet! Som kuriosa kan nämnas att snittrankingen i Div 1 brukar vara 1190-1200, Div 2 runt 1150-70, EM 1210/1240 (kval resp. "final").

5. Tro inte vi får 700:- per dag i mat och fickpengar som någon skrev. 200-250 är det som gäller.

6. Långa uttagningstävlingar över flera olika tillfällen är en utopi. Det är svårt nog att trycka in en ny tävling i programmet. Dessutom, i USA spelas direkta uttagningar bland kompetenta lag under två hela veckor - trots det skickades ett ganska dåligt lag till VM senast. De var inte ens nära att kvala till slutspel. USA har inte denna metod för att de tror den är bra, eller för att främja återväxten. Nej, det är rädslan för stämningar från rika sponsorer som styr!

7. Kul med en "Göthe" som besväras av "ett litet antal invigda". En sådan situation har ju aldrig tidigare funnits i Sverige .......

8. Wow - Zlatan svarar tålmodigt på frågor under presskonferenser. Vad generöst av honom. Vet ni vad - betala Fredin 100 miljoner om året så lovar jag han gör det också, kanske t.o.m. för 10! En del jämförelser är bara för bra.

9. V.g. dubbla eller fler stolar har jag sagt det förut. Det finns helt enkelt många fler stolar än personer som är både villiga och kapabla att fylla dem. De flesta i styrelsen sitter i, eller leder, en kommitté. Det är bra att ni oroar er för det snarare än för att EU-ledamöterna röstar om sina egna löner och att världens största företag har samme person som styrelseordförande och VD. Kan man be om lite perspektiv kanske?

10. Sist som först - jag ber om ursäkt för den bristfälliga informationen. Jag förstår frustrationen. Får se om vi hittar någon presstalesman - inte så lätt då sådan ju måste respekteras både av publiken och spelarna samt ha visst kunnande/erfarenhet i sammanhanget.

H/Jan
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Fri 08 April 2011, 21:37
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Några saker som jag undrat över men som nu klarlagts:
Vem är ansvarig länken till landslagen? Svar: kaptenerna!
Vem är ansvarig för informationen kring landslagen? Svar kaptenerna!

Några kommentarer från Jan K:s inlägg som berört mitt gnäll och attacker.

2. Jag har inga landslagsambitioner. Det innebär att jag ställa frågor som bla en del elitspelare under de 3,5 paren inte vågar eller finner olämpliga att ställa.
Jag känner samtliga i landslaget och har varit både partner/lagkamrat/coach med de involverade. Kanske därför fick jag förfrågan som sk "presstalesman". Första gången i en soffa ism löst prat efter någon lagmatch vi torskade i Örebro(kändes inte speciellt seriöst och rätt tillfälle). Andra gången via detta forum.(Var det formellt?)
Det är lätt att erbjuda ett uppdrag för att få tyst på gnället och attackerna!!!

8. Skämtar du Jan?
Ni är 8 personer på plats på EM/VM etc. INGEN av er kan lämna den minsta rapport från detta varken under pågående spel eller efteråt!

Micke G har skola, seriös handbollsträning, och mera som jag inte vet om, men han kan skriva utförliga(och jävligt bra) rapporter både under pågående tävling såväl som efteråt. Han är mer upptagen än de flesta av er 8 under en normal vecka!
Det har inte med pengar att göra!

Detta borde vara ett krav från styrelsen till UK och vidare till kaptenerna. På ditt svar så verkar det falla på dig!
Inte behövs det ytterligare 1 person för att klara av att rapportera detta!

9. Det borde finnas krav på landslagen! OM inte du som UK ställer dem vem gör det då? Är det perspektiv?

10. Information är viktigt och hade det skötts så hade denna tråd inte funnits!

Att jag ställer mina frågor och har synpunkter är att jag är intresserad av bridgens framtid. Mats N tror att det beror på min egenskap av förälder (inte egentligen därför utan ett mer allmänintresse).

Att uppdatera websidor som berör landslagen kräver inte många timmar/månad.

Från den attackerande gnällspiken!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80