Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Erika Rodin [93303]
Wed 12 January 2011, 21:24
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
God kväll!

Efter en lugn och avslappnande kväll på bridgecaféet (jag tycker det är avslappnande att jobba, få plocka grejer och känna att jag gör nytta, så det betyder inte att jag satt på en stol hela kvällen och gjorde ingenting) har jag nu landat i min soffa och förbereder mig för att sova.

Men innan jag tänkte bege mig ut i drömlandet vill jag ödmjukast be om ursäkt för att jag har blandat ihop Ända och Enda. Detta är för mig oacceptabelt! Jag, som vill bli lärare i svenska, kan inte ens skilja på ända och enda. Jag erkänner villigt att jag på senare år har börjat få svårare och svårare med dessa två ord och har kommit på mig själv med att formulera om mina meningar för att slippa ångesten som medföljer då jag måste välja mellan enda och ända.

Ack om ändå det svenska språket vore lättare, då skulle vi slippa alla förväxlingar mellan ord såsom de och dem, även fast man nu får skriva dom och generationen efter mig kommer få allt serverat på ett silverfat. Visste ni till exempel att zebra får stavas med s(ebra)? Och att det är okej att skriva dej och mej. Samt att en lärare i svenska egentligen inte får markera jos (juice) som felstavat eftersom riktlinjerna för stavning är att man ska stava som det låter. Sedan att ord som juice fortfarande stavas som juice är för att alla är så vana vid det, men sanna mina ord, i framtiden kommer juice antagligen att stavas som jos, och alla kommer använda sig av dom, sej, mej, dej och så vidare.

Att det svenska språket utvecklas tycker jag är bra, att nya ord varje år tillkommer. I år infördes det oerhört många ord som var sammansatte med ordet aska på grund av vulkanutbrottet, exempelvis askbränd som betyder att man blev skadad ekonomiskt av flygstoppet orsakat av vulkanutbrottet. Andra favoriter som jag har är: bloppa, facebookfest och spotifiera.

Jag vet däremot inte om jag tycker om att vi lämnar "det gamla bakom oss" även fast det är vad utveckling handlar om. Vad spelar det egentligen för roll om man använder stavningen dom eller de/dem? Det är enklare att använda dom eftersom det gäller för alla scenarion. Ändå kan jag inte låta bli att tycka att det är fel. Det är på grund av min uppfostran och jag känner mig redan som en äldre dam som säger till sina barnbarn: "På min tid, då var det svenska språket fint och vårdat, då stavade man minsann inte sebra med S, det var fason på språket! Dagens ungdomar alltså...."

Men samtidigt tycker jag ju själv att det är bra att vi tog bort niandet och allt som medföljde för det drabbade inte mig angående vad som är rätt och fel. Jag behövde bara lära mig du. Så det är väl bra att vi förenklar språket.

Jag måste bara bli lite mer nytänkande, men eftersom jag gillar att skriva uppsatser där man får använda en mer "korrekt svenska" med mer "avancerade" ord känns det lite som ett hot att förenkla svenskan mer och mer då det känns som om de "avancerade" orden kommer att försvinna. Synonymer kanske inte längre kommer att existera. Nu drar jag det till sin spets och när det här har hänt kommer jag vara död sedan länge. Jag tycker dock synd om den generationen som kommer att ha det så. Variation förnöjer som man brukar säga.

Nu blev det här ett väldigt långt och helt oviktigt inlägg men språkhistoria, språkutveckling och allt annat som har med språk att göra (läs det svenska språket, jag är inte särskilt intresserad av alla andra språk även fast de har skapats av varandra men hur som helst) är något jag finner oerhört intressant och jag snöar gärna in mig på sådant och teman med liknande karaktär.

Nu ska jag hålla mina fingrar i styr och inte skriva mer i denna blogg förrän till helgen då DM-lag går av stapeln i Stockholm. Sedan ska jag även spela i ligan måndag och tisdag. Så snart kommer jag få massor av trevliga brickor att skriva om så att jag i alla fall kan försöka tro att jag underhåller er med bridge och inte sådant som faller utanför ämnet bridge.

Tänkte nu avsluta mitt inlägg med ett citat av Soren Aabye Kierkegaard (1813-1855): "Alla vill ha utveckling, men ingen vill ha förändring."


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Tue 18 January 2011, 16:52
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Tänkte jag skulle skriva om några brickor från DM-lag medan maten lagar sig själv på spisen. Det spelades fem matcher på lördagen á 18 brickor. Det gick "inte så bra" för oss (en mild överdrift) men vi vann matchen som jag ville vinna. Hade faktiskt inte spelat någon roll om vi fått 0 i alla andra matcher, jag hade fortfarande gått därifrån med ett leende på läpparna.

Hur som helst, låt oss börja från början.



Nord giv









KD7
7
Ekn4
kn86532

VästNordÖstSyd
  1  2  Dbl 
 4  5  pass  pass 
 pass 



Ja, vad vill jag säga med den här brickan? Jag spelar med en partner som jag kanske spelat med 1-2 gånger med förut och det var kanske några år tillbaks. Borde jag dubblat? Eller är det bättre att bjuda klöver direkt? Borde jag lägga på till 6kl när min partner "frivilligt" bjuder 5kl? Kommentarer?

insåg precis att jag ska spela bridge om 20 minuter så jag får skriva mer senare



Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Tue 18 January 2011, 22:34
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Tänkte jag skulle skriva ett kort inlägg innan jag går och sover. Idag spelade jag alltså bridge på klubben, ligaspel, och jag tror faktiskt inte att det suttit så fel flera brickor i rad som det gjort ikväll. Varje bricke i första halvlek satt trumfen 5-0 eller 4-1 om man hade tur. Alla andra färger satt förstås fel också.

Vi hade en spännande bricka dock eller spännande och spännande, den var mest ovanlig, sort of....

Jag plockar upp följande kort:

KKn9xx
ADx
AKx
AD

Ser mycket trevligt ut! Sen bestämmer sig min partner för att öppna med 3kl i första hand, ozon mot zon...... Nu då? Jag ville spela slam. Sju klöverspel, två ruter, ett hjärter... Vad mer? Jag kände mig lite för feg att bjuda 6kl direkt ifall min partner bara hade KKnxxxxx i klöver och inget annat så jag slog till med 3sp som iaf är rondkrav och då kan jag ju samtidigt se om min partner gillar spaderfärgen. Jag fick då 4sp som svar och som en sann (?) junior la jag upp 6kl.

Men precis som resten av kvällen satt trumfen 4-0 med Kn10xx... Så det var bara att mata in en bet. Brickan därpå bjöd våra motståndare 6hj och då hade jag äran att få ha fyra hjärter och min partner var renons. Dock hade jag bara 10987 så de gjorde ju ingen nytta och 6hj var hemma. Världen är inte rättvis.

Nu ska jag sova och förhoppningsvis är kortgudarna snällare mot mig nästa gång.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Wed 19 January 2011, 21:18
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Efter ännu en trevlig kväll i bridgelokalen, dock jobbandes den här gången, är det då dags för några brickor till från DM-lag!

Du sitter med följande kort:

D4
Ekn9743
943
93

Ni är i zon mot ozon och syd som är giv passar. Din tur, vad gör du? Tänk efter noga nu. Jag berättar mer om brickan i slutet av inlägget när ni har haft tid att fundera.

Så därför går vi vidare till "Erikas skola i att lära sig när man ska dubbla"

Följande giv uppstår



Nord giv



Erika
KDkn5
ED5
Kkn8
952







VästNordÖstSyd
Erika
  1  pass  pass1 
 Dbl  Rdbl2  pass  23 
 pass4  35  pass  46 
 AP7 

1 !
2 Liten Box
3 Box
4 Box
5 Superbox
6 Supermegabox
7 Superdupermegabox


Som ni kanske har förstått tog budgivningen antagligen runt 8-10 minuter och efter en sådan tveksam budgivning av motståndarna borde man kanske dubbla av ren princip.... Jag har dock alltid varit lite feg vad gäller de röda lapparna och brukar alltid ta en box innan jag ändå fegar ur och bjuder pass när jag egentligen borde dubbla, i min hjärna hoppas jag på att min partner ska dubbla så jag slipper få skulden om det går hem, men så funkar ju inte det här spelet... Mitt resonemang var i alla fall att OM jag dubblar så kommer jag absolut inte få för hjärter dam för den lär ju bli utmaskad. Så då har jag antagligen max tre stick, ett hjärter, två spader (om jag har tur) och Kanske ett ruter, men att få för ruter K eller Kn känns inte heller som en så stor chans då poängen verkar sitta bakom mig.. Nu var det så tråkigt att min partner hade ruter A och kontraktet gick tre bet. Men det blev 100% på brickan ändå.

På följande bricka händer följande:



Öst giv
ingen i zon



Erika
E
53
Kkn1085432
EK







VästNordÖstSyd
Erika
   pass  1 
 2  2  pass  4 
 51  pass  pass  pass 

1 Så här går det när jag får långa färger....


Måste jag säga mer? När man plockar upp åtta kort i en färg brukar hjärnan säga "nu ska vi spela den här färgen oavsett vad alla andra bjuder". Två dubblade bet blev dyrt men jag var i alla fall inte ensam om att bjuda 5ru då ungefär hälften av alla andra par gjort det också. Hade jag dock dubblat 4 spader hade vi fått nästtopp istället för någon slags medelbotten då min partner hade Kn10xx i spader och ingenting annat av värde....

När vi skulle jämföra frågade jag då vår visa lagkamrat Daniel Gullberg om han har något knep för när man ska dubbla. Jag får då det oerhört perfekta svaret: "När det är rätt." Så nu vet ni när ni ska dubbla nästa gång

Tillbaks till första brickan jag pratade om. Har ni bestämt er för vad ni ska bjuda? Om ni svarar 2hj så kommer ni antingen hamna i 6hj med 2 bet eller 4hj med jämn hemgång då er partner sitter med 24 fina poäng. 6hj är en botten och 4hj är medel. Så grattis om ni hamnar i 4hj. Jag däremot valde att säga pass (jag erkänner, jag är inte lika frispråkig som jag än gång varit som junior) varpå nord öppnade med - wait for it - 2hj! Som då visade svagt med hjärter. Min partner med sina 24hp dubblade och det gick pass runt. Fem bet senare skrev vi in 1100 till de goda, ibland ska man säga pass!

Tills vidare önskar jag er en trevlig kväll och så kanske vi ses till helgen (om ni bor i Stockholm och precis har börjat spela bridge) då jag börjar assistera i bridgeskolan.



Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 20 January 2011, 11:46
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
God middag Bridgesverige!

I helgen spelades det en DM-semifinal i Uppsala där jag deltog som nybliven medlem i lag Skalman. Fem matcher à 20 brickor avverkades på två dagar vilket är något för få för min smak, men det var trots allt en semifinal. Enligt uppgift kommer det att spelas betydligt fler brickor i finalen, något som glädjer mig.

Det var första gången som Niklas Warne och jag försökte oss på att spela ihop. Budträning på svåra brickor från den amerikanska tidningen "Bridgeworlds" motsvarighet till Duellen, Challenge the Champs, och en träningsdag i Stockholm gjorde dock att vi kände oss förberedda. På den första brickan hoppas jag alltså på en lugn fin start och drar så upp AQ10xx x QJx Axxx. Efter min 1sp-öppning händer då det jag inte hoppades på: Niklas drar igång relämaskineriet med 2kl. Jag lyckas dock till 7,85 gånger pengarna visa upp just 5-1-3-4 med två ess och trumfdam med ruter som trumf och Niklas placerar kontraktet i 6ru. Jämn hemgång och 11 imp på pluskontot kändes som en fin start och spelet fortsatte mestadels i det tecknet.

Här blev det dock inte lika rätt:


Väst giv
alla i zon









E10643
EDkn973

86

VästNordÖstSyd
 pass  2NT1  pass 

1 11-15, misnt 55 i lågfärgerna

Efter Niklas öppning med 2NT som visar minst 55 i lågfärgerna och öppningsstyrka hade jag som ni kanske ganska fina kort i högfärgerna. Alternativen var 3hj som relä, men då kan vi bara spela högfärg om han har precis 55, aggressiva 3NT, trots hemskt dålig anpassning, 4hj, som kanske är bästa utgång, eller lugna 3kl. Eftersom jag är en sansad (vissa skulle säga feg) junior valde jag det sista alternativet som inte var rätt när Niklas presterade: x x KQJ965 AK754 och spadern satt 4-3 och rutertio ramlade i tredje ronden vilket gjorde att 5kl och 3NT båda stod.

Vi avslutar med en cliffhanger:


Nord giv










72
ED1054
EK8743

VästNordÖstSyd
  pass  1  2NT1 
 42  5  pass  pass 
 6  pass  pass  pass 

1 Båda lågfärgerna
2 Renonsvisande

Efter en intressant budgivning där alla inte hade valt pass på mina kort över 6hj ska du iaf spela ut! Vi tar det som en tvådelad fråga, a) Vad spelar du ut och varför? b) Vad tror du att jag spelade ut? Era försök till lösningar kan skickas som privat meddelande till mig här på sidan eller mailas till micke_bridge_93[at]hotmail.com. Priset blir att den som är först in med rätt svar på båda frågorna slipper spela en tävling med undertecknad i år. (Cilla, skynda dig att skicka innan någon annan hinner före!) Facit kommer på söndag!

Tills dess, toppa ut alla kungsinglar bakom!
// Micke "Jag är inte junior egentligen" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 23 January 2011, 10:51
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
God morgon till alla under 25 och god förmiddag till alla andra!

Som utlovat tänkte jag här redovisa för den lilla tävling som jag arrangerade i all hast i torsdags. Nio svar har inkommit vilket jag tycker är roligt. Att tre av dessa kommer från min egen familj känns inte lika upplyftande men säger nog mer om mig än om dem.

Så här såg hur som helst problemet ut:


Nord giv
ingen i zon










72
ED1054
EK8743

VästNordÖstSyd
  pass  1  2NT1 
 42  5  pass  pass 
 6  pass  pass  pass 

1 Båda lågfärgerna
2 Renonsvisande

Alla tre färgerna (spader såg svårt ut att få utspelat) förekom som svar på de två frågorna a) Vad spelar du ut? och b) Vad spelade jag ut?

Vid bordet resonerade jag som så att vänsteryttern måste ha en massiv hand med båda högfärgerna, 7510 lät allra mest troligt. Att vi då skulle ha ett civilstick vid sidan av ruA kändes då, om inte omöjligt så åtminstone o sannolikt. Även om partnern har något av värde i spader kan högeryttern mycket väl ha singelspader och ändå klara färgen utan tapp. På grund av detta föll mitt val på ru10 för att partnern skulle komma in och kunna ge mig en spaderstöld för direktbet. Saker som talade mot detta var partnerns hopp till 5ru (och inte 6) som tyder på något av defensivt värde och att vänstern mycket väl kunde ha psykat med sin splinter och därmed ha haft omvänd fördelning i lågfärgerna. Bäst hade kanske varit att dubblat kontraktet och sagt: "Partner, ditt utspel". Mitt val var oavsett inte i närheten av rätt när given såg ut så här:


6
Nord giv
ingen i zon
K1064
3
kn10763
1063
EDkn9753
Dkn1086
8
82
EK954
K9
Dkn95

72
ED1054
EK8743

VästNordÖstSyd
  


Som synes var det endast tre kort som betade kontraktet, ruA och de två trumfhackorna. Övriga kort släppte hem kontraktet med buller och bång och då man vid andra bordet hittade trumf ut kostade kalaset 17 imp.

Vem blev då vinnare i denna prestigefyllda tävling? Helt rätt svar insändes endast av Johan Grönkvist som såg sin chans att slippa spela med sin odräglige son. Tyvärr är han diskad då han redan innan visste om hur hela given såg ut. Därför anser jag mig berättigad att behålla priset i mina ägor tills jag får tillfälle att arrangera nästa tävling. Tack för alla svar och på återseende!

// Micke "Det här med utspel är en svår konst" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Mon 24 January 2011, 15:25
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
För en dryg vecka sedan spelade ett svensk juniorlag en match mot ett gäng belgiska juniorer. Det var preimärmatchen i BBO:s VM för universitetslag, som spelas i cupformat. En vinst betydde alltså vidare avancemang, medan en förlust betydde att tävlingen skulle ta slut lika hastigt som den hade börjat.

Det svenska laget bestod av Daniel Gullberg - Markus Hedström samt Johan Karlsson - Simon Ekenberg

Matchen bestod av 32 brickor som spelades i tre sessioner enligt 8-16-8, och dom som följde matchen på BBO fick se en spännande match, vars utgång jag inte tänker avslöja så här tidigt. Istället tänker jag dela upp referatet i tre delar, ett för varje session.

Första sessionen var väldigt jämn, och det förekom bara en tvåsiffrig sving. Man kunde knappt tro att det var åtta juniorer som spelade.

Det började inte så bra, belgarna tog ledningen på matchens första bricka, då en hård utgång bjöds på båda borden, dubblad av svenskarna, som gick hem utan problem då det satt kung-dam framför ess-knekt i två färger.

Den ledningen höll dom ända till sessionens näst sista bricka, då det kom en efterlängtad systembricka i vår favör:



Syd giv
alla i zon
Daniel
E8
EKD94
Ekn9
1073
Johan
K1062
kn5
843
KDkn4
Simon
Dkn543
832
K7
E52
Markus
97
1076
D10652
986

VästNordÖstSyd
JohanDanielSimonMarkus
    



På vårt bord hände inte så mycket av intresse, jag fick öppna i tredje hand med 1 hjärter, 4+, och efter två pass balanserade väst med dubbelt. Redubbelt av mig och ett skutt till 2 spader av öst avslutade budgivningen.

På det andra bordet hände det desto mer! I andra hand öppnade Johan med 2 NT, 8-11 balans. Dubbelt av nord, och flykt till 3 spader av Simon. Efter två pass dubblade nord på nytt, vilket avslutade budgivningen. Nio stick var lika enkelt på det här bordet, men gav oss 11 imp och ledning i matchen!

Sista brickan var också spännande:



Väst giv
ingen i zon
Daniel
D865
10632
E104
86
Johan
K102
E5
K876
E754
Simon
kn43
D97
Dkn9
KD109
Markus
E97
Kkn84
532
kn32

VästNordÖstSyd
JohanDanielSimonMarkus
 



Vi lät belgarna bjuda ostört: 1 kl - 2 NT - 3 NT, så Markus hade i uppdrag att spela ut från syds hand. En hjärter ger hemgången direkt, men han hittade en liten spader ut. Spelföraren lade liten från bordet (kungen hade fixat hemgången, men han visste ju inte hur det satt), jag satte i damen, som stod, och skiftade till en hjärter som gick till nian, knekten och bordets ess. När jag kom in på ruter ess följde en ny liten hjärter igenom damen så att vi skrapade ihop sex stick för två bet.

På andra bordet gick tyvärr budgivningen 1 NT (12-14) - 2 NT - 3 NT, så att utspelet kom på nords hand, och han hittade hjärter ut för en likabricka, men likväl ledning med 15-7 för oss!

Kommentarer kan skrivas i forumtråden dedikerad för detta ändamål (om den inte har försvunnit), medan klagomål med fördel mailas till Micke.

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 24 January 2011, 21:58
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Idag är det måndag och veckan har börjat fridfullt med en lektion som varade i hela fem minuter, ibland undrar jag varför jag åker till skolan överhuvudtaget... Igår spelade jag dock söndagsbarometern med en oerhört trevlig partner, Tore Stormo, och tro det eller ej, han lyckades dra upp mig till en första placering. Prispengarna klirrade skönt i kassan så här under årets fattigaste vecka (förra veckan alltså, imorgon kommer ju lönen!) Tänkte jag skulle berätta om några brickor.

Redan första ronden fick vi öva på vårt "väl" inpratade system (5542, inga konstigheter). Jag plockar upp följande kort i ozon mot zon:

E6
E62
E952
D986

Som giv börjar jag försiktigt med 1ru och herrn till vänster kliver in med 1sp. Det går nu två pass fram till mig och det är min tur att bjuda. Som princip kan man inte låta motståndarna spela något på entricksnivån, då bjuder jag hellre något så att det får spela sina 2sp +1 istället för 1sp +2, det blir ju samma resultat men någon gång vågar de inte bjuda 2sp och jag får spela min lågfärg med en bet eller varför inte hemgång? Nu kändes det dock dumt att bjuda ruter igen så jag vågade på mig en sådan där röd lapp.

Då bestämmer sig herrn till vänster att bjuda 2sp och min partner säger 2NT, vad är nu detta? Även herrn till höger tycker att han har kort till att bjuda denna runda och lägger upp en röd lapp också och det är återigen min tur.

Min partner har alltså passat första budvarvet, samma med herrn till höger. Men nu tycker min partner att han kan bjuda 2NT och herrn till höger kan dubbla? Det är så här det går när man inte säger pass... Jag hade ingen aning om vad 2NT skulle visa och eftersom herrn till höger nu sa dubbelt kunde jag i lugn och ro passa och låta min partner bestämma vad han vill göra. Min partner bestämde sig för att säga redubbelt och pass fram till mig. Nu då?

Tro det eller ej, men jag var inte så sugen på att spela 2NTxx, det kändes som många bet. Så jag bjöd försiktigt 3kl för att visa min andra färg och det gick pass runt. Tretton kort senare skrev vi in en bet i resultatet och kände oss nöjda eftersom 3sp stod för motståndarna.

Hela given:


Öst giv
ingen i zon
D82
10985
kn643
E10
Tore
105
Kkn74
1087
kn742
Erika
E6
E62
E952
D986
Kkn9743
D3
KD
K53

VästNordÖstSyd
ToreErika
   1  1 
 pass  pass1  Dbl  2 
 2NT  Dbl  pass  pass 
 Rdbl  pass  3  pass 
 pass  pass 

1 !


Tio brickor senare plockar jag upp följande kort:

1062
-
D97653
Ekn54

Min partner öppnar (förvånande) med 1hj och det går pass till mig. Jag har en väldigt fin hand egentligen och 2ru hade väl inte varit fel eftersom 2 över 1 inte är utgångskrav men i alla fall rondkrav. Dock tyckte jag att vi skulle ta det lite lugna och bjöd 1NT. Min partner bjöd nu 2ru som är helt naturligt. Vad bjuder ni nu?

Själv var jag i ett litet chocktillstånd över att min partner bjöd 2ru och kunde inte riktigt bestämma mig för om jag ska bjuda 3, 4 eller 5 ruter. Trots att jag är junior kändes 5ru läskigt högt och 3 kändes alldeles för mesigt. Men samtidigt, 4ru, det känns nästan som att partnern kommer att passa på vad han än har. Kanske borde jag bara tuta och köra? Efter en "kort" diskussion med mig själv valde jag hursomhelst 4ru. Min partner la sedan på till 5ru. Tretton stick senare skrev vi in +1 i resultatet och 100% till oss. Det som är roligt (eller egentligen inte) är att hade vi spelat 4ru +2 hade vi fått nästtopp... All denna prestationsångest ifall jag ska bjuda 4 eller 5 ruter helt i onödan! Jag vill även passa på att tillägga att hade vi spelat ruter på min hand hade det gått bet, tur att jag bjöd 1NT


Sista brickan jag tänker skriva om är inget jag vill skryta om men det var en spännande budgivning.

Jag har följande kort:

10
K932
5
kn1098532

Herrn till vänster öppnar med 1sp och min partner kliver in med 3ru och frun till höger går ned i boxen, suckar lite och bjuder 4NT efter att hon frågat ifall 3ru är naturligt och jag svarar att det är naturligt, ungefär en sju ruter. Efter att ha svarat kastar jag mig ned i budlådan och nästan slänger 5ru på bordet så att herrn till höger ser så olycklig ut att han snart kommer att svimma, allt för att de ska komma till 6sp så vi kan ta en direkt bet! (ru A, ruter till stöld) Mannen till höger frustar och ojjar sig samtidigt som damen till vänster plockar upp en röd lapp och läser långsamt på poänglistan på baksidan, hon passar även på att säga att hon tror inte att jag och min partner spelar särskilt naturligt. Jag säger ett medgivande "jaha, då vet jag." Herrn till höger har nu kommit ur sin chock och bjuder med kommentaren: "Ja, det finns inget annat att göra" - 5sp. Det går sedan pass runt (vad hände med slammen?!) och min partner spelar ut klöver 6 (mitt mod sjunker då jag inser att han inte har ruA).

Bordet kommer nu upp med:
87
ED85
EKDkn3
K7

Det sista jag vill säga om den här brickan är att jag nu när jag har inspekterat den här i spader insåg jag att vi skrev in den på fel ledd.. Så det står att jag och min partner har spelat 5sp på 4-1, men men, vi vann ju ändå så ingen större skada skedd Förövrigt så gick 5sp en bet.

Sov gott!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Daniel Gullberg [37167]
Tue 25 January 2011, 16:37
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Innan andra delen av den spännande BBO-matchen kommer måste jag berätta om en giv från klubben igår, se det som pausunderhållning.



7
Syd giv
alla i zon
Dxx
K
ED98
EDxxx






Daniel
E10
Exxxx
Kkn10xx
x

VästNordÖstSyd
Daniel
    1 
 pass  21  pass  2 
 pass  3  pass  32 
 pass  43  pass  4NT4 
 pass  5  pass  5NT5 
 pass  7  pass  pass 
 pass 

1 utgångskrav
2 kontroll
3 kontroll
4 har ej fyllt 25
5 har ej fyllt 20


Så här i efterhand borde jag nog ha valt 4 spader istället för 4 sang, men då hade vi säkert stannat i 6 ruter, och då hade det inte blivit någon historia, och ingen pausunderhållning!

Utspel: liten klöver

En snabb summering av mina stick stannar tyvärr på 12, en full korsstöld misslyckas för att man i slutläget kommer att ha en spaderhacka och en trumf på varje hand - ridå!

Vad har man för alternativ då? Dra ut trumfen? Det går alldeles utmärkt om den sitter 2-2 och både klöver och hjärter 4-3 (eller om klöver kung sitter andra). Då skrapar man ihop fem trumfstick på egen hand, två stölder på bordet, tre hjärterstick, två till tre klöverstick (beroende på när kungen trillar) och spader ess, för totalt 13 till 14 stick - övertrick!

Problemet är bara att en jämn sits i tre färger inte är så sannolik, och man klarar sig i mindre än 20 % av fallen. En annan nackdel med denna plan är att om det faktiskt sitter så perfekt behöver man inte ha så bråttom med trumfen, för motståndarna kan ändå inte göra någon skada om man t.ex. börjar korsstjäla lite utan att dra ut trumfen.

En mer direkt approach är att maska i klöver, så kan man saka sin spaderförlorare på handen och korsstjäla resten, över 40 % hemgångschans! Det är dock inte så kul att gå bet i stick ett i en zonstorslam, särskilt när man har en del andra möjligheter.

En sista möjlighet är att lösa spadern utan tapp, då man kan stjäla upp hjärtern. Det går dock bara om det sitter kungsingel på någon hand, eller om det sitter knektsingel till vänster och man faktiskt gissar på det och spelar damen från bordet. Även om man alltid skulle gissa rätt går den bara att lösa i mindre än 1 % av fallen.

Till sist valde jag att vinna utspelet med esset och börja korsstjäla lite, och se hur given skulle utveckla sig. En klöverstöld följdes av en hjärter till bordets kung och en till klöverstöld, då kungen kom till höger! Nu har jag dessutom lyckats stjäla för mina två små trumf, så nu kan jag inte längre bli överstulen.

So far, so good, så nu tog jag ut hjärter ess och spader ess och i stick sju stal jag en hjärter som alla följde färg på, så nu vet jag att den också satt 4-3. Halvtisdiagram:



7
Syd giv
alla i zon
D

ED9
Dx






Daniel
10
xx
Kkn10

VästNordÖstSyd
Daniel
    



Nytt vägval. Om trumfen sitter 2-2 kan man trumfa ut och ta två klöverstick och avsluta med att korsstjäla dom två sista sticken. Om den sitter 3-1 med singel till höger kan man ta ut ruter ess och klöver dam (som han inte kan stjäla bort) och avsluta med att korsstjäla resten. Sitter det 3-1 med singel till vänster krävs lite mer trixande. 2-2 sitter det i cirka 40 % av fallen, men 3-1 i cirka 50 % av fallen.

Jag valde iallfall att ta ut ruter ess och fortsätta med klöver dam, som högeryttern kunde stjäla, så jag fick stjäla över. Ny hjärterstöld följt av sista klövern från bordet. Högeryttern stal, men jag stal över igen och spelade min nu höga hjärter från handen, sakade undan bordets sista spader och tog sista stick med bordets ruter dam!

Jämn hemgång och 13 IMP till dom goda, då man nöjde sig med 6 ruter vid andra bordet.

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Thu 27 January 2011, 00:06
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Det är onsdagsnatt (eller egentligen är det väl torsdag) och jag sitter och kollar lite på brickorna jag spelade i söndags med Tore. En intressant sak jag har hittat är brickan vi bjöd 6sp på. För mig var det den mest naturliga saken i världen så jag markerade den inte ens som en intressant bricka att skriva om. Nu när jag ser på den i efterhand kanske den är intressant att skriva om eftersom det bara var jag och Tore som bjöd 6sp och ALLA andra par spelade 4sp +2. Hur kommer det sig?

Om du har

KDkn4
Ekn652
EK
95

och du öppnar försiktigt med 1hj och din partner bjuder 1sp, vad bjuder du då? Dagen innan hade jag börjat mitt jobb som assistent i bridgeskolan och där ska man minsann bjuda 4sp för att visa att man har 19-21hp, så jag bjöd 4sp och min partner la på till 6sp eftersom han hade glömt bort vilken ess-fråga vi hade Min partner hade följande kort:

E9862
3
Dkn86
E83

Hade du bjudit annorlunda? Oavsett hur ni bjuder i ert system är det väl konstigt att endast ett av tio par kommer till 6sp? Ett par som dessutom aldrig spelat med varandra förut?

Det för mig vidare till en intressant observation jag gjort i veckan. Jag har som sagt börjat jobba som assistent på bridgeskolan och i tisdags hjälpte jag till i "Bättre Spel". Tidigare har jag lärt ut bridge till juniorer (när jag bodde på Gotland) och det är en sak som skiljer sig markant. Själva spelföringen och försvarsspelet är ungefär likadant, nybörjare vill gärna ta sina säkra stick och sen när man gjort det kan man oroa sig för resten. Det som skiljer sig åt från en ung nybörjare och en äldre nybörjare är budgivningen.

När du lär ut bridge till en yngre spelare måste du nästan konstant påpeka vilket bra bud pass är. Den yngre spelaren vill nästan jämnt bjuda, även om denne endast har en 4333-hand med 5hp. För en äldre spelare måste man istället konstant påpeka att pass kanske inte är ett så bra bud då den äldre spelaren gärna säger pass även om man har öppning och en fin femma i spader/hjärter/osv. Så den yngre spelaren vill automatiskt alltid bjuda "för mycket" medan den äldre spelaren vill bjuda "för lite". Frågan är vad som är bäst?

I Stockholm är det ju nästan endast lagspel som gäller och när man spelar lagspel är det viktigt att bjuda alla utgångar, även de som kräver trumfen 3-2, spader kung rätt, rutern 4-1 med honnörssingel och favör i utspelet. Okej, kanske inte en så hård utgång, men i princip. Så om man spelar mycket lagspel måste det vara bättre att bjuda "för mycket".

En slutsats vi borde kunna dra av det här är alltså att juniorer presterar bättre i lagspel än parspel och vice versa, om vi pratar om spelare som inte är så erfarna. Har ni några synpunkter? Åsikter? Motargument? Maila mig!

rodin.erika -at- gmail.com



Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80