Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Erika Rodin [93303]
Tue 28 December 2010, 20:41
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Efter en precis lagom lång kväll på bridgecaféet har jag nu landat i min soffa (respektive säng) och tänkte att jag skulle skriva ett kort inlägg innan jag övergår till att se på film.

Igår när jag satt och kollade runt lite på Svenskbridge började jag tänka på brickor som har fastnat i mitt minne och som verkligen inte vill försvinna. En bricka som verkligen inte vill försvinna från mitt huvud är från mitt andra riksläger (i Ystad 2005) och jag hade äran att spela med Sandra Rimstedt.

Jag hade spelat bridge i kanske två år (möjligen några till, vem räknar?) och plockade upp följande kort:

A D kn
A K D
A K D x
A K kn

Tror jag räknade mina poäng antagligen sjutton gånger för att få alla hp rätt. Sedan var det då budgivningen...

Det gick två pass fram till mig (förvånande att alla sa pass!) och jag försökte komma fram till det bästa budet. Jag visste att jag ville till slam, men vilken? Och hur ska man bjuda för att komma dit? Det var mycket, MYCKET lockande att bara lägga upp 6NT och hoppas på det bästa. Men då kom den här lilla tanken upp "tänk om min partner har spader K?" Då kommer alla andra säkert sitta i 7NT och vi får en dålig bricka, och det kunde ju inte gå för sig.

Så istället för att öppna med 6NT (vilket jag ångrar att jag inte gjorde, hur många gånger får man chansen att öppna med 6NT?!) öppnade jag lugnt och försiktigt med det ända styrkebud jag kunde: 2kl. Min partner svarade lydigt 2ru varav jag sa 3ru (det här med att visa 25+ med 3NT var inget som fanns i mitt budsystem, här skulle visas färger!). Min partner svarade då med att bjuda 3hj som visade äkta färg.

Nu visste jag att vi skulle till slam i NT men frågan om hurvida vi borde vara i sex eller sju var fortfarande inte löst. Kanske jag bara borde lägga i sex NT nu direkt för att vara på den säkra sidan? Men när jag vet att storslam KAN vara hemma då måste alla chanser utforskas! Därför bjöd jag det ända slambudet jag kunde: 4NT ässfråga med tanken att jag skulle fråga efter kungar efteråt, för man kan ju inte fråga efter kungar direkt.

Till min besvikelse sa min partner nu pass med två knektar och en jämn hand. Tre sekunder senare claimade jag tolv stick och 4NT +2 skrevs in i protokollet. Självklart var jag oerhört besviken, en junior, som missar en slam! Att vi skulle få en botten var något jag iskallt räknade med, men åh vad jag hade fel.

Kommer inte ihåg hur många par det var som spelade men typ 16 stycken kanske (var väl åttaish bord) och två (!) par hade bjudit 6NT. Två par (inklusive mig själv) hade hamnat i 4NT. Några hade hamnat i 3NT, några i 2NT, några i 2kl och en stackare hade hamnat i 1ru. Slutsats av detta: Allt kan hända på ett riksläger!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Wed 29 December 2010, 21:07
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Onsdagsbloggen här igen, nu på både rätt tid och dag! Som ni kanske märker har vi fått ett nytt tillskott till Juniorbloggen. Dessutom är det ett som är minst (läs nästan) lika uppmärksamhetssökande som jag så nu ska det nog bli liv och rörelse här på sidan! Välkommen Erika!

För ovanlighetens skull har jag faktiskt rykande färska brickor att rapportera. De är till och med så pass färska att de inte ens går att hitta på cyberwebben (än). Det var Örebridgens Silvertävling som spelades idag och jag lyckades faktiskt anmäla mig dit (till skillnad från till guldtävlingen, som jag dock inte var ensam om att inte spela - den blev ju inställd...) Vann av de 26 paren gjorde Mats Häll - Erik Franzén, grattis till dem, och tvåa lyckades Krister Ahlesved-Johan Grönkvist bli. De slutade 0,7 poäng före treorna som bestod av Peter Swensson och undertecknad. Att få stryk hör till vanligheterna för mig, men det svider såklart extra när det är ens eget kött och blod som kommer före i resultatlistan.

Brickläggningsmaskinen hade varit på gott humör och spottade ur sig intressanta fördelningar. Vad sägs om följande?


Nord giv

4
EKD9763
kn9543










VästNordÖstSyd
  


Vad startar du med i första hand hand pluszon?
Själv körde jag igång budgivningen på femläget (alltså 5ru och inget annat om det var någon som var orolig för min mentala status) men det finns helt klart alternativ. Som det var blev jag dubblad och betalade ut 300 när pd slängde upp 45 i högfärgerna utan offensiva tillgångar, 4sp var inte helt lättspelat på ÖV:s ledd, men det hade hemgångschanser.

7510 har ju alla så där lite till mans, har jag inget mer spännande att bjuda på? Jodå, titta bara här:


Väst giv
alla i zon
D

EK103
EKD105432










VästNordÖstSyd
 pass  pass  pass 


I sista hand är det alltså din tur med dina dryga tio spelstick. Mina metoder dikterade 2kl som starkt alternativt 4NT som specifik essfråga. Det är inte så ofta man får öppna med det senare tänkte jag och bjöd det. Pd visade upp spaderess och nu anser jag att det vore hyckleri att inte bjuda sju när jag valde den här vägen så det fick det bli. Partnern kom ner med: AKxxx xxxx xx xx och rutern satt 4-3 så sju trick blev resultatet och för det fick man delad topp på brickan.

Gäsp, 8410 är ju nästan en sangöppning säger ni nu. Vad tror ni om den här given då?


Nord giv



EK1098763

EDkn32







VästNordÖstSyd
  1  pass  1 


8050 låter mer som en pinkod än en fördelning, i alla fall i mina orutinerade öron. Här hann dessutom högeryttern före med spadern, en psyk? De allra flesta valde pass i det här läget, något även jag hade gjort om jag haft korten. Ett intressant bud är dock 2hj, vad visar egentligen det? Normalt sett efter (1x)-pass-(1y) spelar åtminstone jag som så att 2x visar en tvåfärgshand med de två objudna (och inte lika bra som om man bjudit 2NT) och 2y är naturligt. Efter den här starten kan man dock inte spela den högsta färgen på tvåläget vilket kanske ger att det kan visa något annat? Antingen spelar man det som båda lå med spadertolerans (minst Hx) eller så kanske det kan visa spader + lågfärg? Det hade man iaf haft nytta av här men nu var det odiskuterat...

Budgivningen fortsätter (2hj)-pass-(pass) och det är din tur, vad blir det nu? De jag talat med valde 4sp men det finns kanske anledning att fundera över 3hj... Det var hur som helst svårt att komma i slam när pd hade: J K10xxx Kx Qxxxx. RHO hade hur som helst ett äkta 1-över-1 med damfjärde i spader, imponerande!

Så där, tre fördelningsmonster och lite budteori fick det bli så här två dagar innan nyårsafton. Gott nytt år Bridgesverige!

// Micke "Det svider inte alls att få stryk med decimaltal mot farsan" Grönkvist


» länk
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Wed 29 December 2010, 21:47
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Som vissa av er kanske vet så har de flesta av oss juniorer så kallade nicknames (smeknamn), vissa frivilligt valda, andra mindre frivilligt valda. Jag tänkte berätta hur mitt nickname uppkom (och ja, det handlar om bridge) och för att återigen bevisa hur mycket fritid jag har så har jag rimmat och försökt vara lite poetisk. Men frukta icke! Till höger står alla förklaringar som kan behövas ifall någon rad är lite väl tolkningsbar.

Berättelsen om hur Minihopp uppstod

Det var en gång en tjej som var ganska söt
Hon vaknade på sitt hotell och på sig sina skor knöt
Dagen var solig och varm när hon mot spelet gick
Idag hoppades hon vinna många stick
Hon kom till den ohyggligt stora salen [Konventum]
Det var dagen för den stora balen [Jubileumstisdagen]
Hennes partner var en blond snygg kille [Simon Bech]
Vissa brukar faktiskt kalla honom för snille
Många spännande och lärorika brickor de spelade
Och på vissa, kanske till och med många, flickan felade
Men helt plötsligt gick det kala kårar längst hennes kropp
Då hon följande kort plockade opp

EK1076
K64
10
KD75

Ett pass till vänster och partner öppnade med en sang
Flickan förde då följande resonemang:
Slam vill jag absolut spela
Undrar bara hur jag detta ska meddela?
Hon började enkelt med en överföring till spader
Och genast började hon nynna på ballader
Men ack vad skulle hon nu göra?
Skulle hon gissa, tuta och köra?
Med endast fem små ynka spader
Började flickan frysa som om det endast var två plusgrader
Att bjuda tre sang var otänkbart då partnern kommer passa
Och då skulle det med säkerhet inte klirra i någon kassa
Flickan kände sig väldigt modställd
Trumfen var ju ännu icke fastställd!
Hon vred sig i både vånda och nöd
Detta skulle med all säkerhet bli hennes död
Det slutade med att hon blundade och bad
Hoppas det här inte kommer bli något blodbad
Tre sekunder senare låg sex spader på bordet
Flickan kunde känna det annalkande mordet
Men turen var på hennes sida
Och hon började ett leende att sprida
Kontraktet gick hem med ett övertrick
Vilket tur att hennes partner tog hela tretton stick!
En topp på brickan gjorde flickan glad
Och hon skulle aldrig sluta berätta om sin bravad
Partnern var dock i tillfälligt chocktillstånd
Han höll på att tappa allt sitt förstånd
För lurig som han var hade han inte till sitt första bud
Han försökte ju bara imponera på en brud
Inga 15-17 poäng hade han
Inte ens jämnaste handen han vann
För pojken hade följande pråm

D
1085
EDkn653
Ekn6

Jag tycker definitivt han borde få diplom!
Så var denna saga slut
Nu tänker jag nog logga ut.

Hela handen:
Utspel: ru K



6 +1
Nord giv
9853
Ekn9
9742
43
Erika
EK1076
E64
10
KD75
Simon
D
1085
EDkn654
Ekn6
kn42
D732
K8
10982

VästNordÖstSyd
ErikaSimon
  pass  1NT  pass 
 21  pass  2  pass 
 6  pass  pass  pass 

1 Överföring










Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Wed 05 January 2011, 12:52
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Hej allihop!

Kände att det var dags att skriva lite efter en veckas tystnad. Inte acceptabelt. Men precis som ni har jag njutit av mitt välförtjänta jullov utan jobb och bara gått omkring med pyjamas i tre dagar och ägnat mig åt att bekanta mig med soffan och lite Top Model samt Föräldrafritt (och ja, jag vet att det inte är världens bästa serier, men när jag inte har mer Grey's Anatomy, Gossip Girl eller NCIS att se på får man ju ta något annat). Måste ju bara inlägga att Föräldrafritt (kanal 5s skandalomsusande serie om 20 barn i åldern 8-11 som bor helt utan föräldrar i två veckor) faktiskt var rätt underhållande att se på. Det var lite som att se på Ung och Bortskämd innan de blev tonåringar, fast inte lika mycket...

Det nya året har annars inte varit så speciellt, jag har klippt mig, det blev fint (fast fint är nog fel ord men jag är nöjd!). Jag har också insett att nytt år innebär att det är tre månader kvar tills första april!

Och vad händer första april kanske ni nu undrar? Som ni kanske kommer ihåg skrev jag i mitt första inlägg att jag delar en tvåa med en tjej på Lilla Essingen. Detta kontrakt är dock bara ett andrahandskontrakt (att få förstahandskontrakt i Stockholm är nästan omöjligt när man är arton) som tar slut sista mars... Så det är kanske dags att börja leta ny bostad (igen).

Därför infogar jag en liten fråga till alla er där ute: Om det är någon som känner någon som känner någon som har en liten lägenhet/gäststuga/etc som de vill hyra ut till en mycket trevlig och skötsam tjej kan ni väl höra av er till mig? Jag har referenser från tidigare hyresvärdar och allt det där man vill ha av en söt hyresgäst.

Men nu ska vi inte göra om den här bloggen till en annonssida! Imorgon ska jag spela trettondagssilver och lovar att återkomma med intressanta brickor.

Så tills imorgon
Au revoir!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Thu 06 January 2011, 23:42
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Då var det dags för lite bridgeinlägg! Idag spelade jag alltså trettondagssilver med Herr Fredrik "Affe" Alfredsson. Vi delade upp arbetet genom att bestämma att Affe var ansvarig för privatprotokollet och systemdeklarationen och jag var ansvarig för själva bridgespelandet. Vår deklaration var väldigt simpel med 5542 och hej och hå med svaga två.

Redan första ronden dök det upp intressanta brickor!
På första brickan plockade jag upp följande kort:

Kn1074
K1032
5
EDKn7

Som giv började jag dagen med att öppna med 1kl, Väst klev då in med 2hj (vilket tydligen visade egen öppning med en 5korts hjärter, vilket jag inte visste men Affe frågade när budgivningen var slut ). Min partner lyckades då hala fram en dubbling och pass fram till mig. Vad ska man göra?

Sist jag hamnade i den här budgivningen var det jag som dubblade, min partner sa pass och kontraktet blev +2 (som ni kanske kommer ihåg), men pass måste väl vara rätt i det här läget? Motståndarna är i zon och vi i ozon. Att bjuda 2sp känns kanske lite lockande men nej, pass var min första tanke och pass blev det. Några minuter senare skrev vi in 2 bet i bridgematen.

Nästa bricka plockade jag upp:

987
K10542
E7
EKn2

Affe öppnade med 1kl och öst klev då in med 2sp, som fortfarande visade egen öppning och 5korts spader. Vad ska jag nu bjuda? 3hj känns lite jobbigt då det blir så högt. Så jag tänkte att dubbelt måste ju funka nu också? Det blev pass till vänster och Affe gick ned i boxen. Efter många minuter blev det även pass från Affe och kontraktet gick sina 2 bet. Skillnaden var att på första brickan gjorde vi inget men på andra brickan gjorde vi tre sang då Affe hade EKx i spader samt ED9 i hjärter. 4 hjärter var mycket svårspelat då hjärtern satt snett men det gick att spela hem (2 av 13 par hade spelat 4hj =)

Så det blev en topp och en medelbricka, men det var helt klart lite deja vu känsla.

Så efter en start på 75% kändes det riktigt bra, men sen kom backen nedför och när det var halvtid så hade vi lyckats åka ned till en 40ish plats av 72 par. Nej, nu var det dags att spurta!

Som junior var jag förstås tvungen att hålla ryktet uppe genom att bjuda mina slammar och jag tänkte berätta om två "oerhört" fina slambudgivningar vi hade.

Första brickan hade jag:

E
ED10974
E4
EK96

Omnomnom säger jag bara! Som giv började jag förstås med simpla 2kl (starkt eller 20-21NT) och följande budgivning följde:

E - MTV - A - MTH
2kl - p - 2ru - p
2hj - p - 3hj - p
?

Nu då? Utan några som helst diskussioner om hur vi spelar måste ju 3hj i alla fall vara bättre än 4hj. Så slam känns ju väldigt lockande på alla sätt och vis. Men vad vill jag bjuda? Vad vill jag veta? Ska jag bara kontrollbuda lite? Varför inte, det kan ju inte skada. Så jag bjöd 4kl (ja, jag missade 3sp, är så ovan vid att bud på 3-läget kan vara kontroll...) varpå Affe bjöd 4hj. Nu då?

Jag har egentligen inte fått reda på något mer, förutom att Affe inte har ruterhåll. Men det har ju jag, jag har ju håll i allt... Vad behöver jag av min partner? Någon hjärterhonnör och en kung? Ess-fråga känns ju helt onödigt och kommer inte hjälpa mig på något sätt. Så jag bjöd 5hj som något "jag vill inte riktigt bjuda 6hj själv så nu kan du väl lägga på så att jag slipper känna mig skamsen om det går en bet, men lägg inte på om du inte har bra kort!". Affe bjöd förstås 6hj vilket gav 76% på brickan, jämn hemgång.

Fyra eller fem brickor senare fick jag upp följande kort:

D5
K3
EKDkn4
ED65

Ännu en trevlig hand att få upp Följande budgivning följde:

MTV - E - MTH - A
p - 2kl - p - 2ru
p - 3ru p - 4ru
p - ?

Jahapp, ännu en deja vu känsla smög över mig, 4ru måste ju vara samma som 3hj, starkare än utgång. Slam slam slam slam! Men hur ska vi bjuda? Än en gång kändes ess-frågan helt onödig, för om min partner har något annat än 0 eller 3 äss så kommer vi förbi 5ru och då kan jag lika gärna bjuda 6ru direkt...

Men kontrollbud måste ju funka här också! Så jag la i 5kl. Nu kanske ni undrar varför jag inte bjöd 4hj för att visa hj K. Men eftersom vi inte hade bestämt hur bra våra kontroller skulle vara kändes det lite säkrare att bara bjuda 5kl. Affe sparade mig lidandet och la i 6ru vilket gav 90% på brickan och jämn hemgång.

Från att ha legat på en 40-50ish plats vid halvtid hade vi nu lyckats spurta upp till en 17e plats inför sista ronden. Nu gällde det bara att hålla i så skulle vi stanna där, vilket vi var glada över efter vår fina störtdykning mot botten under första halvlek. Nu hade vi lite oflyt och fick därför en dålig rond och lyckades sluta på en 25e plats...

Allt som allt en väldigt trevlig tävling med en väldigt trevlig partner, vad mer kan man önska? Nu är det dags att sova och njuta av mina sista tre dagar av jullovet!

Men måste ju få berätta om en sista bricka! Jag har följande kort:

73
D109854
Kn2
E97

Budgivningen går:

MTV - A - MTH - E
1hj - p - 1sp - p
2NT*- p - 3NT -p
p - p

Affe har nu följande kort:

1042
KKn
98753
Kn63

Vad hade ni spelat ut? Affe valde ru9 vilket gav motståndarna +3 medan hjK gav +1 och en bra bricka för oss. Motståndarna hällde förövrigt 6sp men det var tydligen bara 7 par som ville spela det...

Innan min partner spelade ut frågade han vad 2NT betydde och fick svaret (ungefär): 17-19NT med 5korts hjärter. Här kanske jag borde uppmärksammat min partner genom att se oerhört chockad ut och undansläppa mig ett litet skrik av förvåning samt frågat med hög röst: "Va, visar det verkligen hjärter? Och fem stycken? Så det är inte överföring till spader alltså? Oj oj oj.. Så det är naturligt alltså? Hade jag aldrig kunnat tro..." Kanske hade det varit lättare för min partner att spela ut hjärter då? Partnervård på högsta nivå!

Men det kanske är fusk?


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Sat 08 January 2011, 11:52
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Ibland ligger man sömnlös på nätterna för att någon tanke inte kan lämna ens huvud, man vänder på sig och försöker tänka på något annat men det går bara inte. Det här låg jag och tänkte på häromkvällen:



1NT
Väst giv
ingen i zon
1054
D4
ED64
ED92



3


K86
E10652
10
kn763

VästNordÖstSyd
 



Hur ska vi lösa spaderfärgen?
Vart tror vi att honnörerna sitter?
Att spela en liten första gången känns rätt självklart och väst vinner med knekten. Vänder med en ruter som öst vinner med kungen och sedan spadervända igen. Nu då?

Har öst spelat ut från ADx(x)? Eller kan han ha spelat ut från xxx(x)? Kanske har öst Axx(x)?

Eftersom väst vann med knekten kan vi väl anta att väst antingen har ADkn(x) eller Dknx(x) i spader. Skulle väst ha AKnx(x) skulle han väl spelat esset? Eller är jag ute och cyklar nu igen?

Vad borde man spela? Några förslag?
Den här gången var det rätt att lägga kungen då öst hade spelat ut från Axx och väst då hade Dknxx.

Ifall ni känner för att maila era funderingar till mig så finns jag på:
rodin.erika -at- gmail.com




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Robin Björkstrand [30309]
Sat 08 January 2011, 18:04
Registrerad medlem #30309
inlägg: 45
Hejsan allihopa!

Nu ska jag berätta lite om mig själv , nej de tänkte jag inte göra!!!!! utan nu tänkte jag rapportera lite från Åbo. Äntligen har vi hittat lite internet och kan skriva här. Efter en jobbig båtresan så hämtade en man oss och körde oss 7 på morgonen till ett ålderdomshem där vi skulle spela lite bridge. Vi fick vänta till klockan 12 ca innan det var dags att dra igång juniorkampen. Vi lyckades bara vinna 1 match och fick stryk resten vilket var inte så roligt. Så vi fick lite kolpudding till lunch vilket var helt katastrof men Karlsson njöt tydligen. Efter tävlingen som var en stor besvikelse så var de dags för IMP par tävling vilket gick rätt bra för Karlsson - Gullberg som fick en 5e plats. Björkstrand - Jansson hade dock lite kalk. Sen fick bo på ett en stjärningt hotell men sängen var skön. Så var de dags för Lördagsen spel. Vilket hade 2 resultat listor ena var med HCP och andra utan. Ingen av oss lyckas placera oss. Nu sitter vi och laddar inför morgondagen då det är huvudlag tävlingen för denna helg. Nu tar vi revanch!!! // Björkstrand och Karlsson
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 10 January 2011, 13:08
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Idag är en dag där (nästan) alla elever i Sverige känner sig lite sorgsna. Varför är det så? Jo för idag började skolan och jullovet tog slut. För många betyder det uppstigning vid sju och skola till tre-fyra. För mig är det dock ingen större skillnad på en måndag och en lördag då jag börjar klockan 13.15 och slutar 14.30. Gymnasiet alltså, hårda tider!

Den här veckan börjar också ligan på St:Erik vilket betyder att jag kommer ha många intressanta brickor att rapportera om varje tisdagkväll / onsdag (då jag är ledig och har hela dagen att fundera ut perfekta inlägg). Dock kommer det tyvärr inte bli något inlägg imorgon då jag ska till Stockholm Stadsteater och se på Djungelboken.

Till helgen är det även DM-lag i Stockholm vilket jag tror att jag ska spela så kan säkert skriva några sidor om det... Jag vet att jag är anmäld i alla fall men vi vet ännu inte om alla kan spela i laget och om vi har spelare så det räcker till. Allt kan hända när det handlar om juniorer!

Men nu är det dags att studera lite matematik inför det sista provet och samtidigt försöka klura ut hur man ska bestäma det exakta värdet av sinus 36 och cosinus 36 i en gyllene triangel som är inskriven i en regelbunden femhörning, några förslag?


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erik Fryklund [80722]
Mon 10 January 2011, 15:30
Registrerad medlem #80722
inlägg: 22
Goddag,

Det var ett tag sen jag skrev något i den här monologen signerad svenska juniorer. Jag kan inte bringa klarhet i matematiska problem utan tänkte istället informera om vad som pågår i juniorkretsar.

Det som har hänt är att flertalet har fallit offer för ålders-strecket: Emma Sjöberg, Simon Bech, Eric Arvidsson och min egen ex-partner Karl Asplund kan nu titulera sig (i alla fall i vissa fall) vuxna.

Följden av det här har blivit att både Sandra Rimstedt och övertecknad stod utan partner, dock inte längre då vi har inlett en satsning mot sommarens EM som går i Bulgarien.

Så det som händer nu för vår del är att vi försöker lära in ett system och diskuterar igenom väldigt mycket olika lägen. Allt som oftast handlar det inte om specifika överenskommelser utan mer en princip som ska täcka liknande lägen och att på den vägen få en erfarenhet om hur den andre tänker. Till vår hjälp har vi också en mentor, P-O Sundelin som kommer med mycket synpunkter och andra infallsvinklar.

Systemet vi kommer spela är det idag så populära 5542 med överföringssvar. Dock har vi valt att spela med 9-12NT i ozon och 2C är antingen svagt i ruter eller starkt med flertalet händer. 2D är svag hö eller starkt med ruter som längsta färg. 2M 10-13 6k.

Planen för oss är annars att träna så mycket som möjligt på BBO, såväl budgivning som spel. Vi ska försöka publicera tidpunkter för träningsmatcher här i bloggen så tidigt vi kan, skulle någon vara intresserad av att spela mot oss är ni välkomna.

/Fryklund

Tillbaka till toppen
Robin Björkstrand [30309]
Wed 12 January 2011, 16:01
Registrerad medlem #30309
inlägg: 45
Hejsan allihopa igen!

Ja nu har vi väl återhämtat oss efter helgen i ÅBO. Själv så spelade jag både partävling på klubben måndag kväll och sedan en DM lag match med Lars tisdag kväll. Det finns en hel del brickor att skriva om, de som jag mest kommer på så här på rak arm är de dåliga brickor vi lyckades med i helgen. Men denna giv kom när vi mötte Estlands junior under söndagen tävling. Där ifrån finns det inga givar eller butler eftersom vi fick blanda brickorna själv.

ÅBO


Syd giv
alla i zon
Karlsson
Kxxx
xxx
10xxx
xx
Estland
Exxx
Dx
Kknxx
KDx
Estland
kn10x
10x
Exx
E10xxx
Gullberg
Dx
EKknxxx
Dx
knxx

VästNordÖstSyd
EstlandKarlssonEstlandGullberg
    1 
 Dbl  2  pass1  pass 
 Dbl2  pass  3  pass 
 3  pass  4  pass 
 pass  pass 

1 !
2 !



Estland "tog" våran andra plats i tävlingen och de var illa ute ut mot oss ett tag speciellt när denna bricka kom. Budgivningen i mina ögon var inte speciellt fin och inte gick de bra när Karlsson och Gullberg kasserade in 3 bet för 300. Jag själv valde inte att bjuda dbl utan jag valde ( som en viss göteborgare fd. landslags kapten alltid säger Qx och K singel är alltid håll ) att bjuda 1 NT följt av pass och 3 NT av min partner. Med hjärter 4 ut så hade hjärter handen ett svårt läge och valde till slut att lägga en hacka. Så jag fick för damen och efter lite dåligt sak av motståndarna gjorde jag till slut 11 stick och 660 in till de goda.

Efter tävlingen när de stog klart att vi bara blev 3 så tänkte vi att vi kanske kan få ett litet pris iallfall. Mannen som håller i pris utdelning håller i 3 kuvär och vi tänkte gud så trevligt. Första laget gick upp följt av det andra. Så var de vår tur tänkte vi och började gå upp mot mannen då en finnländsk kvinna går fram och börjar prata med han. Efter en stund så säger mannen att 3de priset går till bästa B lag dvs det laget som hade spelar som har under 50 MP i finland. Hur många lag de var kan jag inte yttra mig om med de fick leta ett tag innan de hittade på ett lag. Det laget hade redan åkt hem för länge sen.

Som vi båda paren skulle beskriva helgen, allt sprack på 2 mask slammar som inte gick Sveriges håll.

Jag tänkte passa på att presentera mig och Lars Jansson. Vi båda bor och spelar i Göteborg. Vi har fördelen att bo i samma stad vilket gör att vi spelar väldigt ofta på klubben. Och får en bra chans att träffas för hemma bridge och prata system och liknade väldigt ofta. Vi spelar ett stark klöver system och svag NT 9-12 i ozon. 2 i hö är 10-13 därför är 2 ruter multi och 2NT visar 5-5 i låg färger eller hög färger. Som mentor har vi frågat runt en del men inte hittat någon som har varit villig att ställa upp till 100%. Så därför om det finns någon där ute som är intresserad får ni gärna höra av er till oss eller till Per.

/ Robin
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80