Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Erika Rodin [93303]
Wed 02 February 2011, 21:53
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
God kväll allesammans!

Det har gått alldeles för lång tid sedan det skrevs något i denna blogg, Pers vision var ju tre gånger i veckan. Igår spelade jag bridge som vanligt eftersom det var tisdag men jag kan inte direkt påpeka att jag har någon bricka att berätta om. Efter första halvlek var scooren 66-2 till motståndarna och när matchen var avslutad hade vi jämnat upp det lite så att det slutade 14-16 till motståndarna. Vi hade en bättre andra halvlek än första kan man säga.

En dålig bricka i första halvlek var när jag skulle spela hem 4hj men lyckades förstås gå en bet. Det var 11 ut... Jag skulle lösa följande färg:

E10xx

till

D98x

med endast ett tapp. Jag lyckades alltså dra på mig två. Efter brickan fick jag då lära mig att bästa sättet (även fast det inte är så mycket bättre än de andra) är att lägga ned esset och sedan spela mot damen eller spela damen runt.

För övrigt satt allting fel på varje bricka i första halvlek, att spela 4sp med trumfen 4-1 och KDknx bakom är inte så roligt... Vi lyckades gå tre bet i rätt många kontrakt. Men sen i andra halvlek bjöd vi fortfarande lika hårt och fick tillbaks alla poäng vi gav bort under första halvlek.

Annars var jag på jobbintervju idag för sommarjobb på Gröna Lund, får väl se hur det går. Vore najs att få jobbet för då är hyran under sommaren avklarad!

I skolan repar vi för fullt inför vår turné som starta på måndag (panik!) men jag har full tro på min klass att det här kommer bli super. Ifall det är någon som känner för att de inte har något att göra på den 11/2 klockan 18:30 så är ni mer än välkomna att komma på vår allmänna föreställning (alla andra är på skoltid för högstadieungdomar) som kommer utspela sig på Lakeside, Rudanvägen 45, Haninge. Och precis som alla andra har vi en facebookgrupp http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=125325160854641

Annars är det nog inte så mycket att rapportera så jag får nog avsluta nu med ett fint god natt.

Eller jo, en sak till var det! Imorgon ska jag gå på min första lägenhetsvisning, inte för att jag är först i kön men man kan i alla fall gå om man nu har fått en kallelse, alltid bra erfarenhet.

God natt!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Daniel Gullberg [37167]
Fri 11 February 2011, 16:38
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Dags för del 2 i den spännande juniormatchen mellan Sverige och Belgien! Om det var någon som försökte hålla andan mellan inläggen ber jag om ursäkt för eventuella lungproblem jag kan ha orsakat genom mitt alltför långa skrivuppehåll.

När vi lämnade våra hjältar, Johan Karlsson - Simon Ekenberg samt Markus Hedström - Daniel Gullberg hade dom en liten, men klar ledning med 15-7 efter 8 brickor av 32. Det var dags för matchens andra segment av tre, det viktigaste, ty detta var över 16 brickor istället för 8 som i dom andra!

Dom första 7 brickorna var lika tighta som första segmentet. Vi vann dessa med 8-6, och drygade ut vår ledning till 23-13. Sedan följde 8 "svarta" brickor...

Eländet började på den här brickan när våra system samarbetade för att skapa en sving - åt fel håll.



Väst giv
ingen i zon
Simon
kn1075
92
42
EKD97
Markus
D32
86
EKkn108
632
Daniel
86
EKD75
D763
105
Johan
EK94
kn1043
95
kn84

VästNordÖstSyd
MarkusSimonDanielJohan
 



Med alla i ozon öppnade vi vid båda borden med 2 NT, 8-11 balans, som fick köpa kontraktet. Mot Johan och Simon tog motståndarna raskt sina åtta takstick för -150. Mot Markus och mig startade nord med klöver sju (!) men köpte in sin partner med knekten. Vi fick dock slinka för en bet, men en femma ut, och 23-18 i matchen.

På nästa bricka fick Simon öppna 2 kl, 0-7 balans, som han fick spela. Det gick en stillsam bet. Vid vårt bord stannade motståndarna i 1 NT, men efter ett vasst utspel av Markus gick det också en bet för en likabricka, och alltjämt ledning med 23-18.

Sedan plockade jag och min belgiske kompanjon upp 21 balanserade hp, men hade lite olika sätt att visa det. Han öppnade med 2 NT, som han fick spela och ta 9 stick i. Jag öppnade 2 kl, och efter att Markus svarat 2 ruter dubblade motståndarna. Efter pass av mig visade Markus en klöverfärg - som jag hade femstöd i! Jag var redan halvvägs på väg till slam, men Markus hade riktigt magra resurser, så vi stannade i fyra klöver, som gick hem precis efter att jag löst KJ punkt till tre hackor med ett tapp. En imp ut betydde 23-19 i matchen.

En ny femma förlorades när motståndarna bjöd 2 spader mot oss, som efter dåligt försvar av mig gick hem med ett övertrick. På andra bordet fick Simon i uppgift att spela 3 spader som gick en bet. 23-24 och på nytt underläge i matchen!

På nytt slog systemet åt fel håll! Markus öppnade med sin fyrkorts hjärter och fick spela 4 hjärter, som var lite pilligt. Till slut gick han en bet. På andra bordet kom spelföringen på min hand, och då blev utspelet ett annat, och man fick en mycket enklare resa till tio stick. 10 imp i havet, 23-34.

Sedan tappade vi en etta då Simon spelade mer safe och duckade den utspelade spadern i 3 NT med ess-tredje till kung-andra. Nu satt det som på bio och då man vid vårt bord raskt ingrep med kungen tog man 12 stick istället för 11. 23-35.

På brickan efter hade jag och Markus en katastrof, då vi på nytt öppnade med 2 NT, 8-11. Nu hade jag bara en knekt, och vi blev till slut häktade i 3 spader. Efter snällt försvar av Belgarna kostade det "bara" 800. Motståndarna hade 31 hp, men ingen vidare anpassning, så när Simon och Johan hade 450 in kostade kalaset 8 imp, och nu stod det 23-43.

När Simon och Johan bjöd en väldigt hård 6 hjärter på följebrickan, som gick en bet, medan motståndarna nöjde sig med 4 hjärter med elva stick, var det 13 imp till i fel kolumn. 23-56 i matchen, och vi hade alltså förlorat de här åtta brickorna med förkrossande 0-43.

Lite goda nyheter kom på segmentets sista bricka iallafall.



Väst giv
Simon
Kkn3
2
Kkn108
Kkn765
Markus
ED
K986
965
D843
Daniel
109872
EDkn10
73
E9
Johan
654
7543
ED42
102

VästNordÖstSyd
MarkusSimonDanielJohan
 



Efter att båda nordarna öppnat med 1 klöver och fått 1 hjärter i svar gick budgivningen olika vägar. Simon återbjöd 2 klöver, som han fick spela. Efter ruter ut till damen och klöver tio, till dam, kung och ess, vände motståndarna med spader till ess och spader dam och lyckades så småningom fixa en spaderstöld, men alltjämt 8 stick.

Vid vårt bord återbjöd nord 1 NT, som blev slutbud. Jag provade att spela ut hjärter dam, och missnöjet över att bordet saknade kungen blev kortvarigt, då jag fick för damen. Vi tog fyra hjärterstick med Markus inne, och han vände med klöver som gick till mitt ess, och jag slog ifrån mig med en ruter. Spelföraren har nu 7 potentiella stick, med två i klöver, fyra i ruter och (minst) ett i spader med den fina sitsen. Men spelföraren spelade slarvigt, och utnyttjade inte sina två ingångar till bordet i ruter för att maska i klöver en gång och spela upp mot spader kung en gång, utan han tog direkt alla fyra rutersticken och sakade ner sig till det här läget:



1NT
Väst giv
Kkn


Kkn
Markus
ED


D8
Daniel
872


9
654


10

VästNordÖstSyd
MarkusDaniel
 



När han fortsatte med spader från bordet kunde Markus studsa upp med esset och slå ifrån sig med spader dam och åtnjuta det sista, betande, sticket på klöver dam. 4 imp in var inte mycket att hänga i granen, men bättre än inget, som man säger.

Med åtta brickor kvar låg vi under med 27-56, en uppförsbacke på 29 imp, och vi behövde alltså vinna dom sista åtta med mer än vi lyckats ta in totalt på 24. Inget drömläge med andra ord...

To be continued...

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 14 February 2011, 21:42
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Som ni alla vet så spelades DM-mix i lördags på St:Erik där undertecknad spelade med ingen mindre än Daniel Gullberg. Eftersom tävlingen började klockan 10.00 var det redan från start dömt att misslyckas, ingen normal människa kan spela bra bridge vid tio, då har man ju knappt gått och lagt sig

Tänkte berätta om några fina slambudgivningar vi hade.

Först hade vi den här underbara budgivningen som vi verkligen fick kämpa med:



Väst giv
ingen i zon



Erika
Ekn9
32
KD75
ED106
Daniel
K5
EKD10
E3
Kkn742




VästNordÖstSyd
ErikaDaniel
 1NT  7NT1 

1 Med kommentaren "Det är för tidigt på morgonen för avancerad slambudgivning"


Vi utvecklade slambudgivningarna under tävlingens gång och lyckades med några fler bud innan vi landade i slam på den här brickan:



Väst giv
ingen i zon
Daniel
E7
EKkn1073
9
Ekn108






Erika
Kkn102
52
EDkn52
K2

VästNordÖstSyd
DanielErika
 pass  1  pass  21 
 pass  3  pass  3NT 
 pass  4NT  pass  5 
 pass  6NT  pass  pass 
 pass 

1 Utgångskrav


Vi avlutade starkt med följande bricka:



Nord giv
ingen i zon



Erika
ED1052
KDkn2
ED2
E
Daniel
74
E8764
108
D1096




VästNordÖstSyd
ErikaDaniel
  pass  pass  21 
 Dbl  pass  2  pass 
 5  pass  6  pass 
 pass  pass 

1 Svagt


En annan intressant bricka är följande:



Syd giv
ingen i zon
Daniel
4
E96542
EDkn94
9






Erika
Dkn3
3
108652
D972

VästNordÖstSyd
DanielErika
    pass 
 21  2  2  4 
 4  5  pass  pass 
 pass2 

1 Enda krav
2 !


När MTH sa pass på 5 ruter drog jag en suck av lättnad då jag antog att 5 ruter skulle gå några bet eftersom det uppenbarligen var motståndarna som hade poängen. Men när Daniel sedan spelade hem kontraktet med ett övertrick ville jag ropa på TL och säga att MTH måste dubbla av ren princip efter en enda krav-öppning men så kan man inte riktigt göra i det här spelet

Tävlingen löpte på under trevliga former och vi kämpade tappert om placeringarna men som sagt, börjar en tävling 10.00 på morgonen... Den sista timmen satt jag och gäspade mig igenom varje kort jag la (Daniel gäspade inombords) vilket gav oss 4 urusla sista ronder.

Vi hamnade tillslut på en 11e plats vilket vi egentligen var rätt nöjda med, planen när vi spelar är alltid att komma över medel, då är vi nöjda Men när man är uppe och sniffar på topp tre placeringarna är det klart det blir lite surt när man tappar på slutet. Men jag har helt klart kommit över det nu och lämnat hela tävlingen bakom mig. Det är ju bara ett år kvar tills den går av stapeln igen






Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Daniel Gullberg [37167]
Fri 18 February 2011, 17:23
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Dags för den rafflande uppgörelsen i matchen mellan Sverige och Belgien!

Inför dom sista 8 brickorna av 32 låg vi under med 27-56 och det såg väldigt mörkt ut. Vi gjorde ett bra försök att komma ikapp, och det avslutande segmentet blev iallafall vårat bästa.

På bricka ett tog Markus och jag två bet i 3 NT, medan Johan och Simon klättrade ända till 4 NT med en bet. +2 IMP och underläge 29-56.

På bricka två hade Simon och Johan ett kanonresultat när dom blev grovt hemsläppta i 3 NT, när våra motståndare spelade lugna 3 ruter. +6 IMP och 35-56 i matchen.

Därefter öppnade Markus 1 NT med 4-5 i högfärgerna, vilket var väldigt lyckat den här gången. Han fick spela det och tog nio stick. På andra bordet gick budgivningen 1 hjärter - 1 spader in, som Simon fick spela. Det gick en zonbet, men likväl 2 IMP till i vår samling och 37-56 i matchen.

Nästa bricka var rolig med svenska ögon sett vid båda borden!



Väst giv
alla i zon
Daniel
K8642
K
KDkn982
2
Simon
kn7
52
E75
KDkn743
Johan
ED53
E964
103
1086
Markus
109
Dkn10873
64
E95

VästNordÖstSyd
SimonDanielJohanMarkus
 



På mitt och Markus bord gick budgivningen:
1 klöver - 1 ruter - dubbelt - 2 hjärter
pass - pass - dubbelt - pass
3 klöver - 3 ruter - pass runt

Jag fick klöver ut som jag vann på bordet för att spela en spader, som gick till knekten, kungen och esset. Öst vände med ruter 10, som gick till esset, och väst vände med klöver kung, som jag stal. Nu tyckte jag det var ett ypperligt tillfälle att skicka iväg min singelkung i hjärter. Eftersom jag redan visat en singel hoppades jag att motståndarna skulle ducka esset, för att inte ge mig många stick på bordets hjärterfärg, något jag egentligen aldrig kunde få. Planenligt duckade motståndarna, och jag kunde trumfa ut och ge mig på spadern igen. När spader sju föll fick jag totalt 10 stick, +130.

Vid andra bordet öppnade Simon med 1 NT, 12-14. Nord stegade in med 2 spader, visandes spader och en lågfärg, och efter två pass balanserade Simon med 3 kl. Då bjöd Johan 3 NT, som blev slutbud.

Det var inget fagert kontrakt, som verkligen kvalade in som en "Ekenutgång", d.v.s. en utgång som hänger på block i en färg - och lite till. Men vi hade ju Simon Ekenberg vid rodret, så det skulle nog lösa sig! Med block i hjärter, och klöver ess på den handen som inte hade ruterfärgen var man uppe i åtta stick. Spadermasken ordnade det nionde för 600 helpoäng till! 12 IMP och 49-56 - nästan ikapp!

På nästa bricka löste ett olyckligt utspel den känsliga färgen för motståndarna, som tog alla sticken i 4 hjärter. På andra bordet tog man normala 11 stick. 2 IMP ut, och 49-58 i matchen, med tre brickor kvar.

Nu gällde det att inte ha någon dyr utbricka. Så på nästa bricka straffdubblade Markus och jag motståndarna stenhårt i 2 hjärter. Det gick att spela hem, men det var långt ifrån klart hur man skulle spela. Till slut gick det en svettig bet. På andra bordet spelade man 2 hjärter - odubblat - och när försvaret inte gav sig på trumfen var det lätt att gå hem. 7 IMP betydde 56-58.

På nästa bricka stannade Markus och jag i 3 hjärter, med Markus som spelförare. Han spelade omsorgsfullt och slapp därför gissa vem av motståndarna som hade klöver 10 - jämn hemgång. Vid andra bordet tog man sig ända till 4 hjärter, och när man dessutom gissade fel i klöver gick man två straff. +8 IMP och ledning (!) med 64-58.

Sista brickan, och nu ville vi helst ha en lugn och tråkig likabricka. Tyvärr var den sista brickan helt skogsvild.



Väst giv
ingen i zon
Daniel
K1093
K64
Kkn10
652
Simon
kn82
E108752
E82
9
Johan
ED754
3

KD108743
Markus
6
Dkn9
D976543
Ekn

VästNordÖstSyd
SimonDanielJohanMarkus
 



På Simon och Johans bord gick budgivningen:
pass pass - 1 spader - 2 ruter
dubbelt - 3 ruter - 4 klöver - 5 ruter
dubbelt - pass runt

Simon spelade ut sin singelklöver, och det var inga problem att ta två bet, för 300 in.

När vi spelade matchen visste vi inte vad det stod i segmentet vi höll på att spela. Men med facit i hand var det som krävdes för seger att vi inte släppte ut 7 IMP (6 för oavgjort) på sista brickan. Detta innebar med resultatet från andra bordet att Markus och jag INTE fick släppa ut 570, vilket är vad man får från t.ex. 3 spader dubbelt i ozon... Eller 590 för 4 spader dubbelt...

Budgivningen gick:
pass - 2 NT (8-11 balans) - 3 klöver - 3 ruter
3 hjärter - pass - 3 spader - pass
....pass! - ..........pass!!!

Det var inga större problem att ta 10 stick, särskilt när klövern löste sig så bra. 4 onödiga IMP till, och segmentseger med 41-2 (!), och matchseger med 68-58!!!

Detta innebar vidare avancemang i tävlingen, och inom en inte alltför avlägsen framtid är tanken att vi ska spela mot Indien.

Men det blir en annan historia...

//Daniel Gullberg

*skamsen edit* Någon kanske reagerade på att 570 får man inte alls för 3 sp x = i ozon, och det stämmer. Jag hade helt enkelt kollat på fel rad i tabellen jag använde... Det ger faktiskt 530. 570 kan man få av 2 sp x +1 i ozon däremot.
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 28 February 2011, 16:55
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Sportlovet drog i gång i fredags och det firade jag genom att ha den söta Ida Grönkvist på besök i min lägenhet. Fredagen ägnades åt att gå på en lokal musikkväll samt att spela Super Mario 64. På lördagen spelade vi lördagsbronset nere på St:Erik.

Du har följande kort:

Kxxxx
ADxx
AK
AKn

och budgivningen MTH öppnar med 1hj. Någon som har något förslag på vad ni vill bjuda? Jag valde i alla fall en sådan där röd lapp och budgivningen fortsatte med 1sp till vänster, pass av partnern och 2hj till höger, nu då? Jag tänkte att en till röd lapp kan ju inte vara jättefel även fast partnern lär svänga i en lågfärg, så jag dubblade en gång till. Det går pass till vänster och Ida bjöd 3kl som inte var helt oväntat. Nu är det MTH som ska göra sitt val. Tvekande sitter han och funderar på huruvida han ska passa eller bjuda 3hj, efter mycket om och men bestämmer han sig i alla fall för att bjuda 3hj och jag tar självklart upp ännu en röd lapp.

Hela budgivningen har alltså gått:
MTV - Ida - MTH - Jag
1hj - x
1sp - p - 2hj - x
p - 3kl - 3hj - x
p - p - p

Utspelsförslag?

Efter att ha spelat klart tävlingen åker Ida och jag vidare hem till mig för att laga spaghetti och köttfärssås till oss samt våra två gäster som kommer vid 18-tiden, Daniel Gullberg samt Kristin Nedlich. Efter att ha avnjutit vår oerhört goda middag mjukstartar vi med "några" brickor bridge.

Vi spelade en bricka skickbridge, först skickar man 4 kort i en färg, sedan 3 i en färg, sedan 2 och till sist 1. Resultatet brukar bli att man får väldigt svängda brickor. Själv hade jag:

KDKnxxxxx
xx
Dxx
-

och startade budgivningen med försiktiga 4sp. Ida bjuder pass och Kicki höjer till 7sp. Daniel ser lite arg ut och bjuder 8kl (genom att lägga upp 7kl samt 1kl, 1 + 7 = 8, det vet ju alla!). Men budgivningen är inte slut för jag bestämmer mig för att bjuda 8sp. Det går pass runt och Ida spelar ut en klöver och Kicki lägger upp följande träkarl:

Axxxx
-
AKn1098765
-

Det här ser ju faktiskt lovande ut. Det enda som behövs göras är att lösa rutern utan tapp (och förstås det uppenbara att ha fjorton kort på ena handen). Några förslag? Det vanligaste är att rutern sitter 1-1, enda gången det är vanligare att det sitter jämnt hos motståndarna när man saknar jämnt antal kort. Jag spelade i alla fall en ruter och Ida följde. Nu är det då dags. Har Daniel kung-singel eller renons?

Jag visste att jag inte hade skickat ruter kung till Ida men det behöver ju inte betyda att hon inte startade med den. O andra sidan har hon uppenbarligen skickat många ruter till Kicki vilket betyder att hon måste börjat med fem ruter annars skulle kungen skickats till Kicki. Att Kicki skulle skickat iväg ruter Kung är inte en så stor sannolikhet.... Jag la i alla fall i esset som var fel då Ida har Kx i ruter. En bet (två...) skrevs in i våra osynliga protokoll och vi gick tillbaks till att spela vanlig bridge.

När vi spelat "några" brickor bridge övergick vi till det oerhört trevliga sällskapsspelet Settlers. Efter lite heta diskussioner om reglerna kom vi äntligen igång och Kicki visade vart skåpet skulle stå och vann, inte helt oväntat. Andra ronden vanns av Daniel och vi kom fram till att sällskapsspel är fel ord för spel som detta då man sitter och kastar förbannelser och liknande till sina motspelare.

Efter Settlers fortsatte vi vår kväll med att spela NE. Lagen blev Kicki och Ida mot Daniel samt undertecknad. Trots att Kicki och Ida (kanske) svarade rätt på flest frågor lyckades Daniel och undertecknad vinna genom att stjäla några av Ida och Kickis böcker.

Klockan började nu närma sig tre på natten och det var dags att börja tänka på refrängen. Nattbussen gick om antingen 15 eller 30 minter (älskar vi inte alla Stockholm som har bussar som går hela tiden?). Kicki och Daniel bestämde sig för att ta det senare alternativet och vi hann med några fler brickor bridge.

Klockan blev halv fyra och vi vinkade hej då till våra gäster och sjönk sedan trötta ned i sängen och sov djupt tills vi var tvungna att gå upp dagen därpå så att inte Ida missade sin buss tillbaks till Örebro.

Nu väntar fyra dagar av totalt chillande och lite bridge följt av Ålandsbridgen nästa helg. Ett i stort sätt perfekt sportlov. Snart kommer min utkörningspizza, omnomnom!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Tue 01 March 2011, 22:58
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Ikväll spelades det lagmatch i ligan och jag spelade med ingen mindre än Fredrik "Affe" Alfredsson. Vi såg dagens match som uppvärmning inför fredagens kvällstävling på Åland. Vi hade en svängig första halvlek men en desto bättre andra halvlek. Hur hade ni spelat följande bricka?



Syd giv
ingen i zon
Erika
EK8x
xxxx
Ex
Kxx






Affe
Dxx
x
KDxxx
Eknxx

VästNordÖstSyd
ErikaAffe
    1 
 1  1  pass  2 
 pass  4  pass  pass 
 pass 



Som ni då ser har jag och Affe lyckats bjuda upp oss till fina 4 spader på 4-3, inte särskilt förvånande Öst spelade alltså ut en hjärter hacka som väst tog med Ess. Nu vändes det med ruter och det är äntligen din tur att börja spela. Några idéer?

Själv tog jag för ruter ess och la sedan ned spader ess. Öst la en liten och väst la spader tio, 5-1 sitsen såg oerhört trolig ut så att dra ut trumfen lät inte så lockande längre. Istället spelade jag hjärter till stöld och sedan ruter K följt av ruter D. På ruter D sakade jag en hjärter och öst stal, inte helt oväntat och vänder sedan med trumf. Jag vinner sticket på bordet och måste spela ännu en ruter vilken jag stjäl med spader 8 men som öst stjäl över. Jag får nu en snäll vända i klöver som jag vinner på handen med 9an. Drar ut östs sista trumf, klöver kung, klöver till ess och sedan får jag på min sista ruter som har lyckats bli hög och kan därmed saka bort min hjärter förlorare. Tio stick till de goda trots den jobbiga sitsen

Annars hände inte så hemskt mycket spännande, vilket är en underdrift. Ta exempelvis följande hand, du sitter med:

AKxxxx
xxxx
xx
10

Budgivningen går "lugna":
1hj - p - 2ru - 2sp
3ru - 4sp - 5 ru - p
p - x - p - p
p

Huruvida 2sp var ett godkänt bud från mig kan vi diskutera någon annan dag. Jag ska i alla fall spela ut och spader ess känns lovligt. Bordet kommer upp med J10x i spader och din partner markerar lågt. Vad spelar du nu?

På denna giv lärde jag mig att om partnern har Dxx spelar man mittenhackan och har man Dx spelar man lågt. Så gör i alla fall Affe.

Jag valde att spela klöver 10 som min partner tog med esset och sedan vände med ännu en klöver som jag kunder stjäla. Affe markerade för hjärtervända och jag vände med hjärter. Hjärtervända var inte fel, men när Affe hade AKxxx i hjärter så kunde spelföraren stjäla då hon var void. Hade jag istället vänt med en spader till Affes dam hade vi fått två stick till och tre bet istället för en bet.

Men på fredag vet jag hur vi markerar och kommer därför veta när Affe har Dx eller Dxx Vi fick iofs en bra bricka ändå då våra vingar hade 500 in, två in-brickor kan aldrig bli fel....

Ha det bra så hörs vi på måndag, då har jag förhoppningsvis många intressanta brickor att berätta om från Åland



Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erik Fryklund [80722]
Wed 02 March 2011, 12:38
Registrerad medlem #80722
inlägg: 22
Goddag!

Det blir ingen halv bibel som flertalet andra brukar författa i varje inlägg utan jag vill bara påpeka att de Sandra och jag ska träna lite på BBO 19:30 ikväll. Nu blir det mer sprintstafett.

Förövrigt anser jag att Lasse Anrell bör avgå!
/Fryklund


Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 07 March 2011, 18:53
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Åland dag 1

Efter att ha sovit tretton timmar inatt har jag ägnat dagen åt att se på Grey's Anatomy och Gossip Girl (jag har inte så höga krav på tv-serier) och känner mig nu redo för att blogga om helgens händelser.

Det första trevliga som hände var att båten var i tid och att båda mina partners hade lyckats komma i tid till avgång. Sofia hade planerat en 24-brickors partävling som vi spelade under resans gång och jag hamnade mittemot Uppmark (ber om ursäkt om jag stavar fel på namn i framtiden). Jag tror vi lyckades spela 10 klöverkontrakt under de 24 brickorna och vi kan ju säga att alla gick inte hem medan andra gick lite väl bra.

En intressant bricka var när vi satt emot följande budgivning:
1hj - p - 1sp* - p
2ru* - p - 3ru* - p
3NT* - p - p - p

Johan hade utspelet och började fråga om den intensiva budgivningen. 1sp frågade vad partnern hade i spader varvid 2ru visade att man hade spader Kung. 3ru frågade sedan i sin tur vad partnern hade i ruter där 3NT visade ruter Kung. Väldigt intressant system. Efter utspelet kommenterade dock träkarln: "men min partner måste velat spela 3NT då jag har ruter kung."

Annars hände det inte så mycket roligt på båtresan. Vi kom fram till Åland cirka 4-5 timmar innan kvällens tävling skulle starta så jag passade på att sova lite samt se några avsnitt av Criminal minds. Kvällens tävling spelade jag med ingen mindre än Fredrik Alfredsson som jag skrivit om så många gånger förut. Vi spelade följande system:


Som många av er kanske vet så spelas Ålandsbridgens fredagstävling under mindre nyktra omständigheter och många intressanta bud och spelföringar dyker upp.

Jag sitter med:
AKnxxxxx
xx
-
Kxxx

och öppnar budgivningen med försiktiga 3sp. MTV lägger upp en röd och min partner lägger försiktigt upp en grön. MTH tycker nu att 4hj låter som ett bra kontrakt som följs av två pass. Men min partner tyckte att 4sp lät som en bättre idé och bjöd därför detta. Nu tyckte MTV att 5kl var ett bra bud och jag hade ju inget emot att motståndarna skulle spela 5kl med fyra kort i den färgen. Budgivningen är dock inte slut än! Affe har bestämt sig för att spader är rätt färg och bjuder efter en lång box 5sp. MTV lägger en röd och Affe smäller ned en blå. Kontraktet slutar alltså i 5spxx.

Ruter ess ut och Affe lägger upp sina kort på bordet:
KDxx
xxx
xxxxx
A

13 stick senare skriver vi in +1000 till de goda. Jag vill dock poängtera att vi precis hade gett våra motståndare två toppar så det var väl inte mer än rättvist att vi fick en bra bricka av tre i alla fall.

Tävlingen fortsatte och jag och Affe bjöd mer och mer hmm, ska vi kalla det experimentellt? Det gick i alla fall in uppåt i listan. När tävlingen tog slut begav vi oss upp på hotellrummet där vi spelade en fyrmanna på åtta brickor där vi äntligen fick vinna med 50-13. Nu började vissa bli lite trötta på bridge ( ) och bestämde att vi skulle gå ned till casinot för att spela bort våra pengar, dock inte jag, har man en mor som har jobbat som croupier vet man hur spelen fungerar.

När pengarna tog slut skulle vi ge oss tillbaks till hotellrummen för lite mer bridge men lyckades fastna på nattklubben. Vad som hände där stannar dock där. Efter en obestämd tid kom vi i alla fall till Simon och Affes hotellrum och på något sätt hade vi förlorat Johan på vägen. Klockan måste varit runt fyra på morgonen och Simon och Affe började skriva på sin lista med hemlighetsstämplat material. Så här såg det ut när de skrev på listan:

När de äntligen var klara satt jag och skakade tänder eftersom Affe envisades med att ha balkongdörren öppen då han hela tiden skulle ut och röka. Pojkarna förstod att man inte kan lämna en dam i nöd och sköt därför ihop sina sängar, la mig i mitten med två täcken på och somnade på varsin sida om mig.

Vi ställde alla våra alarm på sju (åtta finsk tid) eftersom huvudtävlingen skulle börja klockan åtta (nio finsk tid), vilket är förskräckligt tidigt. Men lördagens händelser tar vi i nästa inlägg. Nu ska jag äta mat och se på lite mer Gossip Girl.

Puss och kram!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erik Fryklund [80722]
Thu 10 March 2011, 13:32
Registrerad medlem #80722
inlägg: 22
Juniormatch ikväll 20.30 på BBO,
Cilla-Micke och Sandra-övertecknad som möter Mats Sjöberg-Håkan Strääf samt Anders Eriksson med pd.
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Sat 12 March 2011, 12:47
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Jag har lärt mig något! Den här given hade jag i färskt minne (utdrag från mitt inlägg om Polenresan, se sidan 1 i bloggen) när samma tema dök upp för några veckor sedan i en lagmatch på klubben.



Syd giv
alla i zon
E83
kn1094
863
842
64
EKD82
K92
D103
7
9765
kn1054
Kkn65
KDkn10952

ED7
E97

VästNordÖstSyd
    


4 sp av syd med hj ess i utspel

Detta var en av POs exempelgivar och det finns ett spelsätt som ger 100% hemgångschans.

Idén är att man ska gå in på bordet och släppa runt en hj medans man sakar en av sina lågfärgsförlorare, vinna vändan och upprepa proceduren. Nu är sista hj hög och man kan kila in på bordet för att saka en sista förlorare och avsluta med rutermasken som tyvärr spricker, men man har tio stick, eftersom man bara förlorade två stick i hj och ett i ruter.

Denna manöver kräver dock tre ingångar till bordet, så därför måste man vara lite försiktig hur man spelar spadern. Man måste stjäla hj ess högt, spela en hög spader till esset (eller femman till åttan), och nästa gång femman till åttan (eller hög till esset om man spelade femman till åttan nyss) för att till sist kunna använda sin omsorgsfullt sparade spadertvåa för att kunna komma in på spadertrean på bordet.


Och så här såg given ut på klubben:



2
Väst giv
ingen i zon
xxx
E10x
xxx
108xx






Daniel
EDx
KDxxxx
Exx
9

VästNordÖstSyd
Daniel
 



Vänsteryttern hade klivit in med 2 klöver över min hjärteröppning, och jag blev spelförare i 2 hjärter. Utspelet var klöver ess, som gick till hacka dam och min nia. Vänsteryttern fortsatte med en liten klöver till hacka knekt och stöld.

Given har exakt samma teman som den från Polen; ge bort stick i motståndarnas färg för att tjäna ännu fler stick och hantering av trumf för att få dom ingångar som behövs.

Jag spelade hjärter kung och hjärter till esset (satt 2-2) och släppte runt klöver tio (sakade ruter). Sedan kunde jag gå in på hjärter tio och saka en till ruter på den nu höga klöveråttan. Med spader kung på plats blev det tio stick.

Vid andra bordet blev det bara nio stick, så vi vann en IMP. Tack PO!

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80