Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Simon Hult [36107]
Sun 05 January 2014, 22:51
Registrerad medlem #36107
inlägg: 17
Efter stabilt spel idag lyckades vi avancera från 21 till 9:onde plats. 0.16 poäng från pris plats. Lite surt, men så är de i de här spelet.

En fin bricka från sista matchen

Jx
AK872
10xxx
xx

Till höger öppnar man med en 2+ klöver 1hj kliver du in med X som är spader 2hjärter av parre. pass pass 3hj pass 3nt. Robin lyfta på hj A och jag la hj 10. bordet såg ut

K10xx
J
AQx
KQxxx

Spader J i vända resulterade i 2 bet då jag hade sp A.
Vackert, vid andra bordet valde man att dra för färgen och vi vann 12 viktiga imp.

Nu fortsätter kvällen med skräckfilm för att sedan gå upp 8 imorn och lira silvertävling i stenugnsund.
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Tue 07 January 2014, 00:33
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
God kväll!

Dags att sammanfatta min Stockholmsresa och alla dess roliga tävlingar och evenemang jag har ställt upp i.

Jag åkte upp den 29:e och fram tills nyår var det inget annat än vanliga slappedagar och "förberedelsedagar".
.
.
.
Nyår har anlänt och gästerna börjar svärma in genom ytterdörren! Kl 13:00 var det obligatorisk närvaro för de som skulle spela den individuella turneringen som började just då. Trots detta tidiga klockslag så lyckades Fredrik Alfredsson bara komma 45min sent! Alla är förvånade för denna tidiga ankomst och börjar genast blanda brickor medan Herr Alfredsson käkar lunch. I bridgeturneringen ställde följande spelare upp:
Humlan/Halko - I Grönvkist
K2/Kicki - Nedlich
MickeRim - Undertecknad
Eken - Ekenberg
Olepole - Rimstedt
Affe/Sture - Alfredsson
Danskjävel - Rohrberg
Minihopp/Miniskutt - Rodin
(Lille b) - M Grönkvist (deltog ej i bridgen)
Detta var smeknamnen vi var tvungna att kalla varandra... Annars var det shotglaset som serverades innan du fick fortsätta budgivningen. Bridgen flöt på som det skulle och som slutlig vinnare står undertecknad högst upp på listan med hela 30IMP före Eken som bromsade tidigt nog för och säkra sin andraplats!

Kvällen började ticka mot midnatt och det var dags att skåla och tacka 2013 för ett förträffligt år!
.
.
Åter tillbaka in till värmen och vi började med att introducera 2014 med en skojsig omgång charader med tema: "Raggningsrepliker". Någon som har provat "Gillar du datorer? Du kanske vill prova min joystick?".

På nyårsdagen var det dags att spela lite bridge (chock) och det var nyårssilvret på St:Erik som stod på schemat. Jag stod partnerlös den 29:e så jag började fråga runt lite Stockholmsbor och undrade om någon var nykter nog o spela den tävlingen med moah. Letandet tog stopp då jag fick en av Mr Bertheaus dubbelbokningar. Jag blev introducerad till Jessica Piafsky som jag aldrig delat ett ord med men hört mycket om. Spännande tänkte jag men framförallt roligt!

Tävlingen flöt på och efter halva tävlingen låg vi 6:a. Alltid roligt och ligga i topp med en ny partner! Sedan vet jag inte vad vi lyckades få i oss under lunchen men spelet var inte lika professionellt den resterande halvan så vi slutade tyvärr på strax under medel.
´´´´´´´´´´´´´Efter tävlingen så fick de som ville åka med och spela mer bridge samt Gang of 4 @Chateau Bertheau. Med trevligt sällskap och trevlig underhållning så var nyårsafton och nyårsdagen två oerhört roliga dagar!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Den 2:a och 3:e var det slappedagar så inte mycket och skriva om där.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Den 4:e var det dags och spela en guldtävling jag länge sett fram emot! Tidigt var tävlingen fulltecknad men i slutet så vart det några avhopp så 44par kom till start i årets "GävleGULDet". Till min ära fick jag spela med Anders Morath och med ett superavancerat system på 2 A4-sidor lyckades vi balansera mellan 2-7:a hela tävlingen. Balansbrädan blev stilla efter 62 brickor och undertecknad med partner slutade på en häpen 5:e plats. Prispall är som sagt alltid roligt med en ny partner men desto mindre roligt och sluta 3.5p bakom brorsan och 27p bakom juniorcoachen.

Den 5:e var det dags för ännu en rolig bridgeturnering. Jag fick nämligen inbjudan att ställa upp i årets "Julkul med Huvet". Där kom 21 blandade gubbar till start. 11:05 invigde Mr Rudenstål tävlingen med ett tal som infattade regler, straff, deklaration och schema. Johan "Fjupp" Wahlberg" hade hand om bettingen och travet där alla kunde satsa en viss summa på spelare som skulle vinna. Samma upplägg på Upmark och Nyströms professionella travrad.
.
.
Upplägget var då en individuell bridgeturnering där alla spelade 3 brickor med alla mot blandat motstånd. Det blev alltså totalt 60 brickor på hela kvällen. Med Brenning som deltagare var bridgemate en självklarhet som sköttes utan problem. Även running scores var igång. Vad är bridgesverige utan Brenning???
.
Reglerna var att alla följer ett och samma deklarationskort som innehöll dussintals olika konventioner. Man måste följa alla konventioner som hade svart text och rödtextade konventioner fick man mixtra med själv. 90s hade man på sig och diskutera system med sin partner.
.
Straffböter fick man om man bröt mot ett ett X-antal punkter. Exempel på sådana:
- Följer inte systemet
- Glömmer mata in brickorna i bridgematen (20:- / bricka)
- Otrevlig mot partnern eller motståndarna
- Alerterar något som står på deklarationen
- Glömmer alertera något artificiellt som INTE står på deklarationen
Fanns säkert fler som jag inte kan komma på just nu men sammanfattningsvis så var 20-lapparna mer värda än startavgiften tillslut . Bridgen gick bra men inte tillräckligt... ~ vinst blev det för hemmaspelaren Johan "Bankmannen" Nilsson och han följdes av undertecknad och Måns Berg. Klart en av de bästa bridgedagarna jag har upplevt!
.
> Stort tack till Bankis för arrangemanget! Det var super duper perfekt!
> Tack även till Ola Stavås som lagade en mycket god soppa som i halvtid serverades till middag. Rekommenderar honom för den som behöver hyra en privatkock.....
> och ett stort tack till Upmark och Nyström som tillsammans lyckades knepa ihop ett travtips som var guldvärt! Riktigt vackert!
> Och till sist men inte minst, tack alla som var generösa med poängen i bridgen (förutom Bankis...). En debuterande 2:a plats fick mig att gå till säng med många läckra brickor i minnet .

Extremt roligt att spela och snacka bridge med så många duktiga spelare så tack alla deltagare för en grym kväll!

Efter spelet så var det några som var tvungna att pysa hem medan ca 14st stannade kvar och spelade poker och Gang of 4. Första pokerpartiet sopades hem av Janne Andersson. Har inte mycket och avslöja om den turnering eftersom jag inte var närvarande. Grattis!
Nästa pokerturnering så körde vi en variant av Texas som hette poker"pineapple". Reglerna är precis densamma förutom att man får tre kort istället för två. Du måste dock slänga ett valfritt kort innan turn-kortet(det 4:e) kommer upp. Vann gjorde Selberg som startade turneringen med att floppa fyrtal och tog halva Bankis marker när Bankis hade något som liknade kåk. Andra given hade jag TT där jag, Selberg och Pontus bråkade om potten. På floppen dyker det upp JT3. Pontus lägger All-in och Selberg utbryter "naej, det där var inte smart". Syna eller lägga sig?
.
Som hint så var pokerfacet (enligt mig) svårläst när han hade fyrtal på första. Jag kunde inte dra några slutsatser whatsoever. Men ville verkligen inte åka ut så tidigt så var grymt sugen på o lägga mig... Om jag någonsin ska dubbla upp mina marker så tror jag att detta var den bästa chansen. Det slutade med att jag synade och Selberg blixtsyna varav Pontus lägger upp AJ, jag TT och Selberg.....................JJ. Jag var lillfingret ifrån o lägga den näst-bästa handen efter floppen och självklart så skulle jag ha lagt mig. Efter dessa två givar vart jag först ut och jag blev den serverande bartendern för övriga spelare... Grattis Selberg!
Kvällen avslutades med ett 4-timmarsparti Gang of 4 där segraren blev den oslagbara Bankmannen. Grattis igen...

5:a Januari is here och det blev dags att ladda inför silvertävlingen som gick på St:Erik! Vad kan jag säga om dagens resultat om den tävlingen då? Inget positivt... Jag må ha spelat något slarvigt på en del brickor men så många beslutsfel jag gjorde denna tävlingen så lämnade jag lokalen med stor besvikelse... Ändå ska Nyström ha ett tack för liret! Ett nöje o spela med halva landslaget på två dagar!

Jag har tyvärr inga brickor och skryta om ikväll så jag säger tack för vistelsen i Stockholm alla ni som har förgyllt min tid här uppe! Har haft den bästa vistelsen i storstaden hittills!

Den som jag enskilt vill rikta ett extra stort tack till i inlägget är Mr Bertheau. Gjort oerhört mycket för mig den här vistelsen och för att undvika specifika detaljer så vill jag bara tacka för all din hjälp.

Nästa bridgestopp; Iceland!

//MickeRim


Ettan
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Tue 21 January 2014, 10:07
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Känns som om det är dags att skriva något här då det varit oerhört tyst med tanke på hur mycket bridge som har spelats under jul, nyår och i januari. Sedan försöker jag komma på en intressant bricka att skriva om och det går sådär...

Så därför börjar vi med en oddsfråga:



Väst giv
ingen i zon
K98xxx
Dxxx
D
knx






Ekn10
xx
Exx
KD98x

VästNordÖstSyd
 1  1  pass  21 
 3  3  pass  4 
 pass  pass  pass 

1 Inte naturligt


Det blir ruter 2 ut från 10-12 som du vinner med esset. Du spelar sedan en låg klöver som MTH vinner med ess och MTH tar sedan ut hjärter A+K och vänder med ruK som du stjäl. Du kan nu se att du har tio stick så länge du inte tappar ett trumfstick. Utan någon som helst information är det ju odds on på att toppa om jag kommer ihåg rätt. Men efter denna budgivning och efter spelets gång, är det fortfarande odds on på att toppa?

Du vet alltså följande:



Väst giv
ingen i zon
K98xxx
Dxxx
D
knx

EK
Kknxxxx
EK

xx
xxx
xx
Ekn10
xx
Exx
KD98x

VästNordÖstSyd
 



Edit: Blev visst en kl K för mycket hos MTH

Spelar du spader kung följer alla lågt och spelar du sedan spader mot AJ så följer man med liten till vänster.

I går fick jag även kasta in en slam, det kändes trevligt. Jag plockade upp:

AKxxxx
Axx
K
Dxx

och såg hur min pd öppnade med 1ru. Bjöd 1sp och fick svaret 3ru av pd som visar 7k ruter och 13-15hp. Lite oklart hur man fortsätter, 4ru borde exempelvis vara mer invit än slaminvit. 3sp är det krav/okrav? Ny färg måste ju i alla fall vara krav tänkte jag så jag bjöd 3hj och fick 4ru av partnern. Jaha... Ville inte bjuda 4hj ifall pd skulle få för sig att det visar 6-5 eller något åt det hållet. Inte heller 4sp kändes så kul om det är slutbudsförslag. Men helt ärligt, vem behöver en klövercue? Så jag körde in 6ru vilket gick hem på skvis när pd hade:

-
Dxxx
AD109xxxx
x







Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Sat 25 January 2014, 22:12
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Här loggar man in på hemsidan och ser att Juniorbloggen ramlat ner utanför förstasidan och så kan vi förstås inte ha det!

****************************************************

Först lite reklam för en tävling - S:t Eriks årliga PRO-AM som går av stapeln om två veckor. Ta chansen att skvisa Peter Bertheau, peta in Fredrik Nyström och bjuda slam med hemgång mot Johan Upmark genom att anmäla dig med din partner här. Är du istället mer sugen på att få njuta av att spela med en partner i absolut världsklass? Då kan du istället kolla in vilka proffs det är som auktioneras ut här och bjuda på någon av dessa via att skicka ett mail till junisbridgen[at]gmail.com. I din startavgift ingår dessutom mat och underhållning efter spelet (!) så missa nu för Guds skull inte en av årets roligaste tävlingar. Att alla pengar dessutom går direkt till juniorbridgen gör ju inte saken sämre, eller hur?

****************************************************

Den vakne läsaren har nu noterat att jag själv inte står med bland spelarna som man kan bjuda på. Detta beror på en Kiruna-resa med handbollslaget samma helg vilket förstås grämer mig.

****************************************************

Vi tar väl en giv också när vi ändå skriver?


6
Syd giv
ingen i zon
Dxxx
E
kn82
EKDkn10

K




Exx
knxx
EK1053
xx

VästNordÖstSyd
    



Du och din partner har bjudit suveränt och hittat till kontraktet 6D där du får hjärterkung i utspel. Om trumfen sitter 3-2 har vi inga problem över huvud taget - det är bara att ta för ess och kung och spela klöver tills någon vill stjäla. Sen kan vi stjäla en hjärter på bordet och göra anspråk på resten.

Om trumfen sitter 4-1 är dock detta katastrof så den planen kan vi snabbt stryka. Bättre är kanske att spela ruter till tian och hoppas att damen tar spel bakom. Väst vänder med en klöver och nu behöver vi ta oss till handen två gånger för att stjäla en hjärter och trumfa ut. Vi måste alltså ta över ruterknekt och därmed ändå spela på trumfen 3-2.

Kanske ska vi istället spela ruterknekt från bordet? Om den vinner kan vi ju bara upprepa masken och om Väst sticker så har vi inga problem längre - alltså en utmärkt plan! Öst täcker med damen och vi spelar...

När hela given ser ut så här är det bäst att du duckar:


6
Syd giv
ingen i zon
Dxxx
E
kn82
EKDkn10
Kkn8
KD1096
4
xxxx
10xx
xxxx
D976
xx
Exx
knxx
EK1053
xx

VästNordÖstSyd
    



Vinner du kan du inte hinna undan med alla dina förlorare om inte Öst har fyra eller fem klöver. När du däremot lägger lågt kan Öst inte skada dig eftersom du har en ingång i trumf och en i spader så du hinner både stjäla en hjärter och trumfa ut.

Bra spelat alltså. Men full pott blir det inte om du tänkt upprepa rutermasken om ruterknekt stod. Om Väst då duckat från Qxx kan han vinna och ta bort din hjärterstöld med en trumfvända. Rätt spelsätt är att kosta på sig att gå upp med ruteress och om Öst hade fyrkortsruter gå in i klöver och maska i ruter igen.

En fin giv från en bra bok - Card by Card av Roy Hughes. Hoppas ni blev lite underhållna.


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Fri 07 February 2014, 23:22
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Tja bridgesverige!

Var ett tag sedan jag skrev ett inlägg nu. Känns som varje inlägg börjar med samma mening men det är något ni läsare får leva med!

Finns säkert en drös med givar som är intressanta som jag har spelat på sistone men jag har bara inte haft lust och skriva i bloggen på sistone. Sen så kan man ju inte klaga på att anslagstavlan har varit tyst på senaste tiden så ni har väl säkert haft något att läsa ändå!

Dagens bricka blir en av de 28 brickor jag och Ola spelade idag på BBO mot Jimmy Cayne(JEC) och Benito Garozzo(sillafu). Ni som inte vet vilka dessa är så är de såpass kända att de t.o.m. är med på Wikipedia

Brickan:

Team
BBO

4
Nord giv
ingen i zon
Ola
K
ED98
E974
KD76
Cayne



Garozzo



Mikael
Dkn10964
10
108
8542

VästNordÖstSyd
CayneOlaGarozzoMikael
  11  pass  22 
 pass  4  pass  pass 
 pass 

1 4+Obalans
2 Svagt


En typisk juniorutgång; så det tog sina 2 budronder innan vi var i 4sp!
Eftersom Ola nu spelar någon gång i veckan med Cayne så har man ibland Ola till hjälp och informera om alla hans knep i både budgivning, utspel och försvar. Så har jag också lite "inside-info" att Cayne är den sundaste personen som går och spela mot; tar inga risker osv så jag drar en riskabel slutsats att han inte har dragit för hjärter Kung.

Jag vinner utspelet med Esset och spelar spader Kung vilket jag inte räknar med att vinna och så var fallet. Jag tror dock inte någon skulle ducka med Ax så jag har en bra magkänsla att spadern sitter 3-3. Jag fortsatte med hjärter Dam och efter litet tänk så lägger Garozzo på Kungen som jag stjäl på handen. Jag fortsätter och spelar spader Dam från handen, sakar en ruter på bordet, och Garozzo vinner med Esset. Detta har vi kvar:

Team
BBO

4
Nord giv
ingen i zon
Ola

98
E97
KD76
Cayne



Garozzo



Mikael
kn109

83
8542

VästNordÖstSyd
CayneOlaGarozzoMikael
  



Garozzo fortsätter med den icke så oväntade rutern som går till Kung från Cayne och Esset på bordet. För att ta vara på ingångarna så spelar jag hjärter 9 från bordet och låg från Garozzo. Hjärtern får gärna växa för mig och jag kommer ju ändå tappa en ruter så jag sakar min ruterförlorare som jag har på handen. Cayne vinner med Knekten och fortsätter med ruter för att kämpa om att trumfmatta mig. Jag har inte så många chanser kvar så jag får spela en av mina sista två trumf kvar och ser att spadern sitter 3-3! Nu börjar det bli något ljusare men än är det inte klart!
* Sitter klöver Ess fel så är jag bara bet
*Spelar jag klöver och får för Kungen så är jag nästan fast på bordet. Men det finns några få chanser kvar att använda!

Jag spelar nu en klöver från handen där Cayne lägger 3:an, Kung från bordet och 10:an från Garozzo. Vad ska jag göra nu då?

Följande vet vi:
*Utspel 10-12
Cayne spelade ut 5:an och följde upp med en lägre så färgen sitter 4-4.
*Cayne la ruter Kung på Garozzos rutervända så Garozzo har antagligen ruterlängden.
*Spadern satt 3-3

I slutsats så kan vi alltså räkna ut att Caynes fördelning är antingen 3424 eller 3433.

Men kan den verkligen vara 3424? Svar: nej.
Cayne är tillräckligt duktig att räkna ut min fördelning efter att jag har spelat 5 stick. Han vet att jag har 6sp, singel hj och 2 ruter (efter Garozzos rutervända). Alltså vet han att Garozzo hade haft singel klöver om Cayne hade haft 3424. Vi kan alltså med denna information räkna ut att Cayne har 3343 och då har vi hela given som en öppen bok! Vi vill ju komma in på handen och spela en till klöver men inte förlora något ruter. Eftersom vi redan har spelat ruter två gånger så kan jag säkert stjäla en tredje ruter för min sista trumf för att eliminera Caynes sista ruter och spela en klöver upp mot Damen. Då har Cayne bara en låg hjärter och en klöver kvar.
Hela given:

Team
BBO

4 =
Nord giv
ingen i zon
Ola
K
ED98
E974
KD76
Cayne
873
kn653
K53
Ekn3
Garozzo
E53
K742
Dkn74
109
Mikael
Dkn10964
10
108
8542

VästNordÖstSyd
CayneOlaGarozzoMikael
  



Hade jag maskat i första sticket så hade jag inte kunnat utnyttja hjärter 98 på bordet vilket jag fick göra nu. Alltså var det hemgången som stod på spel redan i första sticket! Välförtjänta +7 IMP när andra bordet bara gjorde 140 i 2sp .
Hela matchen flöt på som det skulle så matchen slutade med 66-32 till vår fördel .

Imorgon står silvertävling på agendan så bäst och hoppa i säng så jag kan spela vettig bridge imorgon också!

//Mikael


Ettan
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Wed 19 February 2014, 20:31
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Nedgrävd i lektionsplaneringar, inlämningar samt egen kurslitteratur tänkte jag se solsken på lördag (promenaden från huset till tbanan) för att sedan spela Plattliret som går av stapeln på S:t Erik.

Individuellt sett är det många bra spelare med men parvis är det många roliga och nykomponerade par som ställer upp! Jag skulle vilja säga omöjligt att tippa eftersom allt kan hända i parspel men här kommer i alla fall ett försök. (Som vanligt med drypande ironi och slag under bältet.)

På en tredjeplats kommer vi att hitta Johan x2 (Upmark - Nilsson). Upmark har ju lyckats dra upp mig till pallplats i Karlstad så jag har förtroende för att han kan göra det med den andra Johan också. Tyvärr finns det så många Johan i Stockholm att jag inte vet vem som är vem längre... Kan exempelvis erkänna att jag länge trodde (läs; tills Uppsala Lagguld 2013) att Johan Sylvan var Johan Wahlberg tills folk skrattade mig i ansiktet och berättade sanningen.

På en andraplats kommer vi hitta vår berömda P. Bertheau som spelar med Sveriges vassaste parspelare enligt rykte. Det blir dock ingen fiskedamm för Bertheau på lördag och därför inte 100% på varenda bricka - sorry! Man kan inte bjuda 6kl hela tiden och få motståndarna att fantomoffra sig varje tävling. Turen är inte på Bertheaus sida på lördag och som vi alla vet är bridge ett rent turspel.

Vinnare av denna tävling är förstås Marion Michielsen och Mikael Rimstedt. Om Bertheau spelar med Sveriges vassaste parspelare så spelar Mikael med (vågar jag säga världens utan att sätta för stor press?) Hollands/Europas vassaste parspelare. Däremot är ju Mikael från fel sida av Sverige och vi vet ju alla att inga bra spelare kommer därifrån för de blir ju aldrig uttagna till landslaget så Marion har en tung börda att bära upp....

Nu tillbaka till morgondagens lektionsplanering där mina små ettor ska få lära sig om skillnaden mellan manligt och kvinnligt språk.




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Rimstedt [88183]
Sun 02 March 2014, 02:31
Registrerad medlem #88183
inlägg: 39
Det var ett tag sen man skrev här på bloggen...

Efter en dag som spenderats mestadels i soffan fick den avsluta med en 4-manna på BBO. Jag och Säfsten blev inbjudna till en s.k. ''team Cayne'' match som går varje dag på BBO klockan 20.00. Vi spelade i samma lag som Jimmy Cayne och Benito Garozzo - gamla men rutinerade! Ett lag där medelåldern är strax under 50... tänk er så unga de måste ha känt sig för en gång skull!

Dag in och dag ut på forumet så diskuteras vad man får och inte får inom bridgen. Hur man ska förklara, deklarera, bete sig bla bla bla..... Nu tar vi en bricka istället tycker jag.

Tänkte skriva om en bricka som var mycket intressant - beröm till min partner som skötte sig galant! Den såg ut så här:

Teams Cayne -VS- BBO Forum
Bridge Base Online 01-03-14

3NT
Nord giv
x
3
105
Ekn8542
E854
Ola Rimstedt
kn2
KD86
1093
Kkn97
Johan Säfsten
EKD10974
kn4
K76
6
y
865
E9732
D
D1032

VästNordÖstSyd
Ola RimstedtxJohan Säfsteny
  21  2  pass 
 3  pass  3NT  pass 
 pass  pass 

1 Svagt


Mitt bud som väst kan diskuteras. Som ni ser så är kontraktet obetbart oavsett försvar. Syd spelade nu ut en liten hjärter men det är fortfarande alltid hemma med ruter ut som man enkelt duckar. 4sp kan man sitta i om man vill, man då kan man gå och packa ihop efter två ruterstölder och tre ess. Enkla 630+200=13 imp in efter att moståndarna hamnat i 4sp på andra bordet med två bet. Matchen slutade totalt 77-25 så vi vann med 52 imp på 28 brickor.

Trevlig helg från Halmstad!

//OlaRim
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Fri 07 March 2014, 12:01
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Blev ombedd att skriva om en bricka. Känner att jag inte skrivit något här på länge (precis som resten av juniorsverige, jag skyller på min VFU, verksamhetsförlagda utbildning, som tar alla kraft för tillfället) så here goes something.

Plockar i alla fall upp följande fina kort (inga löften om att handen såg ut exakt såhär men tanken är samma):

xx
KDx
AKxx
KDxx

och ser hur min partner öppnar med 1kl: 12-14/18-19 balans eller naturligt. Vi spelar transfersvar och mitt logiska bud är 1NT som är UK med klöver eller balans.

Vid bordet kände jag dock inte riktigt för att bjuda 1NT av följande två skäl: 1) om vi ska spela sang borde inte jag ha spelföringen med tanke på att jag har xx i spader och min partnerns eventuella spaderhåll kommer då dö en plågsam död vid spaderutspel. 2) Oavsett vad vi spelar vill jag nog inte ha spader ut (för jag tänker ju bjuda slam antagligen).

Så för att förhindra detta tog jag upp 1hj ur budlådan, vilket visar minst fyra spader

Min partner bjöd nu 2kl, som visar 5+ klöver och 11-15 poäng. Nu såg det fint ut men om vi räknar våra fina honnörspoäng kan vi fortfarande ha 28 och det räcker ju inte till slam om vi går enligt bridgeskolans regler. Därför måste vi undersöka vad partnern har så jag bjöd 2ru relä och partnern visade 5+klöver, 4+hjärter och min.

Slaminviterade med 4kl och partnern accepterade. Lite essfrågor och sådant senare hamnade vi i 6kl vilket var claim. Motståndarna såg dock lite fundersamma ut när jag var tvungen att lägga upp mina kort på bordet och dök upp med två hackor i spader... Det visade sig att motståndarna hade hela tio spader tillsammans!

"Hela" given:


6
Nord giv
ingen i zon
Partner
E
kn10xx
Dxx
Exxxx






Erika
xx
KDx
EKxx
KDxx

VästNordÖstSyd
PartnerErika
  11  pass  12 
 pass  23  pass  24 
 pass  25  pass  26 
 pass  37  pass  48 
 pass  49  pass  4NT 
 pass  510  pass  6 
 pass  pass  pass 

1 Nat / bal
2 4+ spader
3 11-15, 5+ klöver
4 Relä
5 4korts hjärter eller ruter
6 Relä
7 4korts hjärter, min
8 Slaminvit
9 Cue
10 2A, ej Q


Och ifall någon undrade, nej det blev inte spader ut. Inte för att det spelade någon roll denna gång....


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Wed 19 March 2014, 17:47
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
På söndag kommer det svenska juniorlaget att spela sin första match i "Online Universitets-VM" som anordnas över BBO. Det är 64 lag anmälda och det börjar med ett gruppspel med 4 lag i varje grupp. De två främsta i varje grupp går vidare till knock-out fas. I vår grupp är det två lag från USA samt ett från Holland med.

Det svenska laget består av Ida Grönkvist, Mikael Rimstedt, Simon Ekenberg, Adam Stokka samt undertecknad. På söndag spelar Ida-Micke, Simon-jag.

Matchen börjar 10.00 (på morgonen!!) och för att bakspela leta upp något av följande BBO-nick:

Minihopp - Erika
Halko - Ida
MikaelRim - Micke
Ekeeeeeen - Simon


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Wed 26 March 2014, 13:27
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
I morgon klockan 22.30 kommer det svenska laget spela sin andra match i Online Junior-VM. Mikael spelar med Stokka och jag spelar med Eken. För att bakspela leta upp något av följande BBO-nick:

MikaelRim
Stokka1
Minihopp
Ekeeeeeen

Ifall någon missade vår första match så vann vi med fina 116-37 i IMP vilket konverterades om till 20-0 i VP. För att gå vidare från gruppspelet (fyra lag i varje grupp) gäller det att vara etta eller tvåa.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80