Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Erika Rodin [93303]
Fri 28 March 2014, 07:22
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Det svenska laget tuffar på i Uni-VM och vann igår sin andra match. Sista matchen i kvalspelet får vänta till nästa helg då vi kommer att spela 2230 söndagen den 6e april. Motståndet har inte varit på topp och vi hoppas förstås det blir bättre så vi inte vinner med 20-0 i finalen också.

En fin bricka från igår var när jag plockade upp:
-
Kxx
AKxxx
AJxxx

och ser hur Simon öppnar med 1NT (15-17), har ni metoder för att hitta en eventuell slam nu?

Själv spelar jag och Simon ett NT-system som självaste PO har utformat och jag hoppas jag gjorde systemet rätt när jag bjöd 3sp som visar 5+-4+ i lå och korthet i spader. Simon gick, inte helt förvånande, ned i 3NT och där satt jag och undrade vad jag skulle bjuda. 4sp borde rimligtvis visa renons och bra kort så det blev mitt bud och Simon gick återigen ned i 4NT. Nu då?

Med största sannolikhet sitter Simon med något som liknar 5-3-(32) och 14 sletna. Ska jag passa nu? 5kl är det P/C? Men vad tusan gubbar, jag har så fina kort så jag vill spela slam! (Ingen är förvånad) Frågan är bara vilket bud som betyder "pick a slam"... Jag bestämde mig för att 5NT borde betyda det för det verkar konstigt att kunna storslamsinvitera när partnern redan gått ned två gånger. Simon priffade snällt till 6kl som var claim.

Hittills ser våra siffror ur så här:
Sweden - Netherlands Leiden RED 116-37
Sweden - USA Northwestern 116-15

Nu iväg mot nya bridgeäventyr i Ludvika och Borlänge!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
PO Sundelin [1171]
Fri 28 March 2014, 08:33
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Erika Rodin[93303 skrev ...
]

-
Kxx
AKxxx
AJxxx

och ser hur Simon öppnar med 1NT (15-17), har ni metoder för att hitta en eventuell slam nu?

Själv spelar jag och Simon ett NT-system som självaste PO har utformat och jag hoppas jag gjorde systemet rätt när jag bjöd 3sp som visar 5+-4+ i lå och korthet i spader...
som i själva verket visar en slaminviterande sanghöjning med 44 - ngn gång 54 i lågfärgerna, utan singlar alltså / Systembudet heter 3hj, 55 i lågfärgerna, ngn gång 54. Skälet är att sanghanden inte ska behöva kategoriskt slå av med 3NT utan ha utrymme för att visa intresse under 3NT med 3sp. Han kan t.ex. en lite essig hand utan fyrkorts lå. På 3sp bjuder Sh passbara 3NT, annars längre lå om 54, eller singelhö med 55orna /mvh-Utformaren


Simon gick ned i 3NT och där satt jag och undrade vad jag skulle bjuda. 4sp borde rimligtvis visa renons och bra kort så det blev mitt bud och Simon gick återigen ned i 4NT. Nu då?

Simon priffade snällt till 6kl som var claim.




Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Sat 29 March 2014, 19:41
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Erika Rodin[93303 skrev ...
]

-
Kxx
AKxxx
AJxxx

och ser hur Simon öppnar med 1NT (15-17), har ni metoder för att hitta en eventuell slam nu?

Själv spelar jag och Simon ett NT-system som självaste PO har utformat och jag hoppas jag gjorde systemet rätt när jag bjöd 3sp som visar 5+-4+ i lå och korthet i spader...
som i själva verket visar en slaminviterande sanghöjning med 44 - ngn gång 54 i lågfärgerna, utan singlar alltså / Systembudet heter 3hj, 55 i lågfärgerna, ngn gång 54. Skälet är att sanghanden inte ska behöva kategoriskt slå av med 3NT utan ha utrymme för att visa intresse under 3NT med 3sp. Han kan t.ex. en lite essig hand utan fyrkorts lå. På 3sp bjuder Sh passbara 3NT, annars längre lå om 54, eller singelhö med 55orna /mvh-Utformaren


Simon gick ned i 3NT och där satt jag och undrade vad jag skulle bjuda. 4sp borde rimligtvis visa renons och bra kort så det blev mitt bud och Simon gick återigen ned i 4NT. Nu då?

Simon priffade snällt till 6kl som var claim.






Ja så är det ju i PO-sangen version 7.6. Jag spelar ju den som utkom för fyra år sedan, kanske version 3.4. Sedan har vi de som spelar version 1.6, då visar 3sp 5-4 i lå med någon korthet i valfri högfärg.... Det gäller att veta vilken version man spelar!

Hemkommen från dagens silvertävling där det var lagmixbarometer. Själv fick jag äran att spela tre matcher med Andreas Jansson för att sedan byta partner (mitt förslag och det var inte rätt om man ser på resultatet i match fyra...) till att spela med Simon Bech i två matcher.

Den viktigaste brickan var när vi plockade in 21imp på en bricka! Jag hade följande sunkiga hand:
xx
DJxx
xx
109xxx

och ser hur budgivningen går:

MTH - jag - MTV - partner
1hj-p-2kl-p
3hj-p-4ru-X
4sp-p-6hj-p
p-?

Vi har precis haft en dålig bricka där jag valde att passa ned 3nt trots 5-3 i hö vilket förstås var fel (K109, Kxx, KJT, ADTx) så där visste man att man hade -10imp. Sedan hade vi en osäker -3/7 imp så det var dags att vända på båten. Jag körde därför in en dubbling och det gick pass runt. Det var ju inte rätt (av motståndarna att passa) när 6hj alltid var en bet (200 till de goda) medan vid andra bordet spelade våra vingar 7nt= för 2220. Någon vid bordet kallade mig Peter(ra).....

Tre brickor senare plockar jag upp x, KDx, AKDxx, Kxxx och det går två pass fram till mig. Öppnar med 1ru och det går 3hj in från vänster. Pass fram till mig och what to do? Hade lite ångest med drog upp en dubbling, på 3sp får jag väl bjuda 3nt och hoppas på det bästa.
Kanske ska man bara passa?

Partnern hittar nu att bjuda 4hj och jag tänker i min lilla bubbla att det är en good raise i ruter. Ge partnern klA och spA så ser det ju mycket fint ut (eller?). Jag tänkte att ett cuebid kan ju aldrig skada och tog därmed 4sp och ser hur det går pass-pass-pass....

Tretton stick senare och efter att ha sett motståndarna spelat pingpong med korsstölder skriver vi in -6 för 600 ut i protokollet. Ifall någon undrar vann vi en 7a på den brickan

En fin bricka var när min pd öppnade med 2hj (10-13, 6k färg) och jag ser ned i:
Ax
KQxx
Axxxx
xx

De flesta bjuder väl bara 4hj rätt och slätt men jag tänkte att det kan aldrig skada att kolla läget lite så jag tog 2nt stenbergs. Partnern hoppar nu till 4ru (renons). Nu ser det ju fint ut! HjA, spK, klA så är nog 6hj ett trevligt kontrakt. Dock fick vi inte bjuder ostört utan 4ru blir dubblat och jag tar upp en blå. Nu bjuder partnern 5kl och det är min tur igen. Jag vill inte kasta in 6hj och vill på något sett ta reda på om partnern har AK i klöver eller bara något som gör att det hänger på en mask. Så drar i 5ru (last train eller bara allmänt "kom igen nu pd har du inget mer?) och får snällt finna mig i att passa på 5hj när partnern bjuder det. Ett övertrick senare.....

Nu blir det lite mer lagmatch i hemmabridgeformat.

Ifall någon undrar så vann vi tävlingen med två VP!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Daniel Gullberg [37167]
Tue 01 April 2014, 08:22
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Hej!

Som de flesta säkert redan vet går JVM i Turkiet i sommar efter festivalen där Sverige ska deltaga med två lag. Någon uppmärksam har kanske noterat att endast det yngre laget är uttaget, inte det äldre, och jag tänkte förklara varför.

För en tid sedan bestämde sig Pierre Zimmermann, mannen som köpt ihop Monacos proffslag, att det är alldeles för låg klass på juniorbridgen i det lilla landet. Enligt sin egen modell ville han köpa in ett lag med sikte på JEM nästa år (egentligen behöver nya spelare vänta två år för att byta land, men som han sade med en blinkning "sådant brukar lösa sig för mig") och lotten föll på det Svenska laget, eftersom han under en bricka mot oss i Phoenix i höstas blev inpetad tre gånger på samma bricka (det var ingen som hade hjärta att säga att han inte alls var inpetad utan faktiskt bara gav favör).

Detta innebär att Sverige behöver ett helt nytt juniorlag då hela truppen går över med omedelbar verkan till Monacos förfogande. Spelare som är intresserade av att spela VM i sommar hör med fördel av sig till kapten Per som även ska gå över till Monaco men som enligt egna ord "tyvärr måste sitta kvar året ut av kontraktsskäl".

//Daniel Gullberg, nybliven Monegask
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Tue 01 April 2014, 11:06
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
.


Ettan
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 01 April 2014, 18:09
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Daniel Gullberg[37167 skrev ...
]
Hej!

Som de flesta säkert redan vet går JVM i Turkiet i sommar efter festivalen där Sverige ska deltaga med två lag. Någon uppmärksam har kanske noterat att endast det yngre laget är uttaget, inte det äldre, och jag tänkte förklara varför.

För en tid sedan bestämde sig Pierre Zimmermann, mannen som köpt ihop Monacos proffslag, att det är alldeles för låg klass på juniorbridgen i det lilla landet. Enligt sin egen modell ville han köpa in ett lag med sikte på JEM nästa år (egentligen behöver nya spelare vänta två år för att byta land, men som han sade med en blinkning "sådant brukar lösa sig för mig") och lotten föll på det Svenska laget, eftersom han under en bricka mot oss i Phoenix i höstas blev inpetad tre gånger på samma bricka (det var ingen som hade hjärta att säga att han inte alls var inpetad utan faktiskt bara gav favör).

Detta innebär att Sverige behöver ett helt nytt juniorlag då hela truppen går över med omedelbar verkan till Monacos förfogande. Spelare som är intresserade av att spela VM i sommar hör med fördel av sig till kapten Per som även ska gå över till Monaco men som enligt egna ord "tyvärr måste sitta kvar året ut av kontraktsskäl".

//Daniel Gullberg, nybliven Monegask


Jag har haft lite kommunikation med Pierre Zimmerman - Polaren Pierre som jag kallar honom (han kallar mig Pierrot med franskt uttal).
Han berättade att han hade planerat att bygga en friggebod på stranden i Monaco, där juniorerna skulle bo (rinnande vatten fanns ju i Medelhavet, el behövs knappast eftersom grabbarna förväntas sova och vila på nätterna och annars inte är hemma så mycket med tanke på alla tävlingar dom skulle flänga runt på.

"MEN", sa Pierre på sin knackiga engelska - "BUT" sa han egentligen - vat is appening in Olland?
Nu blev han så upprörd att han fortsatte på franska (Jag lät Google översätta) "Sådana resultat som i Witte Huis kan jag inte godkänna. Jag blir tvungen att säga upp de preliminära överenskommelserna och i stället hyra in hela Norge. Det går visserligen åt några fler friggebodar, men dom är ju vana vid sina hytter. Jag hyr en alptopp eller två där dom får plats.

Så sorrry grabbar, glöm det ljuva livet i Monaco, hoppas bara att inte Per hinner hitta reserver till Istanbul.
Ryktet går nämligen att Chalmers och KTH ska ersätta vårens matematik med en snabbintensivkurs i bridge med målet att bygga upp ett lag som ersätter det gamla.
Lärare i Göteborg blir M.Westerlund
Han engageras även på KTH förutsatt att hans främlingspass godkänns vid inresan. Vid ankomsten stämplas passet med 08. Dessutom märks han i pannan med en likalydande tatuering.

Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 03 April 2014, 12:57
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Om man inte vill titta på seniorerna på BBO ikväll 19.00 kan man logga in 20.00 och istället titta på när juniorlandslaget möter Lettlands öppna lag (eller så har man två fönster uppe och tittar på båda). Spelar för Sverige gör:
Ida Grönkvist (halko)- Mikael Rimstedt (MikaelRim)
Daniel Gullberg (gulllberg) - Mikael Grönkvist (mike_G).


» länk
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Fri 04 April 2014, 09:03
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
På söndag klocka 2230 kommer vi spela vår sista grupp match i Uni-VM. För att bakspela leta upp Minihopp, Halko, Stokka1 eller Ekeeeeeen. Vi ligger nog rätt bra till för avancemang efter att ha vunnit våra två första matcher med 20-0.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ida Grönkvist [31083]
Sun 06 April 2014, 19:16
Registrerad medlem #31083
inlägg: 21
Hej alla rastlösa själar,

Vår BBO-match ikväll mot ett amerikanskt universitetslag har skjutits upp med minst en timme pga trafikköer på andra sidan Atlanten(låter ju nästan som fjärilseffekten). Detta innebär att vår hängivna fan club som tänkte heja på oss om en dryg timme tvingas vänta tills tidigast 23.30 för att se oss krossa jenkare. Observera att det kan dröja ytterligare.

Vi hoppas att alla med sömnproblem(och även ni andra, givetvis) gör oss sällskap senare ikväll!
Tillbaka till toppen
Simon Ekenberg [41685]
Sun 06 April 2014, 19:19
Registrerad medlem #41685
inlägg: 12
Amerikaner från Kentucky är som alla vet inte speciellt vassa på klockor, så därför kommer matchen att starta minst en timme senare idag. Den ursprungliga tiden var alltså 2230, men nu sätter vi igång tidigast 2330. Som grädden på moset har vi också passat på att ändra laguppställning, dom som ska spela är Ekeeeeeen, Minihopp, Halko, MikaelRim.

Vi ses snart alla nattugglor!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80