Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Rimstedt [88184]
Sun 27 October 2013, 20:54
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Spelföring spelad av en världsmästare

"Äntligen hemma" efter andra helgen av allsvenskan. Eftersom en av lagkamraterna ville vinna tusentals dollar nere i Monaco samma helg så fick lag Harplinge snurra runt på 3; Ola, Mikael och Cecilia + Pappa Eriksson-Hasse.

Finns säkert flera brickor att skriva om men en spelföring som Cecilia visade klass på var följande:

Allsvenskan


4
Öst giv
Rimstedt
853
10865
E1032
KD






C Rimstedt
ED64
EKkn9
D87
82

VästNordÖstSyd
RimstedtC Rimstedt
   1  1NT 
 pass  21  pass  2 
 pass  4  pass  pass 
 pass 

1 Stayman


Utspel: Spader 9

Snabbt och lätt såg Cilla att Spadern satt 4-1 och ett tapp i den färgen var oundvikligt. Allt som allt såg det ut som att det var ett tapp i Klöver, ett tapp i Ruter och ett tapp i Spader. Kontraktet hänger alltså på att lösa Hjärtern.

Öst täckte Spader 9 med Tian och Cilla var då tvungen och vinna med Damen. Nu då?

Eftersom Öst öppnade budgivningen så har h*n förhoppningsvis Ruter Kung så Cilla började med Hjärter Ess och sedan Ruter till Ess. Cilla spelade nu Hjärter till Knekt och Väst sakade nu en Klöver. Väst har alltså 11 kort i lågfärgerna. Läget är följande:

Allsvenskan


4
Nord giv
Rimstedt
85
108
1032
KD






C Rimstedt
E64
K9
D8
82

VästNordÖstSyd
RimstedtC Rimstedt
  



Cilla är fortfarande tvungen att stjäla en Spader men Öst:s 5:e Spader kommer vara hotande för Cilla. Hon insåg nu att även hemgången var hotad så varför inte ge försvaret chansen att göra fel! Men hur?

Cilla spelade nu en liten Spader. Nu var Öst inne och h*n förstod inte riktigt given än så h*n fortsatte med Spader som såg neutralt ut. Cilla vann med Esset och spelade en låg Ruter. Precis enligt planen så vann Öst med Kungen och spelade nu sin 4:e Spader som Cilla stal på bordet med Hjärter Tio. Nu spelade Cilla Klöver Kung och Öst kände sig mer eller mindre tvingad att vinna med Esset och såhär såg slutläget ut:

Allsvenskan


4
Nord giv

8
103
D


kn9
kn10
7
D7

6

K9
D
8

VästNordÖstSyd
  



Vänder Öst med Klöver så kan Cilla bara maska i trumf och claima sina 3 höga. Spelar Öst Spader så kan Cilla stjäla den på bordet, ta ut sitt klöverspel och claima med K9 kvar i trumf på handen. Spelar Öst trumf så kan hon bara maska och claima sina höga spel.
...........................Mycket vackert spelat!...........................
Hela given:

Allsvenskan


4 =
Nord giv
Rimstedt
853
10865
E1032
KD
9
2
kn965
kn1097543
Kkn1072
D743
K4
E6
C Rimstedt
ED64
EKkn9
D87
82

VästNordÖstSyd
RimstedtC Rimstedt
  



Öst var alltså tvungen att vända i trumf för att undvika detta slutläget för då hade Cilla varit tvungen att stjäla sin spader och då kan Öst nästa gång h*n kommer in spela sin 5:e Spader som betar kontraktet.

Mot huvudstaden!

//MickeRim


Ettan
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 04 November 2013, 23:54
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Det har blivit november och det är min sista kväll i London. Efter att ha spelat bridge onsdag, torsdag, fredag och söndag (i London) så kände jag att jag behövde spela en kväll till och det fick då bli idag för i morgon åker jag ju tillbaka till Sverige. I fredags träffade vi (jag och Emanuel) svensken Fredrik Björnlund på klubben och jag passade på att fråga om han ville spela och fick napp direkt!

Efter att ha ätit middag och diskuterat system gick vi därför till klubben för att spela lugna 24 brickor (det finns inget som heter rondtid i London när man bara spelar vanlig partävling, inte heller har man fikapaus).

Efter en mindre bra budgivning hamnade vi i tre spader på följande kort:

Budgivningen:
1ru-(1hj)-1sp-(p)
2hj*-(3kl)-p-(p)
3sp-ap

Kxx
ADJ10
AKxxx
10
-
AJxx
xxx
xx
K98x

Hj x i utspel och på budgivningen vet man att den som sitter efter träkarln har 5 hjärter och (minst) 4 klöver, antagligen fem. Det här såg ju inte jättebra ut. Att maska i hjärter är inte så kul för då kommer det bli en stöld direkt eftersom han som spelade ut har singel. Så vi går upp med esset. Sen då?

Vi kan försöka stjäla klöver på bordet, stöldresa rutern eller dra ut trumf. Gärna allting på samma gång.. Spelar vi klöver upp mot kungen lär man gå i med esset och sedan ta hjK, hj till stöld och vad händer sedan? Kanske vänder de med ruter som borde vara rätt säkert, eller klöver? Och om de vänder med ruter vad ska vi spela då? Ruter kung och ruter till stöld? Tror vi högern har 1525? Men då har ju vänstern 5 spader och har inte dubblat trots att hans partner har bjudit 2 ggr! Är kanske mer rimligt att högern har 2515 och om de då vänder med ruter kan vi ju inte spela ruK för då kommer han ju stjäla den...

Efter mycket om och men valde jag att försöka dra ut trumfen eftersom vi har rätt många stopp i de övriga färgerna. Så jag tog hj A, sp K och sedan spader och då föll damen! Sp A och sedan sp J. Nu hade vänstern en hög spader som han kunde ta för när han ville (det viktiga var väl att min spader inte försvann samtidigt) så nu spelade jag hjärter som högern vann för med kungen och sedan tog han ut klK och vände med klD som jag vann med. Mer hjärter som han fick stjäla och nu var det bara och ta mina nio stick och jämn hemgång

Ett annat läge som var lite konstigt var när jag plockade upp:

Ax
KJ8x
AKxxxx
x

och budgivningen går (1ru)-p-(1hj) fram till mig. Jag testade pass och ser hur det går: (1nt)-p-(2kl okrav) och så jag igen. Kände att nu var det nog dags att agera så bjöd 2ru och det går (p)-3ru-(3hj) och så är det jag igen. Allt som allt har det alltså gått:

MTV PD MTH JAG
(1ru)-p-(1hj)-p
(1nt-p-(2kl)-2ru
(p)-3ru-(3hj)-?

Kände att jag hade nog i alla fall 4 stick på egen hand och partnern kanske kan skramla ihop ett? Känns som att han borde ha något i klöver eller spader kanske.. Så jag testa en straffdubbling för att lite senare få betala ut 630....

Trots detta lyckades vi vinna med 63%

I morgon tillbaka till Sverige!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Thu 14 November 2013, 15:16
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Spelade lite bridge på BBO, en sådan där ACBL-turnering med Simon. Vi har ju inte så mycket att göra på dagarna så då försöker man spela bridge eller leka med Pepsi.

Plockade upp följande hand:
AD10x
Kxx
Dx
DJ8x

och ser hur budgivningen går
(1kl)-X-(p) fram till mig

jag testar 2kl som allmänt krav och det går X till höger, XX av partnern och pass till vänster. Min tur igen.

XX borde vara någon typ av mancoff-läge så det visar xx eller xxx eller xxxx i klöver. Med tanke på att jag har en öppningshand och min Simon har en öppningshand borde vi kunna skrapa ihop 8 stick i ett klöverkontrakt så jag kör in ett pass och skriver lite senare in 560 i protokollet för 100% när Simon la upp följande hand:

Kxx
ADxx
Kxxx
9x

Det här var en av de senare brickorna under tävlingen då vi hade fått igång vårt spel men den första brickan bjöd vi oss mindre fint till följande ruterslam:

1hj-(2sp)-3sp*-(4sp)
5hj-(p)-6ru-(X)
ap

A
ADxxxx
K10
9876
><
Jx
-
ADJxxx
AJ10xx

Spader ut som jag tog för esset och sedan hjärter ess för att saka min sista spader på handen. Nu var ju då frågan hur vi ska lösa klövern för ett tapp? Vi kan testa att dubbelmaska men borde inte dubblingshanden ha något i klöver? Och det vore väldigt jobbigt om det satt KD. hos vänstern. Och om vi maskar en gång och han till vänster får för en honnör, ska vi då maska igen eller ska vi spela på KD.?

Så många möjligheter! Efter lite om och men bestämde jag mig för att bara dra ut trumfen och sedan bara lägga ned klöver A. Det var ju förstås fel denna gång när det satt KDx framför. En elak bet och vi startade således tävlingen med 11%.

Vi lyckades dock kämpa oss upp till 68% på slutet för en hedrande (?) fjärde plats...





Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 17 November 2013, 20:02
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Det har varit lite ont om juniorbridge här i bloggen här på sistone så här kommer lite smått och gott från den senaste månaden, framförallt på temat redubblingar. Känsliga läsare varnas.

****************************************************

Med:
Tx
x
AQJTxxx
KQ9
öppnar du i andra hand med 1D som lovar en obalanserad hand med minst fyra ruter. LHO UD:ar och partnern tar fram en hederlig redubbling. Högern bjuder föga förvånande 1H och det är du. Att spela försvar mot 1H X är absolut inget jag rekommenderar med den här handen så att stå med på partnerns förmodade dubbling verkar dumt. Standardöverenskommelsen efter redubbelt är att pass plus bud är utgångskrav (motsvarande andra kravpasslägen där pass + bud är starkast). Direkta bud är däremot svagare vilket känns rimligt med den här handen. Vi har dock en sjunde ruter och en singelton så 2D känns lite blött. Jag provade därför 3D.

Partnern hade AQxx AQx Kx Txxx och tog oss till 6D, en slam som hängde på att UD:aren hade båda högfärgskungarna (eller Jx i klöver på den andra handen) - rätt bra odds när vi har 27 hp ihop! Tyvärr hittade dock utspelshanden att lägga ner klA och skicka iväg en andra klöver till stöld så slammen var bet innan jag kom in i spelet.

****************************************************

På senaste tiden har jag funderat kring redubblade utgångar. Det började egentligen redan under festivalen då jag fick plocka in en rund tusing i 5H XX. Krister Ahlesved fick in samma resultat i 5S i grundspelet i ligan så ställningen var 1-1.

På en annan giv ifrån Allsvenskan division 2:s andra omgång hade jag:
xxxx
AJT8
-
KQxxx
Partnern öppnade med 1D i pluszon och till höger kom ett hopp till 2H som förklaras som 10-13. Jag passade för att hoppas på 800 i 2H X men nu tog budgivningen en oväntad vändning då vänstern bjöd 2NT, minst invit med hjärterstöd och partnern dristade sig till 3S! Pass till höger och jag fick förstås höja ett snäpp.

Vänsteryttern tog sig en liten funderare och dubblade efter 30 sekunder vilket gav mig optimala förutsättningar för att redubbla!
1. Motståndarna är i zonen och jag kan garanterat ta hand om 5H.
2. Vänstern har tänkt och har därmed inte någon säker straff (han har alltså inte KQJT i trumf t.ex).
3. Kontraktet kommer gå max en bet.

Alla passade och efter en rätt vass spelföring gick Matias Rohrberg hem i kontraktet för 880 till de goda.

****************************************************

Så förflyttar vi oss till Rissne en sen torsdagskväll där du fått äran att spela ett par brickor med Magnus "Iskungen" Magnusson. Du har:
Jxx
KQJT9
J
ATxx
Pd startar med en obalanserad ruter (lustigt att alla tre budgivningarna börjat med en sådan) och du svarar 1H. Vänstern ger sig in i matchen med 2C och partnern tar lite överraskande 2S. Mycket kort är ute och går för högern hittar en höjning till 3C men du föreslår 3NT och förväntar dig halvt om halvt att partnern ska ta bort eftersom han antagligen har en reverse baserad på en extrem fördelning. Vänsteryttern inlägger i alla fall misstroendevotum mot din utgång och partnern tar fram den blåa!

Det verkar otroligt att det skulle vara något annat än to play i ett odiskuterat läge så jag slickade mig om munnen och passade. Ett övertrick blev det när bordet hade Axxx x AKQTxxxx - vilket kändes som ett rätt bra resultat när 6D inte går hem med spader eller trumf ut. Detta kostade dock 9 imp när man vid andra bordet kom i samma kontrakt och fick låg spader ut från KQxx och därmed kunde ta elva stick. En lite oväntad brickförlust men vi vann ändå matchen.



» länk
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Wed 04 December 2013, 18:50
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
På lördag är det dags för en fågel fenix att resa sig ur askan. Jag pratar förstås om Uppsala Lagguld som de föregående åren har dalat som tävling tills den till sist blev inställd och som nu i år har lockat hela nitton lag! Om det beror på bra marknadsföring, fina priser eller något annat lämnar jag till övriga spekulanter men att säga att det är en stor comeback kan nog ingen motsäga.

Jag kommer ihåg när jag var liten, då var Uppsala lagguld en oerhört prestigefylld tävling och brukade till och med fungera som OBS (möjligen lite inofficiellt eller så kommer jag kanske helt ihåg fel..). Själv var jag alldeles för liten och "grön" för att våga anmäla mig till tävlingen som brukade inhysa hela landslaget och Sveriges bridgeelit. När det väl blev dags för mig att anmäla mig blev tävlingen inte av

Nu är det dock dags och jag kommer äntligen få spela denna tävling som jag faktiskt har velat spela i x antal år nu.

Som sig bör tänkte jag förstås göra en helt felaktig tippning (hittills har mina tippningar i JSMlag/par alltid varit helt fel men det kanske är någon som tycker det är underhållande läsning) till tävlingen och insåg ungefär halvvägs igenom min tippning att det är mycket svårare när man inte känner hela startfältet...

Utan vidare presentation kommer därför min tippning inför Uppsala lagguld 2013. Om någon känner sig lämnad utanför/illa berörd/sårad så är det inte min mening men bridgespelare verkar uppskatta ironi och sarkasm mer än massa gulligull.

På en femteplats hittar vi Yellow Bishop (PG Eliasson, Thomas Magnusson, Frederic Wrang, Lars Ramquist). Vad kan jag skriva om detta lag? Tja.. De har väl spelat bridge i hundra år så förhoppningsvis har de lärt sig den kända stripsqueezen vilket kommer bli till stor nytta. Tyvärr har den äldre generationen inte lika stor passion för budgivning så för många missade utgångar kommer bli deras fall.

Fjärdeplatsen knips av Greven (Christer Eriksson, Johan Sylvan, Hans Kvick, Olle Wademark, Per-Ola Cullin). En bridgespelare, en OS-mästare, en nykär, en settlersexpert och Tomten kommer inte klara av att reda ut om de spelar 1430 eller 0314 innan tävlingen börjat och med tanke på att det snart är julafton är det i alla fall en spelare som kommer behöva stå över många matcher för att hinna coacha nissarna.

Då är vi framme på pallen och längst ned hittar vi Anna (Anna Zack Efraimsson , Bengt-Erik Efraimsson, Johnny Östberg, Anders Morath). Kanske ett lag som borde hamna högre upp, de var med länge i SLC och har placerat sig bra i många tävlingar. Tyvärr har jag hört rykten om att det är sko-REA i en av Uppsalas gallerior och Anna kommer inte kunna sluta tänka på vilka skor hon ska köpa först.

Silvermedaljen går till Skalman (Krister Ahlesved, Jonas Petersson, Tommy Bergdahl, Niklas Warne). Ett lag som alltid är att räkna med och vunnit ett antal tävlingar på senast tid. Dock har de bytt ut lite spelare (alla lag verkar ha en benägenhet att göra det) och det är ännu oklart om det är till deras för-, eller nackdel. Jag menar, hur ska man klara av att vinna utan en stormästare på 20 bast?

Högst upp på pallen kommer förstås mina egna favoriter Sivves Straffdubblare (Daniel Sivelind, Tommy Andersson, Björn Andersson, Andreas Jansson). Efter ett förödande nederlag i SLC som gjorde att laget "endast" kom tvåa har nu Sivve fått lite vett i skallen och bytt ut vingarna mot ett tvillingpar som vann JSM-par första året jag var med (nu är de dock gamla men förhoppningsvis fortfarande i form). Skogen är farlig och nu är det äntligen dags att visa det!

Årets outsider är förstås mitt lag (Minijumpers, Erika Rodin, Kristin Nedlich, Simon Bech, Linus Jorenbo). Simon Bech, pappaledig och borta från bridgen alldeles för länge gör comeback och vi sätter förstås allt vårt hopp till honom. Vi andra tänkte mest lägga kort och se fram emot kvällens besök på Agave.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Rimstedt [88184]
Sun 15 December 2013, 02:53
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Godnatt bridgesverige!

Pinsamt när man inte finner juniorbloggen under de topp 10 senast uppdaterade trådarna, så jag tänkte skriva ett inlägg innan jag börjar zZznarka.

Sista veckan i skolan och det är nu man slutför alla arbeten man har kvar på schemat så man kan få ett outstanding jullov! Men för att istället snacka skola så byter vi ämne till bridge istället .

För min del blir det en hel del bridge som står på schemat. Den första tävlingen, på torsdag, kan nog vara julens absolut viktigaste tävling. Det är nämligen julbarometern på klubben! Många jag känner inklusive halva familjen ställer upp i tävlingen och där jag ska sopa banan med min syster; Sandra . De få gånger vi träffas nuförtiden så kommer hon inte undan utan en tävling ihop!

Näst-nästa helg blir nog nästa tävling där jag 'äntligen' slipper åka 100mil för att spela en guldtävling. Hemmastaden arrangerar äntligen en guldtävling och den kommer jag definitivt ställa upp i! Halmstadguldet står på schemat och där får jag Erika att åka 50mil för att kamma hem mixedtävlingen med undertecknad!

Sedan dagen efter Halmstadguldet åker vi vidare upp till huvudstaden för o fira nyår med många bekanta bridgare! Blir nog en o annan bricka där också misstänker jag .

Den 4:e Januari åker jag ytterligare 18mil norrut för att lira en annan guldtävling. Där får jag mig den stora äran och lira med mästarnas mästare på svenskbridge; Anders Morath i Gävleguldet. Kommer utan tvekan blir ett sant nöje .

Sen den 6:e kommer jag också lira en av de 1700 silvertävlingar som arrangeras under denna dag. Men var och med vem? Jag säger inte mer än att hoppas vi ses vid bridgebordet under trettondagssilvret! . För då lirar jag med han som sällan gör misstag. Vem det nu är, det får ni själva lista ut!

Förra helgen lirade jag en silvertävling nere i Malmö. Och som alltid har jag en bricka med i mina inlägg! Den som fick äran och spela denna tävlingen var jag när jag fick ett ja-besked från Björn Sanzén! Var mycket trevligt, roligt och överens var vi minst sagt . Här kommer en bricka jag bjöd som åsna på (men åsnor har också tur ibland...) :

Silvertävling
Malmö

Väst giv
ingen i zon
Sanzén









Mikael
Ekn105
EKD972
K2
E

VästNordÖstSyd
SanzénMikael
 pass  21  2NT  Dbl 
 3  pass  pass  4 
 pass  4  5  5NT 
 pass  6  pass 

1 Entydig multi (svag hö)

(Brickan är svängd eftersom det är enklare o följa brickan via Syd)

Krävdes ingen jättehjärna för o lista ut att 2NT inte var naturligt, men vad har man när man bjuder 2NT följt av 5kl på EGEN hand? Man borde ju ha en miljard lågfärgskort tänkte jag. Så jag började skissa in om vi kanske skulle spela Sang framför spader? Men på 6 Ruter kunde jag bara räkna till 12 i Sang och förmodligen 13 i spader. Men tänk om partnern inte har spader Kung? Jag återkommer till den frågan lite senare. Iallafall, jag fick årets hjärnblödning och tömde hela budlådan d.v.s. 7NT. Jag VET att 7sp kommer säkert vara ett bra resultat i den här tävlingen så mina tankar när jag tömde budlådan måste ha varit på semester i ingenmansland. Klöver Kung i utspel och såhär såg given ut:

Silvertävling
Malmö

7NT =
Väst giv
ingen i zon
Sanzén
D87642
6
E75
1032
93
kn104
D103
KD765
K
853
K9864
kn984
Mikael
Ekn105
EKD972
K2
E

VästNordÖstSyd
SanzénMikael
 


(Brickan är svängd eftersom det är enklare o följa brickan via Syd)

Jag trodde inte mina ögon när 1) spader Kung satt framför och 2) hjärtern satt 3-3. Nästa gång har jag inte samma kort och då hade Öst haft en VIP-biljett i 2000-klubben . Som sagt, man måste ju ha tur ibland!
Anledningen till att jag räknade till många stick redan från start var att dagen innan så berättade Björn för mig (förlåt Björn ) att han "alltid har till sitt bud". Tycker det är underbart och se lite juniorbud när man är junior själv för personligen så hade jag gärna haft iaf två honnörer eller lite hp om jag väljer multi i andra hand . Men som jag brukar säga: "Don't argue with success". Hamna i 7x utan multiöppningen hade jag tvivlat på om jag ska vara ärlig .

End of this evening. God Jul osv allihopa!
Nu går en nybliven morbror i säng ~

//MickeRim


Ettan
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Sun 15 December 2013, 09:39
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Mikael du radar upp tävling efter tävling men du glömde förstås nyårssilvret som du definitivt kommer få spela! Årets första tävling med start 1500 på St:Erik. Det är dock oklart vem du kommer få spela med men någon av de du firat nyår med är nog en stark gissning.

Själv ska jag nog faktiskt spela nästan exakt lika mycket bridge som Mikael under jullovet vilket ska bli oerhört trevligt! Hoppas förstås att alla andra spelar bridge så det bara ryker om er.

Tills dess sitter jag fast i skolan med att öva på att skriva akademiska texter (åh så kul hurra! ) vilket är det tråkigaste jag vet för då måste man 1) vara saklig 2) ej vara personlig 3) skriva specificerande och tråkigt. Nej usch och fy för sådana texter! Tråkigt värre att det är den enda textgenren som används på universitetet...

Lite bridge blir det förstås och redan i dag ska jag iväg och spela Luciasilver med Kathrine Bertheau, ska bli oerhört spännande! Men det är svårt att rapportera från en tävling man inte spelat så därför tänkte jag dra upp några budlägen.

Bricka 1:
Jxx, Ax, Axx, AKDxx

1kl-(p)-1hj-(1sp)
?

Ett jobbigt läge för alla som spelar trestödsdubblingar för helt plötsligt står du där med dina 18 poäng och kan inte riktigt bjuda något som beskriver din hand. Du kan inte bjuda 1nt för du har inte spaderstopp, du kan inte dubbla för du har bara 2 hjärter. 2kl är kanske i svagaste laget. Så vad bjuder du?

Själv spelar jag ju inte med trestödsdubblingar så valet blev lätt för mig; dubbelt = en stark hand utan spaderstopp

Bricka 2:
Axx, 109x, 10xxx, Jxx

(3ru)-p-(p)-X
(p)-?

Alla hatar spärrar. Särskilt motståndarna till den som bjuder spärren. Men just i det här läget känner jag lite agg mot partnern också, var hen tvungen att dubbla när jag sitter med sådan skit?! Känner mest för att sjunka genom bordet istället för att avlägga ett bud.

Här tog jag faktiskt 3sp men med närmare eftertanke tror jag pass kan vara mer rätt. Hoppas på en bet eller att betala ut 470 (tror jag det är) kan vara vårt billigaste alternativ just nu...

Bricka 3:
A, Jxx, AQ10xxx, Axx

1ru-(p)-1hj-(p)
?

Kanske inte en svår bricka om man diskuterat hur man bjuder efter 1ru-1hö. Vissa har lagt in ett bud som visar "alla starka händer", lite som en häxa-konvention fast efter 1ru. Vet att vissa till och med har system för att visa 6k ruter, 3stöd och 15-17. Men om man inte har det? Säg att du spelar helt naturligt med en ny partner. Vad ska man då hitta på? Bjuder du 3ru?

Jag vet att finurliga spelare har testat 2kl med denna hand. Vet inte om jag är stormförtjust men partnern kan i alla fall inte passa och vi kommer få reda på partnerns hjärterlängd. Men jag bjöd 2hj trots att det är otroligt blött. Dock önskade jag i min hjärna att jag kunde bjuda enligt mitt system där 3ru visar exakt denna hand... Men ack det kunde jag ej.

Bricka 4:
AKx, AKJxx, -, Dxxxx

1hj-(p)-1sp-(3ru)
?

Återigen dessa spärrar... Och alltid i ruter... Vi har så fina kort men varför har vi bara tre spader? Vågar vi bjuda 4ru på endast trestöd? Eller ska vi bjuda klöver? Eller hjärter? Eller kanske dubbelt? Många bud finns och valet av bud speglar nog ens budfilosofi rätt mycket.

Själv tog jag dubbelt. Tror det är rätt standard i Sverige, vi gillar UD. Dock finns det de som tycker att man kanske ska ha en eller två ruter med sig ifall partnern får för sig att straffpassa, och vem vet, kanske passar partnern trots att vi häller slam? Då är det inte så bra att dubbla längre.. 4kl verkar vara ett hett alternativ om man frågar runt lite bland spelarna.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Sun 15 December 2013, 21:08
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Efter att Mikael Rimstedt slagit svenskt rekord i antal glada smileys i ett blogginlägg och Erika lagt ut fyra budlägen med svårighetsgrad helvetisk tänkte jag istället sammanfatta mitt år. Om allt går som det ska kommer jag nämligen inte spela mer bridge detta år bortsett från eventuella träningspass med Daniel Gullberg. Därför passar det väl bra att istället se tillbaka på det som har varit, eller hur? (Jag varnar härmed för lite skryt, tänkte att det är roligare att läsa om bra än dåliga brickor och jag råkar ha haft ett bra år )

I början av året pratade jag med några icke-bridgespelande kompisar och de frågade om jag hade något mål med årets spel. Jag svarade halvt på skämt och halvt på allvar att jag innan året var slut tänkte vara dansk, svensk, nordisk och europeisk mästare. Föga anade jag att detta faktiskt skulle slå in!

Årets första insats var JNM-lag i norska Hamar. Jag spelade förstås med juniorpartnern Mikael Rimstedt i U20-laget tillsammans med Ola Rimstedt och Johan Säfsten. Spelet var i gruppspelet ganska hackigt och vi gick på ett par minor mot de äldre lagen (även om vi slog det svenska!). Detta spelade dock föga roll när vi ändå kvalificerade oss till finalen mot Norge. Vi hade med oss 8 imp i carryover till den 3x14 brickor långa matchen. Vi avgjorde finalen redan i det första setet, bland annat efter denna bricka:


Nord giv
MR
xxx
KD
knx
K109xxx
Kkn10
9xxxx
Kx
Exx
EDx
kn10x
EDxxx
Dx
MG
9xxx
Exx
109xx
knx

VästNordÖstSyd
MRMG
  pass  1NT1  pass 
 22  pass  2  pass 
 3NT  pass  4  pass 
 pass  pass 

1 15-17
2 Överföring

Utspel brukar på intet sätt vara min paradgren men på den här given kändes det helt rätt att spela ut klöverknekt. En dubbelton är ofta ett riktigt bra val när man har trumfesset och därmed kan komma in där innan trumfen är utdragen. Som ni kan se var detta det enda betande utspelet vilket resulterade i 12 imp till Sverige då Johan och Ola istället bjöd 3NT. genom högfärgsfråga istället för överföring. Ett mycket bra beslut som gav oss en ledning med 56 imp efter den första perioden och guldet kunde bärgas komfortabelt.



Nästa tävling på min kalender blev en visit i Odense och danska mästerskapen för juniorlag. Med så meriterade lagkamrater som Dennis Bilde, Maria Dam Mortensen, Emil Jepsen och Matias Rohrberg är det nog ingen som är förvånad över att vi knep segern trots min medverkan. Den andra delen i min lilla "profetia" var därmed uppfylld.



Den efterföljande chansen till medalj var ett svenskt seniormästerskap, och inte vilket som helst utan det finaste av de alla: SM-lag! Trots en tredje plats i distriktet och risigt spel i semifinalen kvalificerade sig lag Skalman med Jonas Peterson-Krister Ahlesved, Olle Wademark-Jan Selberg samt Niklas Warne och undertecknad till finalen i Örebro. Väl där verkade det som att vi valt helt rätt valla eftersom vi hade ett fantastiskt glid. Efter nio matcher hade vi vunnit fem och spelat oavgjort i fyra för att toppa tabellen med inte mindre än 35 VP:s marginal. En giv som hjälpte till var:


Öst giv
Niklas Warne
10
KD10x
KDknxx
109x
Eric Arvidsson
Dknxx
9xxx
xxx
knx
Jonas Engström
EKxxxx
xx
xx
EDx
Micke
xx
Eknx
Exx
Kxxxx

VästNordÖstSyd
Eric ArvidssonNiklas WarneJonas EngströmMicke
   1  Dbl 
 2  31  pass  42 
 pass  43  pass  pass 
 pass 

1 4 hjärter, längre lågfärg
2 P/C
3 Ruter och tillägg

Vid andra bordet gick budgivningen 1S-Dbl-3S-4H då Jan Selberg bjöd över med 4S. Detta hade kostat 500 men när Nord tog bort Syds dubbling (inte så konstigt) fick man istället in en femtiolapp. Niklas och jag lyckades hamna i 4H (även om jag inte var helt hundra på budens betydelse vid bordet, better lucky than good ) som vi fick köpa och som var obetbart eftersom Niklas sakade en klöver på den andra spadern. Segern gav mig min efterlängtade stormästartitel, om än två månader för sent för att jag skulle kunna slå Cecilia Rimstedts rekord.

I JSM-lag blev det inget fjärde guld, men dock en fjärde medalj. Matias Rohrberg och jag lyckades inte komma upp i normal nivå så trots lagkamraternas (Erika Rodin och Klara Asplund) gedigna spel räckte det "bara" till ett brons.

Årets stora höjdpunkt och mål var förstås JEM. Med samma lag som på NM lyckades vi infria förväntningarna och plocka hem det guld som Sverige hoppats på så länge. En giv som inte skrivits om förut:


Syd giv



MG
Exx
D10xxx
Exx
Dx
MR
KD
x
KDknxxx
EKxx




VästNordÖstSyd
MGMR
    pass 
 1  pass  21  pass 
 2NT  pass  3  pass 
 3  pass  4  pass 
 42  pass  4NT3  pass 
 54  pass  6  pass 
 pass  pass 

1 UK
2 Kontroll
3 RKC 1430
4 2 utan dam

Inte en speciellt svår slam att bjuda, men eftersom brickan gav 10 imp och alla imp räknas så är den ändå värd något. För mer brickor från guldet rekommenderar jag ett klick här.

Under Bridgefestivalen blev det inga vinster men ändå ett par fina resultat. Lag Grön Quist (bestående av mamma Maria, pappa Johan, Catharina Ahlesved och moi) kom trea i Chairman's Cup-kvalet. Vi vann sedan två slutspelsmatcher innan spelet tog slut i kvartsfinalen (mot blivande partnern Daniel Gullberg). Jag hann också med att vinna en bronstävling och komma trea i Guldgruvan tillsammans med Johnny Östberg innan veckan var över.

JSM-par blev precis som JSM-lag en besvikelse. Mikael Rimstedt och jag orkade precis klättra över medel vilket förstås inte alls var vad vi hoppats på.

Årets sista begivenhet blev höstens NABC i Phoenix. Veckan inleddes på ett bra sätt med en nionde plats i LM Pairs och en åttonde plats i den öppna BAM:en. En bra bricka som inte skrivits om tidigare:


Väst giv
ingen i zon
Daniel
Dx
KDknx
x
EKxxxx
EKxxxx
xx
KDkn
xx
knxx
xxxx
10xxxx
x
Micke
xx
E10x
Exxx
Dxxx

VästNordÖstSyd
DanielMicke
 1  2  pass  21 
 pass  3  pass  4 
 pass  pass  pass 

1 Bra klöverhöjning

Min höjning till 4H blev mycket lyckad när det var elva stick i både ett klöver- och hjärterkontrakt. Vid andra bordet tog man in 400 i 5Kl så vi vann brickan.

Den avslutande helgen blev så trots alla dessa segrar hela årets höjdpunkt när vi (Ola, Johan, Daniel och jag) alltså lyckades bli det yngsta laget att nå en Reisinger-final någonsin, mer om detta kommer förhoppningsvis att dyka upp senare i juniorbloggen när Daniel och jag hittar den tid som krävs.

Innan jag avslutar skulle jag passa på att tacka alla min underbara partners och lagkamrater som lyckats dra fram mig under året! Förhoppningsvis kan de fortsätta med detta även under 2014 då målet redan är uppsatt: JVM-guld i Istanbul. På återseende!


» länk
Tillbaka till toppen
Simon Hult [36107]
Sat 04 January 2014, 00:28
Registrerad medlem #36107
inlägg: 17
Om man inte vill spela guldtävling i gävle kan man göra som jag och robin. Ta en sväng till norge för att lira en lagtävling över 2 dagar. Denna tävling har inte bara många deltagare utan fungerar även som dam-obs. Vi återkommer med brickor och resultat.
Tillbaka till toppen
Simon Hult [36107]
Sat 04 January 2014, 21:51
Registrerad medlem #36107
inlägg: 17
Så var dagens omgångar avklarade. I början gick de bra och vi låg 6:a efter 4 matcher med 52. 2 matcher senare hade vi 55....
Vi tar nya tag imorgon. Det är ju gröna hissen så allt kan hända.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80