Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ett TL-beslut jag undrar över

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 12:27
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Är det någon som kan förklara för mig vad en jury ska uträtta i ett ärende som detta?


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Glenn Hansson [14513]
Thu 27 May 2010, 12:28
Registrerad medlem #14513
inlägg: 186
Spelföraren är ju ute på djupt vatten redan när han påstår sig ändra sitt spel utifrån motståndarens tempo. Hade man varit så nitisk med tempot hade man fått kalla på TL efter varannan bricka. Att maska på en sådan spekulativ indikation och sen få göra om ifall det är fel, för att det har tagit någon sekund att lägga en singelfemma, är ju bara löjligt.

Man ska naturligtvis inte medvetet lura fi med sitt tempo, det är rent fusk. Men om man anser det motiverat att tänka med Jx, vilket ju är hela anledningen till att man skulle ändra sitt spelsätt utifrån funderingen, och dessutom kräver att man ska lägga singelfemma blixtsnabbt är man ju ute och cyklar. Spela på bästa chans utan att spekulera i tempo är mitt tips, avviker man från det är man ute på tunn is och borde knappast ges dubbla chanser.
Tillbaka till toppen
Mats Allgöwer [8386]
Thu 27 May 2010, 12:30
Registrerad medlem #8386
inlägg: 9
Kanske TL skulle kunna förklara hur han tänkt ?
Men han kanske funderar på hur han vid torsdagstävling den 1 juli ska hudflänga den som alerterar partnerns svarsdubbling ?
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Thu 27 May 2010, 12:55
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Per-Ola Cullin[21204 skrev ...
]Inom den "vanliga" juridiken gäller principen om reformatio in pejus, dvs att eget överklagande inte, med vissa undantag, kan leda till en oförmånligare bedömning i överinstansen (i detta fall juryn). Finns det ingen sådan bestämmelse i bridgelagarna (svenska eller internationella)?

/POjr
Jag har aldrig sett någon sådan regel. Vad händer om båda sidorna överklagar? Om ingen kan få en mindre fördelaktig dom så kan ju LK(/HD?) inte gärna ändra domslutet...

/B

Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 13:19
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
MW skrev "Jag tycker att spelföraren är den som har sig själv att skylla här. Hade jag varit spelförare och jag tyckt att det varit ett litet "hack" i tempot när 5:an kom så hade jag maskat 100 ggr av 100. Och jag hade dessutom varit säker på att masken skulle lyckas.
Precis som några har skrivit innan så finns det INGEN som har ett "hack" i tempot som har Jx i detta läget.

Jag tycker man skall döma 2 NT -1 faktiskt
Försvaret kan ju ha blivit stressade över den dåliga kallelsen på TL och känt sig stressade på grund av detta och därför missat i försvaret"- Det är mkt möjligt att det ligger till precis så här, dvs att försvaret hade koncentrerat sig på rätt saker och betat 2NT om TD inte tillkallats, men det går ju inte utröna det heller. Både med Jx och x gäller det väl att försöka lägga sin hacka i normalt tempo?


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Thu 27 May 2010, 13:56
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
[quote]]
[quote]]Inom den "vanliga" juridiken gäller principen om reformatio in pejus, dvs att eget överklagande inte, med vissa undantag, kan leda till en oförmånligare bedömning i överinstansen (i detta fall juryn). Finns det ingen sådan bestämmelse i bridgelagarna (svenska eller internationella)?

/POjr

quote1274964675]Jag har aldrig sett någon sådan regel. Vad händer om båda sidorna överklagar? Om ingen kan få en mindre fördelaktig dom så kan ju LK(/HD?) inte gärna ändra domslutet...

/B

[/quote1274968203]


Såvitt jag vet finns inget som hindrar en jury att försämra en överklagandes resultat. Jag har suttit i appeal committees som har gjort det - det har känts helt rätt dom gångerna, men jag framförde samma frågetecken dom POjr och fick beskedet av Endicott, grand old man bland lagskrivarna, att det var helt OK - men jag har aldrig sett någon paragraf som föreskriver det ena eller det andra.
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 27 May 2010, 14:06
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Andreas Könyves[4590 skrev ...
]
Min tanke var precis densamma som föregående talares. Således - vem fan funderar med Jx?????


Han kanske funderade på att sätta i knekten?


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 14:15
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Kanske skulle någon kunna göra det? En sådan här tanke tex: "Hmm nu kanske jag ska slänga i knekten så att sf får tok på fördelningen på våra händer. Nej fan! det kan jag inte göra, det kan ju kosta stick" varpå hackan läggs med en liten fördröjning


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Thu 27 May 2010, 14:18
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Ingen har ännu kommenterat min fråga om vad juryn har att göra i sådant här ärende. Förändras situationen på något sätt av av ena paret är väl meriterade och det andra inte är det? Kan det bortdömda paret, om de har lust, gå vidare med fallet? Vart vänder man sig då?


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Glenn Hansson [14513]
Thu 27 May 2010, 14:29
Registrerad medlem #14513
inlägg: 186
LK, förstår inte vad du ifrågasätter. Är man missnöjd med ett domslut, vilket man här har god grund för att vara, är ju en jury nästa beslutande instans.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80