Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Kluring

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 14 April 2016, 06:11
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Inspirerad av en giv jag spelade i SM-semi har jag plockat ihop korten till en klurig spelföring. Det finns flera sätt att spela kontraktet men jag tänkte ni skull konfirmera att min plan är den bäst uttänkta.



6
Öst giv
alla i zon
EKDkn
Ekn7

EK10842






42
D108642
642
kn7

VästNordÖstSyd
   4  pass 
 pass  Dbl  pass  4 
 pass  5  pass  5 
 pass  6  pass  pass 
 pass 


Jag tror att budgivningen är rimlig, om än något chansartad. Att syd bjuder om sin hjärter beror på syds dubbling (UD) som indikerar lite kort i alla objudna färger. Visserligen visar 5kl en lång klöver och en hand med tilläggsvärden, då hjärtern kan vara kortare men att syd bjuder om sin hjärter kan motiveras av att hans hand då kan hjälpa nord att ta stick. Uppmuntrad av detta beslutar nord att prova lillslam (vilket på inget sätt är ett säkert bud, men vilka bud är det när motspelarna tvingar oss börja så högt?)

Utspelet blir ruter som du tvingas stjäla.
Hur tänker du dig fortsättningen?
Tillbaka till toppen
Tommy Svensson [7520]
Thu 14 April 2016, 14:32
Registrerad medlem #7520
inlägg: 107
6 klöver känns kanske lite säkrare
Tillbaka till toppen
Otto Berntsson [78315]
Thu 14 April 2016, 14:41
Registrerad medlem #78315
inlägg: 9
Har bara läst alla fina inlägg , nu tänkte jag ge ett bidrag.
efter ruterstöld tag hj E och sedan fyra ronder sp så löser det
troligen sig
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 14 April 2016, 15:22
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Ett bra spelsätt av Otto.
Men jag tror jag kan ett som är lite säkrare. Om du har otur så har
4-ruteröppnaren fördelningen xx / xx / EKknxxxx / xx (eller liknande) och stjäl tredje spadern lågt. Du klarar dig alla gånger Öst har singeltrumf men är den fördelad 2-2 hinner du inte saka ruter. Har Öst tre spader kan du visserligen stjäla över fjärde spadern, slå en klövermask och saka sista rutern. Oddsen för det är inte fullt lika bra som för en annan spelplan.

Men jag tror mig ha hittat ett ännu klurigare spelsätt.
Kan någon eller Otto göra ett nytt försök? Riktigt kul att få svar från Otto för övrigt. Silverstjärna för ett gott försök.
Kan vi klara både 3-1 och 2-2 i trumf?


(Jag spelade 6kl, men det återkommer vi till med en aning modifierade kort)



Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 14 April 2016, 15:39
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Tommy Svensson[7520 skrev ...
]
6 klöver känns kanske lite säkrare

Jag håller inte med. När du ser hur jag tänker spela 6hj ser du att det kontraktet är bättre.
Vi ska senare se hur jag landade i 6kl och du ska få planlägga det och se om du spelar på samma sätt som jag gjorde.
Tillbaka till toppen
Otto Berntsson [78315]
Thu 14 April 2016, 16:56
Registrerad medlem #78315
inlägg: 9
vi fortsätter med din fördelning
stöld på tredje sp överstöld och ruterstöld rutersak på fjärde
sp klöver EK och stöld och ge bort hj k
Tillbaka till toppen
Otto Berntsson [78315]
Thu 14 April 2016, 17:04
Registrerad medlem #78315
inlägg: 9
Lars Göran
vi fortsätter med din fördelning stöld , överstöld på tredje sp
rut till stöld på fjärde sp rutersak kl E K och stöld och ge bort hj K
Tillbaka till toppen
Tom Gärds [13002]
Thu 14 April 2016, 18:23
Registrerad medlem #13002
inlägg: 88
Lars Göran spelar säkert hjärterknekt i andra stick. Rutervändan kan stjälas med trumfesset, stjäla in sig till handen i spader och trumfa ut. Frågan är om det är bättre än Ottos förslag med att ta trumfesset i andra stick och veva spader? Vid en snabbanalys ser det ut som att Hjärterknekt går bet med trumfen 4-0 vilket Otto klarar om spärröppnaren har max tre spader. Hjärterknekt klarar av fyrkortsspader hos spärrhanden vilket Otto inte gör (om inte väst måste stjäla för kungen).
Jag håller nog Ottos variant som något bättre.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 15 April 2016, 00:55
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Tom har (naturligtvis) helt rätt när han påstår att jag hade spelat hjärter knekt i andra stick. Att öppningshanden sedan ska ha fyra spader tror jag vi kan utsluta. Inte för att öppningsbudet skulle förhindra det, utan för att sitsen är högst osannolik.
Därför är det med glädje jag tar tillbaka silverstjärnan för att klistra in en av guld i Ottos häfte (ni vet ett sånt där man fick när man var duktig hos tandläkaren på folktandvården). Jag missade eventuella K9xx i trumf, som i så fall sitter hos väst och straffar kontraktet. Tack Tom, för jag hade kanske stått på mig en stund till utan klarläggandet.

Noteras kan också att båda spelplanerna misslyckas om öst har singelspader och två trumf, då vi båda tappar två trumf! (vilket ju är lite lustigt med tanke på trumfstyrkan).


Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 15 April 2016, 01:18
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Inte "tillbaka till framtiden" utan till verkligheten. Eftersom 6kl nämndes som "kanske lite säkrare" kan jag av den anledningen tala om att det var vad jag spelade. Observera nu att den röda tian har bytt plats.



6
Väst giv
alla i zon
42
642
D98642
kn7






EKDkn

Ekn7
EK10842

VästNordÖstSyd
 4  pass  pass  6 
 pass  pass  pass 


Jag har väl ingen anledning att vara stolt över budgivningen, utan borde nog provat en som liknar förra inlägget. Tack och lov hade inte partnern fem hackor i spader då jag förmodligen gjort bort mig. Men, som sagt, detta var verkligheten.
Utspelet var ruter 10 till dam, kung och ess.
En bra start för mig men en spelplan krävs som alltid (även om jag inte tagit upp den om den inte kommit på tal).
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80