Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Spelplan

Författare Post
Kjell Glans [15295]
Mon 28 March 2016, 12:50
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
OBS!! Syd är giv. Utspel sp D
Partävling
Cypern 27/3

4
Väst giv
ingen i zon
T Ljungberg



Ulf Särnqvist
E
EKxx
knxx
Eknxxx
Jag
xxx
knxxx
E10xx
Kx
K Grufman




VästNordÖstSyd
Ulf Särnqvist T Ljungberg JagK Grufman
 Dbl  pass  3  2 
 4  pass  pass  pass 
 pass 


Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Mon 28 March 2016, 18:06
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Vi förstår budgivningen men en liten teknikalitet är att du ska byta rad (knappen "lägg till budomgång") efter Syds öppning, så kommer buden i rätt ordning.
(och vi får anta att spader dam är högsta från sekvens eftersom du inte nämner någon utspelskonvention, så normalt ska vi kunna placera sp K hos nord)
Tillbaka till toppen
Kjell Glans [15295]
Tue 29 March 2016, 05:23
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Vi förstår budgivningen men en liten teknikalitet är att du ska byta rad (knappen "lägg till budomgång") efter Syds öppning, så kommer buden i rätt ordning.
(och vi får anta att spader dam är högsta från sekvens eftersom du inte nämner någon utspelskonvention, så normalt ska vi kunna placera sp K hos nord)



Syd giv
ingen i zon













VästNordÖstSyd
    2 
 Dbl  pass  3  pass 
 4  pass  pass  pass 


Japp anta att nord har sp K.
Efter att tagit spader Ess lägger vi ner EK i hjärter och noterar då att syd hade Dx i hj.
Spelplan från nu?
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 30 March 2016, 12:50
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag tror att jag inte startat spelföringen på samma sätt som du. Troligen hade jag misslyckats eller lyckats sämre. Detta hade dock kanske blivit min startplan.

Efter spaderess, klöver till kung, klöver till ess och sedan klöver till stöld med hjärter knekt.
Nu kan flera saker hända:
a) jag blir överstulen (förhoppningsvis från dam tredje)
b) klöver sitter 4-2 men jag blir inte överstulen
c) klöver sitter 3-3

Jag behåller kontroll över trumfen genom att inte dra ess och kung tidigt. Idén går ut på att senare spela två klöver och saka ruter (efter två gånger trumf), spela upp mot E10 i ruter och ducka (för att hålla nord ute som kan ha tre trumf), för att senare ta ut ruteress och även stjäla bordets sista ruter. Motståndarna kan i (mitt) optimala fall få en ruter och en trumf, elva stick men hyfsade chanser för tio.
(spelplanerna med alla varianter blir lite tjatigt så jag väljer att inte beskriva dem alla, speciellt eftersom det inte tillhör Kjells fråga)

Nu gäller dock inte den förutsättningen så vi får börja om tänket med att ha tagit ut ess-kung i hjärter och damen föll hos syd.
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Thu 31 March 2016, 17:59
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Efter given förutsättning spelar jag nu kl K, kl. till E, och kl till stöld sitter det nu 3-3 är allt bra men har mth 4 korts kl
får jag fortsätta med sp till stöld, kl till stöld och sp till stöld och hoppas på 6-3 i sp för 10 stick. MTV kan troligen inte ha 6sp o 4 kl med Dx i hj. Då hade nog singelruter kommit i utspel.
Tillbaka till toppen
Kjell Glans [15295]
Thu 31 March 2016, 21:43
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
Lennart Johansson[13145 skrev ...
]
Efter given förutsättning spelar jag nu kl K, kl. till E, och kl till stöld sitter det nu 3-3 är allt bra...

Klövern satt 3-3, hur spelar man då för att i bästa fall få 12 stick?

Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Fri 01 April 2016, 21:09
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Mtv har troligen nu fördelningen 6223. Jag har nu elva stick, när klöver bryter. Vill jag riskera mitt elfte stick för att få tolv får jag först ta hj kn, spela låg ruter mot bordet och hoppas att mtv har honnörhack och tar sticket. Fortsätter mtv med spader stjäl man på bordet tar två stora klöver och maskar ut mth:s ru honnör. (mtv hade troligen inte KD. från start). Värsta scenariot är om mtv lägger lågt från honnörhack!!! och bordets kn sticks av ruterhonnör får man ta beslut senare om mtv är så fräck. Jag kommer att maska om jag måste ta beslutet och i så fall gratulera mtv .
Tillbaka till toppen
Kjell Glans [15295]
Sat 02 April 2016, 12:13
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
Lennart Johansson[13145 skrev ...
]
Mtv har troligen nu fördelningen 6223. Jag har nu elva stick, när klöver bryter. Vill jag riskera mitt elfte stick för att få tolv får jag först ta hj kn, spela låg ruter mot bordet och hoppas att mtv har honnörhack och tar sticket. Fortsätter mtv med spader stjäl man på bordet tar två stora klöver och maskar ut mth:s ru honnör. (mtv hade troligen inte KD. från start). Värsta scenariot är om mtv lägger lågt från honnörhack!!! och bordets kn sticks av ruterhonnör får man ta beslut senare om mtv är så fräck. Jag kommer att maska om jag måste ta beslutet och i så fall gratulera mtv .


Syd hade Kx i ruter och vågade inte släppa. 4hj +2, tvådelad topp

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80