Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Svenska landslaget tränar fysik...

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Börje Rudenstål [2336]
Fri 25 September 2015, 15:42
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Vad det gäller golfen så märks det att du har absolut noll koll: nämn en spelare som inte har bra fysik och tillhör världseliten i golf? Fram till 1990 var det si och så med gymnärvaron för golfare men de tränade ändå 4-6 h/dag. Nuförtiden tränar alla fys av den enkla anledningen att annars tjänar de inga pengar...


Vill inte göra en grej av detta eftersom jag håller med om att fysiska förutsättningar oftast är bra, men att talang är mer värt och du kommer långt med det också. Din kommentar om att alla toppspelare
tränar fys, liksom att jag har absolut noll koll på golfspelares fysiska nivå lämnar jag därmed utan kommentar. Det räcker att du öppnar ögonen och någon enda gång tittar på en PGA tävling i golf i tv.
Lägg ner din aggressivitet och försök pusha för fysisk träning på ett positivt sätt istället, det ger mer gehör.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Svante Ryman [8639]
Fri 25 September 2015, 16:25
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Oj oj oj nu måste jag hålla med Börje. Kjell tagga ner tonen och kom med lite posivitet oavsett åsikter vilka jag inte har nån åsikt om. Hälsningar John Dale
Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Fri 25 September 2015, 16:26
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Joakim Möller[33431 skrev ...
]
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kom lite ner på jorden nu allihop. För det första måste förstås Roger vidhålla att fysisk träning är nödvändig för att bli landslagsspelare, annars kan vi aldrig komma med i riksidrottsförbundet.
För det andra är förstås en fördel för alla bridgespelare att hålla en bra fysisk nivå även om man inte behöver så mycket muskler för att spela bridge. Allt hänger ju ihop i kroppen/knoppen. Men det är förstås inget krav, det är bara att titta på en del av bridgespelarna i världstoppen, knappast vältränade många av dem. Men det gäller ju även i golf, finns några fantastiska exempel på motsatsen där, trots att det i golf egentligen krävs betydligt mer fysik än i bridge.
Huvudsaken är att man mår bra.


Lögner (och fusk!!) avslöjas förr eller senare. Varför är vi rädda att lyfta fram de talanger och den träning som krävs för att bli duktig och istället hävda att de tränar på ett sätt de inte gör?

Vad det gäller golfen så märks det att du har absolut noll koll: nämn en spelare som inte har bra fysik och tillhör världseliten i golf? Fram till 1990 var det si och så med gymnärvaron för golfare men de tränade ändå 4-6 h/dag. Nuförtiden tränar alla fys av den enkla anledningen att annars tjänar de inga pengar...

Vore också intressant om någon ville besvara mina frågor/påståenden i första inlägget...


Phil Mickelson, Colin Montgomery och Laura Davis bara för att nämna några.


Colin är 52 år och spelar på seniortouren. Han tillhörde definitivt de som INTE var i gymmet, men hans glansperiod var på 90-talet, dvs. för 20 år sedan. Han levde på en gudabenådad talang och är urstark i kroppen helt naturligt.
Phil Mickelson har ALLTID tränat i gymmet under hela sin karriär. Börjar bli till åren nu men är fortfarande i världsklass även om han fallit lite på rankingen sista åren.
Laura Davies var ett fenomen: ENORMT stark för att vara kvinna med en kropp som väl inte är så vacker. Då hon slog längst av alla och var så "av naturen" behövdes inte så mycket gymträning där. Hon är liksom Colin född 1963 och trappade ner tävlandet för tio år sedan.

Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Fri 25 September 2015, 16:32
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Vad det gäller golfen så märks det att du har absolut noll koll: nämn en spelare som inte har bra fysik och tillhör världseliten i golf? Fram till 1990 var det si och så med gymnärvaron för golfare men de tränade ändå 4-6 h/dag. Nuförtiden tränar alla fys av den enkla anledningen att annars tjänar de inga pengar...


Vill inte göra en grej av detta eftersom jag håller med om att fysiska förutsättningar oftast är bra, men att talang är mer värt och du kommer långt med det också. Din kommentar om att alla toppspelare
tränar fys, liksom att jag har absolut noll koll på golfspelares fysiska nivå lämnar jag därmed utan kommentar. Det räcker att du öppnar ögonen och någon enda gång tittar på en PGA tävling i golf i tv.
Lägg ner din aggressivitet och försök pusha för fysisk träning på ett positivt sätt istället, det ger mer gehör.


Jag vill absolut inte vara aggressiv utan försöker kommentera och diskutera sakfrågor. Och när det gäller golfen har du faktiskt ingen koll. Var finns aggressionen i det? Bara enkla fakta: Rory McIlroy, Jordan Spieth, Henrik Stenson, Adam Scott, Jason Day, Justin Rose är alla i världstoppen och grymma atleter för att svinga en golfklubba. Av de 1000 högst rankade kan du hitta ett tiotal som INTE tränar fys. Det är också enkla fakta.
Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Fri 25 September 2015, 16:33
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Svante Ryman[8639 skrev ...
]
Oj oj oj nu måste jag hålla med Börje. Kjell tagga ner tonen och kom med lite posivitet oavsett åsikter vilka jag inte har nån åsikt om. Hälsningar John Dale


Det är ju precis det jag försöker få till: Att lyfta fram de egenskaper som verkligen gör en till en bra bridgespelare...
Tillbaka till toppen
Göran Rångevall [2876]
Fri 25 September 2015, 17:13
Registrerad medlem #2876
inlägg: 52
egenskaper som verkligen gör en till en bra bridgespelare...

"kortsinne"... kanske någon kan utveckla detta...
Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Fri 25 September 2015, 18:44
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
Surnar till, jag har haft ett idrottsliv med mina höjdpunkter personligt. Det jag presterat vid bridgebordet är uppbyggt av den rutin jag skaffat mig genom åren. Att min fysiska hälsa ska diskvalisera mig för fortsatta enagemang i spelandet tycker jag är förmätet vad det gäller möjligheter att kvalificera sig till tävlingar på olika nivåer.

/janne

Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Fri 25 September 2015, 19:48
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
I Trådstarten nämns att svenska landslaget i bridge ägnar sig åt fysisk träning för att prestera bra. Och god kondition är säkert av godo på alla nivåer inom bridgespelet.
Men jag undrar: Hur många avses med den grupp som gymmar och fystränar för att vara bra bridgespelare i landet? Förbundet har strax under 25 000 medlemmar och jag undrar enkelt och krasst hur många som avses av dessa om/när de nu används som anledning till att SBF skall ingå i RF.
(1. Med tanke på att hcp max/sämst kan vara 52 och median-hcp sagts mig vara 46 så är det större spridning inom den bättre halvan. Kan man tro att hcp < 4,0 är aktuellt för landslaget och fystränar? Eller skall man gå på mätvärdena Ranking eller MP istället? Eller?
2. För många äldre är nog bridgen en bra syssla för att den håller huvudet i gång även om kroppen inte orkar så mycket längre, men det är nog inget för RF att bekymra sig om.)
Tillbaka till toppen
Joakim Möller [33431]
Fri 25 September 2015, 20:52
Registrerad medlem #33431
inlägg: 104
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Joakim Möller[33431 skrev ...
]
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kom lite ner på jorden nu allihop. För det första måste förstås Roger vidhålla att fysisk träning är nödvändig för att bli landslagsspelare, annars kan vi aldrig komma med i riksidrottsförbundet.
För det andra är förstås en fördel för alla bridgespelare att hålla en bra fysisk nivå även om man inte behöver så mycket muskler för att spela bridge. Allt hänger ju ihop i kroppen/knoppen. Men det är förstås inget krav, det är bara att titta på en del av bridgespelarna i världstoppen, knappast vältränade många av dem. Men det gäller ju även i golf, finns några fantastiska exempel på motsatsen där, trots att det i golf egentligen krävs betydligt mer fysik än i bridge.
Huvudsaken är att man mår bra.


Lögner (och fusk!!) avslöjas förr eller senare. Varför är vi rädda att lyfta fram de talanger och den träning som krävs för att bli duktig och istället hävda att de tränar på ett sätt de inte gör?

Vad det gäller golfen så märks det att du har absolut noll koll: nämn en spelare som inte har bra fysik och tillhör världseliten i golf? Fram till 1990 var det si och så med gymnärvaron för golfare men de tränade ändå 4-6 h/dag. Nuförtiden tränar alla fys av den enkla anledningen att annars tjänar de inga pengar...

Vore också intressant om någon ville besvara mina frågor/påståenden i första inlägget...


Phil Mickelson, Colin Montgomery och Laura Davis bara för att nämna några.


Colin är 52 år och spelar på seniortouren. Han tillhörde definitivt de som INTE var i gymmet, men hans glansperiod var på 90-talet, dvs. för 20 år sedan. Han levde på en gudabenådad talang och är urstark i kroppen helt naturligt.
Phil Mickelson har ALLTID tränat i gymmet under hela sin karriär. Börjar bli till åren nu men är fortfarande i världsklass även om han fallit lite på rankingen sista åren.
Laura Davies var ett fenomen: ENORMT stark för att vara kvinna med en kropp som väl inte är så vacker. Då hon slog längst av alla och var så "av naturen" behövdes inte så mycket gymträning där. Hon är liksom Colin född 1963 och trappade ner tävlandet för tio år sedan.



Kvaliteter så som hög syreupptagning eller flest chins är ingenting som är avgörande för att bli framgångsrik som golfare. Det är psyket och förmågan att kunna genomföra de rörelser som har tränats in under press som är de viktigaste kvaliteterna som golfare samt i viss mån taktiskt kunnande. Det sistnämnda är dock någonting som tourspelare har assistans med i och med att de alltidh har caddie.
Några fysiska fenomen på golfbanan ser vi aldrig lika lite som vid bridgebordet. En nästan 40-årig Jimmie Connors eller lika gammal Lasse Frölander som båda höll mycket hög nivå högre upp i åren. Mycket imponerande! Jag är osäker på vid vilkenå ålder en golfare peakar. Om jag får tro en skicklig erfaren spelare så peakar en bridgespelare normalt mellan 47 och 52 års ålder. Denna i sammanhanget höga ålder när en spelare är som bäst visar tydligt att de kvaliteter som är avgörande för att nå framgång vid bridgebordet inte är syreupptagningsförmåga eller hur många kilo bänkpress som spelaren klarar av att lyfta. Andra sporter där utövarna ofta är som bäst i högre ålder är curling, snooker och hästsport. Gemensamt för dessa med bridge är att det tar lång tid att bli taktiskt fullärd och att prestationen skall göras under hård psykisk press. Den fysiska prestationen består i att kunna göra den med hög precision.
Att spelare röker eller dricker öl mellan ronderna är med detta resonemang inget som överraskar då det lugnar nerverna. Jag slutade snusa själv i somras men tyvärr klarar jag inte av att vara snusfri vid bridgebordet trots att jag inte har någon abstinens beroende på att jag inte känner samma lugn utan som med snus.
Tillbaka till toppen
Per Jansson [12635]
Fri 25 September 2015, 21:56
Registrerad medlem #12635
inlägg: 147
Rent forskningsmässigt har man många gånger hävdat att fysisk träning förbättrar möjligheten till inlärning.
Av den anledningen vill många öka mängden skolidrott.

Jag är rätt säker på att det gäller även i bridge.
Även om många är superduktiga utan att träna sin fysik tror jag inte att det finns någon nackdel att träna. Det kan mycket väl vara så att de som är lysande bridgespelare skulle vara ännu bättre om de hade bättre fysik.
Att bevisa tesen åt något håll tror jag dock är rätt svårt.

Vad man definitivt kan säga - och där finns det i alla fall en hel del forskning. Bra fysisk form ökar dina chanser att leva längre och därmed har man skapat förutsättningar för att få spela bridge längre på ålderns höst.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80