Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Svenska landslaget tränar fysik...

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Kjell Staffas [34308]
Thu 24 September 2015, 14:01
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
... är något som trummas ut som både nödvändigt för att orka prestera på topp samt något som är obligatoriskt.
1. Jag betvivlar starkt att det finns någon som helst koppling mellan god fysisk kondition (vilken menas?) och bra prestationer i bridge. Det är hjärnan som skall syresättas och aktiveras vilket det finns flera sätt att fixa, ett är att hålla vätskebalansen, ett annat är att t ex med olika fysiska aktiviteter som att gå (korskorrelerade rörelser tror jag det heter) hålla hjärnan aktiv och "igång". Men att en bra lungkapacitet eller stora muskler på ett nämnvärt sätt skulle öka förmågan att prestera bra vid bridgebordet, var drar man dessa slutsatser ifrån?

2. Vilka tränar fys i landslaget och hur ser träningsupplägget ut? Jag ser bara landslagslirarna på festivalen i Örebro och då verkar träningen mest bestå av rökrutan och hotellbaren, utan att nämna någon vid namn. Att några av juniorerna tränar fys tror jag mig veta. Mikael Grönkvist har i någon intervju sagt att han spelar handboll, och Rimstedtsbröderna golfar väl? Nu ger golf en skön promenad och är bra motion, men någon fysisk träning att tala om är det inte.

Varför ställer jag nu dessa frågor? Jo för att om vi skall bli tagna på allvar som en SPORT ("verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning o. färdighet o. säkerhet" ur SAOB)
eller idrott (förklaras på i princip samma sätt) och någon gång ha en chans att exempelvis tas med i RF så tror jag att det är viktigt att kunna stå för sina motiveringar. Att påstå att det kräver fysisk ansträngning att sitta och spela bridge i 12 timmar om dagen är vad jag vet bara nys, men vore intressant att veta vad ni utgår ifrån för fakta för det? Vad jag vet finns det inget mindre ansträngande än att sitta still?

Jag tror att det är bättre att ta fram tävlingsaspekten i bridge och betona skickligheten som verkligen spelet kräver. Då kanske vi kan bli kallad någon form av sportutövare. Hur bra skulle Löparn vara i bridge om han sprang 5 km varannan dag? Hur mycket sämre är Morath, Gullberg, med flera nu när de kommit till åren men ändå regelbundet presterar på yttersta nivå?
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Fri 25 September 2015, 08:05
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Inför och under mastodont-VM-matcherna i schack mellan Karpov och Kasparov på 80talet utövade båda spelarna omfattande konditionsträning.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 25 September 2015, 09:29
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Jag kan (förstås) bara prata för egen del men jag är övertygad om att fysisk träning är bra för bridgen. För egen del spelar jag som bäst när min fysiska form också är så bra som möjligt. Om det beror på att jag faktiskt får bättre ork eller mer på att jag mår bättre, såväl psykiskt som fysiskt, när jag får träna kan få vara osagt. Ingen kan väl oavsett hävda att det skulle kunna vara negativt för bridgen att träna fysiskt?

Att träna under mästerskapen har också visat sig vara ett bra sätt att koppla av. I vanliga fall brukar jag försöka ta några lätta löprundor med coach och/eller kapten vilket gör att man kan skaka av sig dagens spel. Jag märkte själv att jag spelade något under min förmåga i Tromsö på grund av att jag inte kunde träna fysiskt under tiden (en förkylning satte stopp för det).

Eftersom jag tidigare spelat handboll på relativt hög nivå (idag är den lagd på is till förmån för bridge och annat) tränar jag fortfarande drygt fyra gånger i veckan i snitt. För några år sedan handlade det mer om styrketräning (konditionen fick jag "gratis" från handbollen) medan det nu handlar mer om löpning. Av förklarliga skäl hade jag personligen inte haft något emot om det, lex Auby, infördes träningskrav i landslagen. Om det står mellan att träna fysiskt och att spela mer bridge mot bra motstånd tror jag dock att det sistnämnda kommer att ha mer effekt.

Vad gäller den fysiska träningen i öppna laget så vinner nog det nyaste tillskottet till laget Warne - Bergdahl på ren fysisk kondition, de är båda flitiga distanslöpare. Internationellt sett är det inga fysikmonster som vinner de stora tävlingarna men de flesta av de lite yngre världsparen stöter jag på nere i hotellgymmet under Nationals.


» länk
Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Fri 25 September 2015, 10:18
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Mikael Grönkvist[85230 skrev ...
]


Av förklarliga skäl hade jag personligen inte haft något emot om det, lex Auby, infördes träningskrav i landslagen.



Kravet på fysisk träning finns hävdar exempelvis Roger W i officiella sammanhang. Dessutom påstår han att det görs. DET är det jag tycker är lite dumt att hävda. Jag vill inte peka ut duktiga spelares fysiska status, men det räcker att titta på flera så inser man att gym och löparskor inte slits ut. Sedan är jag övertygad att en bättre hälsa kan öka prestationen vid bridgebordet, men inte på långt när är vare sig bevisat eller särskilt avgörande. Just nu tycks det för övrigt vara mer viktigt att hålla uppe kommunikationen med sin partner så omärkt som möjligt för framgång :-S
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Fri 25 September 2015, 11:35
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Det är nog så att bra fysisk kondition är av godo även vid bridgebordet och om det således krävs sådan för landslagsspel så kanske bridgen med dessa krav uppfyllda kan bli en sport i RF. Och en sådan grupp skulle som del i RF gynnas av just RF.
Jag och många andra som inte går på gym, inte har löparskor och som mera spelar på klubbnivå kommer då inte in i RF och fortsätter att spela, otränade som vanligt.

Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 25 September 2015, 12:08
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Kom lite ner på jorden nu allihop. För det första måste förstås Roger vidhålla att fysisk träning är nödvändig för att bli landslagsspelare, annars kan vi aldrig komma med i riksidrottsförbundet.
För det andra är förstås en fördel för alla bridgespelare att hålla en bra fysisk nivå även om man inte behöver så mycket muskler för att spela bridge. Allt hänger ju ihop i kroppen/knoppen. Men det är förstås inget krav, det är bara att titta på en del av bridgespelarna i världstoppen, knappast vältränade många av dem. Men det gäller ju även i golf, finns några fantastiska exempel på motsatsen där, trots att det i golf egentligen krävs betydligt mer fysik än i bridge.
Huvudsaken är att man mår bra.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tomas Börgesson [1073]
Fri 25 September 2015, 12:17
Registrerad medlem #1073
inlägg: 7
Jag var med i truppen på Aubys tid. Pluggade i Lund med regelbunden squash, innebandy och styrketräning på schemat. Minns inte riktigt hur många vi var från skåne men det var ganska många, oavsett vilket var min konditionspoäng högre än alla andras, tillsammans
Tillbaka till toppen
Kjell Staffas [34308]
Fri 25 September 2015, 15:05
Registrerad medlem #34308
inlägg: 112
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kom lite ner på jorden nu allihop. För det första måste förstås Roger vidhålla att fysisk träning är nödvändig för att bli landslagsspelare, annars kan vi aldrig komma med i riksidrottsförbundet.
För det andra är förstås en fördel för alla bridgespelare att hålla en bra fysisk nivå även om man inte behöver så mycket muskler för att spela bridge. Allt hänger ju ihop i kroppen/knoppen. Men det är förstås inget krav, det är bara att titta på en del av bridgespelarna i världstoppen, knappast vältränade många av dem. Men det gäller ju även i golf, finns några fantastiska exempel på motsatsen där, trots att det i golf egentligen krävs betydligt mer fysik än i bridge.
Huvudsaken är att man mår bra.


Lögner (och fusk!!) avslöjas förr eller senare. Varför är vi rädda att lyfta fram de talanger och den träning som krävs för att bli duktig och istället hävda att de tränar på ett sätt de inte gör?

Vad det gäller golfen så märks det att du har absolut noll koll: nämn en spelare som inte har bra fysik och tillhör världseliten i golf? Fram till 1990 var det si och så med gymnärvaron för golfare men de tränade ändå 4-6 h/dag. Nuförtiden tränar alla fys av den enkla anledningen att annars tjänar de inga pengar...

Vore också intressant om någon ville besvara mina frågor/påståenden i första inlägget...
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Fri 25 September 2015, 15:14
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Kör hårt med dom
Ett triathlon i veckan minst

Värm upp med iron man inför bermuda.
Tillbaka till toppen
Joakim Möller [33431]
Fri 25 September 2015, 15:28
Registrerad medlem #33431
inlägg: 104
Kjell Staffas[34308 skrev ...
]
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kom lite ner på jorden nu allihop. För det första måste förstås Roger vidhålla att fysisk träning är nödvändig för att bli landslagsspelare, annars kan vi aldrig komma med i riksidrottsförbundet.
För det andra är förstås en fördel för alla bridgespelare att hålla en bra fysisk nivå även om man inte behöver så mycket muskler för att spela bridge. Allt hänger ju ihop i kroppen/knoppen. Men det är förstås inget krav, det är bara att titta på en del av bridgespelarna i världstoppen, knappast vältränade många av dem. Men det gäller ju även i golf, finns några fantastiska exempel på motsatsen där, trots att det i golf egentligen krävs betydligt mer fysik än i bridge.
Huvudsaken är att man mår bra.


Lögner (och fusk!!) avslöjas förr eller senare. Varför är vi rädda att lyfta fram de talanger och den träning som krävs för att bli duktig och istället hävda att de tränar på ett sätt de inte gör?

Vad det gäller golfen så märks det att du har absolut noll koll: nämn en spelare som inte har bra fysik och tillhör världseliten i golf? Fram till 1990 var det si och så med gymnärvaron för golfare men de tränade ändå 4-6 h/dag. Nuförtiden tränar alla fys av den enkla anledningen att annars tjänar de inga pengar...

Vore också intressant om någon ville besvara mina frågor/påståenden i första inlägget...


Phil Mickelson, Colin Montgomery och Laura Davis bara för att nämna några.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80